Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poslední zvonění: kupujte trabanty, žigulíky, wartburgy. Nebudou

Zavzpomínat na doby reálného socialismu, vzít trabanta, naložit stany na zahrádku a hurá do Bulharska do kempu už brzy nebude možné. Trabanty totiž zmizí z trhu,takže je nejvyšší čas se po nějakém pěkném autě z dob nedávno minulých podívat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jmen0.prijmeni

v anketě mi chybí Tatra

Proč tady píšete pouze o plečkách se dvěma, třema max. čtyřma válcema? Na českých silnicích se proháněly i pořádné vozy. Já jsem svoje dětství strávil v pohovce Tatry 603. Otec auto koupil z druhé (resp. třetí ruky) přes známé. Nebyl to žádný papaláš se služební Tatrou. Kouřící, slabé, hlučné, pomalé a nekomfortní vozy jsem znal pouze z vyprávění.

0/0
14.6.2011 16:12

1000mb

Autorovi asi hrabe,ne?

Náš Escort je z 99. roku,kupovali jsme ho za 330tis.,dneska má najeto 92 tis.km.Je to podle něj kapitalistický vrak 90.let8-o

0/0
3.6.2011 18:02

Hema Helmutovič

Re: Autorovi asi hrabe,ne?

Vrak je možná silné slovo, ale  auta z počátku devadesátych let, jsou dnes v podstatě neprodejné díky ekopoplatku.

Já například nesouhlasím s tím, že tehdejší vozy měly malé zavazadelníky.  Sám vlastním Trabanta kombi a při sklopení sedaček dosáhnu 1400 litrů. Obří Škoda Superb II combi disponuje 1860 litrů to neni zas takový rozdíl. Můj druhý Trabant limuzína má zase větší kufr než třeba favorit. Bylo to dáno menší pasivní bezpečností, než je dnes. Z dnešních vozů neni pořádně vidět kvůli bezpečným sloupkům, Trabant je naopak krásně prosklený.

Myslím si že, kromě škodovek s placatým zavazadelníkem pod přední haubnou, na tom s objemem kufru předrevoluční auta byla dobře.

Je však dobře, že se takovéto články píšou. Rád si počtu...

0/0
4.6.2011 1:11

GhostDogXXL

Re: Autorovi asi hrabe,ne?

Asi záleží co si kdo představí pod 90tými léty. Já si rok 1999 pod nima nepředstavím, ale spíš mě napadly nižší ročníky - zvlášť když se mluví o vracích - tak se nečerti.

0/0
4.6.2011 19:08

bluespirit

Nehledě na nepřesnosti

(třeba u rámové karoserie Trabantu jsem se pobavil), tak se zapomnělo na Moskviče, což bylo taky zajímavé přibližovadlo.

Pokud se mluví o pohodlí u Dacie, tak Moskvič byl v tomto ukázkový. A měl věci, o kterých si mnohé škodovky mohly nechat jen zdát - stahovací okénka vzadu, pořádné sedačky, opěrky hlavy. Dalo se v něm v pohodě jezdit i na dlouhé trasy.

Navíc díky místu vzniku neměl absolutně žádné problémy v zimě.

P.S. U wartburků je třeba napsat, že měly jenom jednookruhové brzdy, takže když praskla hydraulika, byl to dost zajímavé ;-)

0/0
3.6.2011 13:32

Fido

Re: Nehledě na nepřesnosti

Moskvic a pohodli? Ani nahodou. Byl to sice nezmar ale pomerne liny a tvrdy. Ovsem luxus byla Volha. To byl opravdu prostorny a pohodlny kocar se slusnym vykonem.

0/0
3.6.2011 16:22

Serf

Re: Nehledě na nepřesnosti

Carevna ano, ale ta zrala jako maly letadlo.

