A) Řidiči se zvláštním typem vozidla
1. Kamiony
Tato skupina patří mezi nejčastější cíle nadávek řidičů na českých komunikacích už léta. Všichni máme v rukávu minimálně jednu historku, kdy se dvacetimetrové kolosy začaly předjíždět, a to nejlépe někde v kopci a alespoň minutu.
Že za nimi trčíte jak hlupáci, i když v rychlejším pruhu na dálnici nemají co dělat? No a co, je to nezajímá, oni přece zpomalovat na povolenou rychlost nebudou.
2. Dodávky
Ještě větší aroganci, než je ta, kterou vykazují kamioňáci, můžeme poslední dobou vidět u řidičů dodávek. Velké skříňové dodávky mají častokrát silné motory, a tak pro nervózní osoby za volantem není problém řídit stylem Michaela Schumachera.
Co na tom, že má nákladový prostor plný materiálu? Důležité je, aby ho přivezl včas.
Dalším problémem je, že když potkáte náhodou nějakého spořádaného řidiče, je problematické ho předjet, pokud nesedíte pěkně vysoko v nějakém off-roadu. Přes plechovou skříň bez jakéhokoliv prosklení je totiž velmi špatný výhled.
3. Služební automobily
Poznáte je lehce – jejich auta jsou polepená různobarevnými nápisy odkazujícími na firmy, za které šofér jezdí.
Je až s podivem, že s označeným autem jsou lidé schopni jezdit jako zvířata, i když jsou oproti ostatním „civilům“ jednodušeji identifikovatelní.
A do této sorty lze v klidu zařadit taxikáře. Ti si taky nedělají zrovna těžkou hlavu s dodržováním rychlosti, používáním směrovek a jiných základních náležitostí bezpečného provozu.
Také je mi záhadou, jak je možné, že tito blázni jsou takřka "nesmrtelní" v otázce bodového systému a policie všeobecně. Asi nějaké kouzlo osobnosti nebo co.
Jednoduchá rada, platná pro celou tuto kategorii, by zněla: Jakmile ve své blízkosti uvidíte jedno z těchto vozidel, dávejte si pozor. Není na škodu mít od těchto zvířat alespoň onu pověstnou dvouvteřinovou mezeru.
B) Řidiči osobních aut
1. "Tuneři"
Ano, uvozovky jsou použity záměrně. Tato kategorie se netýká automobilů s profesionální tuningovou úpravou, ale takzvaného "vidlák-tuningu".
O co jde? Můžete to vidět v každé vesnici – mladí kluci všelijak ozvláštňují svoje auta, která už mají povětšinou to nejlepší za sebou, aby měli něco trochu lepšího než sousedovic Pepan.
A tak se lepí nálepky, montují nehomologované spoilery a kupují pseudoxenony za pár stovek na autoburze.
Večer zajedou na diskotéku sbalit podesáté tu samou roštěnku a pak s šesti pivy usedají za volant, "protože je to jenom za rohem a já jsem úplně v pohodě". A pak se občas stane, že takový "v pohodě" mladík rozvěsí v první zatáčce všechny spolujezdce po okolních stromech.
Rada? Jednoduchá – nesedejte do auta s opilými řidiči, ať mají sebelepší káru.
2. Frajírci
Potkat na silnici namistrovaného frajírka, to máte hned. Jen se v létě rozhlédněte kolem sebe, až někam pojedete za slunného odpoledne. Poznávací znamení jsou pořád stejná – hlasitá muzika, okna stažená dolů a drsný výraz v obličeji.
Nevyhnu se zobecňování, ale tihle řidiči jsou postrachem.
Už jen kvůli tomu, že přes hlasitou muziku mají problém slyšet sirénu spěchajících hasičů, policie či záchranářů, ale absolutně bez šance je i vaše troubení, pokud si vás třeba nevšimne na kruhovém objezdu.
Pak zbývá jenom rychlá pravačka přešlapávající z plynu na brzdu. Pokud si dovolíte tu drzost troubit a budete mít smůlu, že vás uslyší, může se klidně stát, že vás "odmění" vztyčeným prostředníčkem, anebo – v tom horším případě – to bude chtít probrat osobně.
Jakmile zbystříte podobného exota za volantem, nesnažte se mu dokázat, že jste lepší nebo rychlejší. Bere to jako výzvu.
4. Závodníci
Do této kategorie jsem dlouhou dobu patřil i já, přiznávám. Jde o lidi, kteří nejsou na závodní dráze, nemají speciálně upravené auto ani nejsou trénovaní jezdci. Ale přesto si myslí, že Tomáš Enge je obyčejná nula, kterou by "cvakli" v prvním kole.
Co s nimi? Mně se osvědčila jediná věc – bodový systém a vysoké pokuty.
Když dostanete pokutu, která převyšuje váš měsíční příjem, hodně rychle si uvědomíte, že takhle by to asi dál nešlo.
Je lepší si to uvědomit s tenkou peněženkou v ruce než v sedě za přechodem u krajnice s hlavou v dlaních a mrtvolou na čelním skle.
5. Ženy
Ano, opět se nevyhnu zobecnění. Je to možná sexistické, ale je to tak – většina žen neumí řídit.
Klasické situace z křižovatek, kdy vnitřní zpětné zrcátko slouží pro zkrášlování, zná snad každý řidič. Ale nejde jenom o chvíle, kdy se jim zasmějete.
Občas by se člověku fakt chtělo brečet, když vidí na internetu různé záběry divně parkujících aut, ze kterých ve finále vystoupí slečinka s pěticentimetrovými podpatky a stylovou kabelkou.
6. Důchodci
Nemám nic proti poklidnému užívání si pokročilého věku, ale když vidím dvacet let staré škodovky nebo wartburgy, lehce mě mrazí.
V těchto případech nejde o chyby z nezkušenosti, ale o přehmaty kvůli slabšímu zraku či sluchu a pomalejším reakcím. Nejhorší je, že důchodci jedou suverénně jako za starých časů a pak se velmi diví, když na ně troubíte. Na křižovatce totiž změnili přednosti v jízdě, ačkoliv celý život to tam bylo podle nich jinak. Taky jste to zažili?
Věřím, že člověk se občas rád projede autem i ve vyšším věku, ale prosím, požádejte o svezení raději své potomky. Tedy pokud zrovna nespadají do jedné z předešlých kategorií.