Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Japonská lukostřelba: protivníkem si je střelec sám

Bojovník, luk, šíp a terč. A stoprocentní soustředěnost, klid a pokora. „Největším protivníkem si je lukostřelec sám,“ říká Václav Kučera, učitel Kyudó - Cesty luku, japonského umění, které vyrostlo z mistrovství válečných lučištníků, ale během stovek let se stalo prostředkem k očistě vlastní mysli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O41n63d50ř24e29j 91Š56m86í51d78a 6931399269637

Zkuste pochopit, že meditace nemusí být jen sezení na turka, poslouchání uklidňující hudby a "nicnedělání", ale může to být spojeno s jakoukoli činností, která vás přivede do podobného stavu, například skrze střelbu lukem.

Představte si, že dva lidé mají stejné bohatství, ale jeden k nim přijde poctivě a druhý podvodem. Výsledek je stejný, ale ten průběh je jiný. Nechci říct, že evropská cesta je špatná a podvodná a japonská dobrá a poctivá. Jen to dobře reprezentuje to, že i přes stejný cíl je cesta jiná. Evropana většinou nezajímá nic jiného než terč a aby se v něm objevil šíp. Japonec naopak ví, že při dodržení cesty a všech správných pohybů tam ten šíp doletí "automaticky" tím, že dokonale zvládne přípravu na vystřelení. Proto Evropan trefí terč se zavázanýma očima jen náhodou, kdežto mistr v tomto umění kdykoliv. A o tom je toto cvičení.

+6/0
29.8.2014 4:47

D93a76n90i90e53l61a 58U12r89b64a53n18o97v66á 2574850535786

hmm - chápu že podstatný je stav mysli nikoli výsledek, ale nechápu jak ti mystři hodnotí stav mysli, když vidí právě jen ten výsledek.:-/

+3/−1
28.8.2014 16:14

T39o75n89d75a 86H15e72j58l87í53k 1868943779257

Jsou to mistři, umí to. Přesně o tom je mistrovství v těchto japonských disciplínách;-)

0/0
28.8.2014 16:35

D22a65n79i88e86l86a 66U91r69b38a73n85o70v21á 2924880395646

Tedy mistři jsou v podstatě v jistém smyslu telepaté  a  vidí do mysli střelce?

+1/0
29.8.2014 10:13

D35a25n98i49e73l27a 89U84r27b93a73n15o24v94á 2854380955426

Františku, místo mínusu byste mi to mohl vysvětlit, když tomu jak se zdá rozumíte.

0/0
29.8.2014 10:45
Foto

F86r68a98n65t21i47š16e60k 12H11r44a61b64a97l 3233319686628

Zkusím to, i když nejsem přesvědčený o svých vysvětlovacích kvalitách v této oblasti. Myslím si, že to prostě neumím podat.

Vezmu si za příklad právě sportovní lukostřelbu a pokusím se ji nahlížet jako na výše zmiňované techniky. Než dojde k samotnému výstřelu, je potřeba provést mnoho pohybů. Přistoupit na čáru, natočit se bokem, správně založit šíp, srovnat celé tělo, podsadit pánev, položit prsty (s chráničem) na tětivu na správné místo. Pak samotný nátah má svá pravidla, musí být plynulý, lopatky se musí v podstatě dotknout, loket nesmí být příliš vysoko, vypuštění šípu musí být klidné ...

Každá tato dílčí činnost se dá provádět klidně a naprosto soustředěně, nebo poněkud "rozlítaně". Je časté i na některý úkon zapomenout, šíp nasazovat na několikrát, natažení tětivy může být děláno trhaně, ve skocích ...

Základní předpoklad pro hodnocení "stavu mysli" je ten, že pokud není střelec stoprocentně soustředěn, čili nemá mysl správně vyladěnou, na některé nebo i každé fázi pohybu se to projeví. A z mé zkušenosti to opravdu není pouze tréninkem (zažitou rutinou). Když to přeženu - pokud střelec při natahování tětivy myslí na to, co bude mít k večeři, nedopadne to dobře. Paradoxně ale ani tehdy, když myslí intenzivně na to, kam má dotáhnout loket a že chce trefit střed. 

