"Zaměřujeme se na běžnou klientelu, nehrajeme si na to, že chceme vrcholové

"Zaměřujeme se na běžnou klientelu, nehrajeme si na to, že chceme vrcholové sportovce," říká Luděk Semrád. | foto: Jiří Horákpro iDNES.cz

Bruslaře nahradili běžci, říká manažer firmy na sportovní vybavení

  • 15
Rakušané se na ekonomickou krizi snaží zapomenout u sportu, Češi jdou raději diskutovat k pivu, říká nejvyšší manažer firmy prodávající sportovní vybavení Hervis v Česku. Luděk Semrád má na starosti všech jejích čtyřiadvacet prodejen.

Jaký je sportovní zboží byznys?
Je to zbytný sortiment, takže pokud mají zákazníci finanční problémy, prodává se méně. Pokud ekonomika funguje, je to dobré.

Neodbíhají lidé právě během krize ke sportovním aktivitám?
Tenhle model hodně funguje v Rakousku, které je mateřskou zemí naší firmy. Logicky si to neumím zdůvodnit, asi je to trend nebo životní styl. Lidé se tím udržují, to u nás není běžné. U nás jdou radši diskutovat k pivu.

Který sport je v Česku in?
Velký trend je běhání, in-liny, samozřejmě kola. U nás je hodně hobby sportovců. V poměru k mase, která fandí, se málo prodává fotbal.

Česká specialita: v outdoorové obuvi do kanceláře

Jsou Češi oproti světu jiní?
Rozdíl určitě je. Mezi námi a Rakouskem je zaměření lidí hodně podobné. Maďaři mají v oblibě plavání a vodní pólo, v zimě hodně bruslí. Jižní státy jsou díky teplu zaměřené zase jinak. Specifikem je, že se u nás poměrně často nosí outdoorová obuv běžně do práce.

Maďaři prý zase hodně chodí v teplákových soupravách?
To je totéž jako u nás outdoorové boty. Mají volnočasovou obuv, samozřejmě jen originál, a k tomu značkovou teplákovku. Čech si radši koupí lepší televizi, než by si koupil kvalitní teplákovou soupravu.

Proměnily se nějak preference vašich zákazníků?
Fenoménem je odklon k funkčnosti. V současné době běhá v bavlně maximálně pět procent běžců, ostatní mají funkční trika. In-liny klesly asi na polovinu toho, co jsme prodávali kdysi. Řekl bych, že bruslaře nahradili běžci.

Běh je u nás velkým trendem, že ano? Čím to je?
Je jednoduchý. K běhu přispívají i maratony, lidé rádi soutěží a chtějí si to zkusit. Trendem je u nás i cyklistika, ale ne silniční, protože se k cyklistům neumějí chovat řidiči. Hodně u nás letí i florbal, zatímco v Rakousku nevědí, co to je. V Rakousku jsou velké rozdíly v trendech mezi regiony.

Jsme na tom ohledně sportu dobře?
Myslím, že ano. V 80. letech hodně lidí organizovaně sportovalo, v následující dekádě nastal pokles. Teď se to pomalu začíná obracet, pro mladé je standardem něco dělat. Snad to vydrží. Velkým přínosem je i internet, pokud chcete začít s jakýmkoliv sportem, najdete si tam všechno potřebné včetně tréninkových plánů. U nás navíc musí mít každý vlastní vybavení. To je pro prodejce sportovního vybavení dobré.

Jste v Česku jednička?
Nejsme, pokud budeme počítat absolutní obrat, jsme druzí. Bývalo tady daleko víc velkých řetězců, ale několik jich už skončilo, třeba Drapa nebo Gigasport. Pár hráčů ale chce na český trh ještě vstoupit.

Na všechny sporty, které dělají, chtějí lidé v Česku vlastní vybavení. To je pro prodejce dobré," směje se Luděk Semrád.

Neuvažujete o menších prodejnách v menších městech?
O menších městech uvažujeme, ne o menších prodejnách. Tenhle formát nám vyhovuje, chceme všude nabízet tentýž rozsah sortimentu.

"Házená mě naučila spolupráci v kolektivu"

Jaký vztah máte ke sportu vy osobně?
Hrál jsem vrcholově házenou, začínal jsem s ní už v šesti a největším úspěchem bylo šesté místo na mistrovství světa juniorů. Baví mě badminton, tenis a squash, začal jsem s golfem. Nebaví mě běhání. Udržuju se, nic ale nedělám pravidelně.

Je sportovní historie dobrá pro vaši práci?
Rozhodně. Hlavně kolektivní sporty jsou přínosem, i tady pracujete v kolektivu.

Máte silniční kolo?
Nemám, ale přemýšlím o něm. Chce to však větší pravidelnost.

Kolik hodin denně pracujete?
Je to různé. V průměru tak kolem deseti. Když k tomu přidám cestování, asi i víc.

Cestujete?
Pracovně hlavně mezi Rakouskem a Českem . Se sportem jsem však navštívil hodně cizích zemí.