Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak vám reklama vymývá mozek: citové vydírání a údajní odborníci

Útok na vlastní já a naprostá změna hodnot. Poprvé se o brainwashingu začalo mluvit v souvislosti s americkými válečnými vězni z korejských a čínských zajateckých táborů v 50. letech. Znáte ho ale na vlastní kůži, vymývat mozek se vám dnes a denně pokoušejí obchodníci a reklamy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

VyMeTaky.2

Zvláštní.

Že nezmínili ten spot UNICEFu s novinama, skleněným talířkem a dortíkem na něm, z něhož ruka odkrajuje lžičkou tak dlouho, než se objeví skrz talířek viditelná fotka nějakýho černošskýho dítěte. Ať si to dítě živí ten, kdo si ho vysouložil.

0/0
18.10.2009 22:50

Hufo

Re: Zvláštní.

no, problém je v tom, že na tomhle má evropa a amerika velký podíl. díky humanitě evropy jsou děti podvyživené. je to kruté, ale dřív to bylo v africe vyvážené. narodilo se deset dětí, osm umřelo a ty dvě stačila rodina uživit. pak se díky medicíne zmenšil počet mrtvých dětí, ale potravy nepřibylo. navíc to místní ani neuměli, vypěstovat víc. evropa dodala léky, ale neřešila co se stane. pak stačilo dodat do afriky zbraně, pár such a je to tam v prd....víme kde. a nyní, místo aby místním pomohla se zemědělstvím, tak je naučila čekat na humanitární pomoc, aby evropa neměla přebytky v zemědělství a udržela si zaměstnanost v tomto sektoru.

0/0
19.10.2009 12:25

Hufo

na mě stupidní reklama působí tak

že v krámě šáhnu po konkurenčním výrobku. prostě v tu chvíli se mi vybaví stupidita z telky a mám blok. blbý bude, až všechny reklamy budou stupidní.

0/0
18.10.2009 14:11

GenEtt

Re: na mě stupidní reklama působí tak

Na mě tak působí jakákoliv reklama. Kupuju  schválně to, na co reklama buď vůbec není, nebo jen malá a doufám, že ušetřené peníze výrobce použil na zlepšení kvality. Často to tak opravdu je - jogurty, sýry, cukrovinky jsou typický příklad. 

0/0
18.10.2009 14:49

Qvark

Nejen reklama

Totéž se přesně dá napsat i o náboženství .... odvolávání se na autoritu, opakování hesel do zblbnutí ... atd.

0/0
18.10.2009 13:11

Dědeček Vševěd

No, anebo třeba :

Výrobek byl klinicky testován !  ( Ale málokdy řeknou, s jakým výsledkem! ) :-P

0/0
17.10.2009 10:39

J i ř í

Re: No, anebo třeba :

Možná i s dobrým výsledkem. U nás je zřejmé, že jakýkoliv odborník (stejně jako politik či kdokoliv jiný) za příslušný úplatek vydá jakoukoliv zprávu. Takže bych se ani nedivil, kdyby ty klinické testy dopadaly vždy podle přání bohatého zadavatele.

0/0
18.10.2009 9:54

Kamka1985

Řekla bych...

Řekla bych, že je to hlavně o nás jako o spotřebitelích. Máme přece možnost volby. Když nechci, nemusím se na reklamu dívat, nemusím kupovat profláklé výrobky, nemusím civět na stupidní pořady. I když, uznávám, že vyhnout se veškeré reklamě je v dnešní době dost těžké. Pokud se teda nerozhodnete pro asketický život někde na samotě. Ale i tak jste v "ohrožení". Heh, přála bych si, aby si alespoň jeden den nikdo nekoupil ty stupidní časopisy jako Bravo, Spy, Rytmus života, Aha apod. Ani si nechci připustit, kolik kreténů je tímhle průmyslem živo. :-/

AAAAaaaa, kecy, prdy, beďary...