Ono se mi to rozpoložení hrozně špatně popisuje. Je to - teda u mne - přibližně tak, že nemyslím vůbec na nic, jen jakoby potichu okrajově jako ve snu si říkám jaký pohyb právě provádím. To, že za ním bude následovat další, už neřeším, to bude pak, teď právě - například - natahuji levou ruku ke končíku šípu abych ho chytil mezi palec a ukazováček a v pravé ruce držím luk.

0/0
2.9.2014 10:03

V25a72c90l62a98v 11P69e71r27o64u24t77k98a 6428257604121

knížku Zen a umění lukostřelby asi četl každý kdo se zajímá o zen. Četl jsem později článek o těchto lukostřelcích a tam se psalo, že tento způsob střelby s velkým lukem není tak úspěšný jak vám to při čtení připadá, Je u nás někdo parta lidí co  takto střílí?

0/0
28.8.2014 14:36
Foto

F69r64a68n13t61i42š22e25k 87H49r64a38b74a90l 3913359336228

Třeba zde jsou stránky České asociace japonské lukostřelby:

http://kjudo.cz/

0/0
28.8.2014 15:47

V32l50a33d69i96m95í48r 29L51o46u33d11a 8127467146952

Podle kvality některých příspěvků tady opravdu autor slušně řečeno háže perly samicím vepře domácího. Až tu bude článek o Iaidó, to bude teprve "odborný" pokec ohledně použití meče...

+2/0
28.8.2014 14:32

J53i66ř10í 59N63o39v78o46t20n60ý 7148432

Nemůžeme očekávat, že všechny ženy budou zapálené pro bojová umění vycházející z východních filozofie. Ženstvo je od přírody méně bojově nastaveno. A protože jsou více emotivně založené, jsou pro ně příjemnější aerobiky, salsy, pilates a podobné věci. Beru to tak, že se zde obohacují. ;-)

+1/0
28.8.2014 15:46

P51e72t31r52a 75Z29r91u20b77e10c66k72á 3630411890750

tohle je zajímavá diskuze. Obvykle se ve svém okolí setkávám spíše s ženami, které věří v sílu meditace, energie a všelijakých dalších podivných new-age výmyslů, zatímto muži bývají mnohem racionálnější.

A tady se ukazuje pravý opak, snad jediná ženská se tady v diskuzi dokáže odprostit od všech těch filozofických rádoby mouder, zatímco muži jim bez zaváhání věří ;-)

+1/−3
28.8.2014 12:17
Foto

F90r85a47n28t34i78š46e35k 35H73r58a91b71a86l 3583469906158

Promiňte, ale to jsou dvě odlišné věci - energie, new-age apod nemají s bojovými uměními pranic společného.

0/0
28.8.2014 12:23

P76e77t25r80a 35Z81r54u93b27e52c98k37á 3940311490120

tak teď zas píšete o bojovém umění, přitom podle článku samotného to nemá být právě tohle ale prostředek k získání pokory atd... Jako nic proti, pokud se chce někdo naučit meditovat a stát pokorným a klidným atd., ale nepotřebuje k tomu luk a šíp. Připadá mi to prostě jen jako zástěrka

+2/−2
28.8.2014 12:30
Foto

F54r33a22n84t19i72š35e94k 27H11r70a98b48a90l 3503309806578

Já stále píši o bojových uměních, Kyudó je jedno z nich. :-)

Podle mne zde stále narážíme na to, co bych nazval "definice meditace". Pokud jsem to dobře pochopil, tak pro vás je meditace činnost, kterou člověk vykonává podobně jako vaření - čili je čas meditace, jdeme meditovat, potom si budu čistit zuby. (například). A samotná meditace se v tomto případě odehrává v tiché místnosti za tlumené indické hudby, světlem svíček a vůní stantalu. (pokud to špatně chápu tak se omlouvám)

Meditativní techniky, které jsou zmiňované ve spojení s bojovými uměními, se prolínají do celého života.

