Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak člověk umrzá: zmatený a s halucinacemi

Kůže je modrá a ledová, jak se tělo snaží zachránit vnitřní orgány a odvádí k nim krev. Svaly probíhají nekontrolovatelné kontrakce, jste zmatení a objevují se halucinace. Umrznutí rozhodně není bezbolestnou smrtí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

yalma

Jako by nás média připravovaly na to, co nás čeká.....

až budeme bezdomovci.....

0/0
15.1.2012 15:12

Je tento portál důvěryhodný? Ne!

asi se nenajde moc ťulpasů,

kteří si z místních bulvárních nesmyslů berou nějaké informace do života

0/0
14.1.2012 23:59

pakostič

nepostradatelné informace

pro obyvatele této země

0/0
12.1.2012 13:41

iski

výbava

Nevím jak ostatní, já když jdu na válet i do hor, beru jen arnádní výbavu, která je levnější a lepší než nějakej outdoor z Rockpointu aj.

Pokud jdu do zimy, kromě sněhulí s Al s protkanou bavlnou si dávám několik vrstev na nohy. Lehkou ponožku, igeliťák, silnější ponožku atd.

Důležitá je spodní vrstva. Nikdy jsem nelitovalal tzv "jégrovek" a trička z bavlny. Na to mikinu, svetr a celoroční blůzu vz 95. Pokud nastane extrém, dám si ECWCS, ale většinou se bez něj obejdu.

Do batohu TL60 nezapomenu na energeticky bohatou stravu. Vždy se dá uvařit i na sněhu něco teplého do žaludku, instant nebo konzerva s chlebem. Tyčinky aj.nergeticky bohaté zdroje nesmí chybět po ruce.

Polní skládací loptaka, karimatka Bundeswehr, lihový vařič a ešus vždy s sebou.Tedy pokud se dostanu do takové bouře, kdy by mi hrozilo vyčerpání a vím, že již daleko nedojdu, navrším hromadu sněhu, v níž vytvořím dutinu a jsem s to onu bouři přečkat

0/0
10.1.2012 12:53

znám 008 dívku, nemá dukáty

Re: výbava

Mimochdem, v dutině ve hromadě sněhu jsi naposledy přečkával sněhovou bouři asi tak kdy?

+3/0
10.1.2012 19:34

iski

Re: výbava

přímo v bouři jsme sještě tu možnost neměl, ale cvičně jsme to realizovali letos ve středočeském mezihoří. Věšli jsem se dva. Na ostrou zkouškou se ještě čeká, ikdyž doufám, že nenastane

0/0
10.1.2012 19:49

snoopee

Re: výbava

ty seš dobrej komik ;-D Rambo šuvix

+2/0
11.1.2012 9:09

Paglia Orba

Re: výbava

TO TEDA JE, MÍSTO POŘÁDNÝCH PONOŽEK IGELIŤÁK. ;-D;-D;-D;-D;-D A POTRAVU SI ULOVÍ RAMBONOŽEM UVÁZANÝM NA NÁSADĚ OD LOPATKY VZ. 99;-D

0/0
11.1.2012 9:37

iski

Re: výbava

Psal jsem tenčí. samozřejmě že pořádný teplý ponožky, ale oddělený igeliťákem kvůli izolaci. Nechci být netaktní, ale jak dlouho se věnuješ survivalu? Já cca 3 roky a v přírodě se vyskytuju týden v kuse v létě či zimě a několikráte do roka, jak mi to práce dovolí.

Co ty? 2x do roka do rodinného kempu s bazénem?

0/0
11.1.2012 18:21

Paglia Orba

Re: výbava

Hele, omlouvám se. To bylo z mé strany pouze rejpnutí ohledně toho igelitu. Tento způsob "kempování" který ty provozuješ mě nic neříká, ale na druhé straně lezu po horách a dát si do bot igeliťák - tak nepřežiješ. Spotila by se ti noha a v okamžiku, kdy by ses zastavil, tak by ti umrzla.  Jinak co se týče ponožek, tak já používám většinou 2 tenké - nikdy jen jedny. Nebo kombinace tenké a silnější. Vyloženě tlusté nepoužívám. Dvě ponožky se třou o sebe a ne o kůži, takže se nedělají puchýře.

