Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pokuty nedostávám, řádím jen na okruhu, říká česká hvězda formule Renault

aktualizováno 
Ta sympatická blondýna je obrovskou nadějí českého motosportu. V ryze mužském prostředí působí jako křehká květina, ovšem jen do chvíle, než sedne za volant. Momentálně Gabriela Jílková závodí ve formuli Renault, časopis City Life ji vzal na projížďku vozem Maserati Ghibli SQ4.

Gabrielu Jílkovou čekalo rendez-vous s italským šlechticem rodiny Maserati. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Na sraz přifrčela ve stříbrném BMW, prý na něm nedávno sama měnila brzdové destičky. „Strašně mě to auto baví, má pohon zadních kol, ale taky kvůli tomu měním často gumy. Na konci sezony jsou vždycky na vyhození,“ říká s okouzlujícím úsměvem.

Fotogalerie

Za zapůjčení Maserati Ghibli k focení na brněnském okruhu děkujeme společnosti Scuderia Praha, která je výhradním zástupcem italské značky v ČR.

Gabrielu Jílkovou čekalo randez vous s italským šlechticem rodiny Maserati.
Kromě motosportu Gabriela studuje Vysokou školu tělesné výchovy a sportu PALESTRA.
Na jízdu se koncentruje stoprocentně při závodu i v civilu.
Dvě sezóny odjela Gabriela Jílková ve formuli Renault, sní ale o formuli 1.

Zobrazit fotogalerii

A vzpomíná, jak její cesta za volant začala. „V pěti letech jsem se posadila do motokáry. Chytlo mě to a už jsem z ní nechtěla vylézt,“ vrací se do dětských let. V osmi letech mohla konečně dostat závodní licenci a začít vyhrávat. Dnes má za sebou sezony ve formuli Renault, to je taková přípravka na formuli 1. A právě F1 je jejím snem.

Teď se zatím chystá na seriál okruhových závodů v Asii, kde bude závodit s monstrem o tisíci koních jménem Apollo. Odhalila ho na autosalonu v Ženevě. Mít ve dvaceti letech proslov u jedné z nejočekávanějších novinek před publikem na nejdůležitější evropské automobilové události, to není samo sebou.

City Life

Článek o dostaveníčku Gabriely Jílkové s Maserati Ghibli SQ4 najdete v magazínu City Life, který je součástí MF DNES. Jeho číslo z 1. dubna je věnované tématu Žena a auto a najdete v něm například rozhovor s designérkou BMW Anne Forschnerovou nebo vzpomínku na řidičku Berthu Benz či Elišku Junkovou.

Magazín si můžete přečíst i v digitální verzi.

Gábi ročně najezdí tisíce kilometrů, přesto pokuty nedostává a bodový stav má na nule. Jezdí vzorně, protože se vyřádí na okruhu. Dopravní nehodu, stejně jako pokuty, za sebou nemá, ale popisuje nepříjemný zážitek ze závodění, kdy napadrť rozbila formuli. „Stalo se to hned na startu, vyrazili jsme, formule přede mnou uhnula a před ní stála další, nepojízdná. Ve sto třiceti jsem to do ní napálila zezadu,“ vypráví. Měla naštípnuté dva obratle, ale po měsíci už byla fit. Jen pro představu: na tu stotřicetikilometrovou rychlost se rozjela na nějakých pětadvaceti metrech.

Na formule však nezanevřela, a pokud bude mít štěstí na sponzory a tým, stane se závodění jejím zaměstnáním. Dream job, říkáte? Jenže kromě talentu chce tenhle dream job taky dril. „Když se učím, jak jet správnou stopu po nějakém okruhu, trvá to asi padesát kol,“ popisuje. Pak jezdí strojově přesně, jedno kolo jako druhé.

Na okruhu v Brně, kde jsme ji fotili, má odjeto na dvě stě ostrých kol. I když objíždíme okruh jen krokem, aby v dešti zůstalo auto na focení čisté, jede Gábi dokonale: přesně trefuje nájezdy do zatáček a vrcholy oblouků. „Normálně při závodech samozřejmě jezdím přes obrubníky,“ říká a směje se, že takhle pomalu ještě po okruhu nikdy nejela.

Gabriela Jílková

Narodila se v roce 1995 v Roztokách u Prahy, hned v roce 2003 začala závodit v motokárách v kategorii Kadet. O pět let později povýšila mezi juniory, v roce 2011 přestupuje mezi seniory, zároveň však začíná závodit ve formuli Gloria C8F, o rok později už jezdí formuli Renault. V roce 2013 získala Cenu Elišky Junkové v anketě Zlatý volant.

Kromě závodění a aktivit s ním spojených studuje vysokou školu zaměřenou na sport. Její život se tak netočí jen kolem aut, i když na dovolenou vyrazila do magické „země motorů“ (terra dei motori) v Itálii. Tam si projela muzea a místa, kde vyrábějí ferrari, lamborghini nebo maserati.

Maserati a precizní jízda

A právě s tímhle italským šlechticem jsme jí domluvili rande. Gábi se usadí za volant, seřídí sedadlo a zrcátka a vyrazí. První seznámení s Maserati Ghibli SQ4 probíhá bez rozpačitého oťukávání. Maserati staví sporťáky. A je jedno, že mají pětimetrovou karoserii sedanu a interiér se dvěma řadami sedadel.

Pro Ghibli to platí o to víc. Je dravé a stále sportovně napružené. Předek auta se rychle stáčí do oblouku, zadní kola se zahryznou do asfaltu a ghibli vykrouží zatáčku jako o metr kratší sporťák. V rychlém táhlém dlouhém oblouku se samozřejmě nakloní víc než Gábinin závoďák, i tak z ghibli cítíte živočišnost a dravost.

Gabriela a Apollo Arrow

Apollo Arrow

Přečtěte si, jak Gabriela Jílková odhalovala na autosalonu v Ženevě začátkem března 2016 nový hypersport Apollo Arrow.

Ghibli je chuligán v obleku, který střihl italský krejčí. Dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový třílitrový benzinový motor uložený podélně za přední nápravou vychází z motoru Ferrari. Zpívá tak, jak to umí jen italské motory. Má elán, říz a radost z otáček. A taky sedmadvacetilitrovou spotřebu, když jedete hodně zostra. My se pohybovali mezi čtrnácti a šestnácti.

Jedinou výhradu má Gábi k osmistupňovému automatu. Funguje dobře, řadí hladce a rychle, nešikovné je jen jeho ovládání voličem na středovém tunelu. Jednotlivé přeskoky mezi režimy nejsou pevně dané, a tak se nám trefit zpátečku napoprvé nepodařilo snad nikdy.

Automobilová závodnice se při usednutí za volant úzkostlivě poutá, i když má ujet jen pár metrů. Soustředěně sleduje silnici, nenechá se rozptylovat. Na ucpané dálnici se pohybuje s přehledem a jistotou. Nezaskočí ji ani vánice a sníh na silnici, sníh má totiž velmi ráda. Je vášnivá lyžařka a lyžování učí. Až budete na šumavském Zadově dávat do lyžařské školky dítě, možná si ho vezme do parády právě jedna z nejrychlejších Češek současnosti.

Autoři: ,




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.