Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kvůli mému stroji změnili pravidla mistrovství světa, říká český stavitel motorek

Stroj z jeho dílny byl tak atypický, že si kvůli němu konkurence vynutila před mistrovstvím světa ve stavění motorek v Americe úpravu pravidel. Nepomohlo jí to. Extrémní design motorky Event Horizon vynesl Romanu Bušovi zlatou plaketu i tak. A nebyl to jeho jediný úlovek. Čech, který motorkám obětuje skoro vše, sklízí jeden úspěch za druhým.
Roman Buš

Roman Buš | foto: Adolf Zika

Jste stavitelem motorek, před tím ale máte ještě přívlastek extrémní. Co znamená?
Stavitel motorek předělává stávající motorku nebo postaví z nakoupených dílů fungl novou. My stavíme extrémně, spoustu věcí nekupujeme, vyrábíme si je sami. Na světových soutěžích, jichž se zúčastňujeme, bychom se se sériovými rámy, koly či motory nechytli.

Na soutěže řeč ještě přijde, předtím se ale zeptám, jak jste se k motorkám dostal. Živil jste se jako řidič kamionu či bagrista, vedla tedy cesta k motorkám přes velké stroje?
Ano. Motorky mě zajímaly, už před rokem 1989 jsem měl Kawasaki 440, stála tehdy tolik, co jeden barák. Koupil jsem si ji i s tím rizikem, že když se na ní něco rozbije, bude oprava problém.

A budete muset spoléhat na vlastní ruce.
Přesně. Už jenom shánět manuály bylo složité, vše bylo těžce lustrované, balíky k nám chodily kolikrát vybrakovaný. Spoustu věcí jsem řešil alternativně, filtry se vyráběly z jiných filtrů a podobně. A pak to začalo, stavěl jsem i motorky pro kamarády.

Roman Buš a jeho Don Scalfare

Kdy jste si řekl, že vás to bude živit?
V roce 1997 jsem doslova a do písmene ráno otevřel oči, připomněl si, že jdu do práce a pak ještě do druhé, a řekl si, že se na to můžu vykašlat. V zaměstnání jsem si vydělal sedm tisíc, můj koníček mi vynesl daleko víc. Rozhodl jsem se takhle, ze dne na den. Nejdřív jsem se vrhl na radikální biky, to znamená stroje s extrémním designem a z neobvyklých materiálů. Později jsem se musel zařadit do kategorie oldschool, svět se totiž zbláznil do strojů ve stylu starých chopperů, harleyů.

Čím jednodušší motorka, tím obtížnější výzva

Jak vlastně mašina vzniká?
V hlavě, představuji si ji, maximálně si dělám skici. Obraz, který si takhle vymodeluju, se potom snažím přenést do reality.

Jaké části motorky "vidíte" nejdřív?
Při stavbě poslední motorky jsem měl nejprve jasno, jak budou vypadat kola, věděl jsem, že pro konstrukci rámu použiju atypický materiál antikoro a jak bude vypadat výfuk.

Europa

Co všechno si dokážete vyrobit sami?
Vlastně cokoli. Například motorku s názvem New Blood jsme postavili z devadesáti procent z věcí, které jsme si vyrobili sami. Udělali jsme si vlastní vidlice, brzdy, kola, rámy, nádrž. Chtěl jsem na ní mít turbomotor, tak jsme si ho vyrobili.

Jak dlouho se taková motorka stavěla?
Skoro pět let.

To je hodně dlouhá doba.
Bylo to hlavně kvůli tomu, že jsem na ní chtěl mít vzadu kolo s velkým průměrem. Za tu dobu jsem na ni vyrobil tři velikosti kol, nahrazoval jsem je podle toho, jak šel vývoj dopředu. Nejdřív měla šestnáctky, poté 230 pneumatiky v patnáctkách a nakonec jsem dal dozadu i dopředu osmnáctkovou pneumatiku.

