Zatímco ostatní sekty mají asketické normy, Aghóríové si dopřávají alkoholu,...

Zatímco ostatní sekty mají asketické normy, Aghóríové si dopřávají alkoholu, marihuany i masa včetně lidského. | foto: Profimedia.cz

Bizarní sexuální rituály: bez marihuany a nekrofilie není osvícení

  • 34
Mohou dělat i to, čeho se ostatní nesmějí a především nechtějí dopouštět. A jsou za to respektováni. Do portfolia indické sekty Aghóríů patří kouření marihuany, pití alkoholu, kanibalismus i nekrofilie. To vše kvůli Kálí a Šivovi.

Bůh je dokonalý a stvořil vše, každou myšlenku, každé jednání. Z něj vychází každé narození i každá smrt. A protože je bůh dokonalý a protože je tvůrcem všeho, znamená to, že vše je dokonalé. Takto by se dal zjednodušeně shrnout koncept, jímž se řídí indická sekta Aghóríů, jedna z nejbizarnějších na světě. A její náboženský postulát klade důraz na to, že dokonalé je opravdu vše, co existuje. Naprosto, úplně, bezpodmínečně vše.

To znamená, že neexistují žádná tabu, žádné hranice, žádná omezení, byla by totiž urážkou a odmítnutím boha, jakákoli selekce božího díla by vnášela do dokonalé jednoty diskriminaci. Členové sekty proto napomáhají jednotu udržovat. Hledají boha ve špíně, nechutnostech, v jednání, které je podle běžných norem za hranicí.

Že je věrným společníkem členů sekty tvrdý alkohol a marihuana a dost času tráví kvůli oběma látkám ve stavu mimo smysly, uvádíme jen proto, aby vykreslení jejich praktik začalo ohleduplně. Zasvěcence boha Šivy, ničitele, často uvidíte obalené šedavým popelem – a ten pochází z kremací těl zemřelých. Mezi jednu z mála věcí, kterou nazí či jen do kusu juty odění Aghóriové vlastní, potom patří lidská lebka, z níž jedí a pijí alkohol a z níž se o maso ze zdechlin dělí se psy.

I jejich jídelníček je v souladu s náboženským přesvědčením, že nečistota sama o sobě neexistuje, nepohrdnou výkaly, močí, lidskou i zvířecí, ani masem ze zdechlin. Konzumace věcí, které ostatní vidí jako nečisté, je pro ně cestou, jak popřít ego a s ním i namyšlený lidský koncept krásna.

Kina Ram

Aghóríové se údajně oddělili ve 14. století od tantrické sekty Kapálika, pojídání mrtvol dosvědčuje perský pramen z 16. století a britské prameny z 19. století. Sami Aghóríové však svůj původ spojují s asketou jménem Kina Ram, který se měl v druhé polovině osmnáctého století dožít 150 let. Měl být reinkarnací boha Šivy.

Mrtvoly je provázejí i v jejich sexuálním životě, který jim prý diktuje Kálí, bohyně spojená se smrtí a zánikem. Těla bez života ke kopulaci nacházejí ve vodě, kam byla pohřbena. “Důvod, proč děláme věci, které jsou pro okolní svět odporné, je velmi prostý. Abychom nalezli čistotu ve špíně,” vysvětlil fotografovi Davoru Rostuharovi ve Váránasí člen sekty jménem Meronath. Aghóríové mohou podle něj nekrofilií uspíšit svůj duchovní rozvoj. “Když dokáže mít Aghórí sex s mrtvolou nebo sníst lidský mozek a myslet přitom na boha, je na správné cestě.”

Skutečných, opravdových Aghóriů je však podle Meronatha velmi málo. I tady je jeho vysvětlení prosté a v tomto případě i mnohem věrohodnější: “Postupem času se většina z nich zblázní.”

A Meronath nabídl i výklad sociální kompozice členů sekty. Buď to jsou lidé zdola společnosti, pochybné existence, nemocní, kteří by si jiné místo ve společnosti nenašli. Anebo ti, co skutečně hledají pozitivní ideu a spiritualitu.

Zachránit duši

Rostuhar popisuje, že soužití potácejících se, opilých a špinavých Aghóríů s okolní populací je složitější, než byste čekali. Sektáři jsou na pohřebištích vítáni. Když totiž mrtvola neshoří úplně, vysvětluje fotograf, je to signál, že duše nedošla pokoje a bude bloumat světem. Proto se sami pozůstalí obrátí na Aghóríe s prosbou, aby zbylé maso dojedli a duši zachránili.

Americký Aghóri

Stoprocentní stoupence Kálí a Šivy však najdete i jinde ve světě, píše v americkém magazínu Vice Michael Yon. Dodává však, že verze sekty v Německu, Itálii, Rusku a Austrálii se k nejextrémnějším praktikám neuchylují. Autor však prozrazuje, že i v ašrámu v Texasu potkáte Aghórí “hard core”. Je jím Gary Stevenson. Narodil se v zámožné rodině, mládí měl ale problematické, rebelské. Nakonec však vstoupil na duchovní cestu, která ho dovedla až do Indie k Aghóríům a otevřela mu dveře ke kanibalismu.

Dinesh Mahayan, vlastník obchodu se zlatými s hodinkami z Váránasí, jeho slova potvrzuje. To právě on nabídl Meronathovi a jeho druhům zbytek těla svého otce. “My Hindové Aghóríe respektujeme, protože ztělesňují Šivu. Aghórí, který uctívá Šivu, je Šiva sám. A jen on, nejvyšší bůh ničení, může duši pomoci na cestě z jednoho života do druhého,” vyzradil. Rituálu se kromě Aghóríů mohou zúčastnit jen rodinní pozůstalí.

Meronath dodal, že každé hinduistické božstvo je manifestací téhož boha. Jenže Šiva a Kálí od svých stoupenců vyžadují rituály a jednání, které není pro většinu hinduistů přijatelné. “Aghóríové jsou proto ti jediní, kteří je mohou uspokojit. Ostatní hinduisté nás uznávají, protože dokážeme pokrýt prostor, na který se bojí vstoupit,” shrnul místo své sekty v tamní náboženské realitě Meronath.