Diskuse k článku

Mužský a ženský mozek se liší, tvrdí studie. Spustila vášnivou při

Mužský a ženský mozek je zkonstruován odlišně, a proto jsou muži opravdu lepší ve čtení map, zatímco ženy mají větší sociální empatii, zjistil aktuální vědecký výzkum. Jenže je to dost možná chybný závěr a autoři studie se ocitli v pasti "neurosexismu", kritizují je jejich kolegové a kolegyně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P74e29t51r 45V92o68j82t26a 4164611233605

http://www.videacesky.cz/ostatni-zabavna-videa/mark-gungor-pribeh-dvou-mozku

0/0
11.1.2014 23:41

D43a79n78a 87T27a82n11k49e48r 2843839139295

Rozdílné schopnosti v používání hemisfer se dají využít jen v hodně úzkém pásmu činností. Na běžný život v podstatě mozek není vůbec potřeba, jak někteří dokazují... :-)

Takže děláme na co jsme zvyklí. A tak to má být, nedejte si od někoho namluvit, že vaše role a pozice je méněcenná, pokud se v ní cítíte dobře. Ten, kdo má potřebu jiným kecat do života, je zpravidla frustrovaný jedinec, co má problémy s tím svým.

+1/0
10.1.2014 7:22

J60a12n 25K63r28p85e68c 5906923194472

aha, takze bezduchym neogenderovym tlachanim budeme napravovat "myty" o stereotypech ktere vedly k tomu ze lidstvo prezilo a vyvyjelo se po miliony let, a nahradime ho modelem novym, ale zato genderove vyvazenym a budeme ho politicky a genderove korektne prosazovat dokud lidstvo nevymre? je nejaka studie ohledne porodnosti v genderove korektni spolecnosti a genderove sereotypne nevyvazene fuj spolecnosti? dle mne tato studie neni treba, ale ocividne se tim nikdo nezabyva, ono se to asi nejak nehodi...

+3/−1
5.1.2014 2:58

T35e70r55e68z58a 68H68a15j66k96o31v72a 5237372874790

8-o

0/−1
11.1.2014 13:29

M51a18r29t89i45n 47N26o42v65á67k 8627872752532

Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše. Od základky po výšku jsme s kamarády doučovali spolužačky technické předměty, nikdy to nebylo naopak. Ženské jsou zase mnohem víc na emoce - jsou empatičtější, dokážou lépe vyslechnout, poskytnout útěchu. Muži - rozum, ženy - cit. Neříkám však, že se to tak platí bezvýhradně, že se rozum s citem vylučuje, že se nenajdou výjimky, ani že jedno je lepší než druhé. Dokonalá je jen kombinace obou;-)

+1/−2
3.1.2014 23:59

T69e49r69e41z62a 55H37a41j90k78o26v77a 5467312384380

Emoce jsou u obou pohlavi stejne. 

Ja jsem poznala same ucitelky a profesorky matematiky. I chlapci byli doucovani zenami.

Jak so vysvetlite rozsily mezi staty v PISE?  Nektere staty  jsou lepsi a nektere jsou horsi. 

Rozum se s citem vylucije? 8-o8-o8-o8-o8-o8-o8-o8-o8-o8-o8-o

To teda jsou zvasty. Rv

0/−1
11.1.2014 13:32

M11a35r39t15i27n 81N72o29v12á86k 8547232132892

Teď sis naběhla;-D Ač je celkově více učitelek než učitelů, konkrétně učitelů matematiky (a programování apod.) na univerzitách (tedy ten nejvyšší level) je naopak více než učitelek;-)R^

0/0
24.1.2014 1:00

J16o80s38e23f 37P81o13t81r 6740421527199

Pro pana Vachta,

ano, samozřejmě podstatně se liší mozky jednotlivých mužů.

Jenže to jsou rozdíly kvantitatívní, někdo má vlohy na matematiku, jiný jich má méně, někdo má velké svaly,  jiný jich má méně.

Rozdíl mezi mužem a ženou je kvalitativní, třeba láska mateřská v žádném případě není to co láska otcovská.

+1/−2
1.1.2014 23:30

J27o50s73e66f 11P93o13t36r 6660361577709

Ale, abych moje tvrzení upřesnil. Když se dva rozvedou, matka nikdy neopustí své děti a bude se o ně starat do poslední kapky sil. Otec, klidně na své děti zapomene, třeba když má novou partnerku, tak jsou pro něj parterčiny děti bližší než vlastní.