0/0
3.6.2011 21:12

pri-placeni-se-prosim-usmivejte

Re: Nehledě na nepřesnosti

Moskvič měl opěrky hlavy z výroby až od typu 2138/2140 (inovovaná karoserie typu 412), ale i starší typy měly zajímavé, u nás nevídané vychytávky - už v r. 1968 (typ 408) měl např plynule regulovatelné podsvícení palubních přístrojů a místo klasických pojistek byla cívka s odpor. drátem napnutým mezi kontakty, který se při přepálení jen odmotal a znovu zastrčil mezi kontakty. A co se týká síly motoru - i u obsahu 1300 (typy 408 a 2138) se dokázal rozjet na rovině na 4 jen na volnoběh a to i plně obsazený, takže byl velmi vhodný na tahání vleků, jen brzdy byly slabší a bylo třeba s tím počítat na rozdíl třeba u Wartburga 353, kde i jednookruhové bubnové brzdy (montovaly se ale jen do roku výroby 1971) dokázaly auto s naloženým vlekem v pohodě zastavit (bylo to konstrukcí brzd přední nápravy, kde W 353 měl na každou čelist solo brzdový váleček).

0/0
3.6.2011 16:36

DRDR

Re: Nehledě na nepřesnosti

Souhlasím. Moskvič byl skvělé auto a ve své době i levné. Byl dokonce levnější než Škoda 120. Jediná jeho velká vada bylo to, že rychle rezatěl. Jinak se s ním ale jezdilo skvěle a na dálnici se rozjel i na 140 až 150. Ale pak už byl také vír v nádrži a v autě nebylo slyšet vlastního slova.

:-)

0/0
4.6.2011 19:12

Zůstaň nad věcí, baby

Re: Nehledě na nepřesnosti

Nedokážu si představit Moskviče 408 jet po dálnici 150!!! :-))) Tyhle auta , jako Volha a Moskvič, člověk tak maximálně vídal líně a majestátně se ploužit šedesátkou po městě :-)))

0/0
5.6.2011 19:56

Tommy Gun

Re: Nehledě na nepřesnosti

Náš Wartburg 353 z roku 1980 měl dva brzdové okruhy.

Tady je to pěkně popsáno: http://www.w353.cz/technika/brzdy.html

0/0
4.6.2011 12:17

Děda Lebeda

Retro dovolená

Dokud neuvidím reportáž s fotkami, že redakce idnes objela svět v maluchovi s bagáží, až se střecha prohýbá, tak neuvěřím, protože jenom blb by si dneska koupil některou z těch trosek, o kterých je řeč. Nikdo to neudělá, protože by to byl horor a né dovolená. Xman prostě jenom plká

0/0
3.6.2011 8:03

Lord Helma

Re: Retro dovolená

Hm, blb jste tak akorát vy.

0/0
3.6.2011 13:03

GhostDogXXL

Re: Retro dovolená

tady evidentně někdo nepochopil smysl článku ;-D

0/0
4.6.2011 19:09

Zůstaň nad věcí, baby

Re: Retro dovolená

Hehe, dědo Lebedo, vhupsni do svý vystylizovaný X5 střbrné metalízy a šupem na reisse do jůesej, tam zastav a bouchej se do prsou, jaký si pokrokový člověk!

0/0
5.6.2011 19:59

basniklidu

Wartburg to byla kara ... prostorna, s obrovskym kufrem ...

jen to auto bylo jako polotovar ... chtelo to dodelat zvukove izolace a ochrana pri narazu ... no to by bylo myslim tak na jednu hvezdicku. Kdyz tim clovek neboural tak si tedy myslim dost uzil.

0/0
3.6.2011 4:04

1000mb

Re: Wartburg to byla kara ... prostorna, s obrovskym kufrem ...

jj,Warťák byla kára.Měli jsme kombíka,s našima jsme v osmdesátých letech projeli Jugoslávii,Bulharsko i NDR.Tam nám ho poštelovali,že jel jako drak.A ten kufr...Když se sklopily sedačky,tak to byla skoro manželská postel.Pak jsme měli Dacii 1310 kombíka.pohodlnější,živější,ale jinak to byla kaše,co za 3 roky shnila a věčně se něco sypalo.

0/0
3.6.2011 18:06

zorro_rojo

Bez urazky

ale takovou smes blabolu a neznalosti jsem uz dlouho necetl.

"Zmiňovaná auta mají většinou tak malý zavazadlový prostor.."

Tak zrovna trabant na kufr temer dvakrat vetsi, nez jakekoli dnesni srovnatelne auto. (neco pres 400 litru rozhodne neni malo)

A podobny nesmysl je snad v kazdem odstavci.

