Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Automobilky uchvátilo retro, oživují legendy

aktualizováno 
Trabant, brouk, mini, kachna... automobilové ikony ožívají. Na stejně dlouhou kariéru, jakou měli jejich předchůdci, to ale moc nevypadá.

Fiat 500 | foto: Fiat

Revivaly automobilových legend totiž většinou míří do úplně jiných vod než jejich předchůdci.

Na slavném jménu se snaží výrobci samozřejmě pořádně vydělat. Téměř bez výjimky pak prezentují nový model, nesoucí legendární jméno a občas i tvary, jako exkluzivní stylové zboží. A za takové se přece připlácet musí.

Kde slavného prapředka vzít? Takové legendární auto musí být malé, jednoduché a levné.

Dnes by se do něj neposkládali dva, ale před 40 lety v něm jezdili čtyři, musí být opředeno legendou o tom, jak vznikalo, a hlavně musí být okaté.

Co všechna tahle auta spojuje? Absolutně jednoduchá technika, nijak ohromující jízdní výkony, ale pořádná dávka charismatu, geniální konstruktér v pozadí, dlouholetá kariéra...

Pro jeho remake stačí retro vzhled, slavné jméno a dostatečně mastná cenovka - za sladké vzpomínky se holt platí.

***
Všimli jste si, že každé z aut, které se stalo legendou a které dnes oživují, má kulatá světla? Něco na tom bude: složité tvary a mnohaúhelníky nefrčí.
Rádi se přeci zakoukáme do kulatých velkých kukadel žen, s auty to asi bude podobně.
***

Nech brouka žít...
Jedním z prvních, kdo si na slavnou minulost, na které by se dalo vydělat, vzpomněl, byl Volkswagen. Jeho nový brouk (New Beetle) ale zrovna slavně nedopadl.

VW Brouk

Ve světě si tohle dítě války (mimochodem, za jeho vývojem stojí Ferdinand Porsche a údajně i tatrovácký konstruktér Hans Ledwinka) s německým rodokmenem a nenáviděným kmotrem s pronikavým hlasem a směšným knírkem pod nosem zamilovali.

VW New Beetle

Reinkarnace brouka se ale moc neujala. U Volkswagenu ho postavili na základech golfu čtvrté generace (stejné vnitřnosti má i Škoda Octavia I). Uvnitř je stroze volkswagenovský, zvenčí zaujal hračkovitými tvary, ale jediné co opravdu podědil po pradědečkovi, byly proporce. Dobře se prodává v Americe, kde ho i přes astronomickou cenu kupují hippíci svým dcerám a milenkám, Evropa ho ale nepřijala. I přesto, že má na přístrojovce stojánek na kytičku.

U Volkswagenu to ale nevzdávají a už několik let slibují další legendu pro 21. století vytaženou z hrobu  - microbus. Vypadá tak trochu jako ponorka a vešlo se do něj dvakrát víc zhulených hippíků než do brouka.

VW TransporterVW Microbus




Volkswagen ale opět kalkuluje s tím, že generace 60. let už jointům a nevázanému sexu odrostla a padesáti šedesátiletí právníci a doktoři mají dnes hromadu peněz, kterou by rádi nostalgicky vyhodili za auto, které vypadá jako to, ve kterém projeli Ameriku po Route 66.

MINIaturizace
Jak je velké, má už ve svém názvu - MINI. Jednoduché auto, jehož rozměry geniální konstruktér sir Alec Issigonis prý navrhl tak, že posadil čtyři anglické pořízky na podlahu své dílny a obkreslil je křídou. Kapsy ve dveřích jsou prý navrženy tak, aby se do nich vešla lahev oblíbeného Gordon Ginu.

Mini

Sice v něm jezdí nešika pan Bean, ale třeba v Monte Carlu při rallye na něj v šedesátých letech nikdo neměl.

Před několika lety se miníska rozhodlo postavit po svém BMW. Moderní MINI už jezdí od roku 2001 po silnicích ve své druhé generaci. Ta přišla loni a od té předchozí ji rozeznáte jen stěží.

Nové MINI

Každý v něm pozná i to Beanovo vozítko, i když je o pořádný kus větší. Pod nekonečně stylovým a originálním kabátem je moderní technika, i s průměrně silným motorem se v něm vyřídíte dosyta.

500 důvodů pro nákup
Nejnovějším hitem automobilových nostalgiků, toužících vzdát hold svým rodičům, kteří je možná právě v takovém autě počali, je pětistovka.

Fiat 500

Auto, které postavilo Itálii na čtyři kola, má na svědomí další génius s tužkou a pravítkem v ruce. Konstruktér Fiatu Dante Giacosa namaloval prťavé auto, které se protáhne i nejužšími uličkami Neapole, v 50. letech. Na den přesně po padesáti letech se nová pětistovka představila na stejném místě v Turíně letos 4. července.

