Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Antonín Charouz: Pro českou společnost jsem toho udělal hodně

aktualizováno 
Řeší problémy napříč světem, není kapitalistou, který myslí jen na peníze, jde mu o lidi a má sociální cítění. Stíhá tolik věcí, že to považuje za zázrak, a ženy bere především jako ozdoby, které mají podle smluv přitáhnout pozornost fotoaparátů k vystavovaným vozům. Automobilového jezdce a podnikatele Antonína Charouze provází přívlastek kontroverzní, takhle se ale vidí on sám.

Zavedli jsme do hokeje pořádek, o němž si může český fotbal jen nechat zdát, říká Antonín Charouz | foto: Jiří Švorc

Jak začal pro Antonína Charouze rok 2010?
Myslel jsem si, jaká bude pohoda, ale mám takovou honičku jako nikdy.

S čím?
Se vším. Stíhám toho moc. Nechci se vyvyšovat nad ostatní, ale jsem tak vytrénovaný, že zvládám víc než jiní. Moc nespím. Řeším problémy napříč světem a všude je jiný čas, takže si musím naplánovat, v kolik a kam budu volat, abych se trefil. Teď jsem volal do USA, pak do toho přijde Indie, Japonsko, Austrálie…

Myslíte, že letošek bude dobrý rok?
Myslím, že jo.

Vám se obecně daří, problémy vám nezpůsobila ani loňská krize, nebo ano?
Záleží na úhlu pohledu. Co se týče počtu prodaných aut, máme za sebou celkem dobrý rok. Ale z hlediska peněz, zisku, ceny a starostí to teda není nic moc

Konec roku 2009 otevřel kauzu tendru na auta pro Českou poštu, který jste vyhrál. O zakázce se psalo jako o podezřelé a celý případ podpořil vaši image kontroverzního podnikatele.
Takovou nálepku mám a jen tak se jí nezbavím.

Sám říkáte, že se stýkáte s politiky…
Protože chodí na hokej a na závody a kupují u mě auta.

Za obvyklé ceny?
Na to si dávám velký pozor. Každému, kdo chce slevu, říkám: "Nebuď blbej, dám ti takovou cenu, na kterou máš nárok, jinak bys z toho měl problém ty sám."

Nálepka kontroverzního obchodníka vás mrzí, nebo je vám to jedno?
Samozřejmě mi to vadí. Strašně. Rád bych si to s někým vyříkal natvrdo: "Za každé obvinění, které nebudeš schopen doložit, mi něco dáš." Takové sázky mám rád. Štve mě to. Proč se nepíše o tom, kolik naše firmy zaplatily za dobu svého podnikání na daních?

Antonín Charouz

Daně platíme všichni…
A kolik platíte vy? Naše firmy přispěly každému občanu v řádech mnoha miliard. Já se nechci vytahovat, ale když si vezmete, co jsem pro společnost udělal, v motorismu, v hokeji… Proč se nepíše o tomhle? Nikde se nedočtete, proč jsme ve všem, co děláme, nejlepší.

Prozraďte.
Ono to bude znít blbě, ale snažíme se myslet na zákazníka. A taky, protože mám náturu závodníka, děláme všechno rychle a nebojíme se rizika. Objednáme auta třeba i v situaci, kdy by to konzervativní obchodníci neudělali.

Lepší manažer než jezdec

Říká se, že před rokem 1989 jste byl jako závodník dobrý proto, že jste si na rozdíl od jiných dovedl sehnat auto ze západu.
Částečně s tím souhlasím. Začínal jsem s fiatem, pak jsem měl škodovku, bavoráka, od 1985 toyotu a od roku 1988 jsem jezdil s fordem. Já byl vždycky lepší manažer než jezdec. Já si vždycky sehnal nejlepší auto, ale takovou možnost má nakonec každý.