Stejně tak výběr oblečení je rozhodně jiný. Dovolím si tvrdit, že lézt bez oblečení bez membány je nesmysl. Netvrdím, že to není možné, ale je to zbytečné. Já vystačím s 1 tryčkem, mikinou a bundou. To je samozřejmě váhově úplně jinde, jak tvoje oblečení. Hlavní je se nespotit. To si prostě ve 4000 metrech nemůžeš dovolit.

Jen mě ještě vysvětli, proč ten igelit mezi ponožky ??? Vždyť musíš mít po několika hodinách pochodu úplně promočenou nohu !!! Nebo ne ???

0/0
11.1.2012 21:17

iski

Re: výbava

Noha se mi nijak nepromočí. Navíc je díky tomu igelitu chráněná proti vnější vlhkosti, která se tam může dostat. Igelitem prokládám každou vrstvu na chodidlech. Nemám to ze své hlavy, vyčetl jsem to v jedné z příruček psaných vysloužilými vojáky. Nevím, jestli zrovna tuhle psal někdo z SAS nebo tak.

Divil jsem se, ale zkusil jsem to a funguje to a kluci co chodí se mnou si to taky oblíbili. Kanady mohou navlhnout, nebo se do nich může dostat sníh. Na vysočině jsme se ne jednou na louce bořili sněhem cca 50cm, pod ním byl led a pod ledem tekutá voda. Díky těm igeliťákům jsme měli nohy stále v such, vlastně jsme ani nevěděli, zda se nám tam ta voda dostala.

Vím zní to divně, i já na to zprvu koukal jak tele, myslel jsem, že se to tak dělá běžně...

Jinak děkuju za slušnost, omluva přijata. Neurazil jsem se, jsem na podobné reakce zvyklý, ale většinou od lidí, co jdou na survival z hospody domů a tam si připadají jako hrdinové :-)

0/0
11.1.2012 21:49

Paglia Orba

Re: výbava

Počkej, tomu nerozumím. To si nasadíš první ponožku, pak si na ní dáš něco jako igelitovej sáček a na to další ponožku ???

To je totiž zvláštní, protože než jsem si koupil boty s membránou, tak jsem chodil v něčem jako jsou kanady, ale jen těsně nad kotníky. V těchto botách se mě neskutečně potila noha a několikrát jsem pěkně omrznul. V těch Salomonech co mám teď se mě noha při mrazu nepotí, ale jak se udělá teplo, tak je mám přece jenom trochu vlhké. Když pak večer stavím na ledovci stan, tak cítím, jak mě zvlhnou ponožky - to je zřejmě tím, že člověk nejde a tělo je ještě z pohybu přehřáté. To si pak zalezu do spacáku i v botech a i když jsou třeba mokré, tak je mám ráno úplně suché, včetně ponožek a nohou !!! Kolikrát jsem slyšel, že lézt v botech do spacáku je prasárna, ale lézt ráno třeba v -12°C do promrzlch bot je peklo. S klukama co lezeme, už to žádný z nich jinak nedělá. Pěkně po tůře zalezem do spacáku tak jak jsme přišli, jen sundáme mačky.

0/0
11.1.2012 22:15

iski

Re: výbava

Ano přesně tak jsem to myslel. ponožka, igelit, ponožka atd. Už jsem šel i ve třech vrstvách. Pokud se noha spotí, nedostane se to nikam jinam a nic se nedostane k noze, takže se omezí riziko omrznutí.

My se moc rovnat nemůžeme. Já jsem se kvůli očím nedostal ani do aktivních záloh, ale vojenství a survival mě baví a jal jsem se to naučit sám.

Vy jste Pan horolezec. Používáte úplně jinou výstroj, Pokud bych měl jít s Vámi, vzal bych zase něco jiného. Ikdyž ECWCS je poklad.

Pokud se týká lezení v botech do spacáku, vojácu to jinak nedělají. Nepřítel nebude čekat, až se obujete :-D a někdy je to lepší.

Letos, protože jsem strašně zimomřivej, budu ještě kupovat termopolštářky. Jsou to plastové polštářky s gelem s lupací sponou. Když lupnete, gel ztvrdne a začne silně hřát. Rád si pro ně udělám místo v náprsních kapsách.

