Prostitutky, šlapky, lehké holky. Důkazy o existenci jednoho z nejstarších řemesel na světě jsou starší než čtyři tisíce let a jeho historie je víc než barvitá.
Prostitutky v chrámech
V mnoha starověkých kulturách například sloužily kněžky lásky v chrámech a jejich povinností bylo opakování rituálů zajišťujících dobrou úrodu a plodnost. Přicházeli sem za nimi muži s peněžními i věcnými dary a souložili s nimi, což je mělo obdařit novou silou.
V jednom z babylonských textů se dokonce dochovalo prohlášení zbožné manželky, která přesvědčuje svého manžela, aby projevoval větší bohabojnost a navštěvoval kněžky lásky častěji.
Mimořádně rozvinutá a populární byla prostituce i ve starém Egyptě. Údajně i faraon Chufew nutil svou dceru, aby prodávala své tělo – a přinesla tak zisky do královské poklady otřesené stavbou pyramid.
Ve starověké Indii se prý pro změnu každá dívka musela v určitém věku rozhodnout mezi manželstvím a volnou láskou. Pokud zvolila druhou možnost, byla po celý život zasvěcená bohu.
Hetéry, luxusní prostitutky
Ve starém Řecku i Římě byla prostituce nejen rozvinutá, ale byl na ní dokonce závislý státní rozpočet – a to do takové míry, že když nevěstky chtěly opustit Atény, musely poskytnout záruku, že se zase vrátí zpátky a budou dál platit daně.
Ve starověkém Řecku byla prostituce dokonale organizovná a velmi rozvinutá. Například v Korintu bylo registrováno tisíc šlapek na třicet tisíc obyvatel.
Vzhledem k tomu, že prostituce byla doporučována jako osvědčený lék proti homosexualitě, šlo v podstatě o jakési zdravotní opatření.
I význační filozofové tehdejší doby velebili nevěstince jako zařízení, která pomáhají zajišťovat klid a bezpečí slušným ženám.
Existovaly tři skupiny prostitutek, která byly nazývány Venušiny služebnice. Nejníže stály obyvatelky nevěstinců, nad nimi tanečnice a hráčky na flétnu (ty se nemusely živit jen svým tělem) a úplně nejvyšší vrstvu tvořily takzvané hetéry.
Noc s hetérou byla stokrát dražší než s prostitutkou v nevěstinci a její zákazník se mohl těšit na kultivovanou, vzdělanou společnost velmi žádané ženy.
Když Démosthenes přišel za hetérou Lais a ona mu sdělila mnohem větší sumu, než s jakou počítal, řekl: "Nejsem ochoten zaplatit tak vysokou cenu za něco, čím může utrpět má pověst.“ A Lais mu odpověděla: "Já nejsem ochotna prodat se levněji, neboť v takovém případě by utrpěla má pověst.“
Prostituci holdovali i staří Římané. O její oblibě svědčí i historka tradovaná o manželce císaře Claudia, Messalině.
Ta si údajně velmi libovala v návštěvách nevěstinců, kde se coby řadová šlapka oddávala příchozím mužům. Jednou dokonce prý uzavřela sázku s vyhlášenou nevěstkou o to, která z nich zvládne za noc víc mužů.
Císařovna prohrála, ale pouze o jediného zákazníka. Za noc dokázala k vyvrcholení přivést čtyřiadvacet mužů.
Kněží a vojáci
Středověk se na prostituci nedíval zdaleka tak smířlivě jako starověk. Nevěstky se nehodily do přísného křesťanského ovzduší, což ale rozhodně neznamená, že by přestaly existovat.
Jednak z jejich živnosti těžila i papežská komora, která vybírala nájem od správců nevěstinců, a jednak byli jejich nejvěrnějšími zákazníky vojáci a duchovní.
Vážnost prostitutek však byla tatam, nejlépe to vystihuje skutečnost, že za cenu jednoho vejce se daly pořídit čtyři nevěstky. Radní se je snažili vystrnadit mimo centra města, bydlet mohly pouze na jejich okrajích v blízkosti městského kata, který byl ustanovený jako jejich dozorce.
Holkám pro vojsko se říkalo vojandy, přesouvaly se spolu s plukem a kromě erotických služeb vojákům i posluhovaly, praly, vařily nebo třeba čistily latríny. Ve vyúčtování jedné z křižáckých výprav je ve výdajích zahrnuto vydržování třinácti tisíc prostitutek.
Větší ránu než zákazy městských radních znamenal v patnáctém století pro nevěstky výskyt syfilis. Tuto chorobu údajně do Evropy zavlekli Kolumbovi námořníci, kteří se nakazili od indiánů.
Zatímco ale u amerických domorodců měla syfilis průběh podobný jako silnější chřipka, neuvyklé organismy Evropanů kosila po statisících. Ze španělských přístavních krčem syfilis rozšířily právě šlapky.
Druhý díl vám přineseme v pátek 4. dubna.