0/0
2.6.2011 22:35

gumidos

Re: Bez urazky

Zrovna jsem to chtěl napsat - že by si autor měl zjistit rozměry těch "starých automobilů" a jejich zavazadlových prostorů. Např. Trabant, Lada, Warturg měly všechny mohoem větší kufry, než současná luxusní varianta Fabia 1,2HTP.  Nehledě na velikost "kastle" která např. u Lady byla s Fabie nesrovnatelná (v neprospěch Fabie).  Takže klídek.

0/0
3.6.2011 11:19

Benito Juarez II.

Trabant neměl plastovou karoserii,

ale kovovou. Plastové byly akorát vnější díly. A na rozdíl od Wartburgu měl karoserii samonosnou, nikoliv rámovou.

0/0
2.6.2011 21:39

laukums

Re: Trabant neměl plastovou karoserii,

Přesně tak. A taky proto pěkně rezavěl, ačkoli se ve filmu Kolja tvrdí opak.

0/0
2.6.2011 21:58

veliz

Re: Trabant neměl plastovou karoserii,

Přesněji řečeno - Trabant měl ocelový skelet, tedy nosnou část karoserie.

0/0
2.6.2011 22:32

929

Nechápu co proti článku máte?

Vždyť je celkově pravdivý a vůči starším autům pozitivně naladěný. Chápu, že nekritičtí milovníci toho kterýho pekáče můžou řešit blbosti typu, že traboš nemá páku přímo na sloupku řízení, ale na palubce, že v tom vozil tým fotbalistů a jelo to jak drak, nebo vyloženě lhát, jak to jezdilo při "minimální" údržbě, ale článek nemá být monografií toho kterýho typu, ale ohlídnutí co dřív bylo zábavnou formou..

0/0
2.6.2011 21:26

BOP B 3AKOHE

Oltcit

nebyla licence Citroenu Visa, ale typu Axel :-P

Pro pořádek dodejme, že v osmdesátých letech koupili Rumuni ještě licenci na Citroen Visa, který pojmenovali Oltcit. Zdroj: http://xman.idnes.cz/posledni-zvoneni-kupujte-trabanty-ziguliky-wartburgy-nebudou-psz-/xman-styl.aspx?c=A110510_132758_xman-styl_ada

0/0
2.6.2011 21:13

Benito Juarez II.

Re: Oltcit

Asi si tam nějaký základ byl, ale VISA byla pětidveřová a asi i jiná.

0/0
2.6.2011 21:37

Santa1

Re: Oltcit

Nebyl to ani Axel, pod jménem Citroen Axel se Oltcit jen prodával na západních trzích. Žádný Citroen Axel se na západě nikdy nevyráběl. Ve skutečnosti pochází prakticky veškerá technika z Citroenu GSA a vložená do originální karoserie ve stylu Citroenu Visa, se kterým měl shodné jedině přední světlomety a některé další detaily. Francouzi to auto pro Rumuny přímo vyvinuli, bylo to auto s poměrně vysokým podvozkem, a údržbově nenáročným, vzduchem chlazeným motorem. Prostě auto určené pro masovou motorizaci Rumunska. Jenže celý projekt se zpožďoval, až to auto bylo celkem zastaralé. Měl jsem Oltcita z roku 1988, kdy ještě převodovky a z větší části i motory byly ještě francouzské a bylo to skvělé auto. U pozdějších kousků nastal tragický propad kvality.

Celá koncepce neumožňovala efektivní modernizaci, jaká probíhala třeba u Dacie. Motor s převodovkou uložené podélně, karoserie přizpůsobená nízkému motoru typu boxer... Když fabriku koupili Korejci, pár roků tam akorát montovali Daewa.

0/0
4.6.2011 11:55

Santa1

Re: Oltcit

Dneska tu fabriku (v Craiova) vlastní Ford a vyrábí tam užitková auta, jako je Transit Connect.