+1/−7
1.1.2014 23:35

O36n86d76ř50e38j 75P10o23k38o10r71n44ý 4496326934565

Pan Potr má vskutku zvláštní představy o otcích a matkách. Ze svého okolí znám příklad, kdy tomu bylo přesně naopak - matka se odstěhovala od manžela za milencem a po dětech ani neštěkla!

Vaše představa o "mateřské lásce" a "otcovské lásce" jsou postaveny na stereotypních představách a ty jako takové nerovnají se univerzální pravdě. Každý je jiný!

+1/0
9.1.2014 22:55

T35e28r59e96z61a 17H64a32j54k44o84v60a 5197752334780

To se fakt stava. nekteri muzi ani moc nevedi, ze jsou otcove...

0/0
11.1.2014 14:06

O32l67a 86N49o15v61á53k98o41v38á 7794267775382

Souhlasím. Mám tyto:-) zkušenosti ze svého života i z okolí.Ale asi se nedá paušalizovat.

0/0
19.1.2014 15:12

J27a78n 98N56o10v48á76k 6604194

Láska se mění podle času ztráveného u dítěte, nikoli rozdíly v mozku.

Otci samoživitelé mají stejnou mateřskou lásku jako ženy.

+4/0
1.1.2014 23:40

V28e31r53o94n93i89k49a 14H62u76b92á22č80k45o54v51á 3736745606645

Mně tedy nevadí, že jsem žena, že mám jiné myšlení a asi i menší mozek. Cítím se dobře. Doma to máme genderově rozdělené a vyhovuje nám to. Já vařím, obstarávám domácnost a manžel se stará o dům, dělá veškeré těžké práce, zajišťuje chod auta..Vyhovuje mi to takhle. A klidně bych byla i doma uvázaná u plotny a přebalovacího stolu, kdyby nám to ekonomická situace dovolila. Není na tom nic špatného.

+5/−1
1.1.2014 20:11

J32a37n 47N53o26v26á16k 6604624

Není na tom nic špatného, pro vás. Jenže když s takovým myšením žije celá společnost, tak mají ženy problém.

Nikdy jsem nechápal, jak může někdo obhajovat svoji podřízenou roli - většina českých žen (stejně jako ženy v muslimských zemích). Přisuzoval jsem to výchově, což je samozřejmě taky podstatné, ale hlavní příčinou je strach. Strach, že přijdou o to co je jejich území, ocitly by se "vzduchoprázdnu". Něco jako odstranit psovi plot kolem zahrady, nevěděl by si rady co s tou svobodou... 

... Že něco takového v ČR není? Až tu bude zas nějaký článek o ženě, která se rozhodla dát přednost kariéře před rodinou a dětmi, tak se stavte do diskuze, jak na ní čeští diskutéři nahlížejí.

+6/−4
1.1.2014 20:33

V74e84r12o71n58i67k27a 60H65u58b18á91č34k27o49v84á 3266455426545

Já to vůbec nevnímám jako podřízenou roli, ale spíš jako roli přirozenou, kdy si doma rozdělujeme jednotlivé úkoly. Já nemám moc fyzické síly, takže těžko budu vozit kolečka s hlínou a vyměňovat na autě pneumatiky, tak uvařím a uklidím. Spíš je to něco jako manufaktura.

+5/0
1.1.2014 21:49

J15a36n 72N25o94v85á90k 6834104

Přirozené je i pro muslimské ženy chodit v pytlích... Fakt je, budou to hájit. Vy víte víc, vidíte jak jsou "v pytli", přesto bude těžké je přesvědčit. 

Není způsob, jak byste mohla vidět vaší situaci z nadhledu. Třeba si ale od teď všimněte pár (ne)přirozeností u jiných žen co žijí "za plotem".

+3/−2
1.1.2014 22:13

J78o76s83e87f 50P87o91t89r 6490321767369

Paní HUbáčková,

vypadá to, že pan Novák je genderově mimo. Správné je vaše stanovisko, jinak to vede k tomu, že víc než 50% manželství se rozvádí, většina nově vzniklých vztahů se vůbec nevezme a to jen proto, že si ve své fantazii představují ideální dokonalé partnery, kteří na ně čekají za každým rohem, a pak jsou všichni a celá společnost nešťastní.

