Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vojenské mise ke křtění nezneužívám, říká vojenský kaplan

Mohl užívat klidného života váženého evangelického faráře. Místo toho po skončení farářského nastoupil jako kaplan do české armády a zúčastnil se dvou vojenských misí v Afghánistánu. Jiří Zedníček však na nich tradiční křesťanskou misii neprovádí, vojáky pro víru nelanaří.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P56a62v59e56l 84K65r71e62j62č50í51ř 2532881573126

Co je to "skončení farářského"?

0/0
18.7.2014 23:47
Foto

V40l14a13d13i15m30í79r 85V94a11l39a76c11h69o36v22i62č 5166232717520

část II 

Píšete, že v neděli vybíráte ke kázání témata, na nichž ukazujete povahu Ježíšovi zvěsti. Doufám, že již na nich zazněla výše uvedená slova, ..

1 Janův 5:12 Kdo má Syna, má život; kdo nemá Syna Božího, nemá život.

Jan 3:36 Kdo věří v Syna, má život věčný. Kdo Syna odmítá, neuzří život, ale hněv Boží na něm zůstává."

protože v opačném případě Vaše mise z pohledu věčnosti pozbývá zcela smysl.

A na závěr jen malý příběh, který by Vás měl oslovit k zamyšlení k zodpovědnosti za vojáky, kteří zahynou a přitom neuslyší tu zvěst záchrany o Ježíši Kristu, protože jak říkáte”oni se přece nezeptali”. V knížce FUEGO DE DIOS (oheň Boží), kde vydává svědectví o své službě bratr David Hogan se na straně č. 83 mimo jiné píše: Jeden z našich pastorů, kterého jsem přivedl k Pánu, kázal evangelium v jedné vesnici, kde nikdy předtím neslyšeli jméno Ježíš. Je to můj dobrý přítel a strašně rád si jen tak sednu a poslouchám ho, jak káže evangelium. Opravdu velmi dobře káže, je o hodně starší než já. Nemají tam elektřinu, jen občas uvidíte, že ji někdo má. Nemají tam vodovod, žádné vymoženosti, které máte vy. Takže byli v této vesnici, měli s sebou nějaké traktáty a kázali o Ježíši. Když přišli k jednomu domu, tak vyšel muž a zeptal se jich, co chtějí. „Chceme vám jen říct o Ježíši.“ Ten muž neřekl ani slovo, ale vrátil se s dlouhou mačetou v ruce. „Už jsem na vás na všechny čekal.“ Snažil se je zabít, tak se všichni rozutekli. Tito kazatelé vědí jak utíkat – zvlášť v pralese. Když už nějakou dobu honil tohoto pastora po lese, tak se k němu pastor otočil a řekl mu: „Co je s tebou?“ „Já tě zabiji!“ „Já jsem ti ale nic neudělal.“ „Ale ano, udělal!“ „A co jsem ti tedy udělal?“ „Tvá vina spočívá v tom, co jsi neudělal.“ Chápete to? Z toho, co neděláte, právě z toho budou křesťané souzeni. Můžeme citovat krásné verše a zpívat nádherné písně, ale když opustíte ty dveře církve… tak jen hrstka lidí je schopna konat Boží vůli. Něco není v pořádku. To je špatně připravená armáda.

+1/0
18.7.2014 12:41

H71a34n88k46a 49C60h47e33n 7687649745915

Tomuhle se přesně říká fanatické mlácení lidí Biblí po hlavě :( Já jsem hrozně ráda, že ten pan farář pochopil, že právě tudy cesta nevede. Jinak by si totiž zavřel cestu k lidem, se kterýma by se jinak mohl spřátelit a třeba nabídnout svoji víru, POKUD ONI O TO BUDOU STÁT. (Nebyl vy jste taky v SpK?)

