Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Skvěle oblečený manažer trumfne i talentovanějšího kolegu, varuje expert

aktualizováno 
Skvělý oblek a boty, profesionálně připravený životopis a komunikace na úrovni jsou podmínkou úspěchu při pracovním pohovoru. „Padnoucí oblek, košili, kravatu a boty koupíte za patnáct tisíc. Vrátí se vám to mnohonásobně,“ říká odborník na profesionální image Pavel Čmelík.

Koupi drahého vozu či dovolené odložte, investujte do sebe, doporučuje Pavel Čmelík. | foto: archiv Pavla Čmelíka

Zákazníkům radíte, jak z dvaceti tisíc udělat milion korun. Jak?
Jedná se o hypotézu, která se v mém profesním životě v Austrálii, Londýně či Budapešti několikrát potvrdila. Kombinuje přitom dvě zdánlivě nesouvisející skutečnosti. Podle první je profesionálně oblečený a vystupující člověk výrazně úspěšnější než jeho stejně nadaný kolega, který nedbá o svůj vzhled. Zadruhé má zaměstnanec ve velkých firmách největší šanci ovlivnit svůj plat při přijetí, pak už jeho mzda obvykle roste stabilně podle zavedených firemních pravidel.

A následky?
V důsledku toho si člověk, který je schopen domluvit si při pohovoru nástupní plat třicet tisíc korun, vydělá za deset let téměř o dva miliony méně než ten, který si vyjedná mzdu o deset tisíc vyšší. Je to krásný příklad toho, jak vám dobré vystupování, připravenost a skvěle padnoucí oblek a boty, tedy investice za dvacet tisíc korun, mohou vydělat miliony.

Skvěle vypadající průměr bude úspěšnější než nevýrazný talent

Je pro muže image opravdu tak důležitá? Není podstatné především to, co člověk umí a má v hlavě?
Nejen pro muže, ale i pro ženy je profesionální image extrémně důležitá. Pokud chce být člověk úspěšný, musí velice dobře umět to, co dělá, musí dobře komunikovat a musí dobře vypadat. Profesionální image je na celém světě nedílnou součástí úspěchu. To je realita, kterou by si měli lidé u nás co nejrychleji uvědomit. Platí, že skvěle vypadající průměrný manažer je výrazně úspěšnější než nevýrazný talent. Pokud by všichni nadprůměrně inteligentní a schopní pochopili, že perfektní profesionální image je důležitá, nikdy by je neohrožovali ti méně nadaní, kteří chápou, jak svět vnímá úspěšné profesionály. Mám rád filmy z Wall Street a ještě nikdy jsem tam neviděl úspěšného byznysmena, který by neměl perfektně padnoucí oblek a košili.

Na svých kurzech profesionální image se snažíte klienty naučit, jak sám sebe prodat. Daří se vám to?
Ano. Je pravda, že spousta lidí má stále rezervy, ale všeobecně se u nás úroveň oblékání zlepšuje. Během našich kurzů vidíme, že se lidé zajímají o detaily, o kterých před několika lety nikdo ani neslyšel.

Pavel Čmelík,radí Čechům, jak profesně uspět, už dva roky.

Pavel Čmelík,radí Čechům, jak profesně uspět, už dva roky.

Takže si nechávají poradit?
Ne vždy. Občas mě zamrzí, když si někdo nenechá poradit a já vidím, že jeho výběr je nevhodný. Skoro se mi ani nechce mu ty věci prodat. Zastávám názor, že by zákazníci měli nechat svou profesionální image na nás. Musí pochopit, že není v mém zájmu jim prodat něco, v čem nebudou vypadat dobře. Chci jim pomoci, aby vypadali skvěle. Měli by nám jednoduše věřit. Já přece také neříkám řediteli pivovaru, že by měl do piva přidat cukr. On ví, jak udělat dobré pivo, a já zase vím, co vám mám obléci, abyste byl vždy o krok před ostatními.

Pavel Čmelík

Vyučil se mechanikem elektrotechnických zařízení, v roce 2000 odletěl do Austrálie, kde se živil rozvozem housek. Postupně se naučil anglicky, vystudoval dvě vysoké školy, pracoval jako manažer v investičním bankovnictví a poradenství. Prošel firmami jako Procter & Gamble či Morgan Stanley. V roce 2012 přivedl do Prahy obchod oděvní značky T. M. Lewin.

