Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Svezl mě mistr republiky v rally. Byl to emocionální masakr

  11:00
Ten chlápek je snad ožralej, pomyslím si. Honda Petra Pelecha se kroutí po okruhu jako had, zmítá se z jedné strany na druhou, pneumatiky malují na dráhu podivnou křivku. Pak si do jeho dvoulitrového speciálu sednu a užiju si hororovou jízdu na vlastní kůži. Je to adrenalinová vichřice.

Zatím stojíme, proto ten uvolněný úsměv na tváři. Během prvního kilometru mi z ní ale zmizí. | foto: Ascot MB Motorsport

Projet se závodním autem rally byl vždycky můj sen. Jako kluk jsem hltal Svět motorů, jediný motoristický časopis, který v tehdejším Československu vycházel, a doprovázel otce, když dělal dobrovolného pořadatele na legendárním závodu Rally Sklo Union Teplice. Moje první hry na PC a později na playstation byly rally simulátory. Nikdy nezapomenu na 15. září 2007 – v den mých třicátých narozenin se totiž zabil skvělý jezdec Colin McRae.

Když jsem dostal nabídku sednout si vedle Petra Pelecha, mistra republiky ve sprintrally pro rok 2010 třídy N3 a člena týmu Ascot MB Motorsport, neváhal jsem ani vteřinu. Petr do seriálu vtrhl jako uragán teprve nedávno, téměř bez závodnických zkušeností, ale zato s pořádnou dávkou talentu zděděného po otci, úspěšném závodníkovi ze 70. a 80. let. Rychle se rozkoukal a po pěti letech v rallysprintu, fotbalovou terminologií řečeno v druhé lize tuzemského rally sportu, už mu spolu s navigátorem Alešem Zimolkou patřil pohár pro celkového vítěze.

Jako v rauši

"Bojíš se? Trochu zahřejeme gumy," říká mi devětatřicetiletý Pelech na okruhu v Bělé pod Bezdězem, když soukám hlavu do bílé přilby a připojuji se k interkomu. "Ani ne, rychlá jízda mi nevadí," říkám. Netuším, že se už za několik minut budeme řítit stodvacetikilometrovou rychlostí po úzké lesní cestě, z jedné strany urostlé stromy, z druhé sráz a kameny. Nadechuju se, ale madla ve dveřích se ještě nedržím.

Petr Pelech jezdí speciálně upravenou Hondou Civic R Type.

"Jsou závodníci, které tak zaplaví adrenalin, že jedou jako v rauši a měli by brát prášky na uklidnění. My máme s Alešem rádi v autě klid," tvrdí Pelech. Hondu Civic type R drží ve vysokých otáčkách, řadí jen v rozmezí trojka čtyřka, dvojku dá výjimečně jen ve vracečkách, tedy sto osmdesáti stupňových zatáčkách. Po prvním ujetém kole už cítím pneumatiky. "Musím je pořádně zahřát," vysvětluje jezdec, proč využívá každé příležitosti, aby auto hnal od jedné "krajnice" k druhé.

Pelech absolvoval první závod v roce 2003. Půjčil si auto a odjel půlku závodu. O rok později už skončil poslední erzetu (rychlostní zkoušku) před cílem. "Ale to nás už tak chytlo, že od roku 2006 jezdím závody naplno. Úplně mi to ukradlo hlavu," vzpomíná na první závody.

Když vjíždíme do druhého kola, připadám si, jako bych neseděl vedle jezdce rally, ale účastnil se losího testu. To je zatěžkávací zkouška nových typů automobilů, při které se prudkým manévrováním mezi kužely zjišťuje chování stoje. Mám pocit, že se každou chvíli musíme převrátit na bok, v lepším případě vyjet z dráhy. Ale Honda drží jako přilepená. "Auto má sice sériový motor, ale používáme speciální tlumiče a brzdy," poukazuje Pelech na povolené úpravy svého závodního vozu.

Přesto se během pořádně ostré jízdy lesíkem při pohledu na kameny všude kolem nás neubráním vzpomínce na ranní noviny, v nichž jsem četl článek o zrušení Rally Šumava kvůli tragické smrti pilota Jiřího Skoupila. "Ano, všichni někdy bouráme, děláme chyby, to k tomu patří. Ale nejsme spolek šílenců, kteří se jedou zabít," uklidňuje mě Pelech. Mimochodem, rally úspěšně jezdí i jeho mladší bratr Pavel. Také on se stal se svými navigátory Lucií Hendrychovou a Michalem Bilkou mistrem republiky.

