Na břehu přehrady vytahuje Martin Skřívánek z batohu barevnou nepromokavou šusťákovinu. Tu spoutá pěti šňůrami, které pečlivě natahuje na led. Soustředěně je natahuje. Za chvíli se na nich připojí ke svému drakovi.
"Zatím panuje bezvětří, ale snad to půjde. Díval jsem se na předpověď. Na Rozkoši jsou touhle dobou lepší podmínky, ale to přijde i sem. Někdo zkrátka sleduje, jestli bude teplo, mě zajímá hlavně to, jak bude foukat vítr," říká bruslař.
Menší vítr rovná se vzít s sebou většího draka, aby nabral do plachty větší objem vzduchu a lépe létal. Modro-bílo-černý drak má 12 metrů čtverečných. Doma tedy pro tentokrát zůstal ten devítimetrový.
Bruslení s drakem na Seči |
Už zbývá jen pumpičkou nafouknout tětivu draka, který se pod náporem větru za pár chvil ohne do luku. Teď už jen rychle vklouznout do bruslí, obléknout si bederní pás, kterým se jezdec připoutá k drakovi a vzhůru na led.
"Můžu ho držet v rukách, ale protože vím, že nepojedu jednu jízdu, ale mrazivé ráno už si tady užiju, oblékl jsem si pás, takže nemusím držet provazy v rukavicích," říká Skřivánek.
Jak otočit draka? Dokonalým trikem šňůr
Zanedlouho patří celá přehradní nádrž jen jemu. Vítr vyfoukal veškerý sníh a hladina je takřka bez kazu. Skřivánek natahuje provazy a nahání do kitu vzduch. Drak jej nasává a letí vzhůru.
Jeho pilot se jej však nesnaží dostat k obloze, ale vést se na vzduchu na šikmých vlnách. Čím více se jej takto daří držet, tím lepší jízdu si může dovolit. Lehce zakloněný si ji pak jen vychutnává.
Vcelku rychle se blíží ke konci zátoky, kde je třeba se otočit. Tady může nastat problém. Jak ukočírovat draka ve vzduchu, udělat elegantní otočku a pokračovat plynule v jízdě.
Zábava uprostřed mrazůSnowkiting Bruslení Plochá dráha Lov na dírkách |
Skřivánek si však s manévrováním příliš starostí nedělá. Když potřebuje draka otočit, dostane draka do výšky. Ten zpomalí a pilot stihne přehmátnout a za pomoci šňůr jej otočit.
V začátcích skončil i na stromě
"Může se stát, že se dostanu do turbulencí nebo vzduchových kapes. To byly takové začátečnické chyby, že jsem se připoutal do pásu, nabral mě vítr a já skončil na stromě," vzpomíná na své začátky Skřivánek. Současný drak je jeho šestým kouskem.
Dovádění s ním propadl. A jako samouk se ho naučil ovládat. Začal ho krotit na ledě, na jaře k plachtě přidělal speciální skateboard a začal se prohánět po loukách a v létě jezdí po vodní hladině. Jak říká, vždycky ho fascinoval vítr, takže kite byl logickou možností, jak si s ním pohrávat.
Středeční hodina na zamrzlé přehradě byla pro Skřivánka tím pravým startem do pracovního procesu.
Hladina adrenalinu začne stoupat hned, jak se mu podaří dostat draka do vzduchu a vítr ho na bruslích žene vpřed. Stačí chytit balanc. A pak jen být připraven na rychlý rozjezd bruslí, který přijde s bleskovým fouknutím do dračí plachty.
"Tenhle pocit se mi nikdy neomrzí. Když člověk začne kite ovládat, nechce už jen jezdit, ale dělat na něm různé fígle, třeba skákat. Když umí skákat, chce to zkusit na vodě. Když umí s drakem na vodě, zkouší, jak by mu to šlo po trávě," přibližuje vývoj Skřivánek.
Pořiďte si trenéra, radí kitař samouk
Ačkoli sám je samouk, doporučuje zaplatit si úvodní lekce pod dohledem zkušeného odborníka. "Sám jsem si vše musel vykoumat z videí nebo televizních sekvencí. Trenér by spoustu mých školáckých chyb odboural daleko rychleji," říká.
Hodina jízdy mu stačila. Vzhůru do práce. Za ranní vstávání mu ovšem tahle chvíle stála.
"Byla to sice jen taková udržovací jízda. Ale jsem za ni rád. Když se člověk hned hýbe, ani není zima. Možná jenom vyměním Sečskou přehradu za Rozkoš," říká Skřivánek. Zahřátý a potěšený jízdou na osamělé přehradě se rychle vyzouvá z bruslí. Následuje klasická desetiminutovka - vypustit kite a složit jej do batohu.