Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Brutální Giro s Davidem Vávrou očima čtenáře iDNES.cz

Nejprve mě možnost jet nejtěžší etapu Gira s výjezdem na Passo Stelvio ve skupině organizované iDNES.cz nadchla. Tušil jsem, že to nebude sranda, ale po absolvování tohoto bláznivého nápadu musím konstatovat, že to bylo mnohem horší, než jsem si představoval, popisuje náš čtenář Jiří Ondečko.

Vypíchnu pár stěžejních okamžiků. Tím prvním byl v pátek 1. června společný večerní rozbor sobotní etapy v útulné chalupě Agritur Solasna v kopcích nad Clades v Trentinu, kde se o nás báječně starala paní Elisa. Několikrát jsme nakousli obávaný kopec Mortirolo s jeho maximálním sklonem 22 procent, což si většina z nás nedovedla ani představit. Jak se pak v sobotu ukázalo, nebudil mě o předchozí noci tento kopec ze spaní náhodou.

Určitě stojí za to zmínit i partu bláznů, která, byť jsme se viděli zcela poprvé a každý jsme úplně jiný, byla skvělá. Architekt, herec Divadla Sklep, neuvěřitelný bavič, věčný optimista David Vávra, proslulý ze seriálu Šumná města. Jeho kamarád, odborník z nadnárodního počítačového gigantu Vláďa Bergl, zdánlivě nenápadný, ale nakonec velký kamarád a bojovník. Dále můj kolega a super cyklista Aleš Verba a konečně Petr Pravda z iDNES.cz, který tuhle šílenost vymyslel.

Popisovat průběh etapy do příjezdu pod kopec Mortirolo je celkem jednoduché. Těch "úvodních" 150 kilometrů by se dalo nazvat cyklistickou pohádkou s neuvěřitelnou kulisou zasněžených Dolomit (zejména v okolí Passo Tonale), s několika vcelku přijatelnými stoupáními a krásnými dlouhými sjezdy, v nichž si šlo i odpočinout a ještě se kochat nádherným okolím. A co chvíli se také řehtat veršům, které David Vávra skládal a recitoval přímo ze sedla (jak čtenář může vidět a slyšet na videu).

Skutečně drsné chvíle přišly až v poslední třetině celé etapy za odbočkou na Mortirolo, kde už samotná cedule pod kopcem o údajích, jimiž se stoupání pyšní,  vzbuzovala oprávněné obavy.

Co naplat, že skoro až pod samý vrchol se jelo po zcela nové asfaltce. Kopec byl pro mne od samého začátku horší než v té nejstrašnější představě. Brutální stoupání bez prostoru na sebemenší odpočinek začalo už v první zatáčce a  pokračovalo s velmi krátkým (cca 700 metrů ) "odpočinkovým" úsekem až na vrchol.

Zejména Petr od začátku stoupání ukázal, že jeho forma a zejména odhodlání byly neskutečné, takže mi s Alešem rychle ujeli a já se na vrchol musel protrápit (a to doslova) sám.

Trocha statistiky

Skutečně ujeté kilometry: 193 km

Převýšení: 5 400 metrů

Čistý čas jízdy: 11:34:08

Max. a min. teplota: 36°C 4,5°C

Průměrný a max. tep: 144 a 186

Doba výjezdů: Mortirolo 11 km,  2:10 hod
                          Stelvio     20,5 km,  2:45 hod

Necelých 11 kilometrů a cca 1 300 výškových metrů bylo utrpením. Kromě několika cyklistických masochistů bych tento kopec nikomu nedoporučoval. Ani převody 34 x 28 mi moc nepomohly a v posledních dvou kilometrech jsem asi  700 metrů musel kolo střídavě tlačit.

Pocit únavy se nedá popsat. Dva bidony vody jsem vypil ještě před závěrem stoupání a poté jsem už jen čekal, jak to celé dopadne. Únavou jsem před začátkem posledního nejprudšího úseku, na němž je položen hrubý beton, nemohl ani vyšlápnout pedály a jen tak tak jsem to celé ustál.

V posledních dvou kilometrech se mi chtělo několikrát zvracet, ale zřejmě toho už tělo nebylo schopné. Moc mi nepomohla ani čerstvá voda, kterou jsem si těsně pod koncem stoupání doplnil.

To už jsem tušil, že je s celou etapou asi ámen. V tu dobu jsem měl v nohou 160 km a okolo 3 800 výškových metrů. A před sebou navíc asi nejtěžší sjezd, jaký jsem i kvůli únavě kdy na kole jel. Nikdy by mne to nenapadlo.

Cesta dolů byla paradoxně stejně hrozná jako celý kopec nahoru. Prudký svah, ostré zatáčky, prsty v křečích zoufale svíraly brzdy. O odpočinku nemohla být ani řeč. Naopak, únavou se mi zavíraly oči, až jsem musel zastavit a na chvilku je zavřít.

