Udělat vibrátor nebo tramvaj je podobné, říká designérka Marešová

aktualizováno 
Její vibrátory byly oceňované a nepřehlédnutelné. Nemá však pocit, že by její práci přespříliš poznamenaly, že by zastínily jiné její projekty. „Naopak, myslím, že se skrze ně lidé dozví i o mé tramvaji,“ říká designérka Anna Marešová s odkazem na svou spolupráci s pražským dopravním podnikem.

Vaši práci bez debat proslavily designové vibrátory. Musela přijít tak velká věc, tramvaj pro Prahu, aby to onu auru vibrátorů přebilo?
Já spíš myslím, že hodně lidí se díky vibrátorům o té tramvaji dovědělo. Jinak, já jsem předtím dělala návrh tramvaje jako bakalářku. Měla to být tramvaj pro Prahu, protože mně se ty nové tramvaje nelíbí, proto jsem chtěla vyjádřit svůj názor. Byl k tomu tehdy model, ale byl to vlastně ideový návrh. A po šesti letech jsem dostala nabídku spolupracovat s dopravním podnikem na reálné věci, což je velká výzva. No, je to velké sousto.

Prohlédněte si vibrátory i tramvaje Anny Marešové

Navrhovat tramvaje a vibrátory zní dost odlišně.
Hodně lidí se mě taky ptá, jaké to je, udělat tramvaj a jaké to je udělat vibrátor. A já odpovídám, že to je vlastně podobné. Mám svůj postup, pro mě je samozřejmě důležité, aby ta věc dobře vypadala a dobře fungovala, takže zkoumám, dělám si rešerše. Tak tomu bylo u vibrátorů a i s tramvají, zjišťuju, jak tramvaj funguje, včetně technických parametrů. Teprve pak přijde na řadu lámání chleba, tedy návrh.

Vibrátory dnes nakonec i vyrábíte. Musela jste do toho zapojit testovače?
Nezačala jsem s tím hned po oné diplomce, kterou jsem jim věnovala, měla jsem skoro dva roky pauzu. Říkala jsem si, že potřebuju odborníky z různých sfér. Pro kuličky jsem měla jako konzultantku gynekoložku. Měla jsem totiž peníze jen na jednu formu, proto jsem nemohla dělat víc velikostí. Musela jsem trefit nějakou univerzální. 

Našli jste ji?
Udělali jsme několik prototypů, lišily se například jen o pár milimetrů, nakonec z toho vyšel průměr 32. Mimochodem, rešerše mi řekly, že zrovna tahle velikost chyběla. Tak jsem si řekla, že to je opravdu díra na trhu. (smích)

Celý rozhovor na Óčko Drive

Designérka Anna Marešová:

„Designér by měl uvažovat ekologicky. Moje disertační práce končila jednoduchou myšlenkou, že designér může planetě kolikrát pomoct tím, že něco nenavrhne. Takže když přijde opravdu blbá zakázka, se strašnou chutí ji odmítnu,“ říká Anna Marešová.

Bude hostem pořadu Drive televize Óčko v neděli 21. srpna ve 22:00 hodin. Povídat si s ní bude Ivo Rafan Traxmandl.

Ani v případě tramvaje jste nekončila u sebe ve studiu. Musela jste chodit po fabrikách, do výroby. Jaké to bylo?
Když se bavím s konstruktéry nebo techniky, musím jim rozumět. Jen tak se vyhnu tomu, že se udělá něco, s čím nesouhlasím. Nesouhlas si musím obhájit. A to je někdy na těch jednáních obtížné. Například u tramvaje se mi to dělo pořád, všechny jsem donutila, aby tam byly rádiusy a oblé rohy.

Snaží se v Česku výrobci věci flikovat? Jaké s tím máte zkušenosti, musela jste si to fakt hlídat?
Hlídat se to musí. Nemyslím však, že by to bylo vždycky lajdačení, někdo ty věci prostě nevidí. Mnohokrát se mi stalo, že jsem jim vysvětlila, proč to má vypadat tak a tak, a po nějakém čase spolupráce už ty věci viděli. Ale člověk tomu musí být nakloněný. Když byl někdo a priori proti, nechtěl to udělat kvalitně, většinou jsem spolupráci ukončila. I když jsem se snažila dlouho škrábat prstíčkem v písku. A když najdu v těch fabrikách někoho, kdo je osvícený, ty věci vnímá a pak na výsledku uvidí, že to je rozdíl, když si pohlídá detaily, strašně si ho vážím. Takoví lidé jsou pro mě hrozně vzácní.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Takový je osud plastu ze žlutých popelnic. Půlka končí na skládce

Díky třídicí lince a jejím pracovnicím dokážeme plasty recyklovat. I když ne...

Když vyhodíme plastový výrobek do třídicího kontejneru, máme dobrý pocit. Reportér iDNES.tv Matěj Smlsal vyrazil do...

Prodávám v sexshopu a baví mě to, říká MOgirl Lucka

MOgirl Lucka miluje tetování a sama ráda kreslí.

Původem je holka z vesnice, po zastavení v Praze však skončila v Liberci. A zamilovala si ho. Plánuje vysokoškolské...

Hon na tygra: jak britský technik ulovil Hitlerův smrtící tank

Tiger měl renomé nezničitelného tanku.

Mezi spojeneckými vojáky vzbuzoval paniku. Oprávněně. Nacistický tank Tiger, šedesátitunové monstrum, se zdál...

Chlapi nejsou snadná kořist, říká domina a striptérka Majkelína

Majkelina

Je striptérkou, jako rázná domina má sadomasochistický projekt, se svou přítelkyní vystupuje jako bondage modelka. Pro...

Koně ve městě: když se světové metropole topily v hnoji

Zašlý půvab starých časů. Jenže koně ve městě znamenali problém.

Byl to problém, který narůstal. Čím více lidí žilo ve městě, tím více koní bylo zapotřebí k jejich přepravě. Nevábný...

Další z rubriky

Extrémní gastronomie: Králík ze střechy. Kočky jsme jedli ještě nedávno

Kočku známe jako parťáka v kuchyni, který čeká na své sousto. V jiných zemích...

Je pro nás nepředstavitelná, má nádech krutosti, v mnoha zemích není navíc legální. Přesto není konzumace koček věcí...

VIDEO: Vyzkoušeli jsme první český nevěstinec se silikonovými pannami

Rebecca má mírně vyděšený výraz.

Netradiční nevěstinec otevřeli začátkem listopadu v centru Prahy. Na toho, kdo si přijde užít, čekají místo živých žen...

OBRAZEM: Nahota, krása, neřest, nevinnost. Česko hostilo burlesku

Dýchá z ní svět zašlé dekadence, ale i komiky, politické angažovanosti a...

Dýchá z ní svět zašlé dekadence, ale i komiky, politické angažovanosti a radikality. A stále víc se zabydluje i v...

Najdete na iDNES.cz