Fiat 500

Opět je malá, okatá, zachovává si tvary předchůdce a ... a je taky pořádně drahá. Především Italům to ale rozhodně nevadí, letošní produkce byla vyprodána tři týdny po začátku prodeje v Itálii a týden po představení ve Francii. A to se třeba u nás ještě ani pořádně neprodává.

Dobré kachny se vracejí
Citroen 2Cv - pod tímhle jménem ho zná málokdo, když se ale řekne "kachna" nebo "to auto pro jeptišku z Funésových četníků", je jasno.

Citroën 2CV

Původ tohoto auta sahá asi úplně nejdál, do posledních předválečných let. Vyvinuli ho, pochlubili se jím a pak to vypadalo, že s ním je amen. Před Němci ale konstruktéři Citroenu 4 z 250 postavených exemplářů schovali. Po válce ho dovyvinuli, mimo jiné mu přidali druhé přední světlo (původní prototyp měl v rámci šetření jen to levé).

Kolem roku 2009 se chystá velký kachní návrat. Sice už asi nebude mít za úkol "...odvézt dva francouzské sedláky, k tomu půl metráku brambor a na zadním sedadle plato vajec, která se při cestě přes pole nesmí rozbít", ale s tím se už u "autorevivalů" bohužel nějak automaticky počítá.

Citroën 2CV

Ameriku, Francii, Británii a Itálii máme odbytou, ani střední Evropa ale nepřijde zkrátka. Za 40 let automobilové výroby rozhodně vzniklo ve východním bloku hodně aut, která by zasloužila pozornost. Jedno z nich, samozřejmě zase to nejjednodušší, levné, malé... ale ční nade všechna.

Plech nechte kapitalistům
Pryskyřník pádivý alias trabant. Pozná ho i vaše přítelkyně, rozeznávající auta podle barev. Nezaměnitelný zjev, nezaměnitelná vůně, nezaměnitelný zvuk...

Trabanty se sjíždějí na sraz v Sedmihorkách

Na jménu Trabant chce tentokrát vydělat německý výrobce hraček Herpa. Letošní padesátiny legendárního "bakeliťáku" slaví zmenšeným modelem trabantu pro 21. století, pojmenovaným New Trabi.

New Trabi

Pokud vše půjde podle plánů, dostane pokračovatel duroplastového východoněmeckého zázraku techniku od BMW a rozhodně to nebude žádná láce. Prozatím se mluví o limitované sérii 5 tisíc trabantů v ceně 50 tisíc eur.

Autoři: ,



Nejčtenější

Nebezpečná masturbace: v Německu stojí život sto lidí ročně

Cesta za orgasmem může být i velmi nebezpečná.

V lékařských záznamech za sebou nechávají zápis „úmrtí kvůli autoerotice“. Ano, i touha po co nejintenzivnějším...

VIDEO: Splašky v puse, červi a tuk. Omdléval jsem při čištění kanálů

Nejužší stoky mají 60 na 110 centimetrů, musíte se v nich plazit a přitom ještě...

Nejen splašky, ale i červi, kameny nebo hroudy tuku. To všechno plave v pražské kanalizaci. Každý den proto vstupuje do...



Rapeři v ringu. Marpo vyslyšel Rytmusovu výzvu a utká se s ním

Velký zápas. Duel mezi Marpem a Rytmusem znamená velké peníze a velkou...

„Takže Marpo, vyzývám tě na boxerský zápas,“ zaznělo z jednoho rohu pomyslného ringu. „Přijímám – a začni trénovat,...

Nejlepší pivní destinace zahrnují USA, Čínu i Brazílii. Česko schází

Tupláky, hluboké dekolty, Octoberfest? Zapomeňte, pivní kultura se změnila....

Virginie na prvním místě a kromě ní další americká města, mimo nich už jen čínský Peking, jihokorejský Soul a brazilské...

VIDEO: Sedí mi sexy, dominantní role, říká tanečnice burlesky Angelina

Burleska má i usměvavou tvář.

Burleska ji zlákala zdůrazněním ženskosti, fantazií. „Líbí se mi, že jejím ideálem je sebevědomá žena, která má šmrnc a...

Další z rubriky

Nejlepší pivní destinace zahrnují USA, Čínu i Brazílii. Česko schází

Tupláky, hluboké dekolty, Octoberfest? Zapomeňte, pivní kultura se změnila....

Virginie na prvním místě a kromě ní další americká města, mimo nich už jen čínský Peking, jihokorejský Soul a brazilské...

Říkejte mi Rihanna. Honduraské volby provětrala transsexuálka

Krásná žena se šmrncem, kterou prozradí hluboký hlas.

Chce změnit konzervativní, odmítavý postoj obyvatel středoamerického Hondurasu vůči sexuálním menšinám, i proto se...

Vosy a Noční čarodějnice. Do války proti nacistům zasáhly i pilotky

Hrdinky. Rufina Gaševová a Natalie Meklinová patřily do bombardovacího...

Sovětské pilotky létaly za druhé světové války bojové mise, jejich americké kolegyně přepravovaly náklady nebo...

Najdete na iDNES.cz