+2/0
21.7.2014 14:18
Foto

V58l15a50d42i79m69í89r 64V41a85l61a79c25h40o35v50i87č 5406532147480

Tragický omyl kaplanů AČR I

Po přečtení článku jsem na rozdíl od ostatních diskutujících velmi zarmoucen. Myšlení a postoje pana kaplana Jiřího Zedníčka nejsou vůbec v pořádku a jsou daleko od myšlení a učení Pána Ježíše Krista.

Pan kaplan říká, že křesťanskou misi neprovádí, vojáky na víru “nelanaří” nikoho nekřtí, nikoho nepřesvědčuje .. pak tam, ale může místo něho být psycholog, ale né kaplan, který zná cestu spásy a přitom o ní mlčí.

Slova Pána Ježíše jsou však zcela jasná a zřejmá ...Marek 16:15 A řekl jim: "Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření.

16 Kdo uvěří a přijme křest, bude spasen; kdo však neuvěří, bude odsouzen.

2 Timoteovi 4:2 Hlásej slovo Boží, ať přijdeš vhod či nevhod, usvědčuj, domlouvej, napomínej v trpělivém vyučování. Jan 3:5 Ježíš odpověděl: "Amen, amen, pravím tobě, nenarodí-li se kdo z vody a z Ducha, nemůže vejít do království Božího. 1 Janův 5:12 Kdo má Syna, má život; kdo nemá Syna Božího, nemá život. Dále je v článku uvedeno ... na konferenci v Anglii jsem se setkal s mladou kaplankou, která si pochvalovala, že “v misii pokřtí nejvíce lidí”. Pro Jiřího je to zneužití situace, kdy je voják ve stresu.. Pane kaplane, to není zneužití situace, ale naopak reálně uvědomění si situace z pozice vojáka, že dnes tu jsem a zítra tak být nemusí. Je jen dobře, že voják hledící možné smrti denně do tváře si uvědomí, že není nesmrtelný a začne uvažovat o smyslu života a svém Stvořiteli.

+3/−4
18.7.2014 2:18

H96o41n79z40a 42K46o43z62e16l 8174459942444

Jakoze ten vojak mysli na rodice?

0/0
18.7.2014 7:34
Foto

V62l57a64d80i91m81í45r 10V73a84l72a18c31h18o35v95i44č 5386202697530

nerozumím Vaší otázce... můj příspěvek nebyl celý, protože jsem neměl "íčka" a nemohl jsem zadat část II až nyní.

0/0
18.7.2014 12:43

M61a72r69t11i46n 33B55u11s35i78d25e84a 4803770

Stejně nerozumím téhle funkci vojenského kaplana. Desatero hlásá "nezabiješ" a vojenští kaplani přitom pomáhají udržovat vojáky v bojeschopném stavu...tedy připravené zabíjet. 

Tak nějak filozoficky mi to nejde dohromady...

0/−2
17.7.2014 23:52

P76a84v17e47l 70K68r47e33j56č16í31ř 2212371173666

Ono je potřeba si z toho starého zákona přečíst trochu víc, než jenom z kontextu vytržené desatero. Pak zjistíte, že desatero má jaksi "lokální" charakter, čili vztahuje se jenom na židy. Na příslušníky jiných národů se nevztahuje, a co se týká toho "nezabiješ", tak tam je to dokonce skoro naopak :-)

0/0
18.7.2014 23:31
Foto

J70a77n 35Č34e89r11m84á93k 4789558585887

nene, desatero se vztahuje i na křesťany a v podstatě jde o kodex vhodný pro všechny lidi...  A konkrétně přikázání nezabiješ se týká pouze na lidi, nikoliv na zvířata a z kontextu je rovněž zřejmé, že se netýká vojenských střetů, neboť Židé vedli války po cestě pouští a rovněž když došli k cíli a zjistili, že onu Zaslíbenou zemi si budou muset napřed dobýt... A Bůh je v tom podpořil a požehnal jim...

