Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čtyři letušky teroristu nezmáknou, říká stevard

Má nalétáno osm tisíc hodin a stevarda dělá osmnáct let. "Chlap se vždycky hodí. Má sílu a potřebný respekt," říká Jan Vácha. Dodává však, že v případě teroristického útoku je hlavním úkolem posádky nepustit útočníky do kokpitu letadla. I za cenu smrti někoho z cestujících nebo stevardů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

leguan.cz

kdyby se na me 4 letusky

vrhly, tak bych se asi preprat nechal, ale musely by byt aspon do pul tela :-)

zajimava prace, taky bych furt lital R^

0/0
27.6.2011 9:25

skrbling

Pozér

"Kdyby mi někdo ze země radil, asi bych to dal."

Pan steward má pravdu, že dopravní letadla jsou dnes hodně zautomatizovaná a za splnění určitých podmínek opravdu dokáží přistát sama. Ale výše uvedená věta je hóóódně odvážná. Já jsem sportovní pilot, mám nalétáno několik set hodin, něco i s dvoumotorovým letadlem a jestli bych to v takové situaci "dal" si teda setsakra nejsem jistý.

Ještěže taková situace je tak extrémně nepravděpodobná, že to asi nemá ani smysl řešit.

0/0
27.6.2011 0:01

Fanthom007

Re: Pozér

Letusak je neco jako polovicni Supereman, to nevis? ;-D

0/0
27.6.2011 8:22

Tobinka2.0

Re: Pozér

Mám dojem, že ten stevard to při tom hrozném letu Heliosu zkusil a nevyšlo mu to. (taky to byl pilot malých letadel)

Alespoň se ale narozdíl od pilotů dokázal udržet při vědomí a pochopil, kdy si má vzít kyslík.

jinak si taky myslím, že člověk, který letadlo nikdy neřídil, s ním nepřistane:-P

0/0
27.6.2011 10:52

tomasz.

Re: Pozér

V Boricich mytu (porad na Discovery) zkouseli tento pripad. Na simulatoru zkouseli dva "nepiloti" bez jakekoliv zkusenosti s letanim pristat jen pomoci rad pilota po vysilacce a oba dva uspesne pristali ;-) Bylo to ale bez stresu no...

0/0
27.6.2011 11:41

skrbling

Re: Pozér

Ale jo, neříkám, že řízení letadla je něco až tak komplikovaného. Jde spíš o to, že spoustu věcí potřebujete "mít v krvi" a zautomatizované. Taky by strašně záleželo na okolnostech. Bylo by letadlo v pořádku? Jaké by byly meteo-podmínky? Je rozdíl přistávat v bezvětří s dohledností 50 km nebo v silném bočním větru či v mlze, kdy nevidíte konec dráhy. Taky záleží na tom, jestli byste přistával na velkém, dobře vybaveném letišti s několikakilometrovou dráhou nebo na nějaké "letadlové lodi" na nějakém středomořském ostrůvku, kde absolutně není prostor pro zaváhání. A stres, pochopitelně, by byl asi faktor, se kterým se dá těžko dopředu kalkulovat. Čili, netvrdím že je to nemožné, jenom bych asi - dostat stejnou otázku jako ten pan stevard - odpověděl s trošičku větší pokorou.

0/0
27.6.2011 14:06

příliš důvěryhodný terorista

Pan steward se dozajista plete,

4 letušky naráz hravě zvládnuV

0/0
26.6.2011 15:52

Korektní Želva

Re: Pan steward se dozajista plete,

V tom pripade ale tvrdis to stejne co on. Na druhou stranu, ja bych letusky nepodcenoval, kdyz proti cloveku rozjedou napriklad vozik ve kterem vozi obcerstveni a nebo duty free zbozi :)

0/0
26.6.2011 15:58

příliš důvěryhodný terorista

Re: Pan steward se dozajista plete,

když vidím pohlednou letušku, žádný dutý zboží mne nezastaví

0/0
26.6.2011 16:03

mil_house

Re: Pan steward se dozajista plete,

No nevim. Skoro bych si tipnul, že tady někdo pana teroristu úplně nepochopil. Nebo se snad mýlím ? Anebo jsem to nepochopil já ?;-D;-D

0/0
26.6.2011 16:06

Duke...Nukem

Re: Pan steward se dozajista plete,

vypada to tak...;-D

0/0
26.6.2011 17:46

Chytry.Levicak

i tak zas taková dřina to nebude..

s tou starsotí o bezpečnost bych to tak horce neviděl. v dneší době moderních letadel je riziko problémů minimální.navíc je to dobře placená práce.se nedivím,že by to dělal až do 60.kdyby pracoval ve fabrice.mluvil by jinak.

