Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Roger Enrico: drsňák, který vedl Pepsi ve válce proti Coca Cole

Ctižádostivý, agresivní, nesmlouvavý. Svérázný, výbušný, namyšlený, razantní. A taky úspěšný. Vrcholný manažer Pepsi Coly Roger Enrico získal pro svou značku Michaela Jacksona i Madonnu a stál v jejím čele ve slavných amerických válkách o colu v 80. letech. Zemřel 1. června 2016, bylo mu jednasedmdesát.
„Byl to frontový voják. Měl spoustu kuráže. Byl flexibilní a jeho tady měly...

„Byl to frontový voják. Měl spoustu kuráže. Byl flexibilní a jeho tady měly rychlost,“ ohodnotil obchodní strategii Rogera Enrica jiný manažer Pepsi Coly James Lee Jr. | foto: AP

Když 23. dubna roku 1985, uprostřed řinčení zbraní a přetlačování se na trhu i v reklamě se svým největším konkurentem firmou Pepsi Cola, změnila Coca Cola svůj nápoj a představila jeho sladší verzi jako „new Coke“, byla to nevídaná věc. Šokující, neuvěřitelná, nepředstavitelná. Byla to jedna z největších událostí historie marketingu. Taková změna! Poprvé za devětadevadesátiletou historii značky!

Jenže to bylo taky přiznání. Bylo to doznání se k tomu, že v konkurenční bitvě se Coca Cole začíná nedostávat dech, že jí Pepsi Cola šlape ostře na paty, že začíná mít navrch, že je dravější, kreativnější, našláplejší. Ano, Coca Cola onen zlomový a riskantní krok dělala pod tlakem.

A jejím protivníkům to bylo víc než zřejmé. A tu chvíli si vychutnali, veřejně, aby působivost svého úspěchu a síly ještě znásobili. „Je mi velkým potěšením nabídnout každému z vás nejsrdečnější blahopřání,“ vzkazoval zaměstnancům Pepsi Coly její přední manažer Roger Enrico v reakci na krok svého konkurenta. „Po 87 letech, kdy jsme si začali upřeně hledět z očí do očí, začal ten druhý mrkat.“

Ano, Roger Enrico Coca Colu rozmrkal. A jeho oslavnému prohlášení scházela pokora a skromnost i jakákoli diplomacie a galantnost. Totéž přitom platilo o něm samotném.

Dvě ponaučení mladíka z dělnické rodiny

Narodil se v rodině italských imigrantů v listopadu 1944. Vyrůstal v dělnickém prostředí hornické Minnesoty, otec pracoval v huti, malý Roger snil o tom, že se stane hercem či politikem. Místo toho však začal pracovat v lahvárně, poté prodával dům od domu pánve a hrnce. Ale poslouchal, díval se kolem sebe, přemýšlel a zapamatovával si.

Právě tehdy získal od otce ponaučení, které si ponese jako vklad do pozdější kariéry: naslouchat nápadům zaměstnanců mimo manažerské kanceláře. „Platí mě za svaly, ale mou mysl a mozek dostávají zadarmo,“ říkal mu prý jeho otec. Když se stane Roger Enrico manažerem, nebude chtít plýtvat, bude ze svých lidí vymačkávat to poslední. Jako ve svěráku.

Druhou lekci dostane, už po absolvování obchodní univerzity, ve válce ve Vietnamu, kde dělal zásobovacího důstojníka. Vždy se není třeba řídit pravidly, naučil se od svého nadřízeného. I toho se bude v budoucnu držet.

Po válce nastoupil jako manažer v General Mills, hned potom však, psal se rok 1971, do Pepsi Coly. Do firmy, jíž věnuje celý život.

Nové proti starému

Firma jej umístí do sekce křupavých kroužků Funyuns a Roger Enrico nebude pro kolegy dárkem. Byl neomalený, vlezlý, bez respektu, mnohým nadřízeným připadal přímo drzý. „Byl agresivnější a kariérističtější než kdokoli jiný,“ vzpomínal později výrobní šéf divize James H. O’Neal.

