Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Řídící letového provozu: Není to žádná hra s game over na konci

Nesou osobní zodpovědnost za životy lidí v letadlech. Musí zvládat permanentní stres, umět rychle reagovat a musí mít v hlavě kalkulačku. Náročné zaměstnání řídících letového provozu je však i vysoce ceněno. Jejich průměrný plat je přes sto tisíc korun měsíčně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Beer-Sheva

Řídící vs. mateřská

Nejradši mám tu US studii, podle které je hned po řízení letového provozu nejvíc stresující mateřská... Nic proti matkám na mateřské a jejich stresovanosti, ale tohle je jiný level

0/0
20.1.2011 15:27

stefi_ul

Re: Řídící vs. mateřská

myslim, ze nemuzes vubec nic vedet, co je materska... Hormony, ktery nemuzes zadnym zpusobem ovladat, ale ktery potrebuje tve telo a telo ditete... to je neco, co je nade vsechna povolani.

0/0
15.2.2011 7:40

Beer-Sheva

Re: Řídící vs. mateřská

A jejej... tady se mluvilo o úrovni zatížení stresem, ne o hladině hormonů ani smyslu mateřství. Vím co je to mateřská a vím co obnáší práce řídícího letového provozu. Až mi nějaká z řídících potvrdí, že měla na mateřské stres jako v práci, začnu uvažovat o přehodnocení stanoviska. Doporučuji zapnout VATSIM a zkusit si to, představit si 4 letadla letící určitou rychlostí, v určité výšce v 3D prostoru, v každém průměrných 150 živých lidí (což je 150 jedinečných bytostí, osudů, příběhů,něčích otců, matek, dcer, synů...) a ozkusit si tu neskutečnou zodpovědnost... Ženy jsou od přírody uzpůsobeny k tomu mateřskou zvládnout a hormony jim k tomu pomáhají. S jedinečnou kombinací schopností, které umožní člověku stát se řídícím letového provozu se rodí v průměru 4 lidi z tisíce. Nezatracujete a nesnižujte kredit téhle nesmírně náročné profese, pro kterou drtivá většina populace nemá vlohy a nemůže je ani nijak získat.

0/0
15.2.2011 18:31

houba_

maji

zodpovednost za nase zivoty, pracuji v neustalem stresu. musi se rychle rozhodovat proto maji nadprumerne platy okolo 150k a placenou dovolenou v laznich ... tedy az na ty platy a lazne stejne jako doktori, a jeste nemaji takovou lahudku jako celovikendove sluzby

0/0
13.1.2011 23:11

Garland

Re: maji

Tak ty chytráku asi nemáš ponětí o čem mluvíš.

0/0
14.1.2011 11:29

mpes3

Re: maji

nech ho být, ten vůbec netuší, která bije.

0/0
14.1.2011 12:33

houba_

Re: maji

copak? v necem snad nemam pravdu?

0/0
14.1.2011 23:12

rentsi

Re: maji

ne ze byste nemel pravdu ale kdyz udela chybu doktor kolik lidi tim muze zabit ? 2 mozna 3? Kdyz udela chybu ridici tak muze zabit treba i 200,300 lidi .Denne ridici odridi prumerne 100-200 letadle pricemz v kazdem je prumerne tak 100 lidi.. Denne:) Myslim ze to dava jasny nahled na zodpovednost ridich ne ? Ja myslim ze si ty platy zaslouzej :)

0/0
23.1.2011 14:38

jaajin03

Re: maji

R^R^

0/0
15.2.2011 10:03

Ghost47

Re: maji

Zubař nebo plastický chirurg na soukromé klinice na tom taky nebude zrovna blbě...

Když přistaneš na letišti nebo proletíš skrz náš vzdušný prostor, dostaneš fakturu. Ne, že to po x měsících zatáhne tvoje pojišťovna na základě nějakých tabulek a bodových hodnocení...

0/0
16.1.2011 17:51

Rezza

Re: maji

To jsem chtel napsat, dik!

0/0
28.2.2011 8:45

Airman_K

Re: maji

Zapni si VATSIM a zkus to chytráku !

0/0
19.1.2011 22:24

Beer-Sheva

Re: maji

Nezkusí... bude na to akorát vejrat, protože vůbec nebude vědět, která bije ;-D

0/0
20.1.2011 15:13

lobsterman

...

mlady pilot leti prvykrat ako kapitan lietadla a chce zafrajerovat. pri pristavani ho kontaktuje veza:

veza: tu veza, tu veza, kto ste ? nemame vase volacie znaky:

pilot: (ironicky) hadaj veza kto tu je ?

veza vypne vsetky svetla na drahach na letisku a povie: hadaj kde ?