A bojové umění jakožto komplexní učení neznamená jen umět někomu fyzicky dát po papuli. To jsme to špatně pochopili my v Evropě. 

Celé to východní učení je hodně složitá záležitost na uchopení. Nejsem bohužel dostatečně vzdělaný v těchto věcech, abych dokázal vysvětlit, to dnes už trochu klišé "cesta je cílem".

+1/0
28.8.2014 12:40

P64e21t60r20a 59Z65r73u39b60e93c36k96á 3770371520680

pokud je hlavním cílem nějaké činnosti meditace, v tom případě byste tomu ale neměl říkat bojové umění, ale spíš meditační cvičení nebo tak něco. A hlavně by tedy v názvu nemělo být to "bojové", pokud účelem není žádný boj či alespoň hypotetická příprava na něj. A ne, meditaci rozhodně nechápu tak, jak popisujete, pro mě je to spíš něco jako rozjímání, uklidnění se, vyjasnění mysli. Ale na meditaci rozhodně člověk nepotřebuje luk, stejně jako k lukostřelbě nepotřebuje meditaci. To je to, co se snažím říct

+1/−3
28.8.2014 12:55
Foto

F41r35a33n16t95i14š51e29k 63H34r21a54b55a36l 3113779556468

Z našeho pohledu tj z evropského tomu tak jistě je.

Bojové umění, tak jak je toto sousloví prezentováno v našich krajích je skutečně zvláštním pojmem. Možná by se to česky mělo jmenovat jinak. V Číně a Japonsku se fyzická aktivita snoubí s psychickou - viz například čajový obřad. 

Osobně mi je toto pojetí relativně blízké a pochopitelné. Chodím střílet z luku - dělám sportovní lukostřelbu - jen rekreačně. Nejdříve jsem šel pouze po těch desítkách, pak mě začalo mnohem více naplňovat soustředění se na samotný pohyb při výstřelu. Je to pro mne hodně těžké vysvětlit, ale zjišťuji, že když se mi podaří opravdu vyčistit hlavu a nežít v tu chvíli ničím jiným, než pohybem směřujícím k výstřelu, pak jsou šípy v terči blíž k sobě, občas i ve středu a hlavně ten pocit z činnosti je mnohem intenzivnější.

+1/0
28.8.2014 13:27

P66e37t51r44a 72Z56r21u78b21e41c68k29á 3330421560780

to vám neberu a vůbec nepochybuju, že to tak je, ale to "vyčištění hlavy" je podle mě spíše důslednek opakování. Zkrárka vaše hlava už ví, že to půjde líp, když nebudete myslet tzv. na nic. Ale je to podle mne na stejné úrovni, jako když snipeři zkoumají, jestli je lepší vystřelit při výdechu nebo nádechu... (to vlastně možná zkoumáte i vy s tím lukem). Neříkala bych tomu ale filozofie nebo meditace.

+1/0
28.8.2014 14:00
Foto

F58r25a96n74t61i59š68e40k 55H35r54a29b83a34l 3913579506408

Opět jsem se dostal do slepé uličky :-) Asi skutečně neumím předložit argumenty.

Jen bych chtěl vyjasnit jednu věc - nemyslím si, že bych tím, že chodím sem tam střílet, cvičil techniky, které používají při Kyudó nebo jiných podobných činnostech. 

Pouze jsem chtěl říct, že ty postupy, které východní školy učí, aspoň zčásti chápu.

0/0
28.8.2014 14:07

P69e24t26r96a 61Z75r93u27b92e20c60k44á 3110771960750

tak už toho asi necháme, pro samou diskuzi jsem ještě neobědvala :-)

+1/0
28.8.2014 14:14
Foto

F77r85a79n80t84i16š68e20k 87H46r12a91b93a85l 3493209776918

:) Tož dobrou chuť :) 

A děkuji za kultivovanou diskusi.

0/0
28.8.2014 14:17

P72e42t61r60a 62Z30r79u43b66e58c79k21á 3340751310180

Děkuji.

A taktéž.

0/0
28.8.2014 14:20

M56a15r77e69k 54Z62a54h16r18a25d73i12l 6334169705501

No, ono to může být i tím, že tak minimálně třetina lidí registrovaných na idnesu pod ženskými jmény jsou ve skutečnosti muži...

