"Zjistili jsme, že muže v červené ženy vnímají jako jedince s vyšším společenským postavením, kteří nejspíš vydělávají hodně peněz a stoupají po společenském žebříčku vzhůru. A proto ženy přitahují," cituje magazín ScienceDaily.com Andrewa Elliota z rochesterské univerzity, který výzkum vedl.
Jako zvířata?
Proč ale zrovna červená? Podle autorů za to může jak kultura, tak biologie. Ve všech lidských společnostech po celém světě byla právě tahle barva symbolem bohatství a moci. Syté červené odstíny symbolizovaly prosperitu ve starověké Číně, Japonsku i v subsaharské Africe, ve starém Římě byli ti nejvlivnější občané nazýváni doslova jako "ti, kteří se oblékají do červené".
Dokonce i dnes nosí červenou na znamení sebedůvěry podnikatelé a tutéž barvu má i koberec, po němž kráčejí celebrity a vysoké osobnosti.
Kromě toho, že si spojení mezi červenou a společenským postavením lidstvo vybudovalo a naučilo, mluví autoři též o jeho biologických důvodech. Ve společenstvích primátů, jako jsou například opice mandalové nebo paviáni dželada, je červená znakem mužské dominance a nejvýraznější je u alfa samců. A právě o ně mají samice největší zájem, protože jim poskytují ochranu a zázemí.
"Když vidí ženy červenou, nastartuje to u nich něco hluboce zakořeněného, něco, co je pravděpodobně biologicky zakódováno," vysvětluje Elliot. "Říkáme, že muži se v říši sexu chovají jako zvířata. Zdá se, že ženy vlastně také."
Barva hraje roli
Aby vědecký tým efekt červené barvy přiblížil, podnikl pokusy se skupinou 288 žen a 28 mužů. V sedmi experimentech jim překládali fotografie a zkoumali jejich reakce.
Jeden snímek byl například zarámován červenou barvou, zatímco druhý bílou a respondenti odpovídali na otázku "Jak atraktivní je podle vás muž na fotce?".
V dalších pokusech bylo na jedné fotografii triko zobrazeného muže digitálně zbarveno na červenou a na druhém na jinou barvu, přičemž intenzita odstínu byla stejná, aby byl rozdíl opravdu pouze v barvě.
Dobrovolnice a dobrovolníci pak hodnotili přitažlivost dotyčného i společenské postavení, které by mu na základě snímku přiřadili, a vypovídali o své ochotě dát si s dotyčným schůzku, políbit jej či se s ním dopustit sexuální aktivity, ale též o tom, do jaké míry vypadá vyfocený model mile, laskavě či přístupně.
Vědci zjistili, že muži vypadají díky červené mocnější, atraktivnější a sexuálně přitažlivější. A platí to skrze různé kultury, shodly se na tom respondentky ze Spojených států, Anglie, Německa i Číny.
Je však třeba dodat, že zázračné účinky červené mají své limity. Na to, nakolik jste vnímáni jako přátelští, milí či laskaví, nemá žádný vliv a ovlivňuje jen vnímání žen, u mužských účastníků výzkumu nehrála barva žádnou roli. Navíc záleží na kontextu, v němž ji vnímáme. Pokud se s ní setkáme v konkurenčním prostředí, jako například při sportovních utkáních, vede k horším výkonům.
Červená ovládá muže i ženy
Nebylo to poprvé, co Elliot zkoumal vliv červené barvy na hodnocení lidí, kteří ji mají na sobě či jsou jí obklopeni. V předchozí studii naopak zjistil, že přidá na atraktivitě ženám.
"O barvách uvažujeme z pohledu krásy a estetiky," shrnuje své závěry Elliot. "Jenže barva nese též poselství a ovlivňuje naše vnímání a chování, aniž bychom si toho byli vědomi."