0/0
13.1.2011 8:42

kookinka

navigátor

Dědův spolužák žil ve Státech a jeho syn byl u armády, já nevím, jak se jim říká, ale navigoval stíhačky (respektive jejich přistání a odlety) s těma praporkama. Vypadá to jako práce nic moc, ale ti kluci se tam prý střídali po dvou letech, jak to bylo vyčerpávající. 

Jinak hezký článek.

0/0
12.1.2011 16:48

uluf

Re: navigátor

http://www.youtube.com/watch?v=ef7dI49fSrg

Marshalling se tomu říká, viz odkaz :-)

0/0
12.1.2011 17:59

kookinka

Re: navigátor

Briti!!! Ti nikdy nezklamou :) Výborný, díky!

0/0
15.1.2011 20:09

gslater

To je vsechno dobry...

Akurat nikdo neresil proc sef RLP koupil obraz za XXX miliony korun, z penize danovy poplatniku.  Nebo kdyz RLP vyhlasi tendr, tak manzelka od sef RLP to vyhraje?

0/0
12.1.2011 11:22

sekosjiri

Re: To je vsechno dobry...

RLP nedostava ze statniho rozpočtu ani korunu a obrazovky o kterých mluvíte musí splňovat xxx krat vetší požadavky než normální obrazovky a protože je jich potřeba jen velmi málo vyrábí se v malých nákladech a proto jsou velmi drahé.

0/0
12.1.2011 11:40

sekosjiri

Re: To je vsechno dobry...

Teď koukám že jsem si špatně přečetl váš text pardon.

0/0
12.1.2011 11:50

qantas5

Re: To je vsechno dobry...

Jste tedy první poctivý morální neinformovaný závistivec v této diskuzi. Blahopřeji Vám.

0/0
12.1.2011 12:09

dukec

Re: To je vsechno dobry...

tak to vypadá, když někdo střílí do tmy slepýma kulkama(nedovoluji si tvrdit, že přímo Vašima...)

0/0
12.1.2011 18:22

lukhov

Clanek

Velice pekny clanek. A ty vtipky jsou super.;-DR^

0/0
12.1.2011 11:16

JSA

Re: Clanek

Taky děkuji ;-DR^R^R^

0/0
12.1.2011 12:38

JSA

Re: Clanek

Myslím autorovi článku ;-)

0/0
12.1.2011 12:38

digitl

Re: Clanek

Perfektní vtípky. Moc děkuji ;-D

0/0
12.1.2011 12:50

mpes3

Re: Clanek

ty vtipy jsou pořádně starý a je jich plnej internet, nechápu že nad nima vzdycháte...

0/0
12.1.2011 15:16

dracekvo

Re: Clanek

všichni to znát nemusí.

Mě vzdy dostává to drsné přistání s autopilotem :)

0/0
12.1.2011 16:39

objednavkasvacin2

Re: Clanek

vsichni to sice znat nemusi, ale lzive tvrzeni ze je maji primo od zdroje, kdyz vetsina z nich existuje dele nez kolik je autorovi clanku, tak to je naprosto dementni.

0/0
13.1.2011 12:36

stále jemně perlivá mattoni

Na řízení letového provozu jen střední škola?

8-o

0/0
12.1.2011 11:16

randomofamber

Re: Na řízení letového provozu jen střední škola?

No proč ne? Tato profese prostě nevyžaduje VŠ znalosti. Proč by měl dispečer umět počítat limity, derivace, integrace a jiné? Dispečer musí mít spíš hlavně schopnosti zachovat klid v krizové situaci a umět se rychle a zároveň správně rozhodovat plus prostorová představivost aby si dovedl(a) představit kde v prostoru se letadla nacházejí... no a pak stačí umět anglicky.... Když na to přijde, tak na to nemusí mít ani střední školu. Stačí aby daná osoba byla gramotná a měla popsané schopnosti.

0/0
12.1.2011 11:32

sekosjiri

Re: Na řízení letového provozu jen střední škola?

Jak píše randomofamber, a ještě bych pridal že vysokoškoláci mají často menčí úspěšnost než středoškoláci mnoho z nich prostě až moc dlouho řeší a dedukují porovnávají atd.. a pak jim nezbívá čas věci řešit.

0/0
12.1.2011 11:43

randomofamber

Re: Na řízení letového provozu jen střední škola?

Přesně, někde jsem dokonce četl studii, která dokazovala, že vysoké vzdělání brzdí schopnost rychlého rozhodování. Tam to ovšem bylo zaměřeno na firemní sféru, kde bylo možné aplikovat pravidlo "rychlé i když ne úplně správné rozhodnutí je mnohem lepší než sice super nejlepší, ale s křížkem po funuse. Toto ovšem není možné u letového provozu aplikovat, tam musí být každé rozhodnutí správné a je tedy jasné, že testy projde jen opravdu málo lidí, kteří toto umí povětšinou "od přírody" než že by se to roky učilo (mluvíme o základních vlastnostech daného člověka).