+2/0
19.7.2014 9:08

L98u47c15i57e 33A50. 40S57u20l36o90v49s11k15á 5380257637783

R^ Vojáci, které jsem potkala, měli k náboženství a víře mnohem větší respekt, než je v Česku obvyklé. A to i v případě, že nepatřili k žádné konkrétní církvi. Je to možná tím, že narozdíl od pohodlného života většiny, řešící každodenní nesmysly, oni pravidelně čelí smrti, a to jak osobně, tak zprostředkovaně při úmrtí svých kamarádů. To je taky důvod, proč byla víra tak přítomná v životech našich předků, kteří rovněž netabuizovali smrt a setkávali se s ní velice často.

+13/−2
17.7.2014 21:07

V34l95a47d 44R64y11b89i60c89k75a 3908898387914

Souhlasim s panem Prochazkem. Vojaci jsou jedini lide z nasi svobodne spolecnosti, kderi denne celi smrti. A to pak jsi blize Bohu jak v zadne jine zivotni situaci. Je dobre, ze ceska armada ma sveho kaplana. Doufam, ze nebude v brzke dobe mit vojenskeho imana nebo pro carodejniky jejich samana; jak je tomu bohuzel v US Army.

+13/0
17.7.2014 17:35

H22o78n48z84a 50K57o97z70e96l 8584559432864

Cirkev je zlo.

0/−3
18.7.2014 7:36

H84a33n83k72a 68C40h98e30n 7617519645825

Pokud v US Army slouží muslimové, proč by nemohli mít nějakého rozumného imáma?

+1/−1
21.7.2014 14:22

V14l67a71d 59R63y66b29i97c97k37a 3318668527744

Bohu zel ROZUMNI imanove v soucasnosti a blizke budoucnosti neexituji. Dokut se Islam nezreformuje, je to dosti nerealisticke.  Ale to je jina story.

0/−1
22.7.2014 7:21

J15o79s63e97f 87K87u30b23e14š 7368158123318

Jo, dobrá práce, pan kaplan nezneužívá situace k lapání dušiček, klobouk dolů a hodně štěstí. Jaký to rozdíl od verbeže scientologů, kteří zneužívají k lapání dušiček cokoli. To, že je tzn. Hubbardova akademie nastrčeným komerčnímsubjektem scientologické sekty je známé, ale dosud lapala dušičky mezidospělými tak jsem sice skřípal zuby, ale co? Horší je, že míří na děti a pořádají tzn. Dětský (8-14let) a teenagerský (15let +) komunikační kurz. Předpokládám, že se nejedná o trestný čin, ale „jen“ o výrazněneetické a nebezpečné jednání dané sekty.  Asi se proti tomu nedá nic mocdělat, jen informovat.

+5/0
17.7.2014 16:52
Foto

P59e39t71r 59P37r83o11c45h89á36z20k42a 3912366452874

Někdy nastane v životě i zatvrzelého ateisty situace kdy zajde za kaplanem.Nemusí být věřící stačí jen ,že ho vyslechne.V bojovém nasazení si podobnou situaci dovedu snadno představit a je fajn,že tam takový člověk je.

+19/0
17.7.2014 16:43

M57i11c27h30a93l 35F28r65y63k 8627750613892

Zajímalo by mě do jaké míry pan kaplan (ne)souhlasí s naší (ČR) angažovaností v této emerické válce, rádoby schovávané za "nutný" boj proti terorismu (kde není imperialismu není ani terorismu..jak známo). Zajímalo by mě co si myslí o kontrole drogových cest, dříve z 80ti% kontrované afgánci, nyní jen 20ti% přičemž exportované množství drogy zůstává +- stejné, jen na něm vydělává někdo jiný (kdo asi..). Zajímalo by mě zda mu nevadí být placen za spoluúčast za "vměšování" se do suverenity cizího státu.

