Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Závody, při nichž jde o život: Baja 1000, Iditarod či Isle of Man TT

aktualizováno 
Absolutní vyčerpání, boj s pouští, mořem nebo extrémním mrazem. Závody na nebezpečně úzkých silničkách nebo na okruzích bez únikových zón. Na těchto závodech jde o zdraví i o život.

Baja 1000 přitahuje šílené jezdce, ale i šílené diváky. | foto: Profimedia.cz

Baja 1000: šílený offroad

Neuvěřitelný závod, při němž jezdci na motocyklech a různých druzích vozidel překonávají víc než 1 600 kilometrů povětšinou pouště, se koná každý rok na poloostrově Baja California v Mexiku. Tradice závodu, při kterém čeká na startu nepředstavitelná směs strojů, trvá už od roku 1967.

Závod patří k nejnáročnějším a nejnebezpečnějším na světě. K mimořádně obtížnému terénu připočtěte přeplněné silnice v děsivém stavu i nástrahy šílených fanoušků, kteří vytvářejí na trati různé překážky, skoky a díry, aby měli ze závodu lepší zážitek. Právě tyhle léčky diváků jsou příčinou mnoha nehod a úrazů.

Někteří z opovážlivců končí pod koly aut.

Někteří z opovážlivců končí pod koly aut.

Ačkoli víc než polovina závodníků závod nedokončí, každý rok se Baja 1000 účastní víc než tři stovky dobrodruhů, které povzbuzuje dvě stě tisíc diváků. Velkým problémem je také vzrůstající kriminalita, která je se závodem spojena a ohrožuje nejen diváky, ale i samotné účastníky.

Macau Motorcycle GP: žádný prostor na chyby

Nebezpečnější městský okruh, než je v Macau, na světě pravděpodobně nenajdete. Šířka, která v některých místech připomíná spíš úzkou uličku, vysoká svodidla a žádné únikové zóny... a to všechno jezdci zdolávají průměrnou rychlostí 150 kilometrů v hodině.

Fotogalerie

Městský okruh je dlouhý přes šest kilometrů, a i když patří už od roku 1967 mezi skutečné legendy, někteří jezdci do závodu odmítají nastupovat. Důvod? Je to příliš nebezpečná záležitost a riziko je neúměrné. Nechvalně proslulou je především rychlá zatáčka číslo tři. Magazín Forbes zařadil Macau GP mezi závody, které mají nejhorší bilanci zranění a úmrtí závodníků.

Global Challenge: boj s mořem

Jedním z nejobtížnějších jachtařských závodů je Global Challenge. Sedm etap o celkové délce 54 tisíc kilometrů vede schválně "špatným směrem", takže účastníci mají už tak obtížnou cestu ještě ztíženou proudy a nepříznivým větrem. Extrémní trasu dokončí jen málokdo a i když zatím nikdo neutonul, během závodu jeden z účastníků spáchal sebevraždu.

Iditarod: nejde o vítězství, cílem je přežít

Celých 1 600 kilometrů ve sněhu, na ledu a v padesátistupňových mrazech. Tak se dá ve stručnosti charakterizovat Iditarod, závod psích spřežení na Aljašce.

Iditarod: spousta romantiky, ale velmi drsné

Iditarod: spousta romantiky, ale velmi drsné

Přezdívá se mu také "poslední velký závod", protože víc než vítězství je cílem jeho účastníků samotné přežití. Pořadatelé neposkytují závodníkům žádnou podporu, všechno si musí zajistit sami, vysílačky v tak extrémních mrazech nefungují, takže případné zranění nebo zabloudění se může velmi snadno stát osudovým.

Isle of Man TT: závod se smrtí

Skutečně smutnou bilanci má jeden z nejstarších motocyklových závodů na světě Isle of Man TT. Osudným se stal 231 účastníkům. I přesto je závod silničních motorek, který se pořádá už od roku 1907, skutečnou legendou a každý rok přitáhne tisíce diváků.

Závodí se na přírodním okruhu tvořeném běžnými silnicemi, který měří šedesát kilometrů. Problém je však v kombinaci obrovské rychlosti a úzkých silnic, ostrých zatáček, obrubníků a budov, které lemují trať. Právě kvůli velké nebezpečnosti se už několik let uvažuje o zrušení závodu. Ze stejného důvodu došlo i k jeho vyškrtnutí ze seriálu z mistrovství světa v roce 1976.

Rallye Dakar: výzva na hraně

Pravděpodobně neexistuje nikdo na světě, kdo by o něm neslyšel. A ani když už se nejezdí v Africe, ale v Jižní Americe, neztratil nic ze své přitažlivosti. Pouštní závod je náročný na kondici, navigaci i psychickou výdrž. Přes den jedou jezdci stovky kilometrů v extrémně náročném terénu, ale ani v noci si v táborech příliš neodpočinou, protože se provádí údržba vozů.

Únava, nutnost absolutního soustředění i velká fyzická zátěž se podepisují na vysokém počtů úrazů, nehod a dokonce i úmrtí. Mezi obětmi nejsou jen účastníci závodu, ale i domorodí obyvatelé. Od roku 1979 si tento závod vyžádal už pětačtyřicet obětí.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.