Hlavně o co lidem dneska jde je sobectví, aby nemuseli pro druhého něco dělat, naopak očekávají, že ten druhý bude dělat vše a udělá je šťastným.

+1/−2
1.1.2014 23:26

J89a17n 25N52o71v96á19k 6964674

A proč říkáte, že jsem mimo?? Vždyť jste jen potvrdil, že mám pravdu.

Slušná manipulace a vydírání - "Ženy patří k plotně, protože jak nemá muž hospodyni, tak manželství nefunguje."

0/−1
1.1.2014 23:32

J10o80s72e16f 56P47o21t85r 6750711767439

Ale pane Novák, opak je pravdou. Žena skutečně patří k plotně. Ve všech generacích vždy platilo : Světem ženy je domov, domovem muže je svět".

Vy ve jménu pofiderní rovnosti vytváříte neskutečnou virtuální realitu, která neodpovídá  vrozeným vlastnostem mužů, ani žen a způsobuje rozpad současné společnosti.

+1/−3
1.1.2014 23:41

J59a86n 81N33o14v82á39k 6574934

hmmm... jistě je to tak pro muže výhodnější. :-P

Tak co, paní Hubáčková, opravdu se stále necítíte v podřízené roli, spíše by se hodilo v podřadné roli?

+4/−1
1.1.2014 23:45

V75e23r64o27n24i28k57a 72H33u87b80á85č41k78o95v20á 3806935496805

Pane Nováku, to není o podřízené roli, mícháte hrušky s jablky. Mám vysokoškolské vzdělání a zaměstnání, které mě i baví, z toho tedy vyplývá, že i svoji kariéru a společenský život. A míchat muslimský svět do odlišností mozků? Ale jděte. Dala jsem manželovi přečíst diskusi a docela se pobavil. Jeho slovy: ale já doma nemám pečovatelku a hospodyni. Zřejmě si pan Novák myslí, že nesmíš na krok a koníčky jsem zakázal a jak není teplá večeře, následuje krutý trest. ;-D Pro jednoduchost: mě nebaví auta, manžela ano. Podle Vaší teze mě tedy bavit musí, abych nebyla v podřízené roli? Planá to diskuse:-/ Přečtěte si, prosím, ještě jednou můj původní příspěvek, není tam nic o podřízené roli, ale o rozdělení rolí. Chápete práci v domácnosti jako podřadnou nebo snad i nedůstojnou? Co Vás k tomu vede? Schválně mi popište, jak funguje Vaše domácnost. Mimochodem.. i manžel vaří. Důvod? Baví ho to.

+4/0
3.1.2014 16:59

J14a73n 59N10o91v40á30k 6434284

"Není na tom nic špatného, pro vás... zbytek viz 20:33."

"Není způsob, jak byste mohla vidět vaši... viz 22:13."

...

Udělal jsem v diskusi chybu, postavil jsem vás na stranu opozice a jste tedy automaticky proti čemukoli a máte potřebu se obhajovat. V jakékoli obhajobě budete mít vždy pravdu, protože se bude týkat vaší osoby a vašeho pohledu. Viz již zmíněné - 20:33 a 22:13.

Neměl jsem potřebu vám vymlouvat váš způsob života, jen jsem se snažil naznačit, že zas až tak váš způsob to není - říkám tomu sociální setrvačnost. Některá setrvačnost není ženám tak prospěšná, jak si mohou samy myslet...

Nemám potřebu vám vymlouvat váš život, jste mi ukradená... Lepší? Zkusím to tedy jinak, agresivněji: Ženy jsou v ČR vedeny k tomu, že patří k plotně. Vy jste tam skončila, klidně si myslete, že je to vaše volba.

+2/−3
4.1.2014 3:53

V66e23r79o49n73i33k67a 18H87u42b29á62č23k52o83v94á 3566285176855

..a prášky berete? To je dobře, uleví se Vám, ale i tak to máte asi těžké

+2/−4
4.1.2014 8:46

J23a33n 88N89o76v89á12k 6624644

Reakce na úrovni 4. třídy ZŠ. 

Vy máte vysokou školu?

