Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak vám reklama vymývá mozek: citové vydírání a údajní odborníci

Útok na vlastní já a naprostá změna hodnot. Poprvé se o brainwashingu začalo mluvit v souvislosti s americkými válečnými vězni z korejských a čínských zajateckých táborů v 50. letech. Znáte ho ale na vlastní kůži, vymývat mozek se vám dnes a denně pokoušejí obchodníci a reklamy.

Jdou po vás! Terčem manipulativní, nátlakové kampaně prodejců všeho možného jste téměř neustále | foto: Profimedia.cz

Výhodná a nevýhodná nabídka

Už se vám to nejspíš stalo. V nákupním centru k vám přicupitá vnadná blondýnka s výstřihem až na pupík (to je mimochodem další z přesvědčovacích metod, je dokázáno, že od atraktivního člověka se necháte zlomit ke koupi mnohem lépe).

Vítězoslavně vám sdělí, že má pro vás neodolatelnou nabídku. Vychvaluje vám například balíček s pánskou kosmetikou.

Jenže jeho cena je naprosto nehorázná. Je jasné, že si ho nekoupíte, nejste přece blázni, abyste utratili polovinu své výplaty za kosmetiku.

Blondýnka ještě chvilku naléhá a pak se naoko stáhne s tím, že by tady měla ještě levnější nabídku, a vytasí se například s parfémem za zlomkovou cenu původně nabízeného balíčku. V porovnání s předchozí nabídkou vypadá parfém neskutečně levně.

V podstatě se zdá, že je k mání prakticky zadarmo, nádavkem dostanete ještě úsměv vnadné prodávající, takže sáhnete do kapsy a odnášíte si domů kapitální úlovek. Pocit vítězství vám vydrží přesně do té doby, než zjistíte, že kdekoli jinde je stejný parfém k mání o pět stovek levněji.

Nekonečné opakování

Skandování a nekonečné opakování sloganů a jednoduchých hesel je osvědčenou metodou, na kterou nedá dopustit žádný vojenský režim, fanatické hnutí nebo řada náboženství. Jeho obdobou v běžném životě je vystavování člověka stále stejným heslům, která na něj vyskakují z reklam.

"Lidská pozornost je selektivní a soustřeďuje se v daném okamžiku jen na několik nejvýraznějších podnětů," říká psycholožka Zdena Dušková. "Pokud reklama nemá zapadnout mezi nekonečné množství ostatních, musí být buď natolik šokující či neobvyklá, aby zaujala na první pohled, nebo musí vsadit na dostatečný počet opakování, aby si ji diváci dokonale zapamatovali."

Vzhledem k tomu, že reklama na prací prostředek, která cílí na vymydlené hospodyňky, může být šokující či provokativní jen velmi těžko, nezbývá než opakovat ji do omrzení. Abyste se nakonec přistihli, že si slaboduchou reklamní melodii pohvizdujete při zavazování bot.

Černobílý pohled

"Buď si koupíte naše auto, nebo se budete muset smířit s tím, že to při případné havárii odskáčou vaše děti, protože ostatní značky nám v bezpečnosti nesahají ani po kotníky."

Jdou po vás! Terčem manipulativní, nátlakové kampaně prodejců všeho možného jste téměř neustále

V reklamním světě je vše tak jednoduché. Buď, anebo. Černá, nebo bílá. Na výběr máte samozřejmě jen ze špatné a dobré varianty, mezi tím nic neexistuje.

"Lidé přirozeně inklinují k jednoduchým řešením, a pokud nemusejí, složitým problémům se vyhýbají. Zjednodušení a černobílé podání proto většině z nás vyhovuje," vysvětluje psycholožka.

Vyjádření autority

Výrobek doporučuje devět lékařů z deseti, no nekupte to! Pokud nám danou věc doporučí odborník, získává pro nás její kvalita naprosto nový rozměr, už ale jen málokdo zkoumá, jací odborníci a proč by ji měli doporučovat.

"Odvolávání se na autoritu je klasickou metodou, která je typická pro současnou dobu," říká Dušková. "V prehistorických společnostech bylo množství znalostí a profesí tak malé, že většinu z nich dokázal člověk obsáhnout sám a mohl se spolehnout na své vlastní zkušenosti. Moderní doba je natolik bohatá na nejrůznější technologie, nauky, profese a obecně informace, že je vyloučené, aby se jeden člověk orientoval ve všech oblastech. Jsme proto stále více nuceni spoléhat se na vyjádření odborníků v daném oboru a hlavně jim důvěřovat, protože si jejich tvrzení nemáme jak ověřit."

Důsledkem toho je bezmyšlenkovitý nákup produktu, který údajní odborníci doporučují.

Hra emocí

Pravděpodobně neexistuje účinnější reklama než ta, která ve vás dokáže vzbudit emoce.

"Z široké nabídky emocí fungují téměř všechny, a to i ty negativní, kromě zastrašování. Už v minulosti se zkoumal vliv zastrašující reklamy na kuřáky a výsledek byl velmi rozpačitý. Ukázalo se, že pokud byla reklama příliš odstrašující, kuřáci ji jednoduše vytěsnili ze svého vědomí a nevěnovali jí pozornost," vysvětluje psycholožka.

Podařilo se však nějaké reklamě rozesmát vás nebo vás šikovně použité smutné dětské oči naladily na sentimentální vlnu? Potom je jasné, že si ji zapamatujete a stoupá i šance, že si inzerovaný produkt koupíte.

Autoři:
  • Nejčtenější

Divně zkřížené ruce. Sebevraždu podivínky zavěšené v okně vyloučil až patolog

4. května 2024

Premium Lékařka se skláněla nad drobným tělem staré ženy. „Ne, nevidím nic, co by třeba jen naznačovalo...

Pět cviků na lepší sex. I milování pomůže trénink

6. května 2024

Sex je pohyb. A tomu prospívá cvičení. Čím trénovanější vaše tělo bude, tím lépe vám sex půjde....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vilný stařec vábil do bytu nezletilé. Pak je nutil k sexuálním výstřednostem

2. května 2024

Premium V tom kvartýru se něco děje!“ Tak začala toho dubnového odpoledne roku 1972 na stanici VB své...

Z filmů mizí sex. Masivně. Studie vysvětluje proč

5. května 2024

Na plátnech kin a televizních obrazovkách je mnohem méně erotiky. Míra sexuálních scén ve filmech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Další trik, jak vylepšit zdraví. Jednoduše, zadarmo a během dne

3. května 2024

Delší život, snížení rizika infarktu a mrtvice. A potřeba není speciální program ani nástroje,...

SOUTĚŽ: „Věřím v Boha a své pistole.“ Vyhrajte knihu o odbojáři Morávkovi

8. května 2024

Neohrožený, troufalý, až na hranici frajerské drzosti. A přesvědčený o nutnosti boje proti...

Na horách je kyslíkový přístroj doping, to je bez debat, říká Radek Jaroš

8. května 2024

Premium Navzdory šedesátce na krku hledá Radek Jaroš stále nové výzvy. Po Koruně Himálaje se pustil do...

Památky leží na přímkách, věřil činorodý Brit. Jeho teorii zneužili konspirátoři

7. května 2024

Premium Měl to být fantastický objev, který mohl přepsat archeologické vědy, pozvednout učená bádání....

Matriarchát neexistoval nikdy a nikde, je to jen romantický blud, říká biolog

6. května 2024

Premium Už před dvěma miliony let míval člověk strach z hadů, mírný sklon k mnohoženství, deprese, chuť na...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...