GLOSA: Volvo povede manažer od mobilů, co nepostavil elektromobil z vysavače

Překvapivá zpráva přišla z Volva. Dosavadního šéfa Håkana Samuelssona nahradí Jim Rowan, který dosud působil ve firmách na kuchyňské nádobí, vysavače a mobily. Byl také u zkrachovalého vývoje jednoho elektromobilu.
Volvo C40 Recharge

Volvo C40 Recharge | foto: Volvo

Že se doba automobilová mění, je jasné. Nejde jen o nástup elektromobilů. Ale auto se stává čím dál víc spotřební elektronikou či spotřebičem na kolech místo produktem, založeným výhradně na technice, motorech, převodovkách, zkrátka „železe“. Ani automobilky už neprodávají jen auta, ale hledají cesty, jak mít zisky z prodeje služeb, aplikací, dat a podobně. Samy prohlašují, že se chtějí stát poskytovateli řešení mobility, technologickými firmami a podobně.

Symbolem nástupu nové doby může být společnost Volvo. Nejen že po roce 2030 chce vyrábět už jen elektromobily, ale plánuje je prodávat pouze po internetu. Přišla s tím jako jedna z prvních z tradičních značek automobilů. Možná proto si do svého čela nezvolila technika, automobilistu, vývojáře, ale člověka z úplně jiného oboru.

Novým prezidentem se od 21. března 2022 stane Jim Rowan, který vystřídá Håkana Samuelssona, který vedl firmu od roku 2012 a stál tak za výše zmíněnou změnou směřování značky směrem k elektromobilům a online prodeji. Charismatický manažer nešetřil vzletnými vizionářskými prohlášeními, ze kterých byli tradiční volvisté často paf, ovšem nedá se mu upřít, že strategie prezentovat Volvo jako progresivní technologickou firmu s výrazným zaměřením na environmentální a bezpečnostní témata zafungovalo.

Samuelsson po opuštění velitelského můstku Volva zůstane ještě nějakou dobu ve vedení divize Polestar, která vyrábí pod vlastní značkou čistě elektrické vozy s velmi uhrančivým designem.

Rowan přichází po zhruba ročním působení ve společnosti Ember Technologies, která vyrábí především kuchyňské nádobí udržující teplotu jídla či nápojů, typickým příkladem jsou termohrnky. Předtím působil osm let (2012–20) jako generální ředitel společnosti Dyson Group. Ta je pro změnu specialistou na vysavače, čističky vzduchu a přístrojů pro péči o vlasy.

V Dysonu měl ovšem něco společného i se světem automobilů, což už však Volvo v oficiální tiskové zprávě neuvádí. Zakladatel firmy James Dyson si totiž vysnil vlastní elektromobil s pracovním názvem N526. Mělo jít o SUV s dojezdem až tisíc kilometrů. Ukázalo se však, že s kalkulovanou cenou kolem 4,5 milionu korun by projekt nebyl komerčně úspěšný, proto Dyson jeho vývoj ukončil. Utopil v něm údajně kolem 2,7 miliardy dolarů. Čtěte více.

Cílem tohoto zamyšlení samozřejmě není vysmát se Volvu a odsoudit předem někoho jen proto, že vedl firmu na vysavače. Tím spíš, když Volvo je zatím ve svém podnikání úspěšné, a na rozdíl od většiny ostatních automobilek dokázalo v loňském roce růst a prodat o 5,6 % vozů víc než v roce 2020, téměř 700 tisíc, nejvíc v historii.

Volvo v tiskové zprávě uvádí: „Jim s sebou přináší více než tři desetiletí globálních zkušeností ve spotřebitelském a technologickém sektoru, kde dosáhl silného růstu a ziskovosti prostřednictvím transformačních strategií a zapojení zákazníků. Má za sebou také rozsáhlou práci s digitalizací, inovacemi, inženýrstvím a dodavatelskými řetězci, což bude pro budoucnost společnosti Volvo Cars cenné při realizaci strategických ambicí.“

Rowan ovšem prošel i dalšími odvětvími (jeho profil najdete zde). Před Dysonem byl v letech 2007–12 provozním ředitelem kanadské firmy BlackBerry, která vyvíjela a prodávala manažerské mobilní telefony se svébytnou softwarovou architekturou. BlackBerry dnes kromě jiného dělá systémy do aut, na jejich softwarové platformě běží palubní systémy mnoha modelů.

Právě za vlády Rowana se akcie Blackberry vyšplhaly nejvýš v historii firmy, ale zároveň také spadly na tehdy historické dno. Blackberry bylo nejhůř pravděpodobně právě v době, kdy Rowan z firmy odešel a vlastně se řešilo, co bude dál. Původní pilíř svého byznysu nakonec společnost zrušila a přeorientovala se jinam, mimo jiné právě na automotive.

Jim Rowan dnes působí jako konzultant investičního fondu KKR a od dubna loňského roku je v dozorčí radě německé firmy Henkel.

Šéf jakékoli velké společnosti musí být především dobrý manažer, organizátor a disponovat uměním najít si správné lidi, kteří mají nadprůměrné znalosti a schopnosti v části, za kterou jsou zodpovědní. Volvu proto držíme palce, ať je volba nejvyššího šéfa správná. Ale důvod k zamyšlení, jestli svět směřuje špatným směrem nebo jen my neumíme zachytit aktuální trendy, to pro nás je.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...