+2/−3
4.1.2014 14:54

D34a83n96a 24T53a65n73k11e46r 2673549389125

pan Novák bude ve skutečnosti paní Nováková, má typicky ženské uvažování. 

není nic horšího, než když se lidem naleje do hlavy takováhle špína, jako že práce (pro ostatní, pro rodinu, pro zaměstnavatele...) je podřadná činnost a v životě je mají bavit jenom zábavičky. takovíhle lidé jsou nešťastní, protože je to automaticky vede k pocitu nenaplněnosti. Pravý důvod své existence pak považují za podřadnost a útisk. 

paní Nováková by hrozně ráda vystupovala psychologicky odvázaně, ale bohužel tím odhaluje jen hroznou frustrovanost

+1/−2
10.1.2014 7:18

O91l60a 29N27o89v30á75k14o45v21á 7224567155432

a budeme svítit loučemi a bydlet v jeskyni;-D

0/0
19.1.2014 15:14

T34e88r72e82z31a 15H53a62j58k31o48v68a 5867192934200

No potes panbuh...8-o;-D

0/0
11.1.2014 14:33

D59a62n57a 20T40a38n69k58e10r 2803859599885

Přesně. Ten, kdo tvrdí ženským, že když se starají o ženské věci, tak mají "podřízenou" roli, to nemá v hlavě v pořádku.

+1/−1
10.1.2014 7:10

T71e84r66e48z31a 49H21a73j84k33o33v58a 5387122974780

Tpo tvrdili v dejinach lidstva predevsim muzi a podle toho bykla zarizena cela spolecnost, genderove, ze?

0/0
11.1.2014 14:36

T31e43r66e19z35a 61H59a98j93k13o94v29a 5237812494280

Pane Novak, napsal jste to vyborne. 

Je to stereotyp, vychova, a taky ten strach ze ztraty neceho s cim se nekdo identifikuje a s cim se ma "spravne" identifikovat. R^

+1/0
11.1.2014 14:32

T92e73r85e46z80a 30H65a68j82k45o74v39a 5337612114350

Jak vite, ze mate JINE MYSLENI nez vsichni muzi a jak muzete vubec dokazat, ze mate STEJNE MYSLENI jako ja, nebo kterakoliv jina zena? 

To ze mate domacnost genderove rozdelenou je jen vase vec. A to ze jste rada taky.  

TEZKE prace jejsou veci genderu ale biologie !!!!, protoze to muzi maji "biologicky" zarizeno tak, ze maji vic svalu. Chapete? ;-D

0/0
11.1.2014 14:29

K71a78r78e47l 29V50a63c20h34u66t 9533282539913

A co...  mozek jednoho muže se od mozku druhého muže taky liší...   (a jak!) ;-)

Už se to nějaká studie pokusila vysvětlit?  ;-D

+5/−1
31.12.2013 11:56

T59e12r82e14z64a 64H25a60j96k10o77v96a 5367882854300

Bravo! 

Hned se ukazal rozdil v mysleni dvou muzu, kdyz jste dostal od muze MINUS. A od zeny plus.  To je presny dukaz toho, ze mate pravdu.  Samozrejme zue neexistuje identicky mozek. Mozky vsech muzu se od sebe lisi vic nez mozky muzu a zen.

0/−1
31.12.2013 18:45
Foto

P75a41v11e69l 57M43a13r11t98i51n19e75k 9215245751463

Rozdil povah a smysleni,je trochu jiny kafe, nez rozdil v mysleni a pouzivani hemisfer jedincu. 8-o

+1/0
31.12.2013 19:19

T25e90r84e72z55a 29H95a46j20k20o80v77a 5697312234730

Nikdo tu nepise o povaze..NIKDO!

0/0
1.1.2014 13:59
Foto

P33a14v90e22l 26M83a43r26t97i80n15e23k 9545485491823

A jestli mate dojem, ze bojujete za prava zen, tak Vas musim vyvest z omylu. Moje zena se prave zasmala a prohlasila, ze bojujete jen za sebe. Ona pry ma uplne uzasneho sovinistu, takoveho, ktery si ji vazi prave proto, ze je zena. Jeji slova. :-P

+2/−1
31.12.2013 19:24

J34a40n 81N45o13v23á73k 6554444

Vaše pozorování společnosti a společenských norem vždy vychází z toho, co řekne vaše žena?

+1/0
1.1.2014 12:35

T64e59r47e61z35a 41H76a38j45k52o17v32a 5637292404560

A to zadnou nema....

