Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letecká zmizení: ztratil se jazzman i letadlo s jadernými zbraněmi

aktualizováno 
Tragédie letounu EgyptAir po sobě zanechala slzy a bolest, po troskách stroje se ještě pátrá. Mnohé jiné lety zmizely beze stop, torza dokladů jejich smutného konce se našla až po dlouhých letech, pokud vůbec. Připomeňte si záhadná letecká zmizení historie.

Zmizení Amelii Earhartové vzrušuje milovníky záhad dodnes. Po důkazech o jejím tragickém osudu se pátrá ještě osmdesát let po jejím zmizení. | foto: Profimedia.cz

Amelia Earhartová: smrt těsně před cílem

Je to jedna z vůbec nejslavnějších a největších leteckých záhad historie. Její protagonistkou byla Amelia Earhartová, odvážná stoupenkyně ženské emancipace a neméně statečná letkyně. Jako první zvládla v roce 1932 sólo přelet nad Atlantickým oceánem, o pět let později se vydala na přelet zeměkoule.

Fotogalerie

S navigátorem Fredem Noonanem odstartovali na stroji Lockhead Electra 10E z Kalifornie 1. června 1937, přeletěli Jižní Ameriku, Afriku, jihovýchodní Asii a 29. června doletěli na Novou Guineu. Před sebou měli posledních 11 tisíc kilometrů a mezipřistání na Howlandově ostrově. Na cestu se vznesli 2. července, na místu určení však nikdy nepřistáli.

Doplatili na únavu, špatné počasí, potíže s rádiem, možná se dopustili chyb při navigaci. Naposledy se ve vysílačce Earhartová ozvala 2. července v 8:43. Pak ona i její navigátor mizí beze stopy. Pátrání po dobrodruzích nařizuje sám americký prezident Franklin D. Roosevelt, k ničemu však nevede.

Do hry proto vstoupily spekulace, podle jedné z nich měli americké letce zajmout japonští vojáci. Stále častěji se však v pokusech odkrýt pravdu o zmizení objevuje atol Nikumaroro, ležící nedaleko Howlandova ostrovu. Již během pátrání po zmizení nad ním přelétá letadlo, pilot hlásí „stopy po nedávném osídlení“, trosečníky však nevidí, dál se tam nepátrá. V roce 1940 nacházejí Britové na ostrovu hrob s kostrou. Poté se na atolu najde například zip z letecké bundy, zbytek dámské boty, krabička od krému proti pihám (Earhartová byla pihovatá a nelíbilo se jí to).

Pátrejte po tajemství Electry

Desetiletí trvající pátrání po zmizení Amelie Earhartové zatím nepřineslo stoprocentní důkazy a neodkrylo všechna tajemství. Skupina TIGHAR v něm proto pokračuje a k účasti zve i zájemce z řad veřejnosti – samozřejmě formou sponzoringu. Za 11 tisíc dolarů na osobu se můžete zúčastnit jak výcviku výzkumného týmu, tak pátracích prací na Nikumaroro.

V roce 2013 oznámila skupina The International Group for Historic Aircraft Recovery (TIGHAR, Mezinárodní skupina pro záchranu historických letadel), že s největší pravděpodobností našla asi dva kilometry od Nikumaroro zbytky Electry. O rok později tentýž tým ohlásil, že kus plechu, který se u atolu našel již v roce 1991, patří podle fotografií právě k letounu Earhartové.

Podle všeho se tak zdá, že pilotka i její navigátor dožili na Nikumaroro. Na nehostinném atolu pravděpodobně zemřeli žízní. Pokud by pátrání bylo pečlivější, mohli být podle výzkumníků zachráněni.

