Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reklama se sexuálními motivy ženy odrazuje. Je-li na levné produkty

Sex v reklamě na ženy nefunguje, pokud ovšem nepropaguje drahé, unikátní věci. Dámy si totiž sex podvědomě spojují se vzácností. Zjistila to aktuální studie minnesotské univerzity.

S luxusní kosmetikou či šperky se erotika ve vnímání žen v reklamě rýmuje, s levnými produkty ale ne, tvrdí vědci. | foto: Profimedia.cz

Její tým vedený Kathleen Vohsovou ukazoval sedmaosmdesáti mužům a ženám dvacetisekundové reklamy. Polovina účastníků dostala klip se sexuálně explicitní scénou, na druhém se skvěly majestátní hory pokryté sněhem. Obě reklamy byly na hodinky, část ale udávala jako jejich cenu 10 dolarů, část 1 250 dolarů. Zatímco respondenti a respondentky reklamy sledovali, měli si v hlavě opakovat série čísel, aby tak byli zaměstnáni a klipy vyvolávaly co nejspontánnější reakce.

Ty se lišily podle genderu dobrovolníků, druhu reklamy, ale závisely i na uváděné ceně. Ženy, které sledovaly sexuálně laděný klip propagující levné hodinky, byly víc rozladěné než ty, jimž vědci předložili tentýž klip, který ale nabízel hodinky s vyšší cenou, shrnují závěry výzkumu jeho autoři. Muži nebyli dotčeni ani druhem reklamy, ani cenou produktu – jejich reakce byly neutrální.

Podle vědců výsledky souvisí s tím, že ženy preferují, aby byl sex něčím vzácným, hodnotným a speciálním. "Vycházíme z teorie, že ženy mají zájem na tom, aby byl sex zobrazován jistým způsobem, protože pro ně je z biologické i sociokulturní perspektivy nákladnější," říká Vohsová. "Pokud se sexuálně chovají tak, že to nevede k dobrým dlouhodobým konsekvencím, mohou se dostat do celé řady problémů. Biologicky se musejí vyrovnávat s potomkem a péčí o něj, sociokulturně mohou být stigmatizovány a mezi tím je může potkat celá řada jiných věcí."

Spojit sex s luxusním šperkem proto funguje, v reklamě na zmrzlinu uráží. Server Harvard Business Review doplňuje, že například diamantový průmysl, aby zdůraznil, jak vzácné jeho produkty jsou, používá v reklamách romantické a sexuální motivy.

Pro ověření poznatků vědci uspořádali ještě druhý experiment, tentokrát s tištěnou reklamou. Na jedné dostalo 212 dobrovolníků opět hory, na druhé pár v sexuálním objetí, produktem byly zase hodinky s dvojí cenou. Reakce byly tytéž, když se sexuální motiv pojil s levným zbožím, ženám se nelíbil. Naproti tomu sympatie mužů se cenou neřídily.

V komentáři k výsledkům studie se Katy Waldmanová v magazínu Slate.com pozastavuje nad tím, že se ženy při sledování reklamy identifikovaly se sexy siluetami. Sexuální reklamou byly pohoršeny proto, že viděly samy sebe jako objekty v reklamě, ne jako zákaznice, pro které je produkt určen, a to dokonce i v případě, že šlo o dámské hodinky. Na druhou stranu muži se k reklamám vztahovali výhradně jako zákazníci, ne objekty v reklamě, jako kupující, ne ti, co nabízejí.

Platnost teorie, podle níž je v očích žen sex spojen se vzácností, pak autorka zpochybňuje současným fenoménem příležitostného sexu, který se, aspoň podle mnoha studií a novinových článků, řítí západním světem. Je to trend, který má bezpochyby své stinné stránky, poznamenává, ale správně podle ní vystihuje, že sex nemá být něčím vzácným a drahocenným, ale radostným - a bezpečným.

Autoři:
  • Nejčtenější

Cvičit ráno, nebo večer? Při obezitě hraje načasování roli, říká studie

19. dubna 2024

Přínosná je fyzická aktivita v jakoukoli dobu, pomáhá duševnímu i tělesnému zdraví, vyplatí se....

Vidí lidi jako démony. Vzácná choroba deformuje pohled na tváře ostatních

18. dubna 2024

Jako by se jednoho dne probudili do světa, v němž žijí démoni. Lidi kolem sebe vidí s ústy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyvrcholení ženy neočekávají. Studie zkoumala příčiny orgasmické nerovnosti

15. dubna 2024

Nemůže za to jen technika, ani pouze přehlíživost, sobeckost některých pánů. Problém orgasmické...

Už nakoupili hroby na těla zavražděných. Vaňura nejen o nástupcích Stodolových

18. dubna 2024

Premium Kdysi vsadil na to, že diváky bude bavit pořad o tom, jak policie něco dělá dobře. Teď Mirek Vaňura...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Občas se najde hlupák, který cizincům radí, aby mluvili hezky česky, říká etnolog

15. dubna 2024

Premium Etnolog Leoš Šatava přes půl století putuje za nejrůznějšími etniky, regionálními skupinami a...

OBRAZEM: Příroda nabízí krásu, útěchu i boj, ukazuje světová soutěž

20. dubna 2024

Překrásné momenty, spontánní, ale mnohdy tak dokonalé, jako by byly naaranžované. Svádějí svou...

Cvičit ráno, nebo večer? Při obezitě hraje načasování roli, říká studie

19. dubna 2024

Přínosná je fyzická aktivita v jakoukoli dobu, pomáhá duševnímu i tělesnému zdraví, vyplatí se....

Děs z nástrah digitální doby? Možná trpíte neofobií či technostresem

18. dubna 2024

Premium Říkal jsem, že to bude k ničemu. Hele, zase jim to spadlo. My, kteří používáme starou dobrou tužku...

Vidí lidi jako démony. Vzácná choroba deformuje pohled na tváře ostatních

18. dubna 2024

Jako by se jednoho dne probudili do světa, v němž žijí démoni. Lidi kolem sebe vidí s ústy...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...