Jenže neomalenci nikdo nemohl upřít cit pro trh a marketing a ani výsledky. Šplhal proto skutečně výš. Pepsi jej zařadila do líhně svých vysokomanažerských duší, přesunula jej do divize nápojů a protahovala ho jednotlivými funkcemi, na stále vyšších patrech firemní hierarchie. Až přišel rok 1983 a Roger Enrico se v osmatřiceti letech stal výkonným ředitelem nápojové sekce Pepsi Coly pro celosvětový trh.

Uvedl se vskutku grandiózně. Téměř bezprostředně po svém nástupu do funkce osobně dojednal smlouvu v řádu multimilionů dolarů s Michaelem Jacksonem, který se tak stal mluvčím Pepsi Coly. Nebyl to však sice mistrovský, ale pouze izolovaný počin. Byla to součást rozsáhlého úsilí, jak dohnat a udolat arcirivala Coca Colu, která trhu nealkoholických nápojů ve Spojených státech vládla.

Coca Cola byla pojmem, představovala americkou historii, vryla své stopy do tamních dějin, měla punc zakořeněnosti. Byla tradicí. Jenže právě z toho se Roger Enrico rozhodl udělat její Achillovu patu. Odvrácenou stranou desetiletí staré tradice může být zastaralost, jistota a prověřenost se dá prezentovat jako nuda a fádnost, dlouhá historie se může stát přitěžujícím starým haraburdím. Život je změna, život patří nové energii! Právě na ni Enricova Pepsi Cola vsadila.

Toto byla trefa. Michael Jackson jako tvář Pepsi Coly.

„Jste Pepsi generace,“ zpíval Michel Jacksoon a magnetizoval v reklamním klipu avantgardní měsíční chůzí. A nebyl sám, tvářemi Pepsi Coly se staly i další celebrity. „Vybrali jsme si,“ zpíval při tanci ulicemi obsypanými mladými lidmi Lionel Richie a Madonna srkala z plechovky Pepsi Coly v reklamě, v níž zazněl kus písně Like a Prayer. (Reklamu Pepsi Cola stáhne po vatikánských protestech proti písni.) „Volba nové generace“, takové bylo motto Pepsi Coly. Mimochodem, Enrico strategii samozřejmě nekonzultoval s žádným ze svých nadřízených, čímž je, eufemisticky řečeno, velmi rozhněval.

Pepsi Cola byla volbou s jiskrou, byla pro mladé, dávala zelenou živelnosti. Kampaň samotná to dokládala, Roger Enrico bojoval s oponentem tělo na tělo. V jedné reklamě se vznáší vesmírná loď nad prodejním automatem Pepsi Coly a Coca Coly, kosmonauté si evidentně vybírají, který zvolí. Nakonec do korábu putuje Pepsi Cola. V jiné reklamě, jako by z budoucnosti, najdou archeologové lahev Coca Coly. A kroutí rozpačitě hlavami, nic jim neříká, nevědí, co to drží v rukou, Coca Cola neprošla testem a stala se zapomenutou věcí, vězněm dávné historie. Reklamy doplňovaly Pepsi výzvy, v nichž lidé naslepo ochutnávali obě značky a vybírali tu lepší – Pepsi Cola vítězila.

Konfrontační styl se vyplácel, Pepsi Cola si z koláče nápojového trhu odtrhovala téměř třicet procent a svého konkurenta dotahovala. Pro Coca Colu, letitou královnu trhu s neotřesitelnou pozicí, to představovalo úděs. A v nervozitě a obavách se nevymýšlejí nadějné nápady.

Ohromný propadák

Myšlenka „new Coke“, která měla zbavit značku odéru nudy a obstarožnosti, byla vysoce riskantní. Povede se nerozházet si staré konzumenty a získat nové, na něž cílí Pepsi Cola? Nerozkomíhá to vnímání značky, jejíž historie byla od doku 1886, kdy doktor John Pemberton poprvé černý šumivý nápoj namíchal, přísně kontinuální?

