Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Vtipálek dostal milovníky moderního umění. Pohozené brýle měli za exponát

aktualizováno 
Je to umění, nebo jen odhozený kabát, pohozené noviny, ztracené brýle? V sanfranciském muzeu to byly ztracené brýle. Vlastně nastrčené brýle. Měly vystavit testu návštěvníky výstavy. A ti se chytili, obdivovali je jako exponát a rozmlouvali o hloubce jeho poselství.
Brýle na zemi zmátly ctitele moderního umění.

Brýle na zemi zmátly ctitele moderního umění. | foto: Profimedia.cz

Onen nápad dostal sedmnáctiletý student TJ Khayatan s přáteli, v nichž zanechalo Sanfranciské muzeum moderního umění smíšené pocity. Některá díla je nadchla, u některých jim v hlavě zablikala otázka, zda mohou opravdu na někoho zapůsobit. Nakonec se rozhodli narafičit past.

Na podlahu muzea položili brýle a pozorovali reakce. Většinou byly plné respektu, jaký si moderní umění zaslouží. Návštěvníci od brýlí udržovali odstup, s nímž pozorujeme umělecký předmět, „exponát“ si fotili, okukovali ho a dumali: Vyjadřuje kritiku odcizené společnosti, na níž pohlížíme skrze nepatřičně velké čočky, a proto ji vidíme stále nejasněji? Je to kritika života, který není žitý, ale je jen pozorováním divadla a herců kolem nás? Nebo snad představují brýle učenost, na níž zbylo pouze místo na podlaze?

24.května 2016 v 05:37, příspěvek archivován: 26.května 2016 v 15:31

LMAO WE PUT GLASSES ON THE FLOOR AT AN ART GALLERY AND... pic.twitter.com/7TYoHPtjP8

Několik návštěvníků vzdávajících hold pohozeným černým brýlím TJ Khayatan zachytil na fotkách a jeho tweety zaznamenaly desetitisíce retweetů. A reakce, které pokus pokládají za další důkaz nepochopitelnosti moderního umění. Další čtenáři však v sobě objevili detektivy a pozorně si všimli, že na zdi za brýlemi je cedulka. Nepomohl si snad šprýmař podle nápisem, v němž brýle za exponát výslovně označil? Nevmanipuloval tak přímo návštěvníky do role pomýlených? TJ Khaytan to v odpovědích po Twitteru odmítá, cedulka s nějakým nápisem prý na zdi byla již předtím, jen ji využil k tomu, aby jeho kousek přilákal snáze pozornost a vypadal „oficiálněji“. A dodává, že nejabsurdnější bylo se pro brýle vrátit a tvářit se, že se nic nestalo.

Pro úplnost dodejme, že to nebyl jeho první podobný kousek, předtím si již vyzkoušel ošálit jiné ctitele umění odhozenou baseballovou čepicí.

A ještě doplňme, že jeho zhodnocení celého šibalského experimentu je sympaticky shovívavé a rozhodně ho nechápe jako odsouzení moderního umění. „Souhlasím s tím, že někdy může být moderní umění předmětem posměchu, ale je cestou, jak vyjádřit naši vlastní kreativitu. Pro někoho je k posměchu, jiní v něm mohou najít velký duchovní smysl. Nakonec jsem to chápal jako potěšení pro otevřené lidi a imaginativní duše,“ říká. Nakonec, pokud pro někoho byly brýle na zemi uměním, něco v té situaci asi našli.

Autoři: ,




Nejčtenější

Taťka si z dětí udělal činky
VIDEO: Rodinné posilování. Taťka si z dětí udělal činky

Zvládne s nimi mrtvý tah, dřepy i tlaky na ramena, bicepsové zdvihy, kliky i plank. Dave Brown při svém domácím cvičení činky nepotřebuje, vystačí si se svými...  celý článek

Obscenity, ďábel, hrůza. Antikrist milovníka béčkových hororů nezklame.
VIDEO: Antikrist i morbidní milenci. Soutěžte o lístky na béčkové filmy

Vykrádání nápadů, nadužívání prvoplánového násilí a explicitního sexu jako „tvůrčí“ metody, sexuální androidi, mimozemšťané a monstra jako nezbytné role. I...  celý článek

Nejčastěji si z žen užívají orgasmu lesby.
Jak na ženský orgasmus: zajistí ho „zlaté trio“ praktik, říká věda

Nejčastěji si orgasmu užívají heterosexuální muži, nejhůře jsou na tom heterosexuální ženy. Unikátní americká studie zkoumala, jak štědré bývají sexuální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.