0/0
16.10.2009 20:31

sarumánek

nebo jinak

Autor nepochopil zásadní rozdíl mezi snahou někoho ovlivnit (což je zcela regulérní cíl, který používáme všichni) a vymýváním mozků. Samozřejmě, že když chci zapůsobit, záleží nas tom, jak dobře umím mluvit, co říkám, jaká dělám gesta, jak se obleču a tisíc dalších věcí. Potom třeba získám toužené místo nebo se mnou začne chodit nejlepší holka na celé škole. A o to se snaží  reklama - abych si něco oblíbil, něco konkrétního koupil. Nikoliv tedy, abych změnil své životní hodnoty a ztratil své já. Brainwashing byl používán k tomu, aby mi nevadilo někoho zabít, abych byl dokonale poslušným kolečkem stroje a absolutně ztratil vůli a rozhodovací schopnost - je to prostě něco úplně jiného. Novodobí inkvizitoři hledající současného ďábla v něčem tak srandovně neškodném jako je třeba "voní hezky", nebo "čistoskvoucí bělost" jsou směšní a trapní.

0/0
16.10.2009 16:43

Villy

Re: nebo jinak

R^R^

0/0
18.10.2009 13:26

sarumánek

nic hloupějšího už jsem dlouho nečetl

Napřed autor správně definuje brainwashing jako "útok na vlastní já a naprostou změnu hodnot", a potom sám, přesně ve stylu vymývačů mozků, vydává za pravdu naprostý blud - totiž že vymýt mozek dokáže i reklama a cíleně se o to snaží. Potkali jste snad někoho, komu sledování reklam způsobilo "naprostou změnu hodnot" a "ztratil své vlastní já"?  Kdo byl dřív třeba "oduševnělý typ", vnímavý chlapík, meditující o smyslu života, pak začal koukat na reklamy a stal se z něj hloupý, sobecný a bezcharakterní materialista? Může to myslet někdo vážně? A pokud je reklama nazírána jako produkt zla, vymývající mozek, jsou těmi ďáblíky v pozadí třeba Hemingway, Fellini, Lynch, Ridley Scott, Oliver Stone a desítky dalších umělců, kteří se na tvorbě reklam taktéž aktivně podíleli? Samozřejmě, že reklama někdy zjednodušuje fakta, je zavádějící nebo přímo lže, ale to děláme my všichni docela často - jsme tedy vymývači mozků i my nebo třeba Obama, protože pořád opakuje jednoduchý slogan "Yes, we can"?!?

0/0
16.10.2009 16:33

J i ř í

Re: nic hloupějšího už jsem dlouho nečetl

Takže reklamy, které nás obklopují, považujete za inteligentnější než tento článek?

0/0
18.10.2009 9:52

orrange

A obrana? Nejlepší obranu pužívám já

Jsem chudej jak kostelní myš tudíž jsem pro reklamy naprosto neperspektivní člověk. Ikdybych podlehl a chtěl si koupit nemám za co;-D;-D Udělejte to taky tak.

0/0
15.10.2009 23:53

Kačka5

Legrační

Je opravdu legrační, že tato "varovaní" publikuje samozvaně tzv. nejdůvěryhodnější deník v ČR. To jsou dnes metody našich médií!  A MFD v tom vede! :-/

0/0
15.10.2009 5:56

palmic

vite co je na tom clanku nejlepsi?

Ctete si o technikach jak lidi napalit, rikate si "hmmmm tak tohle na me neplati....", a pak se o to jdete podelit do diskuze a tim tady tocite bannery, coz je presne ucel tohohle clanku ;-D;-D;-D. Vyprovokovat k diskuzi a rotaci reklamy.

Nez prijde nejakej chytrak co na me zacne ukazovat, rad to tady parkrat otocim, abych Vam to mohl napsat.

0/0
14.10.2009 19:50

Teleke z Téléké

Re: vite co je na tom clanku nejlepsi?

já bannery netočím, používám AdBlock plus pro Firefox :-) banner už jsem neviděl přes rok...R^

0/0
14.10.2009 19:54

Martin V

Re: vite co je na tom clanku nejlepsi?

ty jsi hrdina internetové frontyR^

0/0
14.10.2009 21:38

Villy

Re: vite co je na tom clanku nejlepsi?

