Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Denní rytmy: kdy spát, pracovat a milovat se

aktualizováno 
Sex si nejvíc užijete kolem osmé hodiny ranní, vaše pracovní výkonnost bude na vrcholu mezi devátou a jedenáctou dopoledne a v deset večer už byste měli být v posteli, pokud si nechcete zadělávat na zdravotní problémy. Přečtěte si, jak by si naplánovalo den vaše tělo, kdybyste mu dali příležitost.

Cítíte-li se neustále unavení a bez energie, může to být i proto, že nerespektujete denní biorytmy. | foto: Profimedia.cz

Vědci už dávno zjistili, že každý člověk má přirozené vnitřní hodiny, které fungují bez ohledu na zimní nebo letní čas a řídí úroveň naší energie. Některá období dne jsou proto pro určité aktivity vhodnější než jiná. Pokud svým vnitřním hodinám porozumíte, můžete si lépe rozplánovat svůj denní rozvrh a využít svou energii.

Na sex po ránu

Pokud jste na tom stejně jako většina lidí, velmi pravděpodobně si užíváte sexu před spaním jednoduše proto, že na něj máte čas. Jenže z hlediska vašich biologických hodin je to úplně špatné načasování. Podle vědců je ideální dobou pro erotické hrátky čas kolem osmé hodiny ranní, kdy je hladina estrogenu u žen pětkrát vyšší než večer a vyšší je i mužská hladina testosteronu.

Jestliže se navíc snažíte o početí potomka, ranní sex je pro vás také mimořádně výhodnou záležitostí proto, že ráno se nachází v mužském ejakulátu největší počet spermií. Vaše šance ploditele tedy rapidně stoupají.

Jenže pozor, chcete-li zažít v posteli tornádo, nemilujte se před sedmou hodinou ranní, kdy jsou vaše denní hodiny naprogramovány ještě na spánek. Se sexem však neotálejte ani příliš dlouho, protože po desáté hodině začíná libido u obou pohlaví zase klesat. Nejníže se ocitne mezi první a druhou hodinou odpolední. Chybou je podle odborníků též sex po desáté hodině večer, kdy začíná organismus opět pracovat ve spánkovém režimu a sex si tak příliš neužijete.

Čas na řešení úkolů

Pokud chcete zvýšit svou pracovní energii, potom si mezi devátou a jedenáctou dopolední vypněte telefon, neodpovídejte na e-maily a odmítejte pozvání na kávu s kolegy. Právě v tomto období je totiž vaše pracovní výkonnost největší a mozek je připraven podávat největší výkony. Naplánujte si na tyto dvě hodiny nejobtížnější pracovní úkoly, které jste odkládali nebo které vyžadují velké soustředění. Váš mozek pracuje na maximum a nepotřebuje žádné přestávky, které by vás jen zbytečně rušily v soustředění a jimiž byste plýtvali nejvýkonnějším časem z celého dne.

K druhému vzestupu energie dochází kolem patnácté hodiny, kdy se vaše tělo začne probírat z poobědového útlumu, co do výkonnosti je však potenciál dopoledních hodin nepřekonatelný. Podle údajů newyorského Sleep-Wake Disorders Centre je mozek nejaktivnější hodinu až dvě po probuzení. Pamatujte na to, až budete plánovat důležité pracovní schůzky či prezentace.

Zapomeňte na ponocování

Naši předci dobře věděli, proč chodí spát po setmění a vstávají s východem slunce. Pokud by si vaše tělo mohlo říci, šlo by spát kolem desáté hodiny večer a rozhodně by neponocovalo. Tak totiž přirozeně fungují jeho vnitřní hodiny, tělesná teplota poklesne, dochází k regeneraci buněk a organismus se připravuje na další den.

Když ponocujete, udržujete své tělo v bdělém stavu vlastně násilně a narušujete mu spánkový cyklus. Půjdete-li si lehnout ve dvě hodiny v noci, můžete klidně spát deset hodin, unavení se však budete cítit stejně, protože jste si nabourali svůj přirozený rytmus a vaše tělo vám o tom dá vědět.

Naslouchejte tělu

Studie provedená v roce 2004 na University of Michigan zjistila, že nerespektování a neustálé narušování cirkadiánních rytmů vede k poruchám nálady, pozornosti, ke zhoršení paměti i k problémům se spánkem. Negativně se projeví též na tělesných projevech organismu, například sníženou funkcí imunitního systému, zvýšeným výskytem žaludečních problémů či kardiovaskulárními komplikacemi.

Autoři výzkumu podotýkají, že lidé si často myslí, že dokážou bdělost ovlivnit různými podpůrnými prostředky, jako jsou kofeinové nápoje a podobně, nicméně střídání dne a noci je pro náš organismus stěžejní. Právě jím se řídí naše denní biorytmy a právě na něj reagují naše nervové buňky. Kofein a podobné látky vám dodají pouze pocit bdělosti, ale vaše vnitřní hodiny nijak neovlivní. Zapomeňte tedy na to, že čím méně budete spát, tím více uděláte práce. Naopak, čím méně budete spát, tím větší budete mít problémy vůbec pracovat.

Kromě toho vás ponocování učiní mnohem náchylnější k chřipce, nachlazení a dalším onemocněním. Podle výzkumu, publikovaného letos v magazínu Immunity, je respektování našich biorytmů podmínkou pro správné fungování imunitního systému. Zkuste víc naslouchat svému tělu, respektovat jeho požadavky a možná se letošní zimu obejdete i bez užívání multivitaminových tabletek.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.