0/0
28.8.2014 13:01

P65e18t15r64a 23Z26r33u59b10e50c49k20á 3400761220350

8-o k čemu to? ještě bych to chápala na nějakých stránkách pro dospělé, ale k čemu tady?

0/0
28.8.2014 13:08

D70a84n39i43e42l18a 46U19r86b55a51n47o56v77á 2204590865396

já to nechápu ani na těch stránkách pro dospělé.:-/

+1/0
28.8.2014 16:17

S54a26m 70S65e94l39d81r27i68c13k 8221447742415

;-DR^

0/0
28.8.2014 17:17

M12a47r40e47k 75Z37a17h57r71a94d77i66l 6734859135321

Co já vim, asi nějaký jejich problém v identitě osobnosti...

0/0
29.8.2014 7:15

D40a89n32i11e31l95a 64U14r89b10a61n24o49v42á 2954510805196

Doporučila bych vám přešít si něco z oblasti neurověd nebo dokonce vyzkoušet si neurolaboratoř. Tam mají stroje, které dokáží poznat kdy jste nejvíc koncentrovaný...tady by řekli odpoštěný od myšlenek a kdy se tudíž nejpravděpodobněji trefíte. Mají takové tranažéry například i pro golfisty. Tak že fakt že člověk dokáže zklidnit mysl je reálná a hlavně měřitelná, nejde o žádný new age nebo meditaci. To je prostě čistě fiziologický jev že přílišné soustředění se je ve skutečnosti horší než uvolnění mysli, které paradoxně vede k tomu že "ulolvíte" svůj cíl, ať už jím je cokoli.

New age by to asi nazvali silou přítomného okamžiku, ale nic zázračného nebo magického na tom není. Přesto je nutné zdůraznit, že pro netrénovaného člověka je téměř nemožné tenhle okamžik poznat a tím pádem využít. Tak že lukostřelba může být dobrým tréningem právě pro toto.

0/0
28.8.2014 16:22

D44a18n46i71e83l59a 31U96r53b75a86n38o64v94á 2244450725326

Doporučila bych vám přečít si něco z oblasti neurověd nebo dokonce vyzkoušet si neurolaboratoř. Tam mají stroje, které dokáží poznat kdy jste nejvíc koncentrovaný...tady by řekli odproštěný od myšlenek a kdy se tudíž nejpravděpodobněji trefíte. Mají takové trenažéry například i pro golfisty. Tak že fakt že člověk dokáže zklidnit mysl je reálná a hlavně měřitelná, nejde o žádný new age nebo meditaci. To je prostě čistě fyziologický jev že přílišné soustředění se je ve skutečnosti horší než uvolnění mysli, které paradoxně vede k tomu že "ulovíte" svůj cíl, ať už jím je cokoli.

New age by to asi nazvali silou přítomného okamžiku, ale nic zázračného nebo magického na tom není. Přesto je nutné zdůraznit, že pro netrénovaného člověka je téměř nemožné tenhle okamžik poznat a tím pádem využít. Tak že lukostřelba může být dobrým tréningem právě pro toto.

0/0
28.8.2014 16:23
Foto

S22i73m20o16n82a 35P57o75l74á92š18k38o97v36á 4849633517944

Reakce na zbytečnost počínání v kyudu jsou roztomilé... a pak se Evropan nestačí divit, když lukostřelec vyznávající Kyudo trefí střed terče se zavázanýma očima :) Přátelé, vše popsané v článku je cesta k dokonalosti. V Evropě jsme orientováni na okamžitý úspěch - ale má to svá negativa, skuteční mistři pak chybí.

+9/0
28.8.2014 11:00

P84e67t16r72a 78Z34r51u87b27e60c44k65á 3980131690720

především jsme orientováni mnohem pragmatičtěji. K čemu být mistr v lukostřelbě, když si může pořídit kulomet ;-D

+1/−2
28.8.2014 12:19

K39a16t98e37ř34i21n24a 17D83r38a87h25o76k60o52u10p53i29l60o14v26á 9486941842643

;-D;-D Nebo atomovou bombu. To je holt ten rozdíl mezi praktičností nukleárních fyziků a meditací za císaře v letadle kamikaze.