+1/−18
17.7.2014 13:57

P63e45t54r 61O44n69d68r35á76č93e82k 6508388245

Přeji hodně štěstí pane Zedníčku ! R^

+16/0
17.7.2014 11:15

K53a53t65e94ř61i84n34a 55D34r87a81h37o33k20o16u95p73i17l49o54v35á 9906641802573

Pokud tam není kvůli náboženství, ale spíše psychické podpoře, proč tam tedy nepošlou spíše vojenského psychologa. Tenhle člověk nemá žádné vzdělání v tomto ohledu. Je to akorát laik, který možná zná pasáže z Bible. Jenže lanaření ke křesťanství nedělá, takže co tam vlastně dělá. Připadá mi to jako spíš takový maskot. Nic proti jeho vojenské službě, ale proč do toho musí plést kaplana, když tedy nejde o náboženství. Pochybuji, že by se lidem líbilo tam posílat i (či pouze) např. rabína a imáma. Rv

+3/−25
17.7.2014 10:53

J65o75s61e80f 17M43i78k65i20n 5733214975664

Psychlog je pouze jakýsi duchovní pro ateisty. Za psychologem jsou lidé většinou posíláni, ale sami za ním přijdou velmi zřídka. S duchovním je to jinak.

+16/0
17.7.2014 11:10

K24a76t64e17ř20i65n78a 16D45r57a29h80o29k74o11u82p88i62l87o83v47á 9946181722743

Psycholog není duchovní pro ateisty. Kaplan je psycholog pro věřící. Lidé mají psychické potíže a obavy. Měl by tam být někdo s patřičným vzděláním a nikoliv člověk, který má vzdělání teologický, tedy v nic moc souvisejícího s realitou a v mých očích tedy žádné pořádné vzdělání. K psychologovi tam lidé logicky nejdou, když tam je pouze kaplan a není se tak co divit, že chodí ke kaplanovi. Když nic lepšího není. Jinak tam kde psycholog je k dispozici (včetně civilního světa), tak tam lidé k němu chodí. Neznám nikoho kdo by chodil s psychickými problémy za knězem. Kněz ani nemůže předepsat léky či poskytnout adekvátní pomoc (až na výjimky, kdy je kněz a zároveň psycholog, ale pak je v tomto ohledu především psycholog). Když potřebuji opravit auto, také s ním nejezdím do prodejny se zeleninou.

+1/−9
17.7.2014 11:46

M27a53r13t71i22n 46V93a97j16s91a72r 5889283806986

A jak víte, že tam psycholog není? 8-o

+2/0
17.7.2014 13:12

M11a50r29t28i42n 10M86a67i76k81s31n21a32r 3234293298672

Hmm, znám pár lidí kteří skončili s práškama na deprese když byli u psychologa. A při tom s nima nebylo nic extra v nepořádku, prostě měli špatné období... a po první návštěvě zob zob... to není psycholog, ale dealer

+1/0
17.7.2014 13:55
Foto

I91v41o 91S21a75r44o 5338217357818

Milá paní, jste opravdu dost mimo. Kaplan je primárně určen pro věřící a tito, ač se Vám to nepozdává, ve vojsku jsou. A v misích dvojnásob početní. Tento člověk to nijak nezastírá a svého postavení nezneužívá. Pokud za ním přicházejí i ,,nevěřící", pak jen dobře.

Psycholog je přítomen taktéž. Avšak on přichází k vojákům,  nikoli oni k němu.  Vnímáte ten rozdíl.

+4/0
17.7.2014 23:22
Foto

J22a82n 38Č92e69r81m88á81k 4959748885397

jednak každá armáda má své psychology i kaplany... On kaplan je trošku někde jinde, než psycholog a top přesto, že má i psychologické vzdělání... 

A ti vojáci k němu jistě chodí. Věřící i nevěřící...

slyšel jsem kněze, který vyprávěl, jak byl na třídní schůzce z gymplu po 15 letech... Průběh byl klasický... rodina, škola, práce, atp... A tak i na něho došla řada....

Když řekl, že je kněz, nastalo ticho. Spolužáci si na něho chtěli málem sáhnout, jako by ještě neviděli živého  faláře, černop..., či fráterníka (věřím, že cenzor pochopí smysl)..., jak se tu s oblibou říká... A víte, co se dělo pak? 

Celý zbytek noci zpovídal... a to byli všichni jeho spolužáci nevěřící...

