Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jako štětec používám celé tělo, říká autor obřích plážových obrazců

aktualizováno 
Jeho plátnem jsou pláže a štětcem je on sám s hráběmi. Andres Amador ze San Franciska vytváří ohromné obrazce na nádherných písčitých plážích, které pak smyje moře při přílivu. Limity tohohle uměleckého přístupu jsem ještě rozhodně nevyčerpal, řekl Xman.cz v rozhovoru přes e-mail.

Kdy jste začal s plážovým malováním? A jak si vlastně říkáte? Plážový malíř - playa painter?

Začal jsem v roce 2004. Playa painter se mi líbí, nikdy mě to nenapadlo, možná to budu používat. Playa znamená ve španělštině pláž, ale mé umění se nesoustředí jen na pláž. Používám i jiná prostředí, která fungují stejně dobře. V současnosti pracuji například se slámou - je to levné, biologicky odbouratelné a použitelné pro vytváření obřích obrazců.

Fotogalerie

Co vás přivedlo k tomuto druhu umění?

Studoval jsem starověkou geometrii, tak jsem se dostal k současným výtvorům, jako jsou třeba kruhy v obilí v Anglii. Jednoho dne jsem kamarádovi vyprávěl, co jsem se naučil - dělal jsem u toho kruhy v písku a vysvětloval jejich význam. Tehdy mě napadlo, že bych své vědomosti mohl aplikovat na pláž. Byl jsem zrovna na Kauai na Havaji a nemohl se dočkat, až se vrátím do San Franciska na pláž Ocean Beach, která je ohromná. Okamžitě po návratu jsem začal vytvářet obrovské obrazce a od té doby si hraji s mnoha technikami a styly.

Kde berete ke vzorům svých obrazců inspiraci?

Za ty roky, co krajinné umění dělám, se to vyvíjelo. Zjistil jsem, že základním faktorem, který vše spojuje, je velikost. Používám geometrické obrazce, které se hodí na velké plochy. Jedním z nejzajímavějších stylů, který jsem kdy použil, je organický design. Ten dotvářejí vnější vlivy, například vítr, který přivane písek, či teplo, díky němuž bahno vysychá a praská. Tyhle obrazce se vztahují právě k oněm živým procesům vyskytujícím se všude kolem nás. Rád odhaluji vzory v tom, co vidím okolo sebe, a uvažuji, jak je proměním v umění. Inspiraci hledám neustále všude okolo, nosím s sebou svůj iPod a zaznamenávám si tam nápady a fotím si věci, které mě inspirují.

Jak plážový obraz vzniká?

Vše začíná při odlivu příjezdem na pláž. Vyberu si místo a rozhodnu se, kde chci pracovat a jaký design se bude nejlépe hodit pro podmínky dané pláže. Většinou mám předem vybraných pár vzorů a pak vyberu ten pravý přímo na místě. Pak nastavím svou časosběrnou kameru, což jsem začal dělat během posledního roku, a pustím se do práce. Pracuji s různě velkými hráběmi, jedny z nich jsou složené jen z jednoho zubu a dlouhé násady - ty používám při náčrtu designu předtím, než vzory začnu vytvářet běžnějšími hráběmi. Když je hotovo, zkontroluji výtvor fotoaparátem připevněným na kvadrokoptéře. Proces vytváření obrazců se pokaždé trochu liší, ale takhle nějak se odvíjí obecně.

Je pro vás důležitá struktura písku? Máte nějaké zvláštní požadavky na pláž či denní dobu, kdy tvoříte?

Zjistil jsem, že díky některým vlastnostem pláže vypadá výsledek lépe. Hrubý písek rychleji schne a vytvářejí se v něm hluboké stopy. Na tmavém písku se zase nedá využít kontrast, který vzniká při vyzvednutí vlhkého písku na povrch hráběmi. Ideální je pro mě plochá a široká pláž s unikátními krajinnými rysy, které využívám k inspiraci.

Je pro vás plážové malování prací na plný úvazek?

V současnosti je to práce v tom smyslu, že to živí mě a mou rodinu. Ale netrávím tím tolik času, abych to nazýval plným úvazkem.

Vaše výtvory jsou ze své podstaty jen dočasné, jeden z obrazců jste nazval Mandala. Co vy a buddhismus?