0/−1
28.8.2014 12:30

P93e18t95r 40H18o92l14e68č35e95k 7788643235694

Jeste horsi mozna je, ze ani nepozname, ze chybi, protoze v tom placani se v nicem je nam celkem dobre

0/0
28.8.2014 14:35

J55a89n 21Č24e72r39n12ý 3270767748

Když to někoho baví a povznáší, tak ok. Lepší, než kdyby fetoval a kradl. Ale souhlasím s Kateřinou. Za ty roky se ze z přesné střelby stala bublina, modla a "náboženství". Výplach mozku asi v tomto případě, bez zásadních negativních konsekvencí ale pořád výplach mozku. :-/

+1/−6
28.8.2014 10:40
Foto

F44r83a56n51t63i73š45e39k 58H86r60a28b60a53l 3483389826528

Kyudó není "přesná střelba".

Sportovní lukostřelba je zaměřená na přesnost. (ona i instinktivní lukostřelba, nebo lovecká)

+1/0
28.8.2014 11:23

K22a16m61i78l 69S11t43r98n81a30d 1648140364382

...krasny clanek...

+10/0
28.8.2014 8:08

K67a74t43e56ř59i38n80a 78D31r31a52h71o57k17o94u88p28i25l33o96v47á 9476861592223

A umí tedy střílet lukem nebo jenom pózují pro kamery a meditují? Mě to připadá jako by byl kdysi před tisíci lety nějaký nešikovný lučištník a velitel samuraj mu říká: "Proč se s tím tak mazlíš, tak budeš střílet?" Nešika se zapotí a horlivě přemýšlí a pak vysvětluje: "Není důležité zasáhnout cíl, důležité je sladit tělo s lukem." "To mi vysvětli, co to je za pitomost? Snad je potřeba prostě zasáhnout nepřítele a vyhrát bitvu, ne?", odpoví velitel. A tak vznikla filosofie lukostřelectví a ten nešika se jmenoval Kyudó - což od té doby znamená cesta luku. ;-)

+12/−13
28.8.2014 1:46

J50a53r95o23s91l96a98v 51T76a97c74h17o82v21s97k49y 2432830394350

hloupy poheld na vec

+4/−6
28.8.2014 5:55

J97o52s36e13f 92Z11a48h79á39l90k29a 4873829438196

hloupá reakce, spíš bych řekl že jiný pohled na věc. Luk je kromě toho popsaného v článku také válečná, lovecká a sportovní zbraň. A sejdou-li se rovnocení soupeři, bude záležet kdo přesněni a rychleji ...

+4/−4
28.8.2014 6:24

K14a62m56i34l 24S96t26r92n30a90d 1578290224852

..omlouvam se, ale podle mne to vubec nechapete a smesujete hrusky s jablkama..

+3/−1
28.8.2014 8:07

M78i85l33a48n 12K23l64o77u55č15e81k 3770715288817

Jako válečná zbraň byl užíván především proti pěchotě v masovém měřítku, tedy že mnoho lučištníků vystřelilo v salvě do vzduchu, a né na souboj dvou protivníků.

+2/0
28.8.2014 8:30

J21a65r44o53s80l85a65v 40T58a29c21h66o90v44s47k75y 2332170944380

Nejak to nechapete. Kjudo neni o tom neco strefit. Luk je tu nastroj na cviceni lukostrelce ne zbran.