0/0
26.6.2011 14:49

Korektní Želva

Re: i tak zas taková dřina to nebude..

Nemas vubec tuseni co je to psychicka unava. To je mnohem horsi nez fyzicka.

0/0
26.6.2011 15:54

Chytry.Levicak

Re: i tak zas taková dřina to nebude..

ujištuji tě že v mé práci zažívám obojí.je to individuální a záleží na druhu práce.navíc někdo zvládá lepé pychickou zátěž ,někdo fyizckou...

0/0
26.6.2011 15:57

tyraelid

Re: i tak zas taková dřina to nebude..

Stevardi mimo CSA maji 17 tisic hrubeho. Socialisticky moloch CSA dava vice.

0/0
26.6.2011 15:55

jessulik

Re: i tak zas taková dřina to nebude..

tohle zni spis jako zavist a ne jako nazor...kazdy si snad v zivote sami volime, co budeme delat nebo ne? kdyz se budu v zivote snazit a k tomu budu umet tri jazyky, tak taky nepudu do fabriky...

0/0
26.6.2011 17:39

peeta

Re: i tak zas taková dřina to nebude..

koukám, že lidi, co si tu práci nezkusili, jsou nejchytřejší...ale tak to bohužel bývá...hlavně češi jsou na tohle borci!:-/

0/0
27.6.2011 8:52

Klement a Denisa

co to melo za smysl

tento rozhovor............................?

0/0
26.6.2011 14:44

tommybuu6

nadpis příspěvku:

kamarád je taky steward a tuto práci opravdu nedělají lidé, kteří k létání nemají vztah. Víceméně jsou všichni nadšenci do létání, kamarád chce být časem pilotem a toto bere jako odrazový můstek. Každopádně těch týdenních dovolených na exotických místech má docela dost, to se nedá nezávidět :-)

0/0
26.6.2011 13:35

george from alabama

labuznici

nadsenci a homosexualove

0/0
26.6.2011 14:54

mpes3

Re: nadpis příspěvku:

já mu je rozhodně nezávidím ... taky pracovně cestujeme a taky docela hodně. Ale o to víc si potom vážíme každého dne, kdy jsme doma...

0/0
26.6.2011 17:34

NejeHa

Zajímavý rozhovor

R^

0/0
26.6.2011 13:12

topič elektrárenský

Pěkný rozhovor

s normálním, spokojeným člověkem, kterého práce baví a který si nestěžuje. Vzácná a příjemná výjimka.

+1/0
26.6.2011 12:43

Tuřínek

pan "letušák" má určitě větší respekt,

když jsem párkrát viděla, jak cestující žádají chudáky letušky, aby jim rvaly zavazadla nad hlavu ony, nakopala bych je někam...

0/0
26.6.2011 12:22

Tom Sladkých

plat

nevíte někdo, jaký plat má letuška/stevard ?? docela by mě to zajímalo...

0/0
26.6.2011 11:17

Inkvizitor Johny

Re: plat

Už je to déle, co mne to zajímalo a přesně už si to nepamatuji. Ale pod 50 tisíc to nejde. A bude se to asi lišit od společnosti.

0/0
26.6.2011 11:43

Inkvizitor Johny

Re: plat

I když teď jsem našel přes google, že nástupák u ČSA v roce 2008 byl 18 tisíc plus příplatky. Ale to se mi zdá divné.

0/0
26.6.2011 11:46

Korektní Želva

Re: plat

U ČSA bych viděl reálnou nástupní částku tak 25 000 + benefity (diety, slevy na letenky,...).

50 000 jak píše autor prvního komentáře těžko. Možná na západě a nebo na východě u luxusních aerolinek (emirates, eithad, singapore).

