Prodejna Bexley na Boulevard Saint-Germain, to je říše polobotek.

Prodejna Bexley na Boulevard Saint-Germain, to je říše polobotek. | foto: Tomáš Syrovátka, MF DNES

Pánská móda v Paříži prohrává souboj s Londýnem

  • 7
Přestože Paříž patří mezi světová centra módy, pro úspěšné "messieurs" příliš přívětivá není. Jestliže si chcete pořídit kvalitní kožené boty či hedvábnou kravatu za rozumnou cenu, zvolte raději Londýn, Vídeň či Milán. Ne že by se v Paříži nedalo dobře nakoupit, ale pánové se u toho hodně naběhají.

Hlavním problémem francouzské metropole je, že nemá žádnou „zapadlou“ ulici typu londýnské Jermyn Street, kam by své obchody soustředily tradiční pánské značky se stoletou tradicí. (Po Jermyn Street se s námi projděte tady.) A kde by se mohli pařížští pánové v klidu procházet a užívat si nakupování obleků z té nejlepší merino vlny či košilí z two ply bavlny. V tom mohou anglickým gentlemanům závidět.

Další problémem je, že se v Paříži muž mezi značkami hůře zorientuje. Zatímco v Londýně zajde do Jermyn Street a ví, že nejlepší ručně šité košile koupí u Turnbull & Asser a nejvýhodnější poměr kvalita - cena najde u T. M. Lewin, ve francouzské metropoli musí hodně experimentovat. Trh je tu hodně roztříštěný.

Le Bon Marché: spíše památka než pulzující obchod

V Paříži jsou tradiční pánské obchody rozesety na nejrůznějších místech. Začít můžete v nejstarším (nebo jednom z nejstarších, historici se neshodnou) obchodním domě na světě Le Bon Marché, kam poprvé zavítali zákazníci v roce 1838.

Historie tohoto nákupního centra je fascinující. Založil ho syn pařížských kloboučníků Aristide Boucicaut a vůbec poprvé tu použil prodejní fígle používané dodnes: od našňořených výloh přes úpravu oblečení na míru až po dnes běžný zákaznický servis, tedy možnost vyměnit či vrátit zakoupené oděvy. A třešnička na konec. O tomto centru napsal i slavný spisovatel Emile Zola román U štěstí dam.

Ale upřímně, pro úspěšného muže jde spíše o návštěvu památky než o nákupy. Le Bon Marché totiž rozhodně není žádnou Mekkou formálního pánského oblékání. Pár obchodů, které stojí za to navštívit, tu přece jen je. Třeba Church’s, prodejnu tradiční britské značky, kterou v roce 1873 založili v Northamptonu Thomas Church a jeho tři synové. Jejich rodina šila boty od roku 1675.

V Le Bon Marché mnozí muži jistě neopomenou obchod Ralpha Laurena nebo některých drahých kosmetických značek. Ale žádná hitparáda to není.

Boulevard Saint-Germain: obchody rozeseté mezi kolonami aut

Mnohem zajímavější je projít se po rušné Boulevard Saint-Germain. Muž sice musí skousnout houfy lidí a kličkování mezi rychle jedoucími auty, když chce přeběhnout z jedné strany ulice na druhou, ale výsledek stojí za to. Najde tu skutečně pánské obchody s mahagonovým nábytkem a staře vypadajícími podlahami.

Ale londýnskou stoletou tradici tu opět nehledejte. Zajímavý je ryze francouzský Loding specializující se na tradiční koženou obuv a formální košile. Father & Sons mají „šik“ oblečení pro muže na volný čas, Bruce Field zase slušné košile a obleky z kvalitní (ba)vlny. O obchodech Giorgio Armani či Hugo Boss není nutné příliš psát. Zajímavý poměr cena - kvalita nabízejí boty Finsbury. Francouzi rádi obouvají i polobotky Bexley. Ale na Boulevard Saint-Germain je toho mnohem víc.

Pro Čecha je navíc výhodou, že se ulice nachází u krásné čtvrti plné památek, kamenných domů a úzkých uliček. Při nakupování si tak může odpočinout třeba u slavného kostela St. Sulpice.

Nákupní pouť Paříží lze ukončit v obchodním domě Galerie Lafayette, kde mají svůj obchod ty nejznámější světové značky. Ale zase: houfy lidí.

Opominout samozřejmě nelze Champs Elysées, tedy takovou lepší pražskou Pařížskou ulici. Ale upřímně, cenově je to tu jen pro ty nejbohatší. A při zvážení kvalita versus cena je lepší zaplatit letenku a zavítat do londýnské Jermyn Street.

,