Nechapu proc u clanku o mozku plete boj za prava zen..;-D Proc by pravo zen se melo rovnat, ze zena neni zena? kde tyhle  blaboly bere....8-o

0/0
1.1.2014 13:50

J68o73s74e24f 82P90o70t70r 6970531397499

Mám v rodině dvojčata, kluka a holku. Od malička, bez jakéhoikoliv přispění nás dospělých, kluk inklinuje ke strojům, jeho první slovo nebylo máma, ale traktor (pochopitelně jen náznak toho slova), holka hledá panenky, jiné malé děti, mimina.

Od začátku jsem to pozoroval, od narození se podstatně liší.

+8/0
30.12.2013 23:55

J76a69n 20N40o44v76á61k 6344954

Neexistuje "bez jakéhokoli přispění".

+2/0
1.1.2014 12:25

T63e72r49e37z83a 19H95a41j59k69o20v50a 5887442484970

Coz je velka pravda.

0/0
1.1.2014 13:51
Foto

P41a60v73e87l 75M63a80r11t36i60n74e41k 9755875851673

Zeny jsou z Venuse, muzi z Marsu. Kazdy jsme jiny,dohromady jsme tym. Feministky a ti genderove uvedomeli matlaci at jdou nekam. Az zeny ztrati matersky pud a chlapi, misto ochrany jeskyne, zacnou vysivat, jsme v pr... ehm, zadeli. Tim nikoho nepovysuji ani nezhazuji, prave naopak.

+12/−1
30.12.2013 22:47

T16e59r14e11z35a 85H98a80j73k38o47v82a 5287982874350

Zeny i muzi jsou ze zeme. Gender znamena prave rozdil mezi muzi a zenami. To co jste prave cetl je genderove tema jako vysite. Ale hlavne nadavat.

0/−2
31.12.2013 18:46
Foto

P70a41v13e25l 87M45a29r10t90i47n10e33k 9445645651713

Tak jo, neni mezi nama rozdil, zeny i muzi maji stejny matersky pud a taky nas doklaze pri ochrane teritoria zaplavit uplne stejny pud. Jestli jste dama plna testosteronu, nejste dama, jste chlap kterymu chybi pohlavni znaky. Zijte si sama, nebo s zenstilym metrosexualem. Nechtejte potom po zenach aby se staraly o sve deti vice nez o sebe a v pripade ohrozeni nekoukejte prosebnyma ocima na vaseho zzenstileho partnera. Ten uz vam nepomuze, ten si akorat cuca palec. Nevidite rozdily? Ani v mysleni a chovani genderu? Pak si prosadte vice zen mezi masinky Tomase ;-D;-D;-D;-D Zarucene to pomuze vasemu sebevedomi.

+1/0
31.12.2013 19:17

T82e52r44e38z39a 47H72a54j61k91o24v47a 5267972824370

KDE PROBOHA PISU, ze mezi zenami a muzi neni rozdil ?

XJa pisu, ze gender JE ROZDILX., nacez vy odpovite, "Tak jo,neni mezi nama rozdil..." TO JE NA HLAVU ...

Co to vubec pisete za blaboly o metrosexulaech...vy mate fakt nekde problem. ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
1.1.2014 13:53

J71a49n 70M43o83r70á78v69e40k 3149209879858

a co takhle začít používat krásné české slovo pohlaví a ne si hrát na "genderovou" intelektuálku.

+3/0
31.12.2013 19:59

T75e46r19e71z74a 98H75a63j59k94o33v68a 5587622954300

Pohlavim se muze rozumet rozmnozovaci organy. Gender ma socialni vyznam. kde pohlavni organy - cili BIOLOGIE - nehraje roli.

0/0
1.1.2014 13:54

J80a83n 92M63o71r60á93v92e31k 3879229739738

pohlaví v češtině znamená, že je člověk buď muž nebo žena. ale pokud někdo napíše, že gender má sociální význam a biologie zde nehraje roli, tak nemá smysl dále diskutovat, protože se jedná o naprosto bezduchého tvora, který není muž či žena, ale nejspíš marťan bez pohlavních znaků.

0/0
2.1.2014 20:46

J97a34n 36N84o68v85á54k 6154744

Takže to tedy nemá sociální význam, nebo co tím chcete říci?

+1/0
2.1.2014 21:07

Najdete na iDNES.cz