V čem dělají čeští muži největší chyby?
Jednoznačně v tom, kolik peněz jsou ochotni vydat na jednotlivé části svého oblečení, vystupování či vzdělání. Za něco utrácí zbytečně moc peněz a naopak jinde si koupí příliš levnou věc a je to vidět. Nejvíce se porušuje pravidlo, že boty by měly stát polovinu obleku. Hodně lidí dává desetitisíce za oblek, tisíce za košile a pak to zabijí černými botami ze syntetické kůže za dvanáct set. Všem svým kamarádům a známým radím: Pokud máte dvacet tisíc na oblek, raději si ho kupte za dvanáct tisíc a dejte zbývajících osm tisíc do bot. Budete vypadat několikanásobně lépe.

Další chyba?
Kvalita materiálů, mnozí zaplatí více než tisícovku za košili z polyesteru, jejíž výroba stojí kolem jednoho dolaru. Vaše kůže a spolupracovníci to vždy pocítí. A to doslova.

Stačí vědět, co a kde koupit

Klientům radíte, aby si pořídili oblek za dvanáct tisíc. Znamená to, že ve vašich očích není profesionální image záležitostí jen těch nejbohatších?
Ani v nejmenším. I s lehce nadprůměrnou výplatou můžete vypadat lépe než většina milionářů. Věřte mi, že vypadat skvěle lze již od několika tisíc ročně. Stačí jen vědět, co a kde koupit. A od toho jsem tu já.

Pavel Čmelík přivedl do Česka věhlasného výrobce oblečení pro byznys T. M....

Pavel Čmelík přivedl do Česka věhlasného výrobce oblečení pro byznys T. M. Lewin a bot Barker Shoes.

Kde berete jistotu, že lidem opravdu pomůžete?
Já se jim jen snažím říci, co fungovalo mně a co zaručeně bude fungovat i jim. Jednou jsem v diskuzi pod svým článkem nalezl ironickou poznámku „řemeslníci, hurá do obleku“. Dotyčný mi lehce nahrál na smeč, protože netušil, že jsem vyučený mechanik elektronických zařízení, který zahodil montérky, koupil si oblek, začal se učit a za 15 let skončil se čtvrtmilionovým platem v top managementu mezinárodní firmy.

Dobrá. Pojďme konkrétně. Jsem mladý absolvent právnické fakulty a jdu žádat o práci. Co mohu udělat, abych uspěl?
Měl byste udělat tři věci: mít profesionálně připravený životopis, vypadat skvěle a komunikovat na úrovni. Padnoucí oblek, košili, kravatu a boty koupíte za patnáct tisíc, odborníci by vám měli poradit i s životopisem a vystupováním. Ti, kteří si to nemohou dovolit, by si měli půjčit. Místo auta, drahého bydlení či dovolené s kamarády by měli investovat do sebe. Vrátí se jim to mnohonásobně.

Ale kde brát vzory, když se i čeští politici objevují na půdě parlamentu v tričku či v džínách?
Nemůžete se přece porovnávat s pány, u kterých vítězí pocit, že se jim nemůže nic stát. Někteří politici jsou kategorie sama pro sebe. V zahraničí nám dělají ostudu, protože jim nepřijde vůbec divné vyrazit do Bruselu v umělohmotné oranžové košili s krátkým rukávem doplněnou o umělohmotnou kravatu stejné barvy. Když to vidím, opravdu se za nás stydím.

Myslíte, že by politikům pomohl profesionální vzhled k lepším volebním výsledkům?
Stoprocentně. Jen si musí nechat poradit od někoho, kdo tomu rozumí. Jsem přesvědčen, že kdyby se dokázali naučit, jak profesionálně vystupovat, mluvit a vypadat, přineslo by jim to až o deset procent větší důvěru voličů. Když jsem při nedávných volbách uviděl volební štáby politických stran, zračil se v nich obraz politické scény. Neprofesionalita, nevěrohodnost. Před volbami jsem nabídl jedné politické straně zdarma pomoc, chtěl jsem jen poradit. Odpověděli mi, že to nepotřebují. Když vidím, jak dopadli ve volbách, dovolím si tvrdit opak.

Kdo je v Česku podle vás příkladem dobře vystupujícího seriózního muže?
Když se podívám na zpravodajství České televize, přijde mi, že moderátoři jsou připraveni velmi profesionálně a i prostřednictvím svého vzhledu vysílají divákům poselství, že se dívají na seriózní a důvěryhodné zprávy. Jmenoval bych například Václava Moravce nebo Jakuba Železného, ale totéž platí i u sportovních komentátorů. Ze známých osobností bych zmínil Ondru Brzobohatého.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.