0/0
4.6.2011 12:02

jarda433

Moskvič

V anketě chybí Moskvič. To bylo taky super žihadlo a Leninovy sáně se jim také říkalo. Vlastnil ho otec a já v 18 po udělání řidičáku s ním pár let jezdil. Nezničitelný. Jen problém s korozí.:-)

0/0
2.6.2011 20:13

psyonic

Maluch

Genialni automobil. Dostal jsem ho od babicky, ktera uz nechtela ridit, v mych 18 letech a bez nejmensich problemu mne slouzil 4 roky. Jedine co jsem musel "serizovat" byl predstih a volnobeh. Jinak nadhera. Byla to sice rachotici bestie, ale aspon vsichni vedeli, ze jedu ja :)

0/0
2.6.2011 19:23

pri-placeni-se-prosim-usmivejte

Autor promine, ale při čtení podobných článkůse fakt

bavím. A je tomu tak i v tomto případě. Pokud byl někdo ochotný Vám za tento článek zaplatit, musí to být šílenec, který neví, co s penězi. Pokud to bylo psáno zdarma, studujte, než o něčem začnete "zasvěceně" psát. A pokud máte potřebu někomu vysvětlovat dobu, kterou nepamatujete (v tomto případě auta z té doby), tak to raději nedělejte, děláte ze sebe hlupáka, před lidmi, kteří to pamatují (ale to platí i pro některé níže diskutující - např. že Moskvič bylo těžké auto s vysokou spotřebou - typ 408 vážil cca 980kg a dalo se s ním jezdit v pohodě za 10l atd.)

Vzhledem k tomu, že některá auta v článku popisovaná (ale i vynechaná - škodovky to ale nebyly) mi rukama prošla, některá jsem jen řídil, ale některá i vlastnil a stále vlastním, dovolím si doplnit jen některé údaje.

0/0
2.6.2011 18:27

pri-placeni-se-prosim-usmivejte

Re: Autor promine, ale při čtení podobných článkůse fakt

Řazení pod volantem mělo spoustu výhod oproti tomu na podlaze (Moskvič, Trabant, Wartburg...), jen záleželo na seřízení a citu v rukách řidiče - jen nebylo tak blbu vzdorné jako řazení na podlaze (kromě u Moskviče). U Wartburga stav jeho výfuku neovlivňuje kouřivost, ale výkon a spotřebu. Wartburg s chladičem za motorem při dobrém odvzdušnění chladící soustavy nemáte šanci "uvařit" na rozdíl od škodovek (motor je stále spíš podchlazený díky trvalému pohonu vrtule - díky tomu mu nevadí ani popojíždění ve vedru v koloně). Žigulíky 2101 byly sice licenční Fiat 124, ale specialně podle požadavků Rusů přestavěné (z vinutých pružin se stala listová pera, z kotoučových brzd na zadní nápravě bubnové atd.). O servisovatelnosti většiny vozů aspoň trošku šikovnými majiteli v domácích podmínkách se ani není třeba zmiňovat na rozdíl od dnešních aut.

0/0
2.6.2011 18:27

pri-placeni-se-prosim-usmivejte

Re: Autor promine, ale při čtení podobných článkůse fakt

A když už se tady začala tak trochu pomlouvat v článku zmiňovaná stará auta - jsem zvědav, kolik z dnešních moderních vozů se dožije ve zdraví s minimem servisu věku 30let a více, tak jako to platilo u starých aut, a bude ještě vůbec schopných alespoň jízdy (o bezproblémovém projití STK nemluvě). V článku zmiňovaná auta to i po těch letech při základní údržbě zvládají většnou zcela bez problémů - moje osobní zkušenost.

0/0
2.6.2011 18:27

Krištof

Re: Autor promine, ale při čtení podobných článkůse fakt

Žigulík 2101 neměl na zadní nápravě listová pera. Měl normální vinuté pružiny. Listová pera měl FIAT 125p.

0/0
3.6.2011 15:49

Fido

Re: Autor promine, ale při čtení podobných článkůse fakt

Ono to bylo trochu jinak. Pruziny byly naopak upraveny z listovych na vinute, motor prepracovan z OHV na OHC, zadni brzdy byly bubnove u obojiho, predni zmenene z puvodnich plovoucich trmenu na dvoupistove.