0/0
11.1.2012 22:28

Paglia Orba

Re: výbava

Hele, tak bych to neviděl. Já mám úctu k lidem, kteří takto v přírodě bivakují. Vysoko v horách je to to sice něco jiného, ale na druhou stranu na to člověk má vybavení. Když se podívám, v čem lezli po horách před 100 lety, tak smeknou nestačí !!!  Třeba jsem studoval v čem chodil slavný Otzi a to je taky moc zajímavé. Měl na nohách něco, jako dnešní skeletová bota. Uvnitř botička z nějaké měkké kůže (tuším že z jelena), pak byla vrstva sena a jako vrchní vrstva další tvrdé kůže. V Itálii je podle tohoto vzoru někdo vyrobil a přešel s nima v zimě  z Chamonix do Zermatu.

Jinak mám jen nejlepší zkušenosti se samonafukovací karimatkou z Hudy. Ta Bundesver je taky nafukovací, nebo je to pěna ???

Co se týče těch polštářků, tak to je vynález nad zlato. Taky je mám a když mě promrznou rukavice ( zásadně nosím minimálně dvoje, ale raději troje), tak je použiju na vysušení.

Jen jak budu mít možnost, tak to s tím pytlíkem vyzkouším, ale bude to fungovat na membánové botě ??

0/0
11.1.2012 22:43

iski

Re: výbava

Toho Pana horolezce jsem myslel v nejlepším slova smyslu. Jste prostě na jiné úrovni. Právě proto, že ve vysokých horách je to úplně o něčem jiném. Ta karimatka Bundeswehr je jen pěnová, ale skvěle se noci v batohu, kde němcům sloužila jako výztuha zad, Já ji v TL 60 nosím u rámu. Nezabere žádné místo a hodí se vždy. O té samonafukovací jsem slyšel a chci ji zkusit.

Jak jsem psal v prvním příspěvku celkem hanlivě o outdooru, je to výsledek mých zkušeností s lidmi, kteří jej pořizují. Vy jste jedna věc a profi věci jsou pro vás nutností.

Ale na svých výpravách do přírody potkávám lidi, kteří jsou od hlavy až k patě v outdooru a nesou na sobě cca 2x více financí než já, ale neumějí to použít a berou si věci, které jsou k ničemu.

Rád bych se Vám rozepsal více, ale kapacita příspěvků, je krajně nedostatečná, Rád se s Vámi spojím přes email. Můj je petpavisk@gmail.com

Jinak jsem rád, že jsem Vás mohl poznat alespoň takto

0/0
11.1.2012 23:05

Paglia Orba

Re: výbava

Dík za důvěru a připojím svůj - korsikagr20@volny.cz    Jen musím dnes končit, ale zítra můžeme pokračovat.

Jen si ještě neodpostím - youtube - nějaký autor MsStuji. Jeho videa jsou tématicky neuvěřitelná.

0/0
11.1.2012 23:11

iski

Re: výbava

Mail se nepodařilo doručit, prosím, odepište na můj. Díky moc :-)

0/0
12.1.2012 13:57

Brundi

Re: výbava

Boty samozrejme do spacaku, ale sundane. Nebo sundat alespon na chvili, aby se mela sanci odparit vlhkost a pak je mit nezasnerovane.

0/0
17.1.2012 12:49

pakostič

Re: výbava

červen letošního roku má být chladný

0/0
12.1.2012 13:43

iski

Re: výbava

8-oRv

Asi jsi to moc nepobral co...:-/

0/0
12.1.2012 14:15

Paglia Orba

Re: výbava

TAK TY JSI NEJVĚTŠÍ KOMIK, KTERÝ SE TADY VYSKYTUJE. ;-D;-D

TEBE BYCH V TÉTO VÝBAVĚ CHTĚL POTKAT V 5 TISÍCÍCH S TENKOU PONOŽKOU A IGELIŤÁKEM DOPLNĚNÝM BLŮZOU, VZOR 95. ;-D;-D;-D;-D;-DR;-D

0/0
11.1.2012 9:35

iski

Re: výbava

Nechodím na vysokohorské výstupy, ačkoliv jsem Tatry projité mám. A ano, úplně na spod dávám tenčí ponožku kvůli nižší absorbci vlhkosti. Ta je od silnější oddělená izolantem a pak je teplejší. Divím se, že takto základní princip neznáte. Ikdyž nemůžeme asi moc srovnávat. Jak jsem psal vysokohorskou tůru nedělám a věnuji se přežití za běžnějších podmínek. Jinak používám kompletní výstroj, samozřejmě že se neomezuju pouze na blůzu...

