Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Domina v nikábu. Porno osvobodí ženy Středního východu, věří producentka

aktualizováno 
Porno se sociálně kritickým, dokonce prý feministickým podtextem. Nebo taky jen další stereotypizace žen na Středním východě. A každopádně naskočení do nedávno rozjetého vlaku „hidžáb porna“, který vynáší slušné zisky. Pornofilm Ženy na Středním východě producentky Kelly Madisonové budí kontroverze.

Autorka projektu vysvětluje snímek prohlášeními, v nichž se trochu bizarně mísí aktivismus s pornografickou rutinou, v byznysu ostatně Madisonová působí v herecké i producentské dvojici se svým manželem již léta a patří v něm k velkým jménům. „Na začátku jsme si dali otázku, jak k tomu přistoupit, aby to nebylo jen stylem dívka v burce dělá gang bang?“ nastiňuje Madisonová úvodní hluboké diskuse autorského pornografického týmu.

A dodává, že hned zkraje rozvah nad scénářem si byla jistá, že v něm chce dát zaznít svému přesvědčení, že to, co se děje ženám na Středním východě, „není cool“. Film se měl stát protestem proti podmínkám, v nichž tamní ženy musejí žít. „Nošení šátků není pro ženy na Středním východě pouze způsobem, jak potlačit jejich sexuální svobodu. Je rovněž symbolem všech porušování lidských práv, jejichž jsou obětí, jako je znásilňování a domácí násilí,“ uvádí zapáleně pornografka.

A líčí své ambice posunout svůj žánr o stupínek výš: „Chtěla jsem udělat porno, které by bylo o něco inteligentnější.“ A se smíchem a nevyhnutelným realismem dodává: „V pornu tedy zrovna moc inteligence není.“ Trefa.

Mia Khalifa: Hádej, co udělají šátky s pornem

Madisonové snímek není prvním pornofilmem, který se pustil do středněvýchodní šátkové tematiky. Nový podžánr v pornografickém odvětví odstartoval film pornoherečky Mia Khalifa, která se narodila v libanonském Bejrútu v křesťanské rodině, ale v roce 2000, to jí bylo sedm let, emigrovala s rodiči do Spojených států.

Snímek vydala společnost BangBros již loni v listopadu a jeho název provokativně, nepatřičně a přespříliš ambiciózně odkazoval ke skvělému protirasistickému filmu Guess Who ́s Coming to Dinner (Hádej, kdo přijde na večeři), jeho název Mia Khalifa Is Cumming for Dinner slibuje orgasmy k večeři. Jsou to orgasmy dcery, jejího přítele a její nevlastní matky. Pornografická klasika, ovšem v kontroverzním a novátorském balení: jak Mia Khalifa, tak kubánská pornoherečka Juliana Vega mají na hlavách hidžáb.

Na otázku, zda film otevře pornoprůmyslu dveře k novému žánru, zpočátku Khalifa odpovídala zdrženlivě: „Záleží, jak se bude v éře pirátství prodávat.“ Byly to ale nemístné obavy. Film vzbudil poprask. Nešlo jen o to, že se od slečny distancovala její rodina, Khalifa dostávala výhružné vzkazy po internetu, na jedné fotomontáži jí muž v kukle uřezává hlavu. Snímek byl myšlen jako satirický, vysvětlovala a dodávala: „Hollywoodské filmy zobrazují muslimy ještě horším způsobem, než může vyvolat jakákoli scéna od BangBros.“ A na Střední východ vzkazovala: „Nemáte tam k řešení nic lepšího než mě? Co kdybyste si konečně našli prezidenta? Nebo se vypořádali s ISIS?“

Fotogalerie

Prorazit dnes v pornu není snadné. Americko-libanonské herečce se to podařilo díky jednomu filmu. Dnes soupeří o přední místa v žebříčcích nejpopulárnějších hereček s Lisou Ann a dalšími zvučnými jmény. A pornobyznys našel nový trh. Šátky se začaly objevovat i v dalších filmech: například letos v únoru přišel film Fantasy Massage o ženě z Dubaje, které se dostane maséra místo objednané masérky, v dubnu snímek Cream Filled Middle Eastern Beauty, jehož název spojuje východní krásu se „smetanou“, která je očividně synonymem pro docela jinou tekutinu.

Všechny snímky, které začaly naplňovat žánr, co dostal název „hidžáb porno“, přitom spojuje jedno: povrchní stereotypizace žen Středního východu. Jejich společným rámcem je zobrazení tamních žen jako nesexuálních, ctnostných, asketických, nevášnivých, ale poslušných sexuálních objektů, které podřízeně snášejí vše, co po nich muž se svou autoritou a dominancí chce.

Čtyři šátky, čtyři příběhy

Tomu se prý chtěla Madisonová vyhnout. Chtěla je ukázat jako krásné, sexuální bytosti. A co víc, filmem chtěla napomoci tomu, aby se ženy v tamní oblasti cítily silnější, emancipovanější, aby pochopily, že sexuálními bytostmi mohou být.

