Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Upalujeme, abychom nabrali ovečky. Studie vysvětluje čarodějnické procesy

Kdo upálí víc čarodějnic, je lepší ochránce lidí. A bude mít víc věřících. Středověké hony na čarodějnice byly způsobem, jakým mezi sebou soupeřilo katolictví a protestantismus o vliv. Tvrdí to pozoruhodná práce z magazínu The Economic Journal.
Čarodějnické procesy zasáhly na 80 tisíc žen, polovina z nich za ně zaplatila...

Čarodějnické procesy zasáhly na 80 tisíc žen, polovina z nich za ně zaplatila životem. Podle autorů studie padla za oběť konkurenčnímu boji mezi katolickou a protestantskou církví. | foto: Profimedia.cz

Když katolíci trestali ve dvacátých letech sedmnáctého století ženy kvůli čarodějnictví v německém Würzburgu, udělalo to na lid mocný dojem. Církvi se to vyplácelo, pomyslné akcie katolictví tam stoupaly, katolíci jimi totiž dávali najevo moc a sílu, ale též snahu chránit společnost před ďáblem.

Proti-čarodějnická kampaň zapůsobila i na konkurenční, protestantskou „firmu“, která s katolictvím soupeřila o svůj podíl na trhu. „Luteránští duchovní v Sasku-Kobursku se s poukazem na příklad svých katolických sousedů pokoušeli povzbudit víc zatýkání svých vlastních podezřelých z čarodějnictví,“ píše práce Petera T. Leesona a Jacoba W. Russe o procesech s čarodějnicemi. Ohavné procesy, jimž padlo za oběť na čtyřicet tisíc žen, vysvětluje právě konkurenčním bojem mezi protestanstvím a katolictvím.

Je to originální studie, její autoři jsou totiž ekonomové a na hrůzné, nelidské čarodějnické procesy se dívají chladnýma očima, skrze optiku ekonomicko-mocenského kalkulu, které procesy pro tu či onu církev znamenaly.

Středověká reklama

Předešleme rovnou, že jejich argumenty jsou přesvědčivé, jsou za nimi totiž fakta. První a dominantní taktikou katolického náboženství bylo od začátku středověku donucení, poznamenávají. Mohlo si to dovolit, těšilo se totiž monopolnímu postavení. Podíl katolické církve na náboženském trhu byl téměř totální, popisují středověké poměry autoři slovy, která nezastírají jejich ekonomické vzdělání a pohled na věc.

Dodávají však, s trochou zlomyslnosti, že jako každý monopol nebyl ani monopol katolické církve věčný. V raném šestnáctém století jí na trhu vyrostl konkurent – protestantská reformace. A když v roce 1555 augšpurský mír luteránství ve Svaté říši římské dekriminalizoval, katolická církev nemohla na prosté donucování spoléhat. S dalším hráčem na náboženském trhu bylo potřeba taktiku konkurenčního boje diverzifikovat.

Ekonomové ve své práci nic neidealizují, konstatují, že „výrobci náboženství“ se museli zapojit do aktivit, které „jejich obchodní značky na trhu v očích náboženských konzumentů zatraktivní“. Možností bylo víc, levnější odvody, desátky, daně a ceny, zpřístupňování škol, hojnější blahořečení a kanonizace. A též lepší ochrana obyvatel. I před ďáblovými intervencemi. Tedy ochrana před čarodějnicemi.

Onen mechanismus byl vlastně velmi prostý, po proti-čarodějnických perzekucích totiž existovala silná poptávka. Tehdejší společnost se satanova vlivu bála, razance a důslednost v pátrání po čarodějnicích, které ho ztělesňovaly, tak té či oné církvi mohla přinést oblibu. A obě církve, reformátorská i katolická, se v procesech se ženami obviněnými z čarodějnictví brzy předháněly.

Ekonomové čarodějnické procesy (týkaly se více než 80 tisíc lidí, přičemž zhruba polovina jim padla za oběť) popisují jako velké reklamní kampaně: „Publicita, kterou ony reklamy dopřávaly poskytovatelům náboženství, byla výživná. Vyšetřování z čarodějnictví si vyžadovalo čas, během kterého se zprávy šířily z úst do úst. Pokud došlo až k soudu a obviněná byla odsouzena k smrti, jak tomu většinou bývalo, odehrála se její poprava veřejně, což publikum a reklamu ještě zvětšilo.“

Popravy samotné lákaly stovky, někdy tisíce lidí. „Dav byl úctyhodný, všichni se sešli na ohromném prostranství a volali boží jméno. Na jejich křik se odvolávala i sama nešťastnice, když uprostřed plamenů volala Ježíši, Ježísi,“ citují autoři kněze, který vydával v šestnáctém století popis popravy jedné z „čarodějnic“.

Ekonomové zdůrazňují, že církev sama se k čarodějnickým procesům stavěla jako k reklamě vědomě. Ve Wittenbergu tak podle nich nechala po popravě čtyř „čarodějnic“ exekuci zvěčnit na speciální dřevořezbě. V Schongau vykonavatel „boží spravedlnosti“ nakázal, aby se proces se šedesáti obžalovanými zhmotnil v sousoší.