0/0
12.1.2011 12:20

qantas5

Re: Na řízení letového provozu jen střední škola?

"rychlé i když ne úplně správné rozhodnutí je mnohem lepší než sice super nejlepší, ale s křížkem po funuse" - mj. na této filozofii je naše ráce záložena. Děláme rychlá rozhodnutí, byť ne vždy optimální. Správná, ale ne úplně správná, protože často exisuje správnější. Ale i to ne úplně správně řešení je furt dostatečně správné na to, že zajistí bezpečnost letu, byť třeba v dané situaci trochu omezí ekonomiku.

Když máš čas - třeba když je slabý provoz - můžeš klidně vymýšlet optimální řešení, ale když je toho hodně, prostě děláš rychlá dobrá rozhodnutí.

0/0
12.1.2011 12:31

qantas5

Re: Na řízení letového provozu jen střední škola?

*práce

0/0
12.1.2011 12:35

Kuliocko

Re: Na řízení letového provozu jen střední škola?

vy opravdu pracujete na pozici dispecera letoveho provozu?Mohl bych na vas dostat kontakt, moc rad bych vam polozil par otazek, tento clanek a dale pak web RLP na me velice zapusobil a rad bych se pokusil tuto pozici vybojovat, nicmene preci jen jsou jiste otazky ktere bych rad mel jasne, pokud nechcete zverejnovat vasi adresu, prosim ozvete se mi na kulivoko at gmail dot com

0/0
14.1.2011 19:17

Tectosagos _)

pachatel článku je neschopný smolil

baterie se mu "vybYla" 8-o - neumí ani česky,

tak papouškuje cizí slova v domnění že to navenek zakryje.

Možná před hlupáky,

co žerou "stres, adaptabilita, multitasking, dispečer, trasy, adepti, navigace, vizuální, kontakt, imaginární, sektor, horizontálně, vertikálně, detekování, profesi, rekruti, konfliktů, ..." :-/  Nacpat tolik zmetků do pár odstavců...

 

0/0
12.1.2011 11:09

piErcE

Re: pachatel článku je neschopný smolil

Ten hlupak jsi maximalne ty. Vetsina z tech slov, co tam "jakoze kritizujes" jsou teminus technicus.

0/0
12.1.2011 13:17

Vašek2

Re: pachatel článku je neschopný smolil

Vem si oborový slovník a nosočistku, až budeš bulit nad svým zanedbatelným, nule se blížícím IQ.

0/0
14.1.2011 11:10

randomofamber

já mám nejraději tuhle

pilot: věži, máme problém! vypadla elektronika, hoří motory a padáme!

věž: rozumím a už si vás škrtám...

0/0
12.1.2011 11:08

New York New York

.

;-D;-DR^

0/0
12.1.2011 11:04

HrubesaMares

ad platy

za podobne penize by mohli pospavat v parlamentu ;-)

0/0
12.1.2011 10:54

Želva Antimultikulturistka

přepisy

Pánové nelžete nám prosím. Pochybuju že vám ty přepisy poskytlo ŘPL. Tenhle text na internetu koluje už roky a mám dojem že sem viděl i anglické originály. Je to evidentně smyšlené.

0/0
12.1.2011 9:50

Roman!

Re: přepisy

žádný hoax to není. Autentické to je, jenom to není z českého ŘLP

0/0
12.1.2011 10:10

Ghost47

Re: přepisy

Ale byly i lepší:

Věž: "United 226, start povolen."

Věž: "United 226, start povolen."

Věž: "United 226, jste jak moje žena, vůbec neposloucháte".

United: "Věž, United 262, možná když na ni zavoláte jejím jménem, tak poslouchat bude."

0/0
12.1.2011 10:44

Engin

Paní ŘLP

To by mě zajímalo, jestli ta pěkná blondýnka na fotce ja tatáž co má tak hezký hlas ve skeneru na CTR;) Nevíte někdo?

0/0
12.1.2011 9:18

Marek1966

Re: Paní ŘLP

Taky si představuju, že je to ona. Má nádherný hlas. :o) Její Radar contact zní tak sexy.V

0/0
12.1.2011 9:58

uluf

Re: Paní ŘLP

Tzv. šestá pravda o ATC praví: "Sexy voices don't necessarily account for sexy pilots." A to samý platí i pro ATC :-D

0/0
12.1.2011 11:21

qantas5

Re: Paní ŘLP

Zrovna tahle zní poměrně mdle, ale tuším, které myslíte.

0/0
12.1.2011 10:15

sekosjiri

Re: Paní ŘLP

ona je taková mdlá :)

0/0
12.1.2011 15:28







Najdete na iDNES.cz