Glenn Miller: zmizení mezi Londýnem a Paříží

Ve své době byl slavný jako The Beatles či Rolling Stones, v letech 1939 až 1943 byl nejprodávanějším hudebníkem světa. Byl však též americkým vlastencem, proto se na vrcholu své kariéry v roce 1942 rozhodl zapojit do válečných snah Spojených států. Modernizoval hudební styl vojenských kapel, objížděl jednotky a udržoval morálku, ale proslovy též šířil protinacistickou propagandu.

Právě jeho putování se mu stalo osudným. V prosince roku 1944 nastupuje v britském Claphamu do jednomotorového letadla UC-64 Norseman, aby se přesunul do Paříže a připravil tam vše pro příjezd celého svého armádního orchestru na velký koncert k osvobození metropole, na palubě je kromě pilota ještě jeden důstojník. Do Paříže posádka nikdy nedoletí a zbytky letounu se nikdy nenajdou.

Teorií o příčině zmizení má i Millerův případ několik. Podle nejdivočejších z nich k leteckému neštěstí ani nedošlo, našli ho mrtvého v jakémsi pařížském nevěstinci, podle jiných zemřel při protiněmecké špionské aktivitě. Široce sdílená teorie potom tvrdila, že se stal Millerův stroj obětí spojenecké letky. V onu dobu se totiž přes kanál vracelo kvůli bouřce zpět do Velké Británie ze zrušené mise 138 letadel, která poshazovala bomby do oceánu. Mělo se za to, že jedna z náloží zasáhla nešťastnou náhodou i letoun Norseman.

Nejpravděpodobnější vysvětlení přinesl sedmdesát let po muzikantově zmizení pořad History Detectives Special Investigations. Jeho detektivové nejprve všechny předchozí teorie vyvrátili, poté vynesli vlastní verzi. Stroj podle ní nedostal z Paříže povolení k letu kvůli špatnému počasí, důstojník, který letěl s hudebníkem, však nezkušenému pilotovi přikázal, aby odstartoval i tak. Nad oceánem letounu zamrzl karburátor – a během osmi vteřin byl stroj pod vodou.

Fakt, že úřadům trvalo několik dní, než zmizení letadla s neautorizovaným odletem zaregistrovaly, a že Millerovu absenci na show překryla obrovská bitva v Ardenách, pak jen přiživila konspirační teorie. Propadli jim nakonec i někteří členové hudebníkovy rodiny. Jeho syn Steven Davis Miller jimi trpěl natolik, že si v roce 2009 detektivy najal, aby vnesli do zmizení jeho otce světlo.

Letka 19: první oběť bermudského trojúhelníku

Počasí přálo, nebe bylo jasné a vítr příznivý, očekával se tedy rutinní výcvikový den. Na nebe se 5. prosince roku 1945 vydala pětice torpédových bombardérů Grumman TBM Avenger. Měl to být standardní tříhodinový trénink se shazováním bomb, v letounech sedělo celkem patnáct mužů, všichni zkušení. Velitel letky byl veteránem několika bojových misí z druhé světové války. Po zhruba 45 minutách letouny úspěšně shodily poslední bomby. Potom se tam nahoře, v oblasti bermudského trojúhelníku mezi jižním cípem Floridy, Portorikem a Bermudami, něco pokazilo.

Letka strojů Grumman TBM Avenger zmizela na Bermudami beze stopy.

Letka strojů Grumman TBM Avenger zmizela na Bermudami beze stopy.

„Nevím, kde jsme.“ „Museli jsme se ztratit.“ „Oba moje kompasy jsou mimo provoz.“ „Nemohu měnit frekvence.“ Hlášení, která dostávala země, byla čím dál chmurnější, nejasnější a výstražnější. Za plánované tři hodiny se letouny na základnu nevrátily. Slunce zacházelo, počasí se zhoršovalo, nakonec velitel letky hlásí, že strojům dochází palivo. Naposledy se ve vysílačce ozval kolem 18:20 podle jedné verze, o 44 minut později podle jiné.