Myslíte si, že jsme všichni měli a máme stejné šance?
No jasně, všichni začínáme od nuly. Abych mohl dělat manažera ve Formuli 1, v padesáti jsem se kousnul a odjel do USA naučit se anglicky. Dva měsíce jsem tam vstával ve tři ráno, řešil jsem práci, v osm jsem šel do školy, tam jsem seděl osm hodin v lavici s patnáctiletými dětmi. Takovou možnost má přece každý, ani nemusí jezdit do USA.

Ve Formuli 1 se vám vede stejně jako v podnikání. Dovedl jste do ní Tomáše Engeho, Jarka Janiše a teď do ní směřuje i váš syn Honza. Jak je složité dostat někoho do F1?
Ten člověk musí umět jezdit, nesmí být úplně blbý, nesmí dělat pitomosti. A samozřejmě je to o osobních kontaktech. Já mám v seznamu padesát sto lidí, kteří mi zvednou telefon kdykoli. Častokrát jde totiž o vteřiny. Plus je dobré, když jezdec pochází ze země, kde se mluví jazykem, který ovládá hodně lidí, Čína, Japonsko, Rusko. Tyhle trhy mají dneska obrovskou přednost. S Tomášem jsme měli výhodu, že jsme byli první svého druhu, dnes už to ale neplatí.

Myslíte, že váš syn uspěje?
Postavil se k tomu dobře a zodpovědně, to ostatní byl můj problém a zvládnul jsem ho. Ale on přesvědčil. Uvidíme, nemá smysl, aby se svezl jeden závod a byla z toho ostuda.

Jaký máte se synem vztah?
Dobrý. Myslím si, že jsme kámoši. Hodně polemizuje o mých názorech, on má to racionálno, které mně občas chybí.

Antonín Charouz

Má štěstí, že mu můžete předávat zkušenosti…
Na rozdíl od jiných si je naštěstí bere. I Tomášovi jsem se snažil předat hodně věcí, ale ten to, možná, pochopil až v pětadvaceti. Honza už ve dvaceti.

Takže ví, že si toho jointa prostě dát nemůže (Tomáš Enge měl v roce 2002 pozitivní dopingový test, kontroloři u něj našli stopy marihuany)
Podívejte, když se to Tomášovi stalo, já vůbec nevěděl, co to marjána je. Tak jsem se šel zeptat Honzy, to mu bylo třináct. A on mi říká, to už mám dávno za sebou, to je na houby. Ve třinácti.

Tomáš byl ve vašem týmu od útlého mládí. Jak jste jeho faux pas skousl?
Já mu nejdřív věřil, že to nekouřil. Stálo nás to moc peněz a starostí, na právníky, testy… to by nikdo nevěřil. Na přesdržku to je pořád. Je to pitomec, debil… (následuje výčet nepublikovatelných výrazů) Ta věc absolutně změnila jeho kariéru. Zrovna dnes jsem Tomášovi podepisoval smlouvu na GT1 a znova se to tam objevilo jako problém.

Ve vašem týmu ale zůstal.
Nám nic jiného nezbývá, přece nevyhodíme investici, která pořád ještě aspoň trochu vydělává peníze!

Zatím nemám nástupce

Pohybujete se v prostředí, kde čelíte velkému tlaku: Formule 1, hokej, auta, tvrdé prostředí velkého byznysu…
Já vám něco řeknu. Kolem zakázky pro Českou poštu probíhaly takové věci, jako telefonáty typu "jestli neodstoupíte, najmu pistolníky a nechám vám ustřelit hlavu". Takhle drsný to bylo.

Nejste z toho všeho už unavený?
Jsem.

Jste bohatý člověk…
To si nemyslím. Jako zkušenostmi?

To určitě taky, ale i majetkem…
To není zas tak úplně pravda.

Antonín Charouz

OK, ale jste na tom zřejmě tak, že byste si mohl říci, končím…
Nemůžu.

