Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Sex v reklamě nefunguje, pozornost zákazníků naopak odvádí, tvrdí studie

aktualizováno 
Odhalené ženské půvaby a auto, kráska a notebook, svůdné křivky a domácí kino. Erotické prvky v reklamách mají podporovat touhu konzumentů na propagovaný výrobek, ale nedělají to. Odvádí jejich pozornost na sex samotný, zjistila studie.

Výrobci nápojů byli jedni z prvních, kdo začal využívat erotické motivy ve svých reklamách. | foto: Profimedia.cz

Server telegraph.co.uk připomíná, že poprvé se nahá slečna objevila už v roce 1871 na krabičce Pearl Tobacco, a server Psychology for Marketers dodává, že další výrobci brzy následovali. Prvními sektory, které se na nahé slečny při propagaci svých produktů a služeb vrhly, byly bary, tabákový průmysl a samozřejmě producenti alkoholu. A další následovali, proud se vlastně nikdy nezastavil.

Stopku by mu nyní mohla vystavit, i když s ohledem na sílu stereotypů se to asi nepodaří, studie vědců z Ohio State University. Výzkumníci ve své metaanalýze zpracovali 53 odlišných experimentů, které za posledních 44 let zahrnovaly na 8 500 lidí. Všechny pokusy se zabývaly toutéž otázkou: zda sex a násilí v reklamě pomáhá prodeji propagovaných výrobků.

Jejich závěr byl jasný: nepomáhá. A nejen to, dokonce škodí. Příliš atraktivní grafický materiál totiž odvádí pozornost od propagované věci samotné, odtušil spoluautor studie a profesor komunikace a psychologie Brad Bushman. A dodal, že totéž se týká reklam, které obsahovaly násilné prvky.

Ani tato studie však nezůstala bez kritiků. Například Arwa Mahdawi na serveru theguardian.com bez obalu píše: „Klidně mě nazvěte cynikem, ale já tipuju, že studie může být spíše mazaná reklamní kampaň sama o sobě, která propaguje moralismus a abstinenci v reklamě.“ 

Poukazuje přitom na minulé Bushmanovy studie, které naznačují, že Bushman je proti sexu a pro konzervativnější hodnoty. Jeho předchozí studie totiž například tvrdily, že násilné videohry dělají z dětí násilná nekontrolovatelná monstra (podrobnosti v angličtině zde) nebo že modlení pomáhá lidem zvládat vztek (více čtěte zde). Naznačuje tak, že jeho motivy nemusejí být čistě vědecké a nezaangažované.

Autoři:


Témata: Notebook


Nejčtenější

Aktivisté budou na inauguraci Trumpa rozdávat 4 tisíce jointů
VIDEO: Jointy proti Trumpovi. Neber nám trávu, vzkážou mu aktivisté

Pro některé to bude švanda, pro jiné poskvrnění nástupu nového prezidenta. Stoupenci marihuany chtějí využít prezidentské inaugurace Donalda Trumpa a uspořádat...  celý článek

Miluji přídou a magii, říká MOgirl Neira.
Jsem divoženka a miluju fireshow, říká rusovlasá MOgirl Neira

Chová agamy, miluje fireshow, hraje v metalové kapele, učí se tetovat, věnuje se módě. A říká, že je introvertní, i když se to nezdá. „A také jsem šťastná,“...  celý článek

Mužský a ženský mozek se výrazně neliší. Tvrdí to stále více vědeckých studií.
Ženy nejsou emotivnější a muži nejsou agresivnější. Věda vyvrací mýtus

Mužský a ženský mozek neexistuje. Tvrzení, podle něhož jsou mozky obou pohlaví zkonstruovány odlišně, je jen nepravdivým stereotypem. Stavba našich mozků nás...  celý článek

Karel Sýkora se vydal na cestu za středověkem a chlapstvím.
Chlapů ubývá, poutě je mohou světu vrátit, říká „středověký“ poutník

Zdolal 1 300 kilometrů mezi Moravou a Římem. Šel pěšky a oblečený a vybavený byl stejně prostě jako středověcí poutníci. Cestu bral jako iniciační proces do...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.