Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se žije v norském ráji elektroaut. Úzkost o nabití a dojezd podle mrazu

Norští majitelé elektromobilů mají slovo pro to, jak se cítí, když při jízdě v mrazivém počasí nervózně sledují ukazatel baterie. Tím slovem je rekkevideangst, tedy dojezdová úzkost. Majitel vozu Tesla Philip Benassi ji už za chladných zimních dnů zažil, ale stejně jako ostatní lidé v Norsku se naučil, jak se s ní vyrovnat. Popisuje agentura AFP.

Elektrickým Fordem Mach-e do Norska | foto: Marek Švidrnochpro iDNES.cz

Kvůli teplotám často klesajícím pod nulu, členitému terénu a dlouhým úsekům odlehlých silnic se může zdát, že Norsko není zrovna ideálním místem pro jízdu elektromobilem, jehož baterie se v chladném počasí rychleji vybíjí. Přesto je tato země nesporným šampionem v používání vozidel s nulovými emisemi.

Hyundai začal prodávat v elektromobilním ráji jen bateriová auta

Čtyři pětiny nových automobilů prodaných loni v Norsku byly elektromobily. Pro srovnání - podle údaje Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) měly elektromobily na celkovém počtu nově prodaných aut v EU loni podíl 12,1 procenta. Země, která je významným producentem ropy, má za cíl ukončit prodej nových aut se spalovacím motorem do konce roku 2025, tedy deset let před plánovaným zákazem v Evropské unii.

Benassi si koupil elektromobil v roce 2018. Ve svém zářivě bílém elektromobilu Tesla S tento osmatřicetiletý prodejce kosmetické firmy najede ročně 20 000 až 25 000 kilometrů. Stejně jako většina nových majitelů elektromobilů zažíval ze začátku paniku, když při jízdě na opuštěné venkovské silnici viděl, jak ukazatel stavu baterie rychle klesá a hrozilo, že se brzy ocitne na nule.

Peklo s nabíjením v elektromobilním ráji. Boj o šťávu a prášky na uklidnění

„Neznal jsem auto dostatečně dobře. Ale po těch letech mám docela dobrou představu o tom, kolik kilowattů potřebuje, a vím, že se to hodně liší podle toho, jestli auto bylo přes noc venku, anebo v garáži,“ řekl. Auto podle něj potřebuje více energie, když stojí venku v teplotách, které mohou klesat až do minus 15 stupňů Celsia. Trvá pak poměrně dlouho, než se auto vrátí k obvyklé spotřebě.

To, jak se sníží dojezd elektromobilů v chladném počasí, závisí hlavně na modelu, ale i na tom, jak nízká je teplota. „Platí však následující pravidla: mráz kolem minus deseti stupňů sníží provozní dojezd zhruba o třetinu ve srovnání s letním počasím a silný mráz (minus 20 stupňů nebo více) až o polovinu,“ uvedl finský konzultant Vesa Linja-aho. „Zaparkováním vozu v teplé garáži lze tento jev poněkud zmírnit,“ dodal.

Tesla Model S z druhé ruky nemusí být past. Je však třeba pořádná prověrka

Před dlouhou cestou musí řidiči naplánovat trasu, automobilová aplikace a rozsáhlá síť více než 5 600 rychlodobíjecích a superrychlých dobíjecích stanic v Norsku jim ale tento proces usnadňují.

Ve Finnmarku, nejsevernějším norském regionu v arktické oblasti, kde rtuť teploměru občas klesá až k minus 50 stupňům Celsia, loni tvořily elektromobily 54 procent registrací nových vozidel. To ukazuje, že problém s chladem není neřešitelný.

Špatný leden autoprůmyslu Evropy. Krachují už i protežované elektroprojekty

Také další severské země, které se pravidelně potýkají s chladnými teplotami, jsou na špičce světového žebříčku v zájmu o elektromobily. Ve Švédsku a na Islandu loni tvořily elektromobily zhruba 33 procent nově prodaných vozů.

„Nyní má stále více nových elektrických aut systémy pro předehřev baterií, což je velmi chytré. Získáte tím větší dojezd a pokud je auto před nabíjením vyhřáté, bude se také rychleji nabíjet,“ řekla šéfka Norského svazu elektromobilů Christina Buová. A současně dodává, že majitelé elektromobilů nejsou jediní, kdo se musí obávat chladu. Pokud jsou totiž teploty pod bodem mrazu, tak se může stát, že vůz s naftovým motorem nenastartuje, zatímco elektromobil ano.

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Více než 20 procent automobilů na silnicích je nyní v Norsku elektrických. Elektřina, kterou spotřebovávají, se vyrábí téměř výhradně z vodních elektráren. Přechod na elektromobily usnadnila dlouhodobá politika daňových úlev, i když vláda začala některé pobídky rušit, aby vyrovnala rozpočtový schodek. Ten by měl podle odhadů za loňský rok činit téměř 40 miliard norských korun (téměř 88 miliard Kč).

Elektromobily škodí hospodářství. Senátoři Wyomingu je navrhují zakázat

Buová dodává, že na otázku, proč mají v Norsku elektromobily takový úspěch, existuje jednoduchá odpověď, a tou jsou ekologické daně. „Daníme to, co nechceme, tedy auta na fosilní paliva, a podporujeme to, co chceme, tedy elektromobily. Je to až takto jednoduché. Když to dokáže Norsko, dokáže to kdokoliv,“ dodala.

7. prosince 2022

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobily by mohly v Norsku vytlačit z vrcholu diesely už do dvou let

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

V Norsku, které je průkopníkem v odklonu od automobilů se spalovacími motory, se mohou...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

Kolik se dá za 7,5 miliardy dolarů (a tři léta) postavit rychlonabíječek? S...

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

Lucid Motors pálí peníze raketovým tempem. Loni prodal pouhých 6 001 aut a...

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...