Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Šetřílkovská auta uspoří peníze a méně páchnou. Ale moc nejedou

Posledních dvacet let je automobilový průmysl spjat s honbou za co nejmenšími emisemi. Zelená auta ušetří vaší peněžence i životnímu prostředí. Pátrali jsme, jaké vozy mezi ně patří, a zjistili, že jim překvapivě kralují dieselové motory.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

New York New York

.

Ropy je dost, neřeším.

0/0
28.2.2011 22:38

Barbucha_the_bearspook

Hmm

Taky šetřím. V papírech mám městskou spotřebu 17.2 l/100km a jezdím za pouhých 15 l/100km.

0/0
28.2.2011 21:19

Johnny006

No ale když se započítají ostatní provozní náklady

jako vždy se ukáže že to nejsou vůbec žádná šetřílkovská auti. Rv

V uplně obyčejném 20 let starém Opelu Astra s historickým atmosférickým benzínovým motorem který má už namakáno 440 tkm odvezu v kufru běžnou šatní skříň a to i za 7,5l LPG. Bral jsem ho teď v Kolíně 17kč/l.

0/0
28.2.2011 19:25

Neznám špinavé peníze

No to je přece jasné

V litru benzínu nebo nafty je určitý počet atomů uhlíku. Při spálení, oxidaci, se spotřebují na jeden atom uhlíku dva atomy atmosférického kyslíku, pokud pominu nedokonalé spalování na CO. Takže produkce CO2 na kilometr jde zredukovat na "spotřebu na kilometr". Nic jiného v tom není, auto co žere 5l/100 km nemůže vyprodukovat méně CO2, než jiné auto se stejným palivem a spotřebou 5l/100km. Mimochodem, spotřeba se udáví nikoli v mililitrech/km, ale v litrech na 100km, takže produkce CO2 by se měla také udávat, v kg/100 km. Úžasné auto s produkcí 120g/1km vyprodukuje 12kg /100 km, což už vypadá blbě. ;-D

0/0
28.2.2011 17:47

firaga

-

"Zelená" auta ušetří leda tak velké kulové a ne životní prostředí.

0/0
28.2.2011 16:11

f0rr35t

Re: -

R^ Neušetříš prachy ani životní prostředí a to se vážně vyplatí EU

0/0
28.2.2011 18:39

psyonic

Nafta patri do kamen a elektrina do zasuvky.

Nechci se dozit doby, kdy mi nezbyde jina moznost, nez nasedout do "eko" auta s obsahem 00 nic. Neni nad kvality poradneho V8. Uz kvuli zvuku!

0/0
28.2.2011 13:27

Benito Juarez

Re: Nafta patri do kamen a elektrina do zasuvky.

Ten kdo má auto na ježdění by s tebou nesouhlasil.

0/0
28.2.2011 21:25

Mumrli (perzekuovany za pravdu)

Re: Nafta patri do kamen a elektrina do zasuvky.

V8 je málo. Když už něco pěkného na hraní, tak V12. Sice si to vezme kolem 20l, ale jednou za čas se to snese :-)

0/0
28.2.2011 21:50

Olds

ekohovadina desetiletí

Posuzovat "ekologičnost" auta podle produkce naprosto neškodného a nejedovatého plynu CO2 je největší ekohovadina posledních let.

Skoro všechny ostatní plyny a saze vypouštěné z výfuku auta jsou škodlivější, než CO2, který běžně pijeme v bublinkových limonádách a ostatních perlivých nápojích, tlakem neškodného CO2 se dnes i čepuje pivo.

0/0
28.2.2011 12:57

f0rr35t

Re: ekohovadina desetiletí

R^ kromě toho CO2 neprodukuje pouze člověk.

0/0
28.2.2011 18:40

Barbucha_the_bearspook

Re: ekohovadina desetiletí

Baže, zato produkuje metan a na ten se zase dá jezdit :-).