Šátky na mnoho způsobů

Nikáb: závoj, který zakrývá obličej mimo očí

Burka: oděv, který zakrývá celé tělo

Hidžáb: šátek zahalující vlasy, krk a poprsí

Chimár: šátek zahalující vlasy a hruď, obvykle sahá k bokům

První epizoda snímku je v tomto směru nejvíce explicitní. Už v úvodní scéně v poušti si žena ve vysokých kožených botách, černých kalhotkách a černých kožených rukavicích vede na řetězu pokořeného bílého muže. On má tradiční hábit, její sporou garderóbu doplňuje nikáb, první ze středněvýchodních pokrývek hlavy, které se ve filmu objeví. Žena si muže vede na pejska, donutí ho kleknout si, rozkročí se nad ním, dívá se mu bezcitně do očí. Je zřejmé, kdo tu panuje. „Myšlenkou bylo ukázat ženu, která má moc,“ dovysvětluje Madisonová. A doplňuje i druhou rovinu epizody: žena má být jakýmsi Robinem Hoodem, který trestá obchodníky, co strkají peníze ze západní pomoci do vlastních kapes.

V druhé scéně pokročila k ještě „sofistikovanějšímu“ sdělení. Pákistánská pornoherečka Nadia Ali v ní hraje utlačovanou manželku, kterou manžel přistihne, když chce žena použít auto. Hněvá se na ni, vyhrožuje kamenováním a nakonec si vynutí sexuální styk. Poté zjistí, že žena se chystala odvézt do prádelny jeho šaty a spěchala, aby to stihla, než si muž vychutná večeři, a mohla mu být hned po jídle zase k službám. „Takže on se nakonec trochu cítí jako bídák,“ shrnuje Madisonová sdělení pornofanouškům, jimž by to nedošlo.

Třetí část snímku ukazuje, že i na Středním východě kvete sexualita, vystačí si přitom s klasickým břišním tancem, který samozřejmě rozvede dál. Čtvrtá se poté pouští do tabuizovaného tématu, do otázky prostituce na Středním východě. Každý díl přitom představuje jeden z druhů šátků, kromě úvodního hidžábu se v něm objeví i nikáb, burka a chimár.

Porno s šátky proti šátkům

Právě šátky jsou terčem snímku, film ostatně začíná titulky, které ženy vyzývají, aby se šátku jako symbolu útlaku ze strany mužů zbavily. „Je hodně žen, které si chtějí burku oblékat. Cítí to jako součást svého náboženství,“ říká Madisonová, ale dodává: „Jenže když by vyšly na veřejnost nezahalené, křičelo by se na ně, byly by znásilněny. Je to velmi utlačovatelské.“

Kelly Madisonová se „nepřeceňuje“, svůj pornosnímek odmítá přirovnávat k subverzivní satiře Charlie Hebdo. Nikdo to ostatně ani nedělal.

Kelly Madisonová se „nepřeceňuje“, svůj pornosnímek odmítá přirovnávat k subverzivní satiře Charlie Hebdo. Nikdo to ostatně ani nedělal.

Mia Khalifa neprovokuje jen tím, že má na těle vytetovaný verš z libanoneské státní hymny a znak tamní křesťanské bojůvky.

Mia Khalifa neprovokuje jen tím, že má na těle vytetovaný verš z libanoneské státní hymny a znak tamní křesťanské bojůvky.

Kritici však poukazují na to, že ženy na Středním východě nenosí šátky jen ze strachu a pod pohrůžkami. „Zatímco někdo se na zahalenou ženu dívá jako na oběť, jiný se může chopit odlišné perspektivy a nazírat ji jako ženu, která našla sílu a nechce odhalovat svou sexualitu veřejně a velmi hrdě se označuje za muslimskou feministku,“ namítá například texaská profesorka Faegheh Shirazi. A přidává obecnou stížnost navrch: „To, co většině diskusí, které se vedou o šátcích a ženách jako obětích na Západě, schází, je názor, který o sobě mají samy zahalené ženy.“

Porno jako nástroj emancipace, nebo stereotypizace?

Redaktoři magazínu Vice, který přinesl s Madisonovou rozhovor, jdou ještě dál. Podle nich ambiciózní film míchá dohromady rozličné kultury, módy a společenské podmínky, až vznikne jeden velký muslimský tavící kotlík plný redukcionistických předsudků. „Ve svém jádru je snímek nejlepším příkladem banální ignorance, který přiživuje bigotní fantazie,“ píší doslova.

Ostatně, když dostala Madisonová otázku, zda v případě muslimských žen nevychází ze stejných stereotypizací, jako jsou například „nadržené latinoamerické ženy“, sklápí oči do defenzívy. „Ne že bych předtím dělala nějaký hluboký výzkum. Tím myslím, no tak, je to přece pořád jen porno,“ namítá a dodává, že porno je pouze útěk do fantazie. A šéf jiné pornografické společnosti Adam Grayson jí svým souhlasem pomáhá: porno, při němž masturbujeme, je řízeno „čistě hormonálními, iracionálními rozhodnutími“.

