Bentley Continental - nic pro usedlé
Pro vyznavače těchto nevšedních zážitků máme několik dobrých tipů, úmyslně jsme ale přitom opominuli značky, jako je Porsche či Ferrari, a představujeme ty, které nejsou - s výjimkou motoristických fanoušků - veřejnosti až tak moc známé.
A začneme tou, u níž by se předpokládalo, že nabídne spíš usedlost a komfort: značkou Bentley a jejím modelem Continental GT.
Nejprve pár technických údajů, jimiž se tento krasavec chlubí.
Ve voze je použit základ z motoru VW o objemu 6 litrů W12, vylepšený ovšem o dvě turbodmychadla, což zvedlo výkon na 560 koní při 6 100 ot./min.
Disponuje šestistupňovou automatickou převodovkou, po přepnutí do manuálního režimu je možnost řazení jak volící pákou, tak i pádly pod volantem.
Dále má zesílené stabilizátory, přední pomocný rám, snížený podvozek, obří brzdové kotouče o průměru 405 mm (příplatkové keramické měří dokonce 420 mm) a multipaprsková dvacetipalcová kola.
Design je neobyčejně velkoryse pojatý. Dlouhá kapota ohromí už na první pohled: vývojáři se snažili, aby vůz vzbuzoval jistý respekt, snad i úctu, což je pro tuto prestižní značku typické.
Interiér se pak vyznačuje spojením luxusu s pohodlím. Sedadla jsou z té nejjemnější kůže, obložení ze dřeva dodá vnitřním prostorám lesku - jak obrazně, tak doslova. Vše pouze ruční práce.
Některým řidičům u "sporťáků" tak trochu vadí, že sedí až příliš nízko. I na to se myslelo. Kvůli jejich pocitu, ale i lepšímu rozhledu, byl podvozek mírně zvýšen, což je další plus.
Závěrem tři údaje, na něž jsou zájemci o koupi zvědaví asi nejvíce: maximální rychlost 318 km/hod, zrychlení z 0-100 km/hod za 4,7 sekundy, cena asi 5 000 000 Kč.
Aston Martin - (nejen) pro Jamese Bonda
Jméno Aston Martin velmi dobře znají nejen motorističtí příznivci, ale i fanoušci nejslavnějšího agenta světa: Jamese Bonda. Ve filmech s ním vystupuje pravidelně - pokud se tedy producenti nenechají zlákat reklamní nabídkou jiných firem… (Jen tak mimochodem, v románech Iana Fleminga řídil agent 007 původně Bentley.)
Dvanáctiválcový model Aston Martin DBS se objevil i v zatím posledním příběhu - Casino Royale.
Je těžké odolat pokušení! Kdo má navíc po ruce zbytečných přibližně 250 000 eur, může si sen vtělit se do postavy, kterou si naposledy zahrál Daniel Craig, splnit.
A co za tento "pakatel" získá? Dvoudveřové, dvoumístné kupé, s karosérií z hliníku, magnezia a karbonu. Objem motoru 5 935 ccm, 12 válců, 48 ventilů, výkon 380 kW (510 k) při 6 500 ot./min., zrychlení 0–100 za 4,3 s., maximální rychlost: 302 km/h.
Karosérii vévodí spojení stylu s elegancí. Když se na ni člověk podívá, musí souhlasit s tím, že jde o svého druhu umělecké dílo. Ovšem použity jsou i poslední technické vymoženosti.
Pokud jde o interiér, vše je podřízeno zejména funkčnosti. Ve snaze snížit celkovou hmotnost dostaly přednost lehké materiály - například kliky dveří jsou z uhlíkových vláken, ze speciálních, ještě lehčích, pak i koberečky.
Dokonce i kůže je kvůli tomu poloanilinová, což má kromě menší váhy výhodu i v tom, že bývá odolnější proti skvrnám a světlu. Také víc vydrží, přitom je na omak velmi příjemná a nepostrádá charakteristickou vůni.
Na přání může být tento model vybaven speciálními sedadly ze směsi uhlíkových vláken a kevlaru, vážícími o něco víc než pověstné pírko.
Kdo si však pár měsíců počká, může mít ještě větší "žihadlo" z limitované série, model One-77, jehož prodejní cena je ovšem rovný milion (netěšte se... liber!).
Něco pro pamětníky
O tom, že zlaté české ručičky jsou možná z tržního hospodářství trochu umazané, ale fungují, svědčí poslední vůz naší nabídky kabriolet Kaipan 14 od firmy nesoucí stejné jméno.
Ta byla založena v roce 1991 a dala si za cíl rozšířit náš trh s automobily o typ pro fajnšmekry. To se po šesti letech povedlo a světlo světa spatřil první vůz, schválený pro sériovou výrobu a provoz na pozemních komunikacích - Kaipan 47. Později ho vystřídala současná verze.
Jako vzor posloužil legendární Lotus Seven z roku 1957, pochopitelně vylepšený - třeba motorem Audi 1.8 - i když obvykle je většina použitých dílů ze staré dobré Škody Favorit v kombinaci s díly z Fordu Sierra.
Kaipan 14 je však zcela nová koncepce a s původním Sevenem nemá již nic společného. Je to Favorit přestavěný na spartánský roadster.
Retro styl je všudypřítomný, jde prostě o vůz anglického gentlemana druhé poloviny minulého století. Není to vůz na dlouhé cesty. Na pohodlí je třeba zapomenout, kdo ho vyžaduje, má smůlu. Účelem je jízda, zážitek z ní a zároveň návrat do časů, kdy benzin stál osm korun a silnice nebyly přecpány k prasknutí…
Hlava dvoučlenné posádky (bez dveří!) je tak nízko, že se dostává na úroveň blatníků dnešních aut. Proto je třeba dávat si, když vás někdo předjede, pozor na odletující kamínky.
I vnitřek vozu je zařízen velmi prostince. Prakticky se tam nachází pouze řadící páka, volant a pár nezbytných "budíků" - například tachometr. Nenajdete tady naopak topení, klimatizaci, ale ani stěrače!
Nedostatek přepychu ovšem bohatě vykompenzují jízdní vlastnosti, které dokonale prověří řidičovo umění. Zkrátka a dobře, není to "auto pro slečinky". Do oblouků se nemusí ubírat plyn, patnáctipalcová kola zatočí prakticky v jakékoliv rychlosti, volant je pevně usazen v palubní desce a podobně.
Vůz lze koupit jako stavebnici a sestavit dle přání, nejlevnější verze přijde jen na 134 tisíce korun. Lepší je však zajet si do fabriky ve Smržovce (Pozor! Vstupní závora se v kaipanu zásadně podjíždí!) a odvést si ho za kulantních 457 tisíc Kč.
A ještě jedna důležitá informace. Na konec srpna firma plánuje představení zbrusu nového kabrioletu, takže se máme opět na co těšit.