0/0
28.2.2011 21:21

tojsouveci

Ekohonba

Ale oni nás do toho jednou nutit budou. Podobně jako u klasických žárovek někdo vymyslel nesmysl s názvem "odpadní teplo" a na tom se založila teorie, že je potřeba v domácnostech toto "odpadní teplo" neprodukovat a proto bude nejlépe žárovky zakázat a nahradit je jakýmisi "úsporka,mi" bez ohledu na to jakou ekologickou stopu zanechá výroba a likvidace těchto "úsporek". A lidé se nechávají rádi a ochortně zmanipulovat. Stačí vyslovit jen kouzelné sllůvko "eko" a je to. ;-(

0/0
28.2.2011 11:54

Damik

Re: Ekohonba

tak tohle není zas tolik o ekologie, ale spíš o politice. Zatímco elektřinu si EU a USA může vyrobit vídeméně pomocí vlastních zdrojů, v případě ropy se musí spolehnout na Rusko a OPEC což je opravdu sbírka zajímavých států.  Nakonec budeme jezdit na elektřinu i když bude ropy dost a bude levná.

0/0
28.2.2011 12:57

kluvi

pekné

Chválim článok. Konečne nejaký EKOvyvážený. Pádam do mdlob ked napriklad všetci jasajú nad zero emisson vodíkovými autami. Akosi si nadšenci nevidia ani na koniec dvora. Výroba stojí nejaké emisie a navyše pokiaľ sa nenájdu na zemi výdatné ložiská vodíku a kyslíku (hahaha) tak sa na výrobu H2 akosi musí použiť zemný plyn (to môžeme rovno jazdiť na CNG) alebo elektrická energia (to môžeme rovno jazdiť na elektrinu).

Bolo by super, keby sa tu ešte kvantifikoval ekologický dopad prevádzky dieselových motorov. Osobne si tipujem, že normu na CO2 presadili ich výrobci. Bolo by to zaujímavé po započítaní emisií NOx.

0/0
28.2.2011 8:48

bopicek

Re: pekné

To nemůžou protože by potom výrobcům těch mazutových motorů zybyl jen oči pro pláč.

0/0
28.2.2011 13:10

mlčanlivý boban

To tým dizajnérom platia za škaredosť?

nechápem, prečo sú skoro všetky tie "ekologické" autá tak škaredé.... 8-o

0/0
28.2.2011 8:42

Mumrli (perzekuovany za pravdu)

Moc pekny.

Mel jsem dlouhodobou spotrebu 5,8l/100km, kdyz jsem kazdy den dojizdel do prace (50 km) 2,5l JTD petivalcem. Ty dve decky rozdil od "usporneho auta" to fakt vytrhnou...nehlede na nesrovnatelne lepsi jizdni vlastnosti, nez ma nejaky pullitrovy chrchel co se musi k vykonu premlouvat deset minut.

0/0
27.2.2011 23:03

JeFFik

Re: Moc pekny.

nechci ti do toho kecat, ale když má ten chrchel (diesel) spotřebu 3,5 litru tak rozdíl není 2 decky ale dva litry, což je pouhý desetinásobek tvého odborného odhadu ;-)

0/0
28.2.2011 14:13

Mumrli (perzekuovany za pravdu)

Re: Moc pekny.

Reagoval jsem spíš na tuhle větu:

"V první padesátce nejúspornějších aut jsou povětšinou malé vozy se slabými motory. Tomu odpovídají zaznamenané průměrné spotřeby maximálně do 5,6 litru u dieselů a 6,8 litru u benzínových aut."

Ono je leckdy úspornější jezdit s autem co má normální motor, a jen to tak šimrat, než s maloobjemem, kterému člověk musí stát na krku i v mírném kopečku.

Navíc když jsem se fakt snažil jet s lehkou nohou, šlo to i za 4,8l/100 - a rozhodně ne jen po rovině, cesta ze Štěchovic na Stodůlky. Komfort takového cestování je ale jiná otázka - jako pokus dobrý, ale zkoušet to každý den bez jiné možnosti bych asi nechtěl.

0/0
28.2.2011 21:47

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Ekologie

nerovná se málo CO2, auta na naftu sice méně žerou palivo a mprodukují CO2, ovšem vypouštějí více větší sajrajty...

0/0
27.2.2011 16:07

zbiro

Re: Ekologie

Jaké větší sajrajty? Já mám za to že benzín i nafta se vyrábí ropy, jen různými technologickými postupy, tzn že ty sajrajty které nejsou v benzínu asi někdo někde, nejspíš v rafinerii odstraní.Jak? No ekologicky samozřejmě, takže benzín je vlastně ekologičtější ;-D. Sečteno potvrzeno 9 L/100 km benzínu je ekologičtější než 6,9 L/100 km nafty u stejně výkonného motoru. Nebo to tak není? Myslím že žijeme v době kdy muži věří že Viagra je vlastně zázrak, nikdo nepřemýšlí tak, že je to jen sajrajt, který zvyšuje tlak, spousta lidí lije aditiva tam kde již adiva jsou a spousta lidí si koupí Audi A4 s pocitem vyjímečného auta. Každá mince má dvě strany a každá pravda je hodně vzdálená tomu co se o ní dovídáme.