+4/0
18.7.2014 0:19

H90o35n70z83a 86K72o14z96e85l 8874869352164

A ted tu o Karkulce.

0/−1
18.7.2014 7:40
Foto

J95a17n 17Č27e74r84m48á87k 4619388435407

možná byste mohl více přemýšlet a uvědomit si situaci... Pro mnohé ty lidi to bylo opravdové svědectví... Dosud třeba potkali křesťany, ale takové ty normální, žijící v rodinách...

 A teď najednou potkali člověka, který opustil slasti života a vzal na sebe pomoc lidem... Kdykoliv, kdekoliv a za jakýchkoliv okolností, což je úkol kněze... 

A ano, jistě i celibát, na který se někteří  trochu ostýchavě ptali, neboť si nebyli zcela jisti, zda je to vhodné....

Ale ono je jednodušší to odmítnout posměškem, co? Ono přemýšlení a empatie bolí, co? A ještě, ó hrůzo nutí k zamyšlení!...

+1/0
19.7.2014 9:21

H33a53n77k61a 66C61h36e50n 7547419845635

Je to pravda, taky jsem před časem v těžké chvíli zašla povykládat za místním farářem a bylo to hrozně fajn. Škoda že je tady vůči nim mezi lidem tak šílená averze.

0/0
21.7.2014 22:49

P97e35t19r 33I95s82k92r11a 7561897773816

zjistěte si, co všechno absolvuje na teologické fakultě a pak plácejte, že to není psycholog

0/0
21.7.2014 19:41

V32l57a64d 98R85y10b39i95c36k53a 3638288367444

Jo, pani Drahokoupilova, je videt, ze jste z te pokrokove casti nasi spolecnosti. Takze doufam, ze az budete pokladana do hrobu, ze si nevyzadate nejakeho takoveho "maskota" a bude tam soudruh z narodniho vyboru. A nad hrobem vam nebude viset kriz, ale ruda hvezda a nebo nejaky dalsi ";pokrokovy symbol". Jen pro vasi informaci. Byt farerem v Cesku vyzaduje vysokoskolske studium, ktere je intensivne orientovano na fylosofii a psychologii. Zavidim vam vas jednoduchy zivot bez problemu kdy neni potreba viry v Boha a duchovniho vedeni. Tak si to jeste hodne uzijte nez vyspejete v dospeleho cloveka, ktery skutecne pozna, co to je byt plnym clovekem.

+9/0
17.7.2014 17:42

H29o35n60z84a 60K64o31z52e29l 8484759242914

Ja zas zavidim vam,ze prispivate do diskuze a neumite cesky.

0/−1
18.7.2014 7:42
Foto

P77e44t41r 82P43r75o95c39h18á96z36k63a 3542126882364

Vážená paní Drahokoupilová.Já sám jsem ateista.O náboženství i víře si myslím své.Na světě už jsem docela dlouho,dá se říct,že šlapu s kopce dolů.Ve svém životě jsem se ocitnul párkrát v situaci,kdy bych kaplana uvítal.A to nejsem voják,který se dostává do kontaktu se smrtí,s nebezpečím denně.On úděl kaplana není v tom aby někoho k víře lanařil.Jeho údělem je většinou jen poslouchat.Když to jde možná dodat sílu nějakým tím slovem.A věřte,že ti kluci v armádě to vítají a potřebují.Ať si o tom vy myslíte cokoliv.Hezký den.

+9/0
17.7.2014 19:00

K90a96m61i63l 67N50o71v38o23t59n79y 4376265332710

kazdy psycholog narazi na hranici, kdy je potreba resit spiritualni otazky. a ty psychologie nevyresi. pokud je kaplan i dobry psycholog, ma mnohem vetsi pole pusobnosti... clovek porad stoji na stolicce o trech nohach. fyzickem, dusevnim a duchovnim rozmeru. pokud jednu nema, neni moc stabilni.. a treba ho vytoci ibtakhle obycejny clanek na netu :-)

0/0
20.7.2014 23:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.