Čarodějnice jako oběť konkurenčního boje

Leeson a Russ poznamenávají, že sílu veřejných procesů pro absolutistické režimy prozkoumal již Michel Foucault a v praxi dosvědčil stalinistický systém. Přesvědčivá jsou však především data, jimiž své závěry dokladují.

Souvislost mezi bojem na trhu s náboženskými idejemi a čarodějnictvím podporují a spojení je to časové i geografické. Zaprvé, procesy s „čarodějnicemi“ se odehrávaly na územích, kde byl souboj mezi protestanty a katolíky o vliv nejintenzivnější. Drtivá většina procesů se odehrála v Německu (6 887 popravených, to je 574 na milion obyvatel), Švýcarsku (5 691, tedy 5 691 na milion lidí) a Francii (1 663, takže 90 na milion populace).

To vše byly státy, kde se protestanství povedlo na náboženský trh prodrat. Naopak země, kde si katolictví ubránilo svou nadvládu, čarodějnické procesy téměř nezaznamenaly. Portugalsko popravilo „pouhých“ sedm „čarodějnic“, španělská inkvizice umožnila jen nějaké dva tucty poprav, v Itálii byla situaci srovnatelná, vyčíslují autoři. V oněch zemích si totiž katolická církev vystačila s metodou donucování a inkvizice proti heretikům, upalováním „čarodějnici“ si tedy nemusela k silnější reputaci a mocnější pozici vypomáhat.

Kromě toho se upalování s kolizemi na náboženském trhu shoduje i časově. Čarodějnické procesy se začaly množit na začátku šestnáctého století, když protestanství poprvé proniklo na evropský náboženský trh. Vrcholu dosáhlo tažení proti „čarodějnicím“ v polovině onoho století, když augšpurský mír umožnil legální náboženskou soutěž, v polovině sedmnáctého století začalo odeznívat. To proto, že Vestfálský mír v roce 1648 náboženskou mapu Evropy zafixoval a s odezněním napětí na trhu idejí vymizely i procesy proti čarodějnictvím, soudí autoři.

Autoři si jsou svou analýzou čarodějnických procesů jistí. Zkoumali totiž i jejich alternativní vysvětlení, podle některých se staly ženy obviněné z čarodějnictví obětním beránkem například za špatnou úrodu způsobenou nepříznivým počasím nebo za špatnou ekonomickou situaci. Podle jiných procesy souvisely s absencí silné centrální vlády, které umožnila lokální excesy. Žádné z těchto hypotéz však jejich data nepřála.

Kritici Leesonovy a Russovy práce namítají, že příčin čarodějnických procesů bylo víc. Patřit mezi ně mohla potřeba střežit náboženskou čistotu ohroženou rozšířením knihtisku nebo zavedení mučení s tím, jak renesance znovuobjevila římské právo. Kritici rovněž namítají, že podobná data o procesech je třeba brát s velkou opatrností, právě na nich však Leeson a Russ svou studii založili.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Když muži ztrácejí půdu pod nohama. Proč dnes přestávají mít rádi ženy

21. dubna 2024  12:10

Premium Mladíkům lezou ženy na nervy. Nemají je rádi. Ve srovnání s předešlými generacemi se s nimi méně...

Jak zlepšit sex v dlouhodobém vztahu. Vášeň má zajistit prostý plán

22. dubna 2024

Potkává to i šťastné svazky. Navzdory vzájemné náklonnosti, respektu a lásce po letech vyhasne...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chlapy ničí poměřování pindíků. Pak jdou za mnou, říká trenér a mentor

21. dubna 2024

Jeho klienti netouží po obřích svalech, mají spíše už dost neustálého „poměřování pindíků“. Tlaku...

OBRAZEM: Porno a sedmdesátky. Projděte si plakáty z pikantní Ameriky

24. dubna 2024

Vstoupilo do kin, dostávalo se mu pochvalných recenzí seriózního tisku. A především uhranulo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ztroskotali, ale nechovali se tak. Kurážní Angličané zamotali Španělům hlavy

23. dubna 2024

Premium Přišel o loď, skončil se svou posádkou na ostrově. Jenže se nechoval jako muž v potížích. Kapitán...

OBRAZEM: Za obscénnost vězení. Mae Westová šla za mříže kvůli Sexu

27. dubna 2024

Na místo se dostavila v černé limuzíně, s kyticí bílých růží. Zapózovala fotografům, prohodila...

Strečinkem ke zdraví: seznamte se s jeho benefity

26. dubna 2024

Pro mnohé je nutným zlem, jiní ho vynechávají docela. Poslední studie však říkají, že strečink se...

V plaveckém bazénu v Řepích utonul muž, nejspíš měl zdravotní problém

25. dubna 2024  16:09

Ve veřejném plaveckém bazénu v pražských Řepích ve čtvrtek utonul přibližně sedmdesátiletý muž....

Zpívá o kancelářských svorkách i majonéze. Génius se živí hudebním spamem

25. dubna 2024

Premium Zpívá o věcech. Od toaletní mísy po pracovní nástroje. O jídle, o mrtvých zvířatech,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...