0/0
3.6.2011 16:30

ztrewq

zmätočný text (trabi a w)

trabi nemal radiacu páku "pod volantom", ale podobne ako r6 na prístrojovej doske, nemal rámovú karosériu, s olejom sa to nesmelo preháňať. w mal radiacu páku na podlahe od cca 1986, aj chladič pred motorom. a prasknutý výfuk spôsoboval rachot (paradoxne v nízkych otáčkach), nie dym.

a w je v skutočnosti audi :-))

0/0
2.6.2011 18:23

Uživatel požádal o vymazání
0/0
4.6.2011 11:16

Tvuj_Omyl

bezchybný

dovolený s rodičema a příbuznejma. Balaton, Rumunsko, Bulharsko...do Jugošky sme nesměli. Jezdili sme žigulíkama, příbuzenstvo žigulem, škodovkou a dacii. R^

0/0
2.6.2011 18:01

whitemagic

když na dovču

tak jedině starým autem,já mám na výber rapid mtx,rapid 130,136,Garde a mejmilejší 110 r .stáhnu bezrámová okna a max 80 se kochám krajinou posázaví ,šeč,lipno, orlík,všude se domluvím a lidi tyhle auta obdivují víc než nějaké europixlyEUEUEURvRvRv

0/0
2.6.2011 17:07

lopenik III - duveryhodny ctenar

Re: když na dovču

:-) vsude se domluvim... :-)R^... parada...

0/0
2.6.2011 19:39

f0rr35t

Re: když na dovču

R^ Já to beru, ačkoli sám nemám na "veterána" (bez urážky) dostatek zkušeností. Jezdím proto "europixlou" ale stejně je to lepší, než chrnět půl dne v autě a potom přejít ulici s kufrem do hotelu. Při cestování přece nejde o cíl, jde o tu cestu :-) Na profláklých turistických trasách nic nepoznáš, ty jsou stejné všude na světě.

0/0
3.6.2011 12:52

f0rr35t

Re: když na dovču

Teda pardon: sedět půl dne v autobusu/letadle.

0/0
3.6.2011 12:53

Yarda.

My jsme měli rodinného wartburga.

Toho nejnovějšího z těch starších, zakulacených co se k nám vozily. Celkem 32 let nám celkem spolehlivě sloužil (a pak jsme jej ještě jako pojízdný s platnými papíry prodali). Jednou jsem na něm dovezl sedací soupravu - dovnitř dvě křesla (pravda, musel jsem vyndat zadní sedačky), do kufru štokrle a květinový stolek, pohovku na zahrádku, asi 150 km. Sice když jsem dojel, tak jsem si řekl, že takový náklad u nepovezu, ale dojel jsem.

0/0
2.6.2011 16:43

matysek-k

napsat, že trabant nerezavěl

může jen ten, co ho nikdy neměl

0/0
2.6.2011 15:15

mikebastak

Re: napsat, že trabant nerezavěl

presne tak, vlastovka mi urezla na dvou trabantech ;-D

0/0
2.6.2011 15:41

politicky nekorektní trolejbus

Re: napsat, že trabant nerezavěl

Tam píšou, že KAROSERIE nerezla...Což je pravda, plast nekoroduje

0/0
2.6.2011 22:45

nakej_nick

Protest proti formě ankety -

když chci popravdě zvolit tři možnosti, musím jít přes torr :-)

O kvalitě článku už se píše níž ... jen bych k tomu navíc autorovi doporučil, aby se podíval, co především znamená slovo "akorát" a zamyslet se,  zda by nebylo vhodnější ho používat spíše v rozhovoru s kamarádem než ve článku.

0/0
2.6.2011 15:06

pouler

Re: Protest proti formě ankety -

Hehe souhlas. Taky jsme měli více těchto "kousků" první byl tráboš to bylo slávy ovšem já se za něj styděl pak dacia... ta byla docela dobrá a prostorná... pak škodovka... krásně se háčkovala :)... wartburk měl děda (tak dost místa).  a druhej děda měl kombika trabanta to už byl luxus... kam se na to hrabou oktávky, fordy a volva V

0/0
2.6.2011 16:19

doktorem-za-dva-dny-v-plzni

jo to byla auta

měli jsme trabantíka, warburga, dacii - pěkný vzpomínky. hlavně nezapomenu jakej byl zezačátku problém se naučit to rozdílné řazení u trabantu vs. warburka.  warburg byl a je pro mě nejpohodlnější auto v čem jsem jel. a toho místa vzadu

0/0
2.6.2011 14:49

Pruitt Igoe

Re: jo to byla auta

věřím, že při přechodu z Trabanta byl Wartburg učiněný luxus R^;-D

0/0
2.6.2011 14:58

mikebastak

Re: jo to byla auta

Vzdyt trabant radil krasne.

0/0
2.6.2011 15:45







Najdete na iDNES.cz