Podřízeného bílého šmelináře si ve filmu zahrál manžel Kelly Madisonové Ryan.

Podřízeného bílého šmelináře si ve filmu zahrál manžel Kelly Madisonové Ryan.

Ne všichni však jejich nadhled sdílejí. Podle mnohých je problém v pornu jako prostředku sdělení samotném. „Žena v hidžábu, která ovládá bílého muže, vyznívá v pornografickém kontextu jako staré známé vykořisťování – žena je pořád objektem, který se konzumuje v moci muže a stoprocentně slouží mužské touze a jeho zraku,“ řekla magazínu Mic radikální levicová muslimská skupina Radical Muslims a dodala: „Iluzí nikomu moc či sílu nedáte.“ Jinými slovy, ať ve videu žena vládne muži sebevíc, od začátku jsou ony role stavěné pro potěšení muže, podle diktátu mužské fantazie, alespoň v mainstreamové pornografii. A ostatně, chybný je možná už i ten nejméně ambiciózní cíl Madisonové: ukázat, že ženy jsou sexuální bytosti, totiž nejspíš v pornu, aspoň tom mainstreamovém, dost dobře realisticky ani nejde.

Madisonová je přitom férová. Přes některá svá trochu velkolepá prohlášení nezastírá, že porno se dělá pro peníze. A nezamlčuje ani to, že navzdory všemu jejímu zamýšlenému „sociálnímu komentáři“, jímž chtěla svůj film vybavit, stál zisk i za jejím šátkovým kouskem. V porno branži všichni kopírují od toho druhého, přiznává s tím, že poté, co vyšel film Mii Khalify, „jsme náš film dělali, jak nejrychleji to šlo, abychom předhonili všechny, co se snažili o totéž, a byli prostě první“.

Sexualita a Střední východ? Realita je složitější

Pozdvižení kolem filmu dalo znovu zaznít debatě ohledně sexuality na Středním východě. Jeden její extrémní pól připomíná John R. Bradley (autor knihy Za závojem neřesti: Sexuální byznys a kultura na Středním východě): Arabové jsou sexuálně zanedbávaní muži, jimž se nedostává sexu, kteří ho závidí Západu a pro něž je terorismus ventilem. Bradley tomuto názoru vyčítá neinformovanost a povrchnost. Sex je přece součástí arabského světa, tvrdí.

A upozorňuje, že konzumovat pornografii je pro mladé Araby asi tak neobvyklé jako pro mladého Američana, byť to zákon zapovídá. A má pravdu, statistiky to dokládají. Bradley navíc míří prstem k zajímavé otázce, která vede k ještě zajímavějšímu zjištění: Na internetu najdete spoustu klipů z oblasti „hidžáb porna“, kdo je ale dělá, když na Středním východě je porno zakázané a na Západě s ním jen začínají? Odpověď zní: je to amatérské porno.

Arabové se při sexu či masturbaci natáčejí a klipy poté nahrávají na internet, na platformy, jako je Vine či Periscope, kde je vyhledávají jejich krajané z různých zemí, kteří při pornu chtějí slyšet rodný jazyk. Žádný trh, žádné zisky, žádná hierarchie, žádné nadiktované scénáře. Podle komentátorů tyto klipy reflektují sexualitu v její nejopravdovější podobě, mnohem opravdovější, než čeho je schopno průmyslové porno, včetně šátkového snímku Kelly Madisonové.

Filmy, které stereotypizují ženy na Středním východě, jako jsou díla Mii Khalify či Kelly Madisonové, podnítily debatu o probíhajícím procesu sexuálního osvobozování tamních žen, soudí magazín Vice.

Autoři:






Nejčtenější

I muži bývají oběťmi sexuálního násilí. A pachatelkami bývají často ženy.
Ženy jsou sexuálními predátorkami častěji, než si myslíme, tvrdí studie

I ženy se dopouštějí sexuálního násilí, dokonce ve větší míře, než si donedávna odborníci mysleli, tvrdí vědecké studie. Za podhodnocování role žen jako...  celý článek

Jedním z kvinteta protagonistů odborů je Cain Velasquez.
Bojovníci MMA založili odbory. Chtějí zdravotní benefity i vyšší platy

Rvou se v kleci, teď se však míní prát i za své zájmy jako pracující. Za jistější pracovní místa, za proplácení nemocenské. Skupina bojovníků MMA založila...  celý článek

Mužský a ženský pohled se liší, tvrdí věda.
Vidíme to jinak. Ženy a muži udržují oční kontakt odlišně, zjistila věda

Ženy vnímají tvář více jako celek a jsou pečlivějšími pozorovatelkami. Mužský pohled je liknavější. Může za to nejspíš evoluce, která ženám přisoudila roli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.