Na kanálu Discovery, kde teď stavění motorek letí, to vypadá, že je to mnohem rychlejší úkol.
Jasně, tak sbouchají motorku za čtrnáct dní, ale realita je jiná. Než se stroj postaví, stanou se ze mě a zadavatele kamarádi. Není to proces na měsíc a podílí se na něm tým deseti dvaceti spolupracovníků. Já jsem navíc detailista, čtyři hodiny zapojuju čtyři pitomý hadičky od oleje. Všechno musí být správně. Postavit motorku, která vypadá hodně jednoduše, je strašně složitá záležitost. Čím jednodušeji motorka vypadá, tím je to složitější, protože se tam musí schovat spousta věcí. A co si budeme povídat, na motorce není nikde dost místa.

New Blood

Musí to být docela adrenalin, stavět něco, o čem nevíte, zda a jak to bude fungovat…
Chce to i trochu pragmatismu a experimentu. Když už byly dvoulitrové motory běžnou věcí, začal jsem chtít něco víc. Vzali jsme tedy komponenty z dvoulitru a hnali je do extrému. A k tomu jsme do toho motoru dali písty, ventily a pružiny z lodního motoru. Proč ne?

Jindy je potřeba i něco štěstí. Jednou jsme startovali nový motor 3,3 litru. A co si budeme povídat, to je objem, který vzbuzuje respekt. Zkoušíme ho, jenže motorka ne a ne naskočit. Najednou ale padla rána, třílitr plivl oheň, ten šel do země, tam se odrazil a zalítnul za regál. Pak jsme motorku odtáhli za dílnu a startovali raději venku.

Kolik jste takhle silných strojů vyrobil?
Pouze dva. Takový objem už je skutečný extrém.

Jak je to s technickou zkouškou a se zárukou?
Motorky přihlašujeme a homologujeme v Německu, někdy ji poté přivezeme do Česka jako ojetinu. Řešit technickou u nás je velký problém. Motory garantujeme na počty ujetých kilometrů.

Roman Buš

Jsem zakletý ve světě motorek

Ono tehdejší ranní rozhodnutí byla trefa. Stavění motorek vás nejenže uživí, ale sklízíte i úspěchy na světových soutěžích. První přišel už v roce 1997, kdy jste se jako první východoevropan probojoval na soutěž v Německu. Jaké byly další?
V roce 2007 jsem získal v Německu první místo na soutěži evropských firem ve stavění motocyklů, loni jsem se stal mistrem východní Evropy a mistrem Evropy v kategorii Bobber Rosmalen v Nizozemsku. Hodně si cením toho, že jsem byl v roce 2008 díky vítězství v mistrovství východní Evropy nominován na mistrovství světa v USA ve Sturgisu, kde jsem dostal zlatou plaketu v hodnocení firem.

Don Scalfare

Právě před mistrovstvím ve Sturgisu rozpoutal váš atypický stroj Event Horizon velkou debatu a byla kvůli němu zpřísněna pravidla soutěže.
Konkurenční firmy mou motorku napadly, prý není možné, aby něco tak extrémního skutečně jezdilo. Měla totiž atypickou konstrukci, hnané kolo na straně, nezavěšené kyvné vidlice… Rozhodlo se proto, že všechny soutěžící motorky musejí doložit svou způsobilost jezdit buď naživo ve Sturgisu, nebo na videu. Změnili jsme tedy vlastně pravidla a odstoupilo kvůli tomu asi 30 motorek, které neměly šanci, aby fungovaly.

Jinak bývá běžné, aby se soutěží účastnily nepojízdné motorky?
Ano, je to nefér, občas bojujete proti motorkám, které se přitlačí, mnohdy se musí i přinést.

Jak jste před dvěma lety v Sturgisu dopadl?
Event Horizont měl tehdy už svého majitele, ten ho tedy natočil při jízdě a video jsme poslali do Ameriky. S Event Horizon jsme se tam umístili na dvacátém místě z osmdesáti. Kromě toho jsme dostali v doprovodné soutěži firemního bodování zlatou medaili od partnera mistrovství firmy Avon pneu.

