Na průběh dražby se můžete podívat zde. |
O velké finále se postaraly závěrečné chvilky dražby. Ještě dvě minuty před plánovaným koncem aukce se nejvyšší příhoz držel u 70 tisíc korun, poté poskočil na 100 tisíc. Během následujících pěti minut, o které závěrečná bitva dražbu prodloužila, dolétl ke konečným, vítězným 200 tisícům.
Podpora při operacích a antidekubitní matrace
Nabídl je Otakar Suffner z firmy FTMO, který se přitom aukce rozhodl zúčastnit na poslední chvíli. „Aukce kalendáře Pirelli na iDNES.cz sleduji dlouhé roky, začal jsem je vnímat ještě předtím, než bylo myslitelné do nich vstoupit. Vždy jsem si říkal, že to je dobrá, záslužná a sympatická iniciativa,“ uvedl vítěz v rozhovoru s Xman.cz. Dodal však, že své angažmá v dnešní dražbě neplánoval s předstihem. „Popravdě řečeno jsem si jí všiml až někdy kolem dnešní druhé hodiny,“ líčil.
Podle svých slov byl připravený vynést příhozy ještě výš. „Jsem rád, že jsme mohli podpořit dobrou věc,“ doplnil. Charitativní rozměr dražby má přitom docela konkrétní podobu. „Výtěžek dosáhne na zamýšlený cíl, tím je nákup systému na ohřev pacientů při operacích, který zajišťuje teplotní komfort, menší krvácení při zákrocích a lepší rekonvalescenci,“ sdělila mluvčí Masarykova ústavu Klára Jirkovská. Systém stojí 150 tisíc korun.
Kromě něj přispěje aukce ústavu třemi antidekubitními matracemi. To díky daru Nadace AGROFERT, pod jejíž záštitou se aukce konala a která celkový příspěvek navýší tak, aby na matrace dosáhl. „Všem, kteří se dražby zúčastnili a podpořili dobrou věc, v dnešní svízelné době, moc děkujeme,“ uvedla řediteka nadace Zuzana Tornikidis.
Letošní aukce byla již třiadvacátá, všech dosavadních zhruba pět milionů korun, které dražby vynesly, podpořilo Masarykův ústav.
Hold věčnosti a barevné sny
Dílo nese nezpochybnitelný rukopis fotografa Prince Gyasiho. Fotograf, který dostal prestižní příležitost, do něj vetkl hned několik prvků, jimiž je jeho tvorba nesena. Fascinaci výraznými, plnými barvami a působivými, ostrými kontrasty, boření hranice mezi fotografií a malbou, nezbytnost poselství, vizionářství, oddanost Africe, speciálně své rodné Ghaně, víru, že lidský úděl se dá zlepšovat.
Nahlédněte do kalendáři Pirelli 2024 |
Je to kalendář, ale svým způsobem popírá čas. Jeho poselství totiž říká, že jeho hranice můžeme prolomit, že můžeme dojít věčnosti. Pilířem vzkazu je právě královna modelingu Naomi Campbellová, zosobňuje královnu času, která dokáže jeho běh zastavit. Kromě ní kalendářem prochází například americká herečka Angela Bassettová, zpěvačka Teyana Taylor, bývalý fotbalista Marcel Desailly, herec Idris Elba, herečka a zpěvačka Tiwa Savage.
S jejich pomocí Gyasi naznačuje i cestu, jak se vlnami času prodírat a zůstat nad nimi. Pouhá vytrvalost nestačí, říká jeden z nejmladších fotografů, jemuž se dostalo výsady stát za kultovním kalendářem Pirelli, s troufalou otevřeností. „Kritériem není, jak dlouho něco děláte. Někdo tvoří, pracuje po padesát let, jenže pořád jsou to blbosti,“ říká. A naopak, dnes ho inspirují osobnosti, z nichž jsou mnohé dokonce mladší než on sám, tvoří ještě kratší dobu.
Kritériem tedy není čas sám o sobě. Integrita, vášeň, odvaha, to jsou podle fotografa prvky, které tvorbu, život, osobnost posunují směrem k věčnosti. Gyasi se staví proti všem, kdo tvrdí, „že nemůžeme, protože jsme příliš staří, příliš mladí, příliš jiní, moc odlišní“, jak píše v manifestu, který jeho kalendář rámuje. Věčnosti mohou dojít lidé, kteří „představují výzvu, nejdou po směru, neakceptují, co si společnost myslí, nepodřizují se věku, slávě nebo penězům,“ popisuje.