Proč?
Protože by to celé spadlo. To je jako se Schumacherem a Ferrari. Vybudoval si tým, dal si tam svoje inženýry, byl absolutně pečlivý a po deseti letech dostal Ferrari na špičku. A teď je to minulost. Schumacher odešel, odešli i jeho lidi… a kde najednou Ferrari je? Ani se nedostali mezi první tři.

Myslíte si tedy, že bez vás by nefungovalo?
Možná by to fungovalo, ale já nemám srdce to těm lidem, kteří mi v tom pomáhali, udělat. To je hrozně jednoduchý, založit něco na své osobě a pak prostě zdrhnout.

Nemůžete si nějakého schopného šéfa prostě najmout?
Tak mi někoho najděte, ať přijde na pohovor. Já bych si dal volno hrozně rád…

Co byste dělal?
Mě zajímají závody a Honza. Bylo by to úplně ideální. Můj problém je, že ani ty závody nedělám pořádně. Dělám toho strašně moc a nic nedělám tak, jak bych si představoval. I když to, jak to dělám, je pořád lepší, než jak to dělají všichni ostatní, jestli mi rozumíte.

Myslím, že ano, já se taky občas pochválím …
… já se ale nechválím, to jsou výsledky.

Může být vaším nástupcem ve vedení firem Honza?
No, jo… Mám z něj docela radost. On by to ale řešil úplně jiným způsobem, z pozice peněz. Já věci, bohužel, řeším z pozice, že jsem ty firmy vybudoval. To je strašný problém, na všechno se díváte s tím, že je to vaše dítě. Jsou typy lidí jako řádný kapitalista, kteří vše řeší bez jakéhokoli vztahu k firmě. Mám firmu, prodám ji, budu z toho mít takovýhle zisk… Ale že třeba tři sta lidí nebude mít práci, to je nezajímá.

Vy tedy máte sociální cítění…
To mám, to už měl můj děda. Měl fabriku na mlátičky na obilí v Dobrušce a všem zaměstnancům postavil zadarmo rodinný domky. Pak přišli komunisti, dědovi všechno sebrali a zaměstnancům ty domky nechali.

Antonín Charouz

Když jsme se toho dotkli, jak se staráte o své zaměstnance vy? Domky jim asi nekupujete…
Já myslím, že docela dobře, máme sociální programy. Když od nás někdo odejde, většinou proto, že ho konkurence přeplatí, tak se většina z nich vrací. Z toho mám dobrý pocit.

Přijmete je zpátky?
Většinou ano.

Holky jsou ozdoby na auta

Říká se, že máte slabost pro ženy...
A vy ne?

Mám to pod kontrolou.
Já taky.

Co se vám na nich líbí?
Ono se to o mně říká proto, že z partnerských smluv na závodech vyplývá, že tam ty hezký holky musí být. Český, nebo obecně slovanský, holky jsou navíc krásný, takže ovládly trh těch grid girl, jezdí přes naši agenturu dělat modelky na F1. Je to pro nás, nechci říkat byznys, ale imageová záležitost.

Holky si na závody vybíráte sám?
Pokud je to nějaká dobrá akce, rád nad tím mám poslední kontrolu, abych se nemusel stydět.

A pak se divíte, že nic nestíháte pořádně. Kolik klonů Antonína Charouze by muselo po světě běhat, aby všechno stíhaly, jak se má?
To nevím, ale fakt si sám někdy říkám, že je to zázrak, že to všechno stíhám. Doufám, že mně pomůže i druhý syn Petr.

Vozy Antonína Charouze

Trochu jste mi ale utekl z otázky. Co vás na ženě zaujme?
Já vám to řeknu takhle. Já se na to koukám jako byznysmen. Když stojí na závodech auto, tak si ho vyfotí možná tak deset procent fotografů a nemám jistotu, že to někde vytisknou. Když tam postavím krásný prsatý český holky, hezky oblečený, který se smějou na fotografy, vyfotí je všichni a všichni to taky dají druhý den do novin.