Když už jsem se, ani nevím jak, dostal nakonec dolů pod kopec, kde na mne naštěstí počkal Aleš, zmohl jsem se jen na nekontrolovaný pád do škarpy. Několik minut jsem nehybně ležel. I telefon na zavolání doprovodného vozu si u mě musel Aleš najít sám.

Trochu jsem se probral až po několika minutách. Když pro nás po půlhodině dorazilo naše auto, byl jsem na tom už sice o něco lépe, ale na pokračování to rozhodně nebylo. Rozhodli jsme se, že dále již nepojedeme a do cíle to vezmeme co nejrychleji autem, abychom aspoň ještě něco uviděli, než se setmí.

Cestou do Bormia jsme se ve voze trochu občerstvili a najednou i zemdlená těla trochu ožila. Rozhodl jsem se, že to Stelvio nakonec přece jen zkusíme. A tak jsme se po půl deváté večer s Alešem opět vydali na cestu.

Byl to šílený nápad, tělo se v prvních metrech jen těžko dávalo do kupy, píchalo mě všude. Při pohledu na ceduli 20 km na Stelvio byl cíl téměř v nedohlednu. Přesto jsem po tom vražedném výstupu na Mortirolo nakonec ještě nějaké síly vykutal a výjezd se pro mě stal nakonec jakousi třešničkou na dortu. Stoupat v noci do 2 758 metrů nad mořem se mi asi už nikdy nepoštěstí.

Podpora a technika

S realizací etapy pomohl Scott. David Vávra jel na modelu Scott CR1 Team, Petr Pravda na modelu Scott Foil 40 vybaveném navíc lehkými kompozitovými zapletenými koly Zipp 303. (Jiří Ondečko využil k jízdě stroj Cipollini, Aleš Verba Fondriest a Vláďa Bergl GT.)

Nabušený Aleš se po pár kilometrech ztratil ve tmě a já si to v klidu "pelášil" rychlostí 8 až 10 km/hod na vrchol. A světe div se, ještě jsem si vychutnával noční výhled, protože i krátce před půlnocí byla díky čistému nebi a měsíci neskutečná viditelnost.

Samotný konec, kdy se už v dálce nahoře objevily první osvícené budovy, byl nekonečný. Při teplotě 4°C a uprostřed všudypřítomného sněhu jsem jel na poslední záložní zdroj, jímž byla pomoc kamarádů a rodiny, kteří mě podporovali přes SMS, abych to dotáhl po téměř celodenním výšlapu do úspěšného konce.

Ve 23:32 se mi to nakonec podařilo. Celou etapu jsem sice nezvládnul, ale i těch 193 kilometrů a 5 400 výškových metrů, včetně skvělé party,  bylo neuvěřitelným zážitkem.

Osobně nakonec doporučuji: Dejte si raději Stelvio z každé strany než jednou Mortirolo. Ten kopec za to nestojí.

Autor:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

30. dubna 2024

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin....

Sex s roboty. Studie odhalila, koho láká a proč. Patříte mezi zájemce?

29. dubna 2024

Zajímají se o sex s roboty spíše lidé, kteří straní svobodomyslnému přístupu k sexu? Jaký vztah k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Porno a sedmdesátky. Projděte si plakáty z pikantní Ameriky

24. dubna 2024

Vstoupilo do kin, dostávalo se mu pochvalných recenzí seriózního tisku. A především uhranulo...

Česko jako velmoc MHD. Kde se ve světě svezete českými dopravními prostředky

28. dubna 2024

Premium České tramvaje lze spatřit třeba v Turecku, Itálii, Číně nebo Finsku. Po celé Evropě, v Rusku, v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ztroskotali, ale nechovali se tak. Kurážní Angličané zamotali Španělům hlavy

23. dubna 2024

Premium Přišel o loď, skončil se svou posádkou na ostrově. Jenže se nechoval jako muž v potížích. Kapitán...

Nejkrutější či nejotylejší. Panovnická kniha rekordů aneb Nej českých vládců

30. dubna 2024

Premium Od knížete Bořivoje po posledního tuzemského panovníka, císaře Karla I., vládlo českým zemím...

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

30. dubna 2024

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin....

Sex s roboty. Studie odhalila, koho láká a proč. Patříte mezi zájemce?

29. dubna 2024

Zajímají se o sex s roboty spíše lidé, kteří straní svobodomyslnému přístupu k sexu? Jaký vztah k...

Soukromí jako policajt nemůžu oddělit, říká spoluautor nové psychokrimi na ČT

29. dubna 2024

Premium Ve službě chytá Aleš Preis zločince, ve volném čase hraje v kapele, píše pohádky, ale i skutečné...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...