Bohumír Golda | foto: Dan Materna, MAFRA

Obsluha parní lokomotivy je hlavně o citu, tvrdí strojvůdce a historik

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Parní lokomotiva. Technický zázrak plný táhel, pístů, ojnic, vahadel, soukolí, ventilů a šoupátek. Není lehké ji obsluhovat, natož udržovat v provozuschopném stavu. Pro výtvarníka, nakladatele a historika lokomotiv Bohumíra Golda se však mašiny z předminulého a minulého století staly celoživotní vášní.

Čím je parní kotel pro milovníky železnic tak poutavý, že si lidé dělají zkoušky, aby mohli jezdit s parními lokomotivami?
Parní kotel je zvláštní tím, že není v jedné poloze. Jedete do kopce nebo z kopce, ale voda v něm je pořád vodorovná. Jako strojní topič musíte trať znát dokonaleji než strojvedoucí, protože si výkon musíte vyrobit dopředu. To není jako sešlápnout plyn u auta. Jedete sice z kopce bez práce, ale když víte, že za dva kilometry bude obrovské stoupání, nemůžete začít přikládat až pod ním. To byste ztratil výkon a lokomotiva by vám chcípla na cestě. Stejně tak se nesmí stát, že budete mít málo vody a odhalí se strop topeniště. Pak by totiž vznikla tenká izolační vrstva páry, která vám neumožní ochladit kov, a může následovat exploze. 

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
, Téma