Jinak přeji mnoho úspěšných výstupů!

0/0
11.1.2012 18:28

Paglia Orba

Re: výbava

Omluva z mé strany o 2 příspěvky výše. Nemyslel jsem to nijak zle, jen jsem si hloupě rejpnul. :-/

0/0
11.1.2012 21:18

Brundi

Re: výbava

"vysokohorskou tůru nedělám a věnuji se přežití za běžnějších podmínek." 3 roky se venujete survivalu. ;-D

Ja za beznejsich podminek prezivam i bez vybavy. A pohybu ve vysokych horach se venuji nepomerne dele a venku take travim vic nez tyden v zime a v lete a sem tam nejaky vikend. A tve prispevky, vybava a cely "survival" mi prijde velmi vtipny. Ale diky, kde jinde se clovek takhle v utery tak pobavi? ;-D

0/0
17.1.2012 12:46

iski

Re: výbava

Jsem rád, že jsem ti udělal radost. Třeba se někdy na Vysočině potkáme

0/0
17.1.2012 13:14

Brundi

Re: výbava

Treba. Omlouvm se za trosku rypavy ton - znackovi outdoorovi "tezkoodenci" na Vysocine prijdou vtipni i mne. Ovsem tvuj survival za beznejsich podminek take moc nechapu.

0/0
17.1.2012 13:54

iski

Re: výbava

Tomu se nedivím, neodehrává se svou povahou v běžných podmínkách :-)

Je to i taková hra, nejedná se o výlety jako takové. Vždycky je tam hodně adrenalinu :-)

0/0
17.1.2012 22:31

zipovačka

kdo to psal?

To psal asi někdo, koho nejmíň pětkrát těsně před smrtí v důsledku umrznutí na poslední chvíli zachránili.;-D;-D

0/0
9.1.2012 20:33

Paglia Orba

Bože, to je zase blábol

Možná by bylo pro autora článku dobré, aby si přečetl zkušenosti horolezců. Ti, kteří něco takového zažili, to popisují úplně jinak.  ;-)

Nejdříve zimu, třes, poté nával tepla a klidu a v poslední fázi usnutí.  ;-)

Ale jako DRAMA JE TO CELKEM DOBRÝ. ;-D;-D

+1/0
7.1.2012 19:53

karelka k

Re: Bože, to je zase blábol

tak, tak. Rusové to vyřešili, nejdřív se nalejou.;-)

0/0
8.1.2012 0:18

mpixel

Re: Bože, to je zase blábol

tak proč si umrznutí nezvolí nikdo jako sebevraždu?

když je to zcela bezbolestné....

0/0
8.1.2012 14:29

mpixel

Re: Bože, to je zase blábol

podle mě většinou prvotní příčina smrti se kterou horolezec bojuje je vyčerpání, mráz začne pracovat, až potom, až když je horolezec úplně vyčerpaný a nemá energii ani na vytváření tepla.

0/0
8.1.2012 14:38

mojmirovec

Re: Bože, to je zase blábol

No tak vyčerpání je téměř vždy příčinou umrznutí. Dokud můžu, tak hledám pomoc, ne?

0/0
11.1.2012 16:21

Richard Hardon

Re: Bože, to je zase blábol

protoze to jde jen za prijatelne velkeho mrazu a navic to vyzaduje jistou miru sebekazne, aby clovek prece jen neodesel do hospody...? Ta prvni faze rozhodne nebude nic moc.

0/0
8.1.2012 16:00

Tobinka2.0

Re: Bože, to je zase blábol

bo to dlouho trvá ;-D

0/0
8.1.2012 18:04

medved.m

Re: Bože, to je zase blábol

Mýlíš se.

Jednoho takového jsem znal. 

(Dodatečně se jeho rodina dozvěděla, že mu už před časem diagnostikovali nádor. Pak se to zhoršilo a... nechtěl prostě být svým blízkým na obtíž.)

0/0
8.1.2012 22:36

Wabo

Re: Bože, to je zase blábol

Pokud myslíme toho samého, není ale jasné, jestli u něho umrznutí nebylo až důsledkem toho, že nádor, který mu tlačil na mozek, vedl ke zmatení, ve kterém ani nedokázal najít cestu zpátky do tepla. Čili podobné jako u horolezců, kteří umrznou v důsledku předchozího vyčerpání nebo výškové nemoci, které jim zabrání zachránit se vlastními silami.

