Facebook se promítá i do partnerských vztahů a tento vliv se stal předmětem

Facebook se promítá i do partnerských vztahů a tento vliv se stal předmětem zkoumání mnoha vědeckých týmů. | foto: Profimedia.cz

Co udělá Facebook s vaším vztahem

  • 291
Vaše seznámení může být plné romantiky, pak si vás však prolustruje na internetu. Bude vám pravidelně kontrolovat profil, po sexu s vámi bude pospíchat přečíst si nové zprávy a nakonec se s vámi po Facebooku rozejde. Vítejte ve světe on-line vztahů na sociálních sítích.

Podle výzkumu z roku 2011, jehož výsledky zveřejnil Huffington Post, na sebe partneři v začátcích vztahu hledají informace především na internetu, speciálně na sociálních sítích. Studie ukázala, že si sedmapadesát procent lidí hledá informace o svém partnerovi na Facebooku, šestadvacet procent si jeho/její jméno zkouší "googlovat" a devětadvacet procent se dokonce přes Facebook dalo dohromady. Postupnému odkrývání soukromí na romantických schůzkách zkrátka odzvonilo.

Výzkum z roku 2012, který vydal magazín CyberPsychology & Behavior Journal, zase odhalil, že si třetina lidí dá po začátku vztahu na svůj facebookový profil fotografii svého nového partnera. Ale poměrně překvapivě to udělá větší množství mužů než žen. Zdá se, že drahé polovičky ženského pohlaví nemají takovou potřebu se svými novými objevy chlubit on-line. Poměrně neuvěřitelných sedmačtyřicet procent lidí má potom potřebu umisťovat na svůj profil na sociálních sítích horoucí vyznání lásky.

Po sexu na síť

Facebook ovlivní i průběh vašeho nadějného vztahu. Výzkum, jehož výsledky byly zveřejněny v CyberPsychology & Behavior Journal v roce 2009, zkoumal partnerské vztahy vysokoškolských studentů. Ukázalo se, že ti partneři, kteří mají svůj profil na Facebooku, jsou mnohem žárlivější než ostatní.

Vědci zjistili, že partneři vzájemně sledují na Facebooku své aktivity, pociťují žárlivost, pokud si ten druhý přidá do skupiny přátel neznámého člověka, a celkově je míra jejich žárlivosti a sledování větší. Šestnáct procent respondentů výzkumu si dokonce svou žárlivost podmíněnou sociálními sítěmi uvědomuje a deset procent přiznává, že se musí hlídat, aby svého partnera na jeho profilu na Facebooku nešpehovalo. Podle autorů výzkumu je problém v tom, že čím víc informací o svém partnerovi máme a čím méně soukromí mu dopřáváme, tím víc záminek k žárlení si můžeme najít. A sociální sítě jsou pro podezírání a žárlivost ideálním prostředím.

A jsou magnetem. Podle výzkumu z roku 2009 jde celých třicet šest procent lidí mladších pětatřiceti let ihned po sexu zkontrolovat nově příchozí zprávy na Facebooku.

Rozchod jako změna statusu

Když se lidé seznamují, poznávají, milují i podvádějí on-line, je logické, že se i v přímém přenosu na sociálních sítích rozcházejí. Pokud nepatříte mezi fanatické uživatele Facebooku, bude vám to nejspíš připadat lehce perverzní, ale je to tak. Podle již citovaného výzkumu z roku 2011 se celých pětadvacet procent lidí dozví o konci svého vztahu tak, že si jejich partner změní status na Facebooku na "nezadaný." A to se ještě před několika lety považoval rozchod prostřednictvím dopisu za neomalený.

Zajímat by vás také mohlo, že přes Facebook dostanete kopačky s největší pravděpodobností mezi prvním listopadem a Vánocemi nebo na přelomu jara a léta. K těmto závěrům dospěl výzkum z roku 2010, v rámci něhož se analyzovalo víc než deset tisíc rozchodů, které byly realizovány přes Facebook. Autoři zjistili, že nejvíc on-line rozchodů se odehraje na přelomu listopadu a prosince, nejméně za celý rok se jich stane přímo na Štědrý den. Druhá rozchodová špička nastupuje na přelomu jara a léta, protože nabídku letních flirtů už si chce řada lidí vychutnat coby nezadaní. A pokud už k tomu má dojít, s největší pravděpodobností dostanete kopačky v pondělí. Autoři výzkumu poněkud cynicky předpokládají, že je to přímý důsledek společně strávených romantických víkendů.

A ani s rozchodem to nemusí skončit. Když v roce 2011 udělal magazín YouTango průzkum mezi svými čtenáři, osmačtyřicet procent z nich se přiznalo, že si na Facebooku často prohlíží profil svých bývalých partnerů.