0/0
27.2.2011 17:26

My.WinCleaner

Re: Ekologie

Už z toho, že benzin a nafta jsou docela rozdílné látky a potřebují pro předání energie jiné motory, lze usoudit, že i zplodiny budou rozdílné. Často od auta s dielsovým motorem které jede přede mnou nebo hlavně když se rozjíždí,  je takový smrad, že musím uzavřít ventilaci v autě. U současných aut s benzinovým motorem se to nestává.

0/0
27.2.2011 18:25

aluminiový alobal

Re: Ekologie

to co se v rafinerii "odstraní" to se tam taky zpracuje(z rafinerií skutečně žádný odpad není), kdežto z dieselu to vylítne výfukem

0/0
27.2.2011 18:59

aluminiový alobal

koukám

že vydechuju víc CO2 než průměrný auto(jedu nonstop) asi by mě měli zakázat

0/0
27.2.2011 19:03

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Re: Ekologie

1) No v podstatě ne všechny uhlovodíky jsou spáleny na CO2 a H2O, zejména u nafty tomu tak není

2) NOx, to je problém i benzíňáků. V benzínu (ani naftě) duskíku moc není, ale vysoká teplota a atmosferický dusík najednou začne být reaktivní.

0/0
27.2.2011 20:02

bopicek

Re: Ekologie

No jo, ale norma EURO 5 pro NOx u benzínu povoluje max 0,06 g/km a pro diesely ta samá norma 0,18, což je nějáké divné ne? 3x tolik povolit pro diesely. Kdybych to srovnával těch 0,18 u benzínu, tak je vlastně disel ne Euro 5, ale Euro 2 alespoň u NOx.Rv

0/0
28.2.2011 13:05

Mrkef.

Re: Ekologie

Už je rozdíl v tom,že benzin je směs lehkých ulovodíků a nafta těžkých uhlovodíků :-P

0/0
27.2.2011 20:59

kulik933

TopGear

nejmenší auto na světě v top gearu tak to mě dostalo http://www.youtube.com/watch?v=dJfSS0ZXYdo

0/0
27.2.2011 14:04

bopicek

Ta nejekologičtější auta jezdí na naftu :-)

Tak to jsem se velmi pobavil. Možná pokud by tam dodali, že pokud se mluví o CO2, tak ano.

Ale proč pořád všichni tutlají, co všechno ostatní vypouští, co je mnohem smrtelnější než CO2, které dýcháme i my.

Například NOx a PM, to pořád nikoho nezajímá a má to největší a nejhorší  vliv na živé organizmy a tedy i na člověka. Uveřejňování CO2 je marketingový trik, jak zlegalizovat ty smraďochy. A pokud se tady někdo bude ohánět filtry pevných částic, tak si o tom principu něco napřed přečtěte. A také se podívejte na kompletní normu Euro 5 (ne jen CO2) a uvidíte ten rozdíl, jak je "tvrdá" na diesely.Rv

0/0
27.2.2011 10:07

KarelV

Re: Ta nejekologičtější auta jezdí na naftu :-)

Mě zas pobavila snaha výrobců automobilů (konkrétně třeba TOYOTA) spalovat zachycené NOxy a PM (tuhé částice) na "neškodné produkty" ....  ;-D;-D;-DRv ... když za neškodný lze považovat snad jedině samotný dusík....

0/0
27.2.2011 11:50

Zubcasu

Re: Ta nejekologičtější auta jezdí na naftu :-)

Pravě proto se NOxy spalují.

0/0
27.2.2011 12:15

Stoura

Re: Ta nejekologičtější auta jezdí na naftu :-)

Spalování je oxidace. Na co chcete spálit oxid?

0/0
27.2.2011 13:22

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Re: Ta nejekologičtější auta jezdí na naftu :-)

No třeba NO na N2O4, ale pořád to není neškodné.

0/0
27.2.2011 16:09

Zubcasu

Re: Ta nejekologičtější auta jezdí na naftu :-)

NO je jedovatý. Další oxidací se spaluje na méně "skodlivé".