0/0
26.6.2011 11:55

Inkvizitor Johny

Re: plat

No to je jeden a ten samí autor. Já;-D To se vám na těch 50 na západ od nás v klidu dostane. Otázka přeci nesměřovala přímo na ČSA. Že ČSA má podplacený personál je přeci známé. Viz rebelie pilotů.

0/0
26.6.2011 11:57

letecmig

Re: plat

Nemusi to byt divne- predpokladam ze dostavaji diety podobne jako jini zamestnanci na sluzebnich cestach... takze ty diety mohou plat klidne zdvojnasobit

0/0
26.6.2011 14:34

letecmig

Re: plat

napr. British Airways maji letusky prumerny plat 32 tis liber /rok (72 tis kc/mes -pozn. v UK jsou vetsi dane nez v CR) -a ti jsou preplaceni- v jinych britskych leteckych spolecnostech berou casto i polovinu.

0/0
26.6.2011 14:42

Leon_85

Re: plat

(2/2)

Holky, co dělají krátce a mají smlouvu třeba u mateřské ČSA cca. 3-4 roky, si zvládnou za sezónní měsíc vydělat kolem 40 tis. Zima už ale nebývá tak atraktivní. Zimní letový řád bývá značně "osekaný", linek je málo a stewardi nalétávají méně letových hodin, z kterých plyne i značná část jejich platu. Základní plat, jak už zde někdo zmiňoval, je teď opravdu kolem těch 17-19ti tis. Jo..., a třeba těch týdenních pobytů se u ČSA také už moc nedočkáte. ČSA nalétává většinu svých destinací totiž v rámci blízkého a středního východu, kam je doletová doba krátká a stíhají se tak "otočit" nazpět bez diet, pobytů, odlučného apod. Výjimkou jsou třeba lety do Ekatěrinburgu, Taškentu, Almaty, nebo pronájmy celých letadel i s posádkou někam kamsi do Indie či Kuwaitu.

0/0
26.6.2011 15:10

Leon_85

Re: plat

(1/2)

Plat je mnohdy závislý na tzv. senioritě (jak dlouho pro společnost děláte). Je také pravda, že u low-cost aerolinky nedostanete takové peníze jako u dopravce klasického typu. Tito klasičtí dopravci vládnou mnoha výhodami nad nizkonákladovkami - zajištění a odpovědnost za návazný let, mají lépe placený personál, který je i více a lépe motivován k práci. Plat, "seniorky", zejména s příplatky za svátky, noční sl., odlučné, přistání a vzlétnutí na airbasu a diety se dokáže vyšplhat i přes 50 tis.

0/0
26.6.2011 15:11

sama_pozitiva

Re: plat

Sesřenice prozradila plat a ačkoli se o o nezajímám vím, že junior letuška po zaškolení dostává zhrba 22 000 Kč hrubého bez diet. U ČSA navíc nějaké vzdálenější destinace už odpadli, a tyto mladé holky lítají na kratší vzdálenosti na otočku. Např. Praha - Paříž. Velice frekventovaná trasa, kam ČSA léta 4x denně .

0/0
8.7.2011 19:10

Obludni_K

V případě teroristické události je

hlavním úkolem posádky

nepustit útočníky do kokpitu letadla. I za cenu smrti někoho z

cestujících nebo stevardů.

Tohle by měli nechat podepsat všem co létají. Aby věděli na čem jsou. Já jsem tohle třeba dodneška nevěděl.

0/0
26.6.2011 11:09

Inkvizitor Johny

Re: V případě teroristické události je

A to, že vás můžou sestřelit jste věděl? ;-D

0/0
26.6.2011 11:47

Obludni_K

Re: V případě teroristické události je

Ano, to jsem věděl a donedávna bych vám partně i odcitoval zákonný schvalovací postup kterým by mělo takovéto krajní nařízení projít než by se stalo skutečností. Ještě nějaký dotaz ohledně mé informovanosti?

0/0
26.6.2011 20:14

jasnenka27

Re: V případě teroristické události je

A co jste si myslel? To je snad logické, že je vždy snaha minimalizovat ztráty na životech a "pár" cestujících v letadle je vždy míň než potenciální škody, které může letadlo jako zbraň způsobit.