Myslel jsem to tak, co vás zaujme na ženách jako Antonína Charouze, ne jako podnikatele…
Já s těma ženskýma jiný záměr nemám. Líbí se mi hezký holky, tečka. Jako každýmu chlapovi. A komu ne, tak je buď divnej, nebo neříká pravdu.

Čeho si u žen ceníte?
(dlouho přemýšlí) Já si myslím, že… Takhle, všechny ženský jsou v podstatě stejný, protože jsou to ženský. Jen některý jsou chytrý, některý pracovitý, pořádkumilovný, bordelářky…

Jakou ženu byste vedle sebe nesnesl?
Hádavou, vzteklou, bordelářku… to je asi tak všechno.

Co dělám, dělám srdcem

Kromě byznysu s auty a závodění též vlastníte hokejovou Spartu. Proč děláte do hokeje?
Byl jsem zase na správném místě. Kdysi tu byl jeden Kanaďan od Fordu a poradil mi, abychom dělali reklamu přes sport, ale soustředili se jen na jeden. Úplnou náhodou za mnou druhý den přišli dva manažeři Sparty a hrozně si stěžovali, že nemají peníze ani jediného sponzora. Já zrovna opravoval v montérkách někomu auto a říkal jsem jim, že jsem na tom bídně sám, oni mě ale požádali, ať jim půjčím aspoň jedno auto. Že si dají všude mé logo, budou moci říkat, že už mají sponzora a přijdou k nim další. To bylo v sezoně 1992/93, kdy byla Sparta osmá. Nakonec jsme extraligu vyhráli. Všechny to nakoplo.

Antonín Charouz

Takže dobrá investice.
Nevím, jestli dobrá… ale je pravda, že na hokeji prodám nejvíc aut. Když se potřebuju s někým seznámit, pošlu mu pozvánku na hokej a on tam přijde.

Jste sparťan srdcem?
Všechno, co dělám, dělám srdcem. A totálně bojuju.

Prodáváte spoustu značek. Co máte za auto?
Nemám žádný a v podstatě mám všechny. Nejpohodlnější je pro mě ale mercedes.

Dokážete ještě opravit dnešní auta?
Dnes už ne, ne že bych se do toho zpátky nedostal, ale už nemám ty zkušenosti, chybí mi ty dnešní elektronický fígle.

Vyměníte v mercedesu žárovku?
Asi jo, ale musel bych si to nejdřív nastudovat, já ani nevím, kde tam je.

Máte řidiče?
Ne, řídím si sám.

Kdy vám v životě bylo nejlíp?
Když se narodily děti. Mám dva syny, oba závodí. Petr vystudoval v Americe, byl vyhlášený jako nejlepší zahraniční student, dostal diplom od Bushe i od Obamy, teď studuje vysokou tady a taky závodí.

Je naopak něco, co byste ve svém životě změnil?
Tisíc věcí. Jedna věc mě štve do dneška, a to se stala asi před 10 lety. Jel jsem závod s porsche a mechanici mě neposlechli a neopravili mi rozbité řazení. Takže stojíte na startu, dáváte si tam rychlost a nevíte, zda to nebude zpátečka. Rozsvítí se zelená a ona tam ta zpátečka skutečně je... To jste pro všechny úplně za pitomce.

antonín charouz (1954)

Automobilový závodník, mezi jehož úspěchy patří například pětinásobné vítězství v anketě Zlatý volant. Patří mu titul vítěze mistrovství Evropy v závodech do vrchu skupiny N a B, osminásobného mistra Československa v téže disciplíně, je sedminásobným mistrem Československa a osmnáctinásobným mistrem České republiky v závodech automobilů na okruzích. Dohromady dosáhl úctyhodných 41 titulů.

Je manažerem závodních jezdců (například Tomáš Enge, Roman Kresta, Jarek a Erik Janišovi, Jan Charouz), založil Charouz Racing Systém, který připravuje vozy a nasazuje je do prestižních automobilových seriálů. Vlastní hokejový klub Sparta Praha.

