B-boying patří do velkoměsta, na ulici, do garáží a zapadlých plácků.

B-boying patří do velkoměsta, na ulici, do garáží a zapadlých plácků. | foto: Red Bull Media House

Zapomeňte na breakdance. Jeho pravé jméno je b-boying

  • 3
Točí se na parketu na hlavách, překonávají gravitaci, vysekávají krkolomné pózy. Breakdance je křížencem akrobacie, tance a pouličního frajerství, ale jeho skalní vyznavači mu říkají b-boying. Zrodil se v hiphopové komunitě newyorského Bronxu sedmdesátých let.

Vzniknout mu dal sociální a hudební koktejl z prostředí gangů, ghetta, graffiti umělců, DJů, raperů, jimž se tehdy říkalo MCs, a beatboxerů. Ani chudoba, ani život na šikmé ploše nemohly kreativitu mladých výrostků zastavit: vznikl hiphop. Za jeho zrod se považuje vznik Block Parties, venkovních sešlostí mladých lidí z okolí, kde se hrálo a tancovalo. DJové pouštěli své nejlepší gramofonové desky, MCs rýmovali a všichni byli v pohybu.

Tak přišli na svět b-boys. Byli to ti nejlepší tanečníci v okolí. Slovo "b-boy" údajně poprvé použil proslulý DJ Kool Herc, který s myšlenkou Block Parties přišel jako první. Od slova b-boy se později odvodil název b-boying. Pouliční tanec plný prvků, jako je točení na zádech, na koleni nebo na hlavě, dynamických pohybů na zemi, zajímavých triků a líbivých kreací se začal rychle šířit po New Yorku a následně i po celé Americe.

Světová liga v Praze

Ochutnat světový b-boying můžete 23. a 24. května v pražské Rock Opeře na česko-slovenském finále Red Bull BC One Cypher. V aréně proti sobě nastoupí 16 nejlepších b-boys, z nichž hvězdná porota vybere jednoho vítěze, který postoupí do dalšího kola o světové finále této nejprestižnější taneční soutěže, které se uskuteční v Paříži.

Tehdejší média s ním však zacházela nevzdělaně a nevybíravě. Novináři nevěděli, jak nový druh tance pojmout a podat veřejnosti, vlastně ani nevěděli, jak ho nazvat, a tak přišli s dnes už notoricky známým slovem "breakdance". Ale b-boys tento název odmítají používat, protože pochází zvenčí a nemá s jejich kulturou nic společného.

"Je důležité vyjasnit si, že termín breakdancing je špatnej, četl jsem ho v mnoha časopisech, ale je to jen mediální název a měl by bejt vykopnutej z tanečního slovníku," uvedl například kultovní tanečník Popin Pete ze skupiny Electric Boogaloos. Organizace Hip-Hop Dance Conservatory souhlasí a zdůrazňuje, že slovo breakdance se zrodilo z naivity médií, která potřebovala předhodit nějaký název nového fenoménu masám, a že ho většina tanečníků bere jako urážku.

Málokdo si uvědomuje, že element, který dal světu o hiphopu vědět poprvé, nebyl rap, ale právě b-boying, a to prostřednictvím u nás velmi populárního filmu Flashdance. Možná si vybavíte scénu, v níž předvádí na ulici několik tanečníků do té doby neznámý bláznivý, ale stylový tanec.

zdroj: www.youtube.com

Právě tato scéna k b-boyingu přitáhla celé davy lidí v Evropě i po celém světě. Zasáhlo je to, chtěli to napodobit a dovědět se víc. Hledali další zdroje informací a další videa s novými pohyby, kterými by se mohli inspirovat. Tak se b-boying rozšířil do všech koutů světa a stal se fenoménem. Čím více lidí se do globální b-boy komunity zapojilo, tím více se b-boying obohacoval o nové nápady a dál se vyvíjel.

Jistě k tomu přispěla i soutěživost, kterou b-boyingu vtiskli do genů sebevědomí sígři z gangů. Tepem nového fenoménu byly "battles", taneční bitky, při nichž se uprostřed "cyphers", kruhu přihlížejících part, předváděli jednotliví tanečníci či celé skupiny. Rivalita, gangy, prestiž vlastní party, je v DNA b-boyingu vepsána nesmazatelným písmem. Podle jedněch historiků pouliční subkultury byl b-boying alternativou k pěstním bitkám mezi partami, ale podle jiných byl naopak jejich součástí. V případě sporu o teritorium si to jejich šéfové nejprve rozdali v tanečním souboji, aby jeho výsledek rozhodl o tom, kde se odehraje skutečná rvačka.

zdroj: www.youtube.com

B-boyingová jízda se od sedmdesátých let nezastavila, technická i silová náročnost stále stoupá, kreace jsou stále náročnější. Pro b-boys jako by neexistovaly fyzikální zákony.

Ale nejde jen o triky, důležitý je tanečníkův osobitý styl, originální projev, kreativita, hudební cítění, plynulost pohybů a velkou roli hraje také sebevědomí. Na začátku b-boyingu stáli v převážné většině Afroameričané, jen malou skupinu tvořili Portorikánci, ale dnes je pouliční tanec rozšířený po celém světě, i v zemích jako například Kambodža, Jižní Korea či Japonsko.