Řekněme to rovnou, byl to obří propadák. Je považován za jeden z největších v historii marketingu. Zatímco si zaměstnanci Pepsi Coly užívali jednoho dne dovolené, ano, jednoho, plýtvat se nemá a na zaměstnance je třeba přísnost, Coca Cola byla paralyzovaná bouřemi zákaznické nevole. Telefonistky přijímaly jedno naštvané volání za druhým, pošťačky doručovaly záplavu rozhořčených dopisů, celkem jich bylo na 40 tisíc. Značka podcenila zafixovanost svých konzumentů na tradici a nechala se Pepsi Colou vtlačit na hřiště, kam nepatřila. Nechala si diktovat.

Jejímu novátorství byly vyměřeny tři měsíce života. Potom se pokorně vrátila ke klasice. Novátorský produkt byl později přejmenován na „Coke II“, než z trhu zmizel definitivně. Jenže Pepsi Coca Colu nakonec přece jen nezdolala, zůstala dvojkou na trhu a sama inkasovala dva neúspěchy. Nepovedlo se jí prorazit s Pepsi One, která měla konkurovat rivalově Diet Coke, ani s nápojem Slice, který měl čelit značkám Sprite a 7-Up.

Značka mého života

V roce 1990 si život ve válečném rytmu vybral svou daň, Enrico utrpěl středně těžký infarkt. O rok později však je již zase v pracovním kole, vyhazuje na dlažbu 1 800 zaměstnanců a těm zbylým ordinuje nový pracovní režim založený na vyostřené vzájemné konkurenci. Plýtvat se nemá.

V roce 1995 si bere volno, údajně proto, aby přemýšlel nad svými plány do budoucna. Čas však netráví pouze kontemplacemi, zakládá to, co nazývá „válečnou univerzitou“. Na Kajmanských ostrovech a na ranči v Montaně osobně vyučuje ty nejslibnější manažery Pepsi Coly. V roce 1996 ho firma povolává zpět, potřebuje jej dokonce na místě generálního šéfa. Váhá, nakonec však vítězí loajalita. Pochyb se ale nezbavil: „Bylo to jako dělat znovu tutéž show, nebyl to přechod k novému dějství.“

V různých vrcholných funkcích působil v Pepsi Cole až do roku 2001, poté působil v letech 2004 až 2012 ve firmě DreamWorks Animation, podílel se na produkci filmů Madagaskar či Kung Fu Panda.

Zemřel 1. června na dovolené na Kajmanských ostrovech.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

30. dubna 2024

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin....

Divně zkřížené ruce. Sebevraždu podivínky zavěšené v okně vyloučil až patolog

4. května 2024

Premium Lékařka se skláněla nad drobným tělem staré ženy. „Ne, nevidím nic, co by třeba jen naznačovalo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět cviků na lepší sex. I milování pomůže trénink

6. května 2024

Sex je pohyb. A tomu prospívá cvičení. Čím trénovanější vaše tělo bude, tím lépe vám sex půjde....

Vilný stařec vábil do bytu nezletilé. Pak je nutil k sexuálním výstřednostem

2. května 2024

Premium V tom kvartýru se něco děje!“ Tak začala toho dubnového odpoledne roku 1972 na stanici VB své...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z filmů mizí sex. Masivně. Studie vysvětluje proč

5. května 2024

Na plátnech kin a televizních obrazovkách je mnohem méně erotiky. Míra sexuálních scén ve filmech...

Památky leží na přímkách, věřil činorodý Brit. Jeho teorii zneužili konspirátoři

7. května 2024

Premium Měl to být fantastický objev, který mohl přepsat archeologické vědy, pozvednout učená bádání....

Matriarchát neexistoval nikdy a nikde, je to jen romantický blud, říká biolog

6. května 2024

Premium Už před dvěma miliony let míval člověk strach z hadů, mírný sklon k mnohoženství, deprese, chuť na...

Pět cviků na lepší sex. I milování pomůže trénink

6. května 2024

Sex je pohyb. A tomu prospívá cvičení. Čím trénovanější vaše tělo bude, tím lépe vám sex půjde....

Umíte se vcítit do druhých, říká Ukrajinka. Její máma šla do Čech za láskou

5. května 2024

Premium Videoeditorka a animátorka Anya Bazhenova se z Ukrajiny do České republiky přestěhovala se svou...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...