Prodává vozy mnoha značek, nejpevněji je však spojen se značkou Ford. Jeho jméno bylo zmiňováno v kauze IPB. Když banka padla, patřil Antonín Charouz k jejím největším dlužníkům. Jeho dluhy ve výši 5,5 miliardy korun nakonec převzala státní konsolidační agentura, od níž je za pouhých 570 milionů korun odkoupila neznámá společnost ACT, za níž měl podle spekulací stát sám Charouz. ACT poté vstoupila do jeho impéria Charouz Group. Aktuálně se o Antonínu Charouzovi mluví v souvislosti s třísetmilionovou zakázkou na 360 aut pro Českou poštu.

Říká, že pro uzavření dohody mu stačí podání ruky a dodržení daného slova považuje spolu se ctižádostivostí, cílevědomostí a pilností ze základní hodnoty. "Totálně nesnáším závist," říká. Utrácí prý téměř výhradně jen za věci kolem aut, kromě toho lyžuje a jezdí na vodním skútru.




Nejčtenější

Není nad to, chodit nahá po bytě, říká MOgirl Karolína

„Jsem usměvavá, infantilní, střelená, vtipná a hodná,“ říká MOgirl Karolína.

Láká ji nebezpečí a přiznává, že umí být střelená a infantilní. A ničeho ze svého života nelituje. „Řídím se mottem, že...

Experimenty na lidech: americký stát potají plošně šířil bakterie

Jezdily rychle a hlavně po celé zemi. Autobusy Greyhound proto armáda využila k...

Infikoval vlastní obyvatele bakteriemi a viry, které ničily zdraví a dokonce zabíjely. Potají. Po dlouhých dvacet let...



Orgasmus, pro který nehnete prstem. Internetem se šíří erotická hypnóza

Stačí se soustředit, nabádají erotické hypnotizérky.

Má to být bezdotykové sebeuspokojení. Prosté fyzických stimulů, cesta k orgasmu při něm vede čistě skrze mysl. Podle...

Hnědé kobylky: jak dobře si malí a hlavně velcí nacisté žili z cizího

A tohle je také naše. Nacisté jako Adolf Hitler a Hermann Göring nejen...

Špičky nacistického režimu si za veřejné peníze stavěly soukromé rezidence, důstojníci SS si jen tak přivlastňovali...

Nejlepší pivní destinace zahrnují USA, Čínu i Brazílii. Česko schází

Tupláky, hluboké dekolty, Octoberfest? Zapomeňte, pivní kultura se změnila....

Virginie na prvním místě a kromě ní další americká města, mimo nich už jen čínský Peking, jihokorejský Soul a brazilské...

Další z rubriky

Pozéři nakonec pláčou bolestí, říkají výrobci chilli omáček

„Náš cíl je hledat a nabízet nové chutě, extrémní pálivost je jen jednou z...

Své pálivé omáčky s papričkami testují sami na sobě, pokusy však dělají i s kamarády. A daří se jim. Jejich chilli...

Byla to pakárna, říká český bronzový jezdec z mistrovství v ultracyklistice

Těžká dřina. Závod Glocknerman je masakr. Daniel Polman si na něm zajel pro...

Je to masakr. Tisíc kilometrů dálky a 17 tisíc metrů převýšení. Závod Glocknerman se právem pyšní přízviskem „světové...

Klukům dnes schází vojna, říká kickboxerská šampionka Sandra Mašková

Její sportovní dráha se pojí s klubem Tiger team.

Druhé místo je pro ni prohra, znamená to být „jen“ nejlepší mezi poraženými. A ne za všechny své zlaté medaile se plácá...

The Baby Gang: Když se vám narodí dvojčata
The Baby Gang: Když se vám narodí dvojčata

Představte si, že jste mladý pár, rozhodnete se pro miminko a narodí se vám dcerka. Po chvíli se shodnete, že by malá měla mít sourozence, ale namísto jednoho jí dopřejete hned tři. A všechny tři naráz

Najdete na iDNES.cz