To už je dávno hledali pátrači. Marně. Do hledání zapojily dva letouny PBM Mariner, jeden z nich se však ztratil, svědectví z nedalekého tankeru dává jeho zmizení do souvislosti se zaznamenanými plameny. S rozbřeskem druhého dne záchranná akce zmohutněla, zapojilo se do ní na tři sta lodí a letadel, trvala pět dní. Nedošla úspěchu, nenašly se ani stroje ztracené letky, ani Mariner. „Prostě zmizeli,“ vzpomínal později námořní poručík David White.

Právě neštěstí devatenácté letky a kreativita a ostré pero žurnalistů daly vzniknout legendě o magickém bermudském trojúhelníku. Popravdě, prostor pro její vytvoření nechalo i oficiální vyšetřování, které nejprve upozornilo na nejisté chování velitele letu, poté však nedokázalo identifikovat, co se vlastně stalo. V roce 1977 korunoval bermudskou legendu film Blízká setkání třetího druhu, když publiku předhodil únos letky létajícími talíři.

Po letce se nikdy nepřestalo pátrat. Výzkumník Jon Myhre vyzvedl v roce 1990 trosky letounu Avenger, které se našly při pátrání po raketoplánu Challenger o čtyři roky dříve. Spletl se však, když si myslel, že patří zmizelé letce. Jiná expedice ohlásila nález trosek pěti letounů Avenger v roce 1991, neseděla však identifikační čísla. Naposledy v roce 2014 Jon Myhre se svým kolegou tvrdili, že u oblasti Everglades nalezli trosky stroje velitele letky.

B-47: zmizel gigant i s jaderným nákladem

Když se ztratí letoun za miliony dolarů, je to problém. Když nese jaderné zbraně, je to tragédie. Americké ministerstvo obrany ji inkasovalo v roce 1956.

Mystérium letu MH370

Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines měl na palubě 239 cestujících a ze své trasy se odchýlil 8. března 2014. O důvodech manévru se spekuluje dodnes. Stál za ním únos? Technická závada? Či snad pilotův úmysl spáchat sebevraždu?

Otázky zůstávají bez odpovědí, mnoho se nenalezlo ani z letounu. Za jeho trosky se považuje vztlaková klapka nalezená v červenci 2015 u ostrova Réunion a dvě části trupu, které se našly letos v březnu na pobřeží Mosambiku.

Hlavní roli v tomto neštěstí hrály čtyři obří Boeingy 47 Stratojet. Na začátku března 1956 vyrazily ze základny ve floridské Tampě až do Ben Guerir v Maroku, letěly nonstop, tankovat měly za letu v oblacích. Nebylo to poprvé, podobnou misi absolvovaly za předchozí tři roky několikrát, jejich rekordní čas činil pět hodin a 22 minut.

Při onom letu však celé kvarteto načepovalo pohonné látky ze Stratotankeru KC-97, který vylétl ze stanice v Azorách, jen jednou. Když na ně čekalo další tankování nad Středozemím, dočkalo se jen tří gigantických strojů. Čtvrtý scházel.

Chybějící letoun nesl číslo 52-534, na jeho palubě byli tři muži a v jeho útrobách jaderný materiál. Byl ve dvou ochranných kapsulích, takže detonace nebyla možná, přesto to byl samozřejmě náklad podléhající nejvyšší ochraně. Pátrací operace, která vypukla, byla proto horečnatá a pečlivá, zapojily se do ní i francouzské a marocké pozemní jednotky. Nic nenašly. Jistou naději dávala očitá svědectví místních lidí, kteří prý viděli, jak letoun exploduje nad pouští jihovýchodně od alžírské vesnice Port Say. Odpovídalo by to směru jeho letu, jenže pátrací týmy nenašly ani kousek jeho vraku.

Zbytky letadla se nenalezly dodnes. Ani náklad, který v kapsulích vezl.

Autoři:




Nuda, nebo zápřah?
Nuda, nebo zápřah?

Kolik kroužků má mít vaše dítě?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.