Jestliže hledáte dlouhodobý vztah, největší naději máte, když se rozhlédnete kolem sebe v práci nebo ve škole. Dokazuje to výzkum z roku 2005, podle něhož potká každý pátý člověk svou budoucí manželku (manžela) v zaměstnání nebo ve škole. Polovina pracovních románků sice podle stejného výzkumu skončí v průběhu tří měsíců, ale stále máte větší naději, že svou vyvolenou potkáte na pracovní poradě, než že o vás zakopne na ulici.
Podle psychologů nahrává pracovním vztahům, které přejdou v manželství, hned několik skutečností: znáte stejný okruh lidí, máte podobné profesní zaměření, možná sdílíte s tím druhým alespoň částečně i jeho žebříček hodnot a dost možná už jste se navzájem zažili v profesně vypjatých situacích.
Rozhlédli jste se důkladně po svých kolegyních a spolužačkách a vhodnou kandidátku jste neobjevili? Pak se samozřejmě logicky nabízí využít možností internetu. Podle výzkumu Pew Internet & American Life Project internet někdy využilo k hledání partnera nebo navázání kontaktu s objektem zájmu 74 procent lidí. Internetové seznamky pravidelně využívá téměř třetina lidí.
Nicméně v úspěšnosti navazování dlouhodobých vztahů je na tom internet (chaty, seznamky, sociální sítě...) o něco hůře než románky mezi kolegy. Dlouhodobým vztahem skončí jen necelých patnáct procent všech internetových kontaktů tohoto typu. Manželské skóre je ještě nižší. Činí tři procenta a je až na čtvrtém místě po vztazích mezi kolegy, páry, které seznámili přátelé, a po vztazích mezi lidmi, kteří se dali dohromady v barech a klubech. Přesto však podle odhadů přesně v tomto okamžiku hledá na internetu svého partnera přibližně deset milionů lidí.
Nebuďte příliš nadšení
I když budete ve správný čas na správném místě, ještě nemáte zdaleka vyhráno. Podle výzkumu z roku 2009 jsou ženy při seznámení mnohem vybíravější než muži. Vědci zkoumali chování lidí ve věku od šestadvaceti do čtyřiceti let při rychloseznamování a zjistili, že ženy při seznámení slevují ze svých nároků, které prezentovaly už před začátkem akce, mnohem neochotněji než jejich protějšky.
Muži se oproti tomu v mnohem větší míře řídili momentální přitažlivostí a byli mnohem méně vybíraví. Kromě toho se ukázalo, že ženy dokáží velmi dobře odhadnout, zda jsou pro daného muže přitažlivé, či nikoli, a tomu přizpůsobit své chování. U mužů se tato schopnost údajně projevila v mnohem menší míře.
Řídíte se heslem, že hodní kluci nemají šanci, protože si ženy vybírají zásadně jen mizery? Zapomeňte na to alespoň v okamžiku, kdy si podáváte seznamovací inzerát. Podle závěrů studie zveřejněné v British Journal of Psychology se vám podaří mnohem lépe ulovit ženu svého srdce, pokud se budete prezentovat jako altruistický lidumil.
Autoři výzkumu požádali téměř čtyři sta dobrovolníků, aby si podali seznamovací inzerát, a polovině z nich do něj vložili věty typu: "Chtěl/a bych pomáhat lidem", "Pracuji jako dobrovolník v útulku pro bezdomovce/zvířata/v nemocnici" a podobně. Ačkoli u mužů tato prohlášení žádný valný úspěch neměla a počet odpovědí, které na inzeráty žen přišly, se tím nijak nezvýšil, u žen zmínky o altruistickém založení muže fungovaly jako magnet. Počet odpovědí, které muži na svůj inzerát obdrželi, rapidně stoupl. Vědci to vysvětlují tím, že ženy mají podvědomě tendenci zaopatřit své potenciální potomky, takže hledají muže, který je nejvhodnější pro dlouhodobý vztah. A z tohoto hlediska je altruismus velmi výhodný.
Kromě toho, že se vám vyplatí zmínit se v seznamovacím inzerátu o tom, že jste vášnivým milovníkem zvířátek a dětí, rozhodně neuděláte chybu, když se budete na první schůzce držet poněkud zpátky a nebude z vás nadšení odkapávat. Výzkum z University of Virginia (zveřejněný v Journal of Psychological Science) z letošního roku totiž tvrdí, že ženy jsou v podstatě masochistky, které věnují mnohem víc zájmu mužům, u nichž si nemohou být jisty jejich zájmem. Účastnice výzkumy, které si nebyly po první schůzce jisté, zda udělaly stoprocentní dojem, myslely na svou novou známost mnohem častěji a podnikaly také více kroků k tomu, aby proběhl další kontakt.