Robot bude řídit auta líp než člověk, tvrdí vědci

Auta budoucnosti budou bezpečnější, ale jejich jízdní vlastnosti si řidič nevychutná. Člověk v nich bude sedět jako spolujezdec a vozy se budou řídit samy, bez lidského zásahu. Tak vidí vývoj vědci, kteří se zabývají vývojem robotických automobilů.

Italské robotické vozy v Šanghaji | foto: VisLab

"Devadesát tři procenta dopravních nehod zaviní řidič. Pokud jej nahradíme technikou, která je lepší než on, zachráníme spoustu lidských životů," je přesvědčen Alberto Broggi, profesor počítačové techniky na univerzitě v italské Parmě.

"Během příštích deseti nebo patnácti let budou automatické automobily jezdit po běžných silnicích mezi ostatními vozy," předpokládá také profesor Raul Rojas ze Svobodné univerzity v Berlíně.

Oba profesoři se zabývají vývojem automatických automobilů, a už jich také několik se svými týmy sestavili.

Místo automatické dálnice automatický řidič

Ještě v polovině devadesátých let experti předpokládali, že automatické automobily budou jezdit jenom po dálnicích v pruhu vybaveném magnetickou kolejnicí či jiným vodicím systémem. Úkolem řidiče bude do automatického pruhu najet a pak zase převzít řízení při výjezdu.

Vývoj se však ubíral jinam, k počítačovým systémům umělé inteligence. Konstruktéři vyvíjejí robotického řidiče, který povede auto po normálních silnicích, sám přejede z pruhu do pruhu a bude se orientovat podle dopravních značek. Za volantem však sedět nebude, řidičem bude počítač ovládající brzdu, plyn a volant vozu.

A to dnešní pokusná robotická auta skutečně dělají.

Jízdy po Berlíně

Poslední vůz týmu profesora Rojase se koncem září projížděl v běžném provozu po ulicích Berlína mezi Mezinárodním kongresovým centrem a Brandenburskou bránou. Je to první německý robotický automobil, který dostal povolení k pokusným jízdám v běžném provozu. Musí v něm však sedět člověk, který se sice nedotýká volantu, jehož úkolem je ale převzít řízení, kdyby automatika selhala.

První německé robotické vozidlo s povolením jezdit pokusně v městském provozu

Velkou pozornost vůz nevzbudil – zdálky totiž vypadá jako běžný kombík Volkswagen Passat. Teprve bližší pohled ukáže, že jsou na něm namontovány senzory. Jeho tvůrci jej pojmenovali MadeInGermany.

Svou polohu určuje automobil podle družicové navigace GPS. Tři laserové skenery vepředu a další tři vzadu vysílají pulzy neviditelných infračervených paprsků, které se odrážejí od předmětů okolo a přinášejí informace o vozidlech, chodcích a překážkách v okruhu 360 stupňů kolem auta. Měření doplňuje rotující laser na střeše. Černobílá videokamera vyhledává čáry vymezující jízdní pruhy a počítačový systém vede vůz mezi ně. Dvě barevné kamery sledují světla semaforů.

Profesor Rojas předpokládá, že program by se dal zpočátku využít pro automatické taxíky, nejlépe elektromobily, které nezatěžují městské ovzduší zplodinami a jsou méně hlučné. Ty by odvezly pasažéra a hned zase pokračovaly pro dalšího. Pokud by se takto dopravovali po Berlíně všichni lidé, kteří dnes jezdí autem a nechávají je dlouhé hodiny stát nevyužité, stačila by pro ně desetina současného počtu automobilů, soudí Rojas.

Z Parmy do Šanghaje

Profesor Alberto Broggi se svým týmem z Parmy sestavil robotické automobily, které dojely mnohem dál než vůz profesora Rojase. Dvě Broggiho robotická auta jela loni z italské Parmy do čínské Šanghaje na světovou výstavu Expo 2010. Úspěšně překonala trasu 13 tisíc kilometrů. Jsou upravena z běžných automobilů Piaggio Porter, což je italská licenční verze japonského vozu Daihatsu Hijet.