Rozhodují detaily

I když se se mnou Petr Pelech za jízdy vybavuje, jako by se nechumelilo, vidím, jak pekelně se soustředí. Moc podobných příležitostí k tréninku nemá. Na testovací okruh se dostane asi dvakrát ročně. Zkušenosti sbírá přímo závoděním. "Je to hrozný maso na hlavu. Dřina. Ale boží, miluju závody, je to kontrolovaný adrenalin. A zároveň platí, že nám cihlu na plyn nedává. Když nejsme ve formě, nejedeme za hranou," říká.

Petr Pelech jezdí speciálně upravenou Hondou Civic R Type.

Pokud bych byl jeho navigátor, měl bych mu z itineráře hlásit, co ho čeká na trati. Štěrk, bahno, do jak ostré zatáčky jede, jak dlouhou rovinu má před sebou. Při každém ze tří projetí tratě se navíc rychlostní zkoušky mohou změnit. Třeba kvůli počasí nebo jízdě dalších závodníků. Navigátoři Aleš Zimolka a Michal Bilka říkají, že oni vlastně ani nemají čas si uvědomit, jak rychle s nimi jezdci jezdí: "Máme oči zapíchnuté v itinerářích."

Je nějaká trať, které se vyloženě bojí? Teď, když už má za sebou zkušenost z náročné Rally Bohemia, prý ne. "Na Moravě se jela Kopná, kde byla erzeta, kterou jsme nikdy neměli rádi. Lesem jedenáct kilometrů, z kopce. Ale po zkušenosti z Rally Bohemia, která je nejlepší českou soutěží, se jí už nebojím. Tam jsem poznal složitější tratě."

A co je na rally závodech nejdůležitější? Zjednodušeně řečeno všechno. Samozřejmě jet rychle, mít oči a uši na stopkách. "Ve finále si myslím, že technicky jezdíme podobně, ale rozhodují detaily, jako třeba zda si nesjedeš brzdy a gumy do první erzety. Dá se jet jako prase, ale po 100 kilometrech jsou brzdy tak rozžhavený, že nefungují. Auto je potřeba šetřit, nejezdíme mistrovství světa, aby nám mechanici auto opravili za 20 minut po bouračce. Ten, kdo ničí auto, nedojíždí," uzavírá Pelech.

To už odepínám čtyřbodový pás, vystupuji z jeho nadupané Hondy a směju se jako blázen. Je to fakt emocionální masakr.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Vidí lidi jako démony. Vzácná choroba deformuje pohled na tváře ostatních

18. dubna 2024

Jako by se jednoho dne probudili do světa, v němž žijí démoni. Lidi kolem sebe vidí s ústy...

Vyvrcholení ženy neočekávají. Studie zkoumala příčiny orgasmické nerovnosti

15. dubna 2024

Nemůže za to jen technika, ani pouze přehlíživost, sobeckost některých pánů. Problém orgasmické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cvičit ráno, nebo večer? Při obezitě hraje načasování roli, říká studie

19. dubna 2024

Přínosná je fyzická aktivita v jakoukoli dobu, pomáhá duševnímu i tělesnému zdraví, vyplatí se....

Už nakoupili hroby na těla zavražděných. Vaňura nejen o nástupcích Stodolových

18. dubna 2024

Premium Kdysi vsadil na to, že diváky bude bavit pořad o tom, jak policie něco dělá dobře. Teď Mirek Vaňura...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Občas se najde hlupák, který cizincům radí, aby mluvili hezky česky, říká etnolog

15. dubna 2024

Premium Etnolog Leoš Šatava přes půl století putuje za nejrůznějšími etniky, regionálními skupinami a...

Cvičit ráno, nebo večer? Při obezitě hraje načasování roli, říká studie

19. dubna 2024

Přínosná je fyzická aktivita v jakoukoli dobu, pomáhá duševnímu i tělesnému zdraví, vyplatí se....

Děs z nástrah digitální doby? Možná trpíte neofobií či technostresem

18. dubna 2024

Premium Říkal jsem, že to bude k ničemu. Hele, zase jim to spadlo. My, kteří používáme starou dobrou tužku...

Vidí lidi jako démony. Vzácná choroba deformuje pohled na tváře ostatních

18. dubna 2024

Jako by se jednoho dne probudili do světa, v němž žijí démoni. Lidi kolem sebe vidí s ústy...

Už nakoupili hroby na těla zavražděných. Vaňura nejen o nástupcích Stodolových

18. dubna 2024

Premium Kdysi vsadil na to, že diváky bude bavit pořad o tom, jak policie něco dělá dobře. Teď Mirek Vaňura...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...