0/0
27.2.2011 19:17

Stoura

Re: Ta nejekologičtější auta jezdí na naftu :-)

Domníval jsem se, že NOx je obecné označení pro všechny oxidy dusíku.

0/0
28.2.2011 6:00

Dewils1

!

v jednom anglickem pořadu se testoval elektromobil, v noci se světlama, zaplé rádio a topení a po 40 km se muselo nabíjet:-)

0/0
27.2.2011 9:57

MerlinMagic

Re: !

Tak to je jasný ;-D Ono i udávané dojezdy až xxx km...tak možná prvních pár týdnů za naprosto ideálních, téměř laboratorních podmínek. Například u mobilů udávají výdrž až 12 dní a reálu je to tak 5.

0/0
27.2.2011 10:03

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Re: !

U elektomobilů záleží strašně moc na typu, dnes se dělají modely i s docela dobrým dojezdem, výkonem a krátkým nabíjením, cenou za to je vyšší hotnost a hlavně cena, do budoucna podle mě jsou elektromobily jasná volba, jediným slabým článkem jsou dnes baterky:-)

0/0
27.2.2011 16:12

Mr_Hankee

Re: !

Mno, jestli se hodně nezvýší kapacita baterek (při stejné hmotnosti), tak je IMHO lepší nějakej hybrid. Baterie tak na cca 30-50 km moc vážit nemusí a po městě či do práce a domů to většinou stačí. Na delší štreky je čistý elektrovehikl celkem blbost, pomalu se obnoví kapacita a vozit půltuny závaží je dost neefektivní. Tam se (doufám) prosadí něco jiného (vodík, CNG / LPG, palivové články, ... jánevímco).

Každopádně objevují se zprávy, že s ropou bude brzo problém. Ne snad ani zásoby, ty ještě jsou a pár desítek let budou, ale pomalu začne být problém je těžit tak rychle, aby to stíhalo pokrýt spotřebu, takže snad se pomalu posunem k nějakému jinému pohonu.

0/0
27.2.2011 19:03

MerlinMagic

Elektro

Pokud si pořídím elektromobil za cca. 750 000,- kde cena baterií je 400 000,- a každých 5 - 7 let nutná jejich výměna, tak ušetřím co?

0/0
27.2.2011 8:51

Switch2

Re: Elektro

Ještě vloni jsem mluvil se zástupci Toyoty v ČR a ti mi říkali, že do té doby měnili baterii pouze u jediného hybridního auta Toyoty a Lexusu. A to auto navíc stálo asi půl roku někde v zahraničním bazaru, takže baterie byla mrtvá nepoužíváním. Jinak cena baterie je v průměru cca. 200 tisíc Kč, u Priusu o něco méně, u Lexusu více.

0/0
27.2.2011 8:59

nikotino

Re: Elektro

ale elektromobil není hybrid. Tam je těch baterek přeci jenom o fous víc;-D

0/0
27.2.2011 9:05

MerlinMagic

Re: Elektro

Já také nemluvím o hybridu.

0/0
27.2.2011 9:07

Switch2

Re: Elektro

Omlouvám se, nevšiml jsem si, že mluvíte o elektromobilech :-) Tam je těch baterií opravdu víc a při uvedené ceně 400 tisíc se náklady na ušetřeném benzínu (při ceně 2 Kč/km vs. 0,3 kč/km) podle mě vrátí po cca. 250 tisících kilometrech.

0/0
27.2.2011 9:30

MerlinMagic

Re: Elektro

A to už bude auto "odlítané" takže úspora žádná. Rv Nehledě na to, že ty baterie nevydrží 250 000 km ani náhodou.

0/0
27.2.2011 9:35

Switch2

Re: Elektro

Uvidíme. Každopádně souhlasím, že v současné době je pořízení elektromobilu ekonomická sebevražda :-) Smysl má snad jen pro firmy se "zelenou" politikou, kteří se tím chtějí prezentovat.

0/0
27.2.2011 9:37

MerlinMagic

Re: Elektro

Tak nějak.

0/0
27.2.2011 9:40

Stoura

Re: Elektro

Vyplatí se i tam, kde jsou jen krátké výjezdy a dlouhé stání u zásuvky. Podobný druh provozu, jako ještěrka na nádraží.

0/0
27.2.2011 13:25

MerlinMagic

Re: Elektro

Už jen to, že stálo půl roku v bazaru svědčí o "oblibě" těchto aut ;-D

0/0
27.2.2011 9:09







Najdete na iDNES.cz