Z buddhistické filozofie čerpám inspiraci. Umělecký proces je ale spontánním vyjádřením a nemusí nezbytně vyjadřovat něco konkrétního. Chci, aby si pozorovatel odnesl hlavně svůj vlastní názor. Názvy jednotlivých výtvorů jsou hlavně funkční - tenhle vypadal jako mandala, proto se tak jmenuje.

Do svých děl se nicméně snažím vnášet hlubší myšlenky a perspektiv a myslím, že se skrze mé umění dostávají k těm, kteří jsou k nim otevření. Spojení vidím v tom, že má tvorba je o prožití momentu, zatímco se soustředím na něco většího. Buddhismus spočívá právě v bytí v přítomnosti, zatímco si realitu hlouběji uvědomujeme. Právě aktivity, které souvisejí s prožíváním aktuálního okamžiku, přinášejí tyhle "zenové" momenty - a jednou z nich je například také surfování. Něco jiného je vytváření umění jednoduše pro potěšení z tvorby.

Dokážete popsat, proč děláte právě tohle? V čem je pro vás v plážovém malování vnitřní kouzlo?

Na téhle formě umění miluju spoustu věcí, jednou z nich je umístění - pláž a její mírumilovnost. Dalším aspektem je fyzická povaha práce, používám celé své tělo jako štětec, cítím, jak tepe. Zajímavé je také objevování a zdolávání výzev při vytváření rozměrných obrazců. Skvělá je i satisfakce po dokončení práce a pohled z výšky na hotové dílo. Zároveň mám zadarmo materiál a nezůstává po mně žádný odpad. Pláž vyčistí mé plátno a připraví mi nové pokaždé, když vyrazím ven.

Za ty roky se má tvorba mnohokrát proměnila. Teď můžu díky kvadrokoptéře pracovat v opravdu obrovském měřítku a čerpat inspiraci z rázu krajiny. Zároveň mohu zachytit obrazce i na místech, kde nelze dobře postavit fotoaparát. Když jsem zjistil, co všechno je díky dronu možné, bylo to jako se znovu zamilovat. Možnosti jsou obrovské a točila se mi z nich hlava.

Nedávno se objevily úplně nové způsoby vytváření obrazců. Začal jsem spolupracovat s lidmi, kteří ztratili své blízké - tvorba obrazu a následné sledování, jak jej odplaví moře, přináší katarzi,  uvolnění. "Kouzlo" zůstává.

Máte několik videí o výrobě obrazců na zakázku, většinou jsou to žádosti o ruku. Jak často pracujete pro někoho a jak často jen pro své potěšení?

Žádosti o ruku se staly velkou částí mé práce a mají značný podíl na penězích, které z umění získávám. Před několika lety jsem se přestěhoval z pláže na rodinnou farmu, odkud to na pláž trvá čtyři hodiny. Ironické je, že zrovna tehdy vzrostl zájem o mou práci. Takže se na pláž dostávám hlavně díky práci. Když mám šanci, zůstávám na pláži o den déle, abych mohl vytvořit něco jen tak, a jednou ročně podnikám výlet po pobřeží, kdy objevuji pláže a tvořím.

Dal jsem si závazek, že s každou zakázkou se musím posunout o kousek dál, takže má tvorba působí nově a pořád se zlepšuje. Téměř nikdy nedělám stejnou věc dvakrát, pokud nechci nějaký vzor ještě vylepšit či získat lepší fotografii tohoto vzoru. Vše dělám pro potěšení a snažím se, aby to pro mě bylo stále zajímavé.

Jak se chcete posunout ještě dál? Chystáte nové techniky, tvary? Je možné odhalit v tomhle odvětví něco nového?

Jsme teprve na začátku, opravdu, tenhle obor má tolik potenciálu! Zatím existuje jen v mých snech, ale prostoru pro objevování a inovace je mnoho. Někdy se cítím, jako bych se pořád jen učil, co vše je možné, zatímco opravdové umění teprve přijde. Myslím, že zatím největším skokem bude využívání leteckých fotografií, díky nimž mohu pracovat s reliéfem krajiny úplně novými způsoby. Je to vzrušující.

Autor:
Témata: iPod, Poradna: Sny




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.