0/0
11.1.2012 13:56

scifi

Re: Bože, to je zase blábol

pleteš se!!

vem si kanistr čisté vody v mrazu na pole, vysleč se do naha a polí se touto vodou, ze startu ti bude taková kosa, že to bude na zes.rání, po chvíli se ti ovšem začnou uvolňovat hormony štěstí, endorfiny. Začnou se ti zdát krásné sny, krásné myšlenky a hezky s usměvem na poli umrzneš.

Má vlastní zkušenost to není, ovšem pochází z důvěrnějšího zdroje než iHojte.

V

0/0
9.1.2012 20:57

mARKETAVIK

Re: Bože, to je zase blábol

S tim bych souhlasila, pripomina mi to vlastni zkusenost s plavanim v ledove vode. V rece plavu az do pozdniho podzimu a skutecne to probiha tak, ze nejdriv je rezava zima, a po chvili kuze zmrzne natolik ze prestane zimu vnimat. Pak musim davat bacha na to, abych se vratila vcas na breh, protoze bych tam mohla byt nekonecne. Pak vylezu ne breh a priliv endorfinu je neskutecny, nadhera. Pak ale pozdeji zjistuji, jak moc telo prochladlo, treba jeste nekolik hodin pote je mi hrozna zima. Ale otuzuji se jiz roky, i kdyz s tou rekou ne zas tak dlouho.

0/0
15.1.2012 1:16

Richard Hardon

Re: Bože, to je zase blábol

a tady popisuji neco diametralne odlisneho? Mozna by stacilo cist a ne uz od pulky textu myslet ne to, jak jim to v diskusi vytmavim?

0/0
8.1.2012 15:59

Paglia Orba

Re: Bože, to je zase blábol

Ano, píší úplně něco jiného. Píší o velké bolesti, kdežto horolezci, včetně Messnera píší o příjemném teple a uklidnění. Žádný z nich o bolesti nepíše vůbec nic. Bolest většinou nastává až po prudkém ohřátí. ;-)

Možná by stačilo číst, ale ne v mém případě. :-P

+3/0
8.1.2012 18:56

My.WinCleaner

Re: Bože, to je zase blábol

Ale ano, právě ve tvém případě. Např. tohle: ...kdy se vám začnou tvořit omrzliny, neucítíte žádnou konkrétní bolest, tudíž si hrozící nebezpečí nejspíš neuvědomíte...

0/0
8.1.2012 22:40

Paglia Orba

Re: Bože, to je zase blábol

první věta - umrznutí není rozhodně bezbolestnou smrtí....:-P

+3/0
8.1.2012 23:15

oldboy

Re: Bože, to je zase blábol

Jde o to, že co Messnerovi nepřijde jako bolestivé natolik, aby o tom psal, ty bys kvičel jak malá holka.

+1/0
9.1.2012 10:06

bez vysvětlení - smazán

Re: Bože, to je zase blábol

A jak to můžeš vědět ? - se znáte, nebo podle čeho usuzuješ ???? Navíc je to podle nicku, s velkou pravděpodobností žena, protože Paglia Orba je ženského rodu. !!

Fascinují mě diskutující, kteří ostatní diskutující soudí, (asi podle sebe) aniž vědí, co jsou dotyční zač. :-P

0/0
9.1.2012 12:39

Pruit Igoe III.

Nový seriál?

V létě to byl popis smrti utonutím, teď umrznutím. 6. července se můžete těšit na další díl seriálu: jak člověk hoří...

+10/0
7.1.2012 19:39

My.WinCleaner

Re: Nový seriál?

Stoprocentně se vždycky najde nějaký primitiv se svými rádobyvtipnými kecy...

+3/0
7.1.2012 19:43

Pruit Igoe III.

Re: Nový seriál?

Jo, pardon, že tady pánovi ruším zábavu... :-P

0/0
7.1.2012 20:38

Mychal.B.

Proč ty boule na kůži ve finální fázi?

0/0
7.1.2012 18:41

Tobinka2.0

no nevím

No nevím, takhle jsme na lyžáku našli našeho instruktora chrápat ve sněhu. Odvazla si ho záchranka.

Potom vyprávěl, že byl strašně unavenej, tak si sednul, začal klimbat a už si nic nepamatuje a že mu prej už ani nebyla zima...

Takže to asi taková hrůza není.

0/0
6.1.2012 23:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.