Na rozdíl od auta Rojasova týmu se však italské vozy pohybovaly zcela automaticky jenom v opuštěných končinách. V oblastech s větším provozem a samozřejmě ve městech jelo nejdříve jedno vozidlo, které sice bylo schopné samostatné jízdy, které však řídil řidič, a až druhý vůz za ním řídil automat. Sledoval dráhu prvního automobilu pomocí senzorů, a pak ji kopíroval. Teprve pokud se první vůz vzdálil z dohledu, jelo automatické vozidlo po jeho předchozí trase podle zaslaných záznamů o poloze zjištěných pomocí signálů družicové navigace.

Italské robotické vozy přijíždějí po 13 tisíc kilometrů dlouhé cestě na EXPO v Šanghaji.

Robotický systém musel vyhodnocovat dopravní značky. "Nebylo jednoduché vymyslet potřebný program – evropské značky se trochu liší od ruských nebo čínských," uvedl profesor Broggi. Nicméně značky systém zvládl. Zato selhal v moskevském provozu.

"Moskvou jsme projížděli za špičky a museli zasahovat řidiči – my jsme totiž naprogramovali vozidla tak, aby jezdila mezi vyznačenými jízdními pruhy. Jenže to se v Moskvě moc nedodržovalo, do dvou nakreslených pruhů se nacpala auta, jako kdyby tam byly pruhy čtyři, a náš software si s tím nedokázal poradit," připustil Broggi.

Zákon je zatím nepovoluje

Nepochybuje však, že tohle už příští software vyřeší. Skutečným problémem robotických automobilů je legislativa. Ve všech zemích totiž zákony určují, že vozidlo ovládá řidič, a také za ně odpovídá. Proto také například u dnešních aut, která dokážou díky čidlům sama zaparkovat mezi auta podélně u silnice, musí řidič šlapat na brzdu a plyn, ačkoli by to automat zvládl sám.

Nicméně i to se může změnit. Americký stát Nevada jako první na světě letos v červnu rozhodl, že vypracuje zákon, který by povolil provoz robotických automobilů, zatím na dálnicích. Pak bude zřejmě jen otázkou času, kdy je pustí i do měst.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

  • Nejčtenější

S vyléčeným sadistou chodil na ryby. Markovič nebyl jen postrachem vrahů

26. března 2024

Chytil spartakiádního vraha Jiřího Straku, díky minisérii Metoda Markovič: Hojer se nám do povědomí...

Uzlování je sice stará škola, objasňuje ale současné krimi případy

23. března 2024

Zločinci zastírají svou totožnost, pracují v kuklách a s rukavicemi. Dopadeni však bývají kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Říkali, že je to stydlivý kluk. Dívkám přitom ubližoval chladně a bez lítosti

23. března 2024

Premium Půlnoc už odbila. S posledním úderem zvonu přikryl měsíc, který ještě před chvílí ozařoval pustou...

Přesvědčí vaše svaly, že cvičí. Pilulka má simulovat účinky tělesné aktivity

22. března 2024

Má umět namluvit vašim svalům, že cvičíte. I když přitom budete sedět v křesle, ležet na gauči,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Legenda trapnosti. Mistr Ashida Kim prostě věří, že je nindžou

27. března 2024

Na instruktážních videích komicky nadskakuje, třepe rukama, kope nožkama, hopsá kolem svých...

Umělá inteligence ladila piva. Podle degustátorů úspěšně

29. března 2024

Premium Vyškolili ji v ingrediencích, nechali ji studovat posudky z pivních testování profesionálů i...

Návykový obal. Dějiny bublinkové fólie začaly nepovedeným vynálezem

28. března 2024

Premium Její praskání nabízí neodolatelně svůdné uspokojení, především však způsobila obalovou revoluci....

Policie dopadla zloděje kočárku. Byl jsem opilý a nic si nepamatuji, tvrdí muž

18. března 2024  12:56,  aktualizováno  27.3 13:51

Pražští policisté ve středu 27. března zadrželi cizince, který v polovině ledna ukradl z chodby...

Legenda trapnosti. Mistr Ashida Kim prostě věří, že je nindžou

27. března 2024

Na instruktážních videích komicky nadskakuje, třepe rukama, kope nožkama, hopsá kolem svých...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...