+3/−2
28.8.2014 10:31

P43e57t95r12a 22Z92r35u17b50e52c46k35á 3970201180350

ale no tak ;-D

+1/−2
28.8.2014 12:21

T22o74n40d98a 22H55e74j29l89í55k 1728433189387

Kendó je podobná záležitost, jen s mečem. A garantuji vám, že když potkáte mistra kendó, ktereému bude 80 let, nebude tak rychlý, jako vy, nebude mít takový postřeh jako vy....tak vás vždy bez jediného škrábnutí porazí. Ono to není jen o rychlosti a přesnosti, je to také o tom, vědět, co dělá soupeř, vcítit se do něj a pak ho tím nechat prohrát. Skutečný mistr vás ani nezabije, ani nezraní.Jen vám do mozku posadí velkou ceduli "Prohrál jsi, nechávám tě žít abys mohl s tou ostudou chodit po světě" 

V těchto bojových uměních většinou platí, že ten, kdo zaútočí první, tedy ten, kdo je méně klidný a více se soustředí na to, aby byl rychlejší a zasáhl, tak prohraje. A učení se získat takovou sebekontrolu, abych byl ten, kdo využije , či přímo vyprovokuje soupeře k akci, to je cílem těchto umění...Zásah pak přichází sám

+2/−1
28.8.2014 16:57

B57a69r75b88o48r63a 68S42v41o87b59o58d88o16v81á 6852687808360

Si tacuisses, philosophus mansisses.

0/0
28.8.2014 7:03

L21u62b58o75m94í26r 87B81o75j21k65o 8292916984216

velice realistický pohled na věc

0/0
28.8.2014 7:51

V93á75c58l18a71v 54P65c79h43á52l48e62k 8656682461142

Nepochopil...

+1/0
28.8.2014 9:15

T86o90n17í95k 74K98u92t79t71m59a80n92n 6303748672

A ideologii např. karate ozumíte? Chápete, že bojové umění je filozofií těla? Ne? Tak se nedivím, že máte tak hloupý názor na japonskou lukostřelbu. Je spousta věcí, které Češi a západní civilizace nechápou a mají potřebu se k nim vyjadřovat, to je třeba věc, kterou by Japonec neudělal.

"Mně to připadá, že se tam na té Moravě obléknou do nějakých směšných šatů a poskakují na podivnou hudbu."

+7/0
28.8.2014 9:19

K67a59t76e21ř16i36n59a 19D81r55a82h24o33k56o63u31p23i39l16o78v38á 9836121462943

Je to samozřejmě napsané s nadsázkou. Nicméně míchání meditace a nějaké činnosti je poměrně komické. Proč nebýt dobrý lučištník a pak si meditovat. Tohle hledání smyslu v banálních věcech je poměrně úsměvné. Japonci jsou tím samozřejmě vyhlášeni, je to jejich shtick a má tradici. Ovšem jsou tradice, které lidi dělají pouze proto: "že to dělali rodiče" a jsou popravdě často divné. U ostatních kultur tu nesmyslnost často vidíme (obřízka, kamenování, čínská deformace nohou) u naší je k tomu většina lidí slepá a povaźuje je za běžné, ale to je chyba pozorovatele. Samozřejmě někdy tyto tradice (ovšem pouze neinvazivní tradice) mají skrytý evoluční - tedy reálný - význam a pak plní funkci. U invazivních sice také mohou plnit tu funkci, ale tam nelze obhájit to, proč to dělají, když to samé jde dělat bez zranění. Pak už jde jen o argumentum ad antiquitatem.

0/−9
28.8.2014 9:55
Foto

F81r77a45n21t72i72š58e68k 83H79r13a87b56a40l 3763369806358

Promiňte, proč je podle Vás míchání meditace a činnosti komické?

Já s tímto zásadně nesouhlasím, ovšem může to být také různou definicí meditace :-)

+2/−1
28.8.2014 10:09

K49a91t83e69ř33i18n37a 66D63r24a94h38o82k56o40u25p33i58l23o97v18á 9826331552483

Protože to není potřeba. K tomu umět střílet s luku není potřeba k tomu vymyslet příběh a čakry. Stačí se naučit střílet. Meditovat se může naučit jednou a střídat s tím ostatní činnosti. Takhle když se naučí pseudofilosofii k luku, tak stále neví nic pseudofilosofii např. meče. Tedy logičtější by bylo mít účení s lukem, učení s mečem a obecnou meditaci jakožto tři oddělené věci. Kde meditace se dá provozovat nezávisle na činnosti. ;-)

+1/−5
28.8.2014 10:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.