Já s ním (TzT), souhlasím, taky používám AdBlock, taky mě banery neotravují, nerozumím tvé ironii. Nebo že bys nevěděl, co je to taký AdBlock:-P?

0/0
18.10.2009 13:25

palmic

Re: vite co je na tom clanku nejlepsi?

To si mi to natrel co? Cekal jsem kdy se najde chytrak co se bude muset sverit s nejakou sterkou a ze vzdycky nejakej prijde - na to jsou ceske diskuze nejlepsi na svete.

To ze na to nekoukas neznamena ze je netocis, ja ho mam taky - zjisti si jak to funguje.

0/0
15.10.2009 15:55

CCblue

Re: vite co je na tom clanku nejlepsi?

Proč si myslíš, že se nad tebe povyšuje? Jen přece napsal, že každý má šanci většinu reklam odblokovat. Já třeba při televizní reklamě naprosto automaticky vypínám zvuk, takže v článku zmiňované melodie vůbec neznám.

0/0
15.10.2009 23:31

SZYslak3

no comment

Pekne odflaknuty clanek.

JDU SI DAT ACTIMEL ;-D;-D;-D

0/0
14.10.2009 19:24

Jops81

:)

co se tyce reklam, tak ja je beru jako "informacni".

Ale co me dokaze spolehlive vytocit jsou reklamy na vlozky a praci prasky...

Ale ocenuji dobre udelane reklamy. Napriklad reklamy od Nike, Pepsi, OSKARa(byvaly operator), proste super natocene reklamy u kterych se clovek pobavil.

a rozhodne tu nebudu tvrdit, ze reklama me neovlivnuje :-)

0/0
14.10.2009 19:19

ellienka

Re: :)

Jelikož máme TV zapnutou jako zvukovou kulisu, max. se na ni dívají děti, tak většinu reklam jen slyším. Takže tu reklamu znám, ale nevím, na jaký výrobek se vlastně vztahuje, neb ho nevidím :-)

Pokud už mne kdy něco v reklamě zaujalo, tak jsem ale neběžela hned do krámu nakupovat, ale spíše si o tom výrobku něco zjistit. Většinou čekám i na spokojenost dalších mých známých s dotyčným výrobkem..

Ze zkušeností jsem k výrobkům nabízeným v reklamách spíše skeptická..

0/0
16.10.2009 13:44

Psychor

reklama

"Vzhledem k tomu, že reklama na prací prostředek, která cílí na vymydlené hospodyňky, může být šokující či provokativní jen velmi těžko..." 8-o

tady se někdo právě vzbudil... a co tohle:

http://www.youtube.com/watch?v=hfKknd4-FQY

:-P

0/0
14.10.2009 18:49

Wes_Parmalee

Re: reklama

http://www.youtube.com/watch?v=tw2eI9VEbqc

0/0
17.10.2009 9:39

Arth-

JO! Přesně tak to je...

"Lidé přirozeně inklinují k jednoduchým řešením, a pokud nemusejí, složitým problémům se vyhýbají. Zjednodušení a černobílé podání proto většině z nás vyhovuje," vysvětluje psycholožka.

Proto volí ČSSD... a proto shání Paroubek na kandidátky blondýny...  :-P

0/0
14.10.2009 16:45

nomen.nescio

Re: JO! Přesně tak to je...

bohuzel nejsi, podle meho mineni, daleko od pravdy

0/0
14.10.2009 23:47

Magicmaster

Re: JO! Přesně tak to je...