Event Horizont

Jak vypadá česká motorkářská scéna? Seženete na ní pro své stroje odbyt?
Osm až devět let jsme stavěli motorky na zakázku, ale byly to spíš klasické modely. Sehnat někoho, kdo by chtěl postavit něco, jako je můj don Scalfare, je těžké. Lidé se většinou zhlédnou v něčem, co považují za "top" model, kterým ale zdaleka není. Ty dokonalé modely mainstreamový úsudek ne vždy ocení.

Stává se vám, že má zadavatel motorky tak jinou představu, že se prostě neshodnete?
Odmítnul jsem docela hodně lidí. Za ta léta už umím odhadnout problémového člověka, takže se slušně vymluvím, že máme hodně práce.

Kolik je člověk v Česku ochoten utratit za mašinu?
Je to různý. Lidi jsou ochotní dát třeba i dva miliony, ale v počátečních fázích se drží zkrátka. Většinou se rozšoupnou při samotné realizaci. Nejde ale až tak o peníze. Konkrétně na Event Horizont jsem měl nabídku z Německa, vycházelo to kolem těch dvou milionů korun. Z různých důvodů z toho sešlo a jsem za to docela rád, protože by ta motorka nejspíš stála v garáži. A to není můj styl, já chci, aby moje motorky byly vidět, aby byly mezi lidmi.

Kolik máte motorek?
Momentálně jen dona Scalfare, ostatní jsem rozprodal. Dá se ale říci, že mám vlastně tu mašinu, kterou právě stavím. (smích)

Váš život je motorkami evidentně plný. Zbývá v něm místo i na něco jiného?
Já jsem zakletej ve světě motorek. Motorkama žiju a podřizuju jim, stejně jako moje přítelkyně Iris, které za to děkuju, všechno ostatní. Vlastně i prachy utrácím jen za věci kolem motorek.

  • Nejčtenější

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

30. dubna 2024

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin....

Sex s roboty. Studie odhalila, koho láká a proč. Patříte mezi zájemce?

29. dubna 2024

Zajímají se o sex s roboty spíše lidé, kteří straní svobodomyslnému přístupu k sexu? Jaký vztah k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vilný stařec vábil do bytu nezletilé. Pak je nutil k sexuálním výstřednostem

2. května 2024

Premium V tom kvartýru se něco děje!“ Tak začala toho dubnového odpoledne roku 1972 na stanici VB své...

Další trik, jak vylepšit zdraví. Jednoduše, zadarmo a během dne

3. května 2024

Delší život, snížení rizika infarktu a mrtvice. A potřeba není speciální program ani nástroje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bezhlavý vekslák byl jediný Markovičův nedořešený případ. Důkazy nestačily

1. května 2024

Premium Legendární vyšetřovatel Jiří Markovič vypátral pětinásobného vraha Hojera, dostal spartakiádního...

Svět už nikdy nebude tak pomalý jako dnes, říká odborník na digitální inovace

3. května 2024  17:15

Premium Jak změnit svoji práci na nepráci? O co jde? Můžeme dělat, co nás baví, a nevnímat to jako práci....

Další trik, jak vylepšit zdraví. Jednoduše, zadarmo a během dne

3. května 2024

Delší život, snížení rizika infarktu a mrtvice. A potřeba není speciální program ani nástroje,...

Vtip je sofistikovaný proces, improvizaci moc nevěřím, říká stand-up komik Tigran

2. května 2024

Premium Vyzkoušel snad všechno, než zjistil, že se uživí humorem. Tvrdí o sobě, že je introvert, a ve svých...

Vilný stařec vábil do bytu nezletilé. Pak je nutil k sexuálním výstřednostem

2. května 2024

Premium V tom kvartýru se něco děje!“ Tak začala toho dubnového odpoledne roku 1972 na stanici VB své...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...