BTW proto mi dodnes nikdo nevymluví, že 11/9 bylo trochu jinak, než nám oficiální verze říká. Když by chtěli, ty další letadla by ihned sestřelili.

0/0
26.6.2011 12:07

Tuřínek

Re: V případě teroristické události je

Představ si ten bordel, který musel panovat... Nikdo nic nevěděl jistě, všechno ve zmatku. Navíc ono vydat rozkaz k sestřelení plného osobního letadla přeci jen není jen tak, normální člověk to neudělá bez výčitek.  Ovšem kdyby se to stejné stalo dnes, už by asi stříleli

0/0
26.6.2011 12:20

Morrison

Re: V případě teroristické události je

Mám úsměv na rtech. To jako že US Army chrápala a nikdo nevěděl, co dělat? Takže kdyby v tu chvíli utočili Rusové, tak jsou spojené státy jejich... :D

0/0
26.6.2011 13:10

MaeVar

Re: V případě teroristické události je

Rusové by velmi pravděpodobně k útoku na USA nepoužili pár osobních letadel.

0/0
26.6.2011 13:18

krakra

Re: V případě teroristické události je

Ano, místo několika dopravních letadel by použili několik stealth bombardérů TU-160, výsledek by byl mnohem zdrcující.

0/0
27.6.2011 7:44

Mordred_

Re: V případě teroristické události je

TU-160 rozhodně není stealth.:-)

0/0
27.6.2011 11:27

Shadow stalker

Re: V případě teroristické události je

když je klid a nic se neděje, není žádná armáda připravená na okamžitý zásah, navíc nutně koordinovaný s výkonnou mocí. To se objevuje jen v amerických filmech. Podle mě prostě logicky zavládne šok, panika a bordel.

0/0
28.6.2011 17:23

Obludni_K

Re: V případě teroristické události je

Co jsem si myslel je prosím chápejte zcela vedlejší. Tuhle informaci nikdo oficiálně nedává, to je to o čem mluvím. Nebo vám jí letecký pesronál před letem podává? Mně teda ne.

0/0
26.6.2011 20:17

Elik.7

Re: V případě teroristické události je

Jednoduché. Buď Vás zastřelí terorista, nebo pak s celým letadlem naletí do budovy. Ale tak jako tak je výsledek stejný... Ale chápu to, že je menší zlo zabití několika lidí, než smrt všech v letadle plus stovky lidí na zemi....

0/0
26.6.2011 17:01

Obludni_K

Re: V případě teroristické události je

Jestli takový postup chápu či ne je zcela vedlejší. Ale říkám že tuto informaci cestující prostě nedostává, ačkoli je hodně klíčová. Docela by mě zajímalo jak by to lidi přijímali, kdyby jim (třeba) na odbavovacím řekli "apropó pro vaši informaci: pokud si vás vybere případný terorista jako rukojmí k ovládnutí letadla, tak nečekejte od palubního personálu žádnou pomoc - naopak mají za úkol nevyhovět požadavku otevření pilotní kabiny. Ale jinak pro vaše pohodlí uděláme úúúúplně všechno" a takový ten zářivý reklamní úsměv k tomu...

0/0
26.6.2011 20:24

jasnenka27

Re: V případě teroristické události je

Mně osobně je jasné, že v takovém případě je můj život bohužel nepodstatný a nepotřebuju to nikde předem podepisovat. Musím se spoléhat na statistiku a doufát, že zrovna já u toho nebudu.

Promiňte, ale říkat takovou věc explicitně před každým letem je nesmysl. Taky Vám třeba při předvádění evakuace při přistání na vodu neříkají, ať v případě potopení stroje zapomenete na kufry...

0/0
26.6.2011 21:44

krakra

Dřív

Dřív jsem říkal, letušákem nikdy, ale postupem času když si uvědomuji, že pilotem už asi nikdy nebudu, by mi ten letušák nevadil.

0/0
26.6.2011 10:32

Duke...Nukem

ve skole

by byl tercem vtipku,ale tihle manici dobre vedi,proc to delaji....:-P

0/0
26.6.2011 10:11







Najdete na iDNES.cz