Ano. ČSSD napíše "100 000 nových pracovních míst", ale lidem nedojde, že z ničeho ty místa prostě udělat nejdou... Někdo něco napsal, mně se to líbí, tak neřeším co a jak a jdu ho volit? Rv

0/0
16.10.2009 16:07

Bolkonski

Další příklad

že pouštět se do diskuzí o reklamě (marketingu) je zcela zbytečné - odborníkem je totiž zřejmě každý, kdo viděl spot na jogurty nebo mu někdo nabídl na ulici leták. Subjektivita nade vše. Inu, jdu dál okrádat babičky, ačkoliv se výhradně pohybuju v B2B segmentu a to ještě v strategy planningu. Než si to místní všeználci vygůglíte, můžete mi dál nadávat do vohnoutů, protože papouškování D-Fense není nikdy dost.

0/0
14.10.2009 15:34

Robin Ood

Re: Další příklad

Je to tak.. na druhou stranu, na diskusích je spousta fotbalových trenérů, doktorů, politologů, finančních expertů, právníků, automechaniků (zvláštní, jak jsou někteří vše v jednom :-) ) a mnohého dalšího, tak proč by měl zůstat marketing ušetřený... :-) Ale asi už se v oboru pohybuju moc dlouho na to, než abych byl schopnej pochopit, jak jsem celej segment vnímal jako "uživatel" :-) Ale jsem si dost jistej, že osvíceně :-)

0/0
14.10.2009 18:02

Hufo

Re: Další příklad

no, vohnout seš, páč zkratku B2B zná každej jouda, co si jenom čuchnul k marketingu a obchodu, takže nevím na co si si chtěl hrát.

a že si vohnout, to si potvrdíl i tím, že vaše firma je zaměřená na skupinu, která má velmi nizké obranné schopnosti. na jiný si netroufnete, co? protože to je pak potřeba už něco umět

0/0
18.10.2009 14:18

Bolkonski

Re: Další příklad

Opět jsem se královsky pobavil, takový ČEZ nebo PPF mají jistě velmi, ale velmi, "nízké obranné schopnosti" (kde na to chodíte?) ;-D

0/0
19.10.2009 16:17

Flynn

Zebraci dopisy

A co treba takove ty zebraci dopisy - Vasich xxx korun zachrani cernouskovi zrak.

Osobne na charitu prispivam, ale v zadnem pripade nekomu, kdo se takto prezentuje, aniz bych znal nejake vysledky.

Zejm. by mne zajimalo, odkud tito moderni zebraci berou moji adresu - ze zlatych stranek? ano, to bych i pochopil, kdybych v nich byl. Ano, to bych i pochopil, i kdyz tam nejsem, ale jak muze chodit takto dopis manzelce? ta nikde v zdanych sluzbach evidovana nejni. tedy pokud s udaji nekseftuje mobilni operator.

neni toto na zalobu?

0/0
14.10.2009 12:56

tinwe666

..

no jo, tak si budu zpúivat melodii kdyz si zavazuju tkanicky..to se mi stava permanentne..koupim si pak stejne neco uplne jinyho..

0/0
14.10.2009 12:30

PLASTOVKA

Ano, ano,

Nejjednodušší je černobílé vidění. A proto mi nikdo nemůže vyčítat můj názor, a to, že podle mého jsou 95 % reklam pouze lži a klamavá reklama. Reklamou se nenechávám ovlivnit ani náhodou a ty kecy, co za pomocí lží propagují nějaký výrobek mě neberou.

0/0
14.10.2009 11:45

Torvalds

Nikdo není imunní

Nikdo není imunní a kdo tvrdí, že je imunní, tak lže.

Nejvíc vymývají mozek média, novináři. Novinky, iDnes atd... všechno jsou velký vymývarny mozků - propaganda.

0/0
14.10.2009 10:35

Hucul

Re: Nikdo není imunní

To jo, clovek je totiz musi brat jen jako zdroj pobaveni, pripadne jako upozorneni na to, ze se neco stalo, a pak si to dohledat sam. Validni informace se obecne tezko dohledavaji a nekdy to nejde vubec.

