Pokud si stěžujete, že je na vašem pracovišti dusno, buďte ujištěni, že v tom nejste sami. Vědci v roce 2008 spočetli, že průměrný zaměstnanec stráví týdně víc než dvě hodiny řešením pracovních konfliktů a nedorozuměních. Jeden ze tří lidí uvádí, že hádka na pracovišti přerostla v osobní útok (ať už verbální nebo dokonce fyzický) a každý pátý člověk zůstal někdy kvůli dusnu v práci doma. Každý desátý potom uvádí, že kvůli konfliktům s kolegy zkrachoval nadějný pracovní projekt.
Není pracoviště bez konfliktů"Potenciální konflikty vznikají všude tam, kde je víc lidí, kteří spolu musí trávit delší dobu a řešit úkoly a problémy," říká psycholožka Eva Malá. "Představa idylického pracovního kolektivu, ve kterém se nevyskytují konflikty, je naprosto zcestná. Liší se pouze míra, do jaké dokáží lidé své emoce kontrolovat a vypořádat se s problematickými situacemi." |
Hitparádě problematického chování vévodí hlasité stravování v kanceláři (konkrétně drobení, mlaskání, jídlo a současné psaní na klávesnici), hlasitost a nepořádek. Stravování kolegů doprovázené hlasitými projevy vadí téměř šedesáti procentům dotázaných, třetinu potom rozčiluje neschopnost jejich kolegů udržet na pracovním stole alespoň rámcový pořádek. Sedmadvacet procent by ocenilo, kdyby jejich kolegové věnovali větší pozornost osobní hygieně. Jako další v pořadí se umístila konzumace aromatických jídel v kanceláři a neschopnost dodržovat domluvené termíny.
Průzkum z letošního roku vyslal do seznamu nejotravnějších zvyků situaci, kdy zvednete telefon uprostřed porady nebo pracovní schůzky a vyřizujete si své hovory. A ačkoli se vám to může zdát v jednadvacátém století neuvěřitelné, na horních příčkách otravného žebříčku se umístili i lidé, kteří si bez problémů v kanceláři zují boty a pracují pouze v ponožkách nebo bosí.
Šéfa do toho netahejte
Máte-li ve svém okolí podobně otravného kolegu, zapomeňte na to, že byste si stěžovali svému nadřízenému. Podle výzkumu z loňského roku vnímá většina lidí zatahování nadřízených do konfliktů mezi kolegy jako nežádoucí. Jednačtyřicet procent zaměstnanců si navíc myslí, že jejich šéfové by tyto konflikty vyřešit beztak nedokázali. Na druhou stranu není potřeba na výměnu názorů s kolegy pohlížet vždy jen negativně. "Pokud se podaří udržet hádku v konstruktivní rovině a vyhnout se osobním útokům, jejím výsledkem může být naopak nalezení řešení, pochopení pohledu druhé strany a otevření nových možností," upozorňuje psycholožka Eva Malá. "Je však potřeba nebrat každou diskusi jako útok vůči vlastní osobě, držet se tématu a snažit se společně najít východisko."
Až vám bude nejhůř a budete mít za sebou mimořádně vysilující hádku, stále si můžete blahopřát, že jste se nenarodili jako žena. Podle výzkumu z počátku letošního roku jsou totiž nejhoršími a nejvíce devastujícími kancelářskými hádkami spory mezi kolegyněmi. Vědci z University of British Columbia zjistili, že pokud se pohádají dvě spolupracovnice, konflikt má mnohem osobnější rovinu, jeho účastnice se snaží jedna druhou zranit, zaznívají zásadnější obvinění a celá hádka má v rámci pracovního týmu likvidační charakter. Respondenti se shodli, že méně negativní dopady mají pracovní konflikty mezi dvěma muži nebo mezi mužem a ženou. Konflikty mezi dvěma ženami nesou hůře nejen jejich protagonistky, ale i ostatní spolupracovníci.