0/0
14.10.2009 10:55

drobcule

Re: Nikdo není imunní

Jestli by pro nás nemela zase zacit vysilat svodobna evropa, abychom se odzvedeli jak na tom opravdu jsme ;-)

0/0
14.10.2009 11:07

Hucul

Re: Nikdo není imunní

Ale ani svobodna evropa by dneska nebyla objektivni, byla by to zase jen propaganda jine strany. :o) Jedine, co muze clovek delat, je nebrat nic vazne, neverit nicemu a mit doma bambitku. :oD

0/0
14.10.2009 11:15

drobcule

Re: Nikdo není imunní

Bambitku ;-D;-D;-D to už jsem dlouho neslyšela ;-D

0/0
14.10.2009 11:19

Hucul

Re: Nikdo není imunní

Uz jsem moc dlouho z CR a pouzivam i neobvykla slova, protoze mi prijdou uplne stejne neobvykla, jako vsechna ostatni.

0/0
14.10.2009 11:35

dRAhQsCH

Re: Nikdo není imunní

"Bambitku, abys věděl. A hned dvě... " kdo to pozná?

0/0
14.10.2009 11:46

Hucul

Re: Nikdo není imunní

Strelim si od boku, ze to rekl Rumcajs. :o)

0/0
14.10.2009 11:47

eraII

Re: Nikdo není imunní

Loupežník Sarka Farka z Hrátek s čertem, co?

0/0
14.10.2009 12:30

dRAhQsCH

Re: Nikdo není imunní

R^

0/0
14.10.2009 19:33

sarah123

Re: Nikdo není imunní

hele, devce, vzdyt je ti asi 26, podle prispevku kdesi na blogu, takze asi nejsi pryc zrovna moc dlouho. to fakt miluju, jak kazdej, kdo bydli 5 let v cizine (a to ti jeste pridavam, nejspis), tvrdi, ze uz je pro nej cestina minimalne (!) "neobvykla". uz se tesim, az tu vytahnes starocestinu, ta je pro tebe asi stejne neobvykla, jako jina slova, treba "auto".

0/0
14.10.2009 12:39

Robin Ood

Re: Nikdo není imunní

Tohle zas trochu chápu, pokud jsi v mládí nebyla knihomol a nedostávala do sebe stránky kvalitních neodborných textů po tisících, tak se v kombinaci s kompletně cizím prostředtím s malou možností kontaktu s původním jazykem může pár nedostatků objevit celkem rychle.

0/0
14.10.2009 13:04

Hucul

Re: Nikdo není imunní

Ale ja nemyslim, ze mam nedostatky v reci, spis naopak, kvetnatim. :o) Pouze si pouziti slova "bambitka" vysvetluji tim, ze jsem ho uz nepouzila priblizne stejne dlouho jako treba slovo "puska".

0/0
14.10.2009 13:33

Hucul

Re: Nikdo není imunní

Je mi 28 a v cizine uz jsem 4. rokem. Vsechna ceska slova jsou pro mne zhruba stejne vzacna, protoze uz 4. rokem mluvim se vsemi nemecky, anglicky, svedsky nebo dansky, takze mi na tu cestinu v hlave zbyva strasne malo mista a v zivote casu. Snazim se nezblbnout a nezacit delat hrubky, ale obcas mi ujede prst na klavesnici, snazim se mluvit beznou cestinou, ale proste ze mne obcas vypadne kvetnaty zblept jako "bambitka", snazim se volat casto rodicum a udrzovat kontakty s par slusnymi Cechy tady, ale faktem je, ze uz po tech par letech v cizine premyslim postrehnutelne dele, kdyz chci pouzit mene obvyklou slovni vazbu.

0/0
14.10.2009 13:30

Flynn

Re: Nikdo není imunní

Huculko, to je v poradku  - klidne pouzivej i slova jako "bambitka". Alespon nam tady vykouzlis v tom uplakanem pocasi usmev na tvari...

Alespon trochu vypadnes od tech ruznych synu Johanna ci Petera, anebo dcer Gudmundy apod... ;-)

0/0
14.10.2009 15:07







Najdete na iDNES.cz