Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První americký velkofilm byla rasistická propaganda. Skvostně natočená

Měl soukromou projekci v Bílém domě, přepsal filmové učebnice, jeho postupy kopírují režiséři dodnes. Byl Hvězdnými válkami své doby, bitevní scény Pána prstenů by dnes bez něj vypadaly jinak. Kromě toho byl ale film Zrození národa prolhaným rasismem, který posloužil Kukluxklanu. Od jeho vzniku uteklo právě sto let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P34e77t17r 58V58a78ň81u66r65a 2422171828749

Ono se o tom nepíše, ale mnoho černochů bylo ochotno bojovat za Jih! Jeden z komentátorů napsal že "bojovali za právo na práci a sociální jistoty."

Pravdou též je, že ani sám Lincoln si nemyslel, že se bývalí otroci dokáží o sebe postarat. Nabízel jim i reemigraci do Libérie, ale zájem o to byl mizivý!

0/0
6.4.2015 19:18

P90a32v33e95l 65H34o11r77á77k 1719975728227

Já se tu normálně směju... Fakt se neskutečně bavím tím, jak moc se autor musel snažit, aby mu dovolili ten článek vydat.. ;-D Normálně při některých jeho obratech úplně vidím filmové recenze z dob minulého režimu.. ;-D;-D;-D

Ale vážně, film je samozřejmě přehnaný na jednu stranu, ale zase to, co zde tvrdí autor článku je úlet na stranu druhou.. Situace (zejména po válce Jihu proti Severu) byla na Jihu skutečně žalostná a je skutečně pravdou, že tam byl v mnohém teror, který byl také důvodem, proč vznikl KKK... Černoši (nezvyklí na svobodu několik generací a neschopni se o sebe normálně postarat) skutečně začali rabovat, znásilňovat a terorizovat místní obyvatelstvo, navíc za tiché podpory Severu (ten zakročil až v okamžiku, kdy situace již doopravdy začala být neudržitelná)..

Nicméně zase na druhou stranu vykreslovat všechny otrokáře jako lidumily je naprosto ujeté.. Lidumilů bylo o trošku méně, než bylo těch sadistů, co zase otroky terorizovali.. Drtivá většina otrokářů ovšem nebyla ani to, ani to.. Byli to normální "feudálové", kteří na otroky pohlíželi jako na dobré nástroje a žádný normální člověk neničí a neterorizuje své nástroje..

Prostě a jednoduše, dějiny nikdy nejsou černobílé (teď to nemyslím jako narážku na rasy), ale barevné. Nic není nikdy dokonalé a nic není nikdy úplně špatné.. Film rozhodně byl "propagandou", to je zcela jasné, ale na druhou stranu to, co zde předvedl autor, je dost možná propagandou ještě větší.. Proboha lidi, to už fakt máme tak vymyté mozky, že neumíme přemýšlet jinak, než "ten je/byl hodný" a "ten je/byl zlý"?

0/0
19.3.2015 5:57

K10a47t19e86ř55i14n21a 44H13u52t93o93v75á 9451455230497

Takový Jih proti Severu je taky pěkně rasistické dílko.

No já mám takový pocit, že díky té pruderní době byli lidi celkově sexualně nevybouření. Všude si byli skoro jistí, že jim budou černoši znásilňovat ženy. No když věděli, jak jsou (oproti evropanům) vybaveni, tak si myslím, že to byl prostě pocit méněcennosti ;-D

Jo a já ze statistik vim, že při erekci nejsou v těch velikostech takový rozdíly. To jenom, aby mne hned někdo neměl potřebu poučovat

0/0
27.2.2015 12:36

V75o46j79t53a 38S17u36k 3557765487121

I ty jedna zkusena a jeste se tim chlubi.......

0/0
10.3.2015 3:20

L97u55d10ě44k 59V85e66r80b29í56ř 2541606783627

USA mají velice mladou historii. Z pohledu bílého Evropana. Jako národu je  poněkud frustrující být velmocí, která ovládá polovinu kontinentu a nemá to co každý evropský stát či národ. Totiž hluboké kulturní a historické kořeny. Tak pomohli mýty a legendami. Byť falešnými.

+1/−1
26.2.2015 18:00

L56u28d80ě11k 70V57e65r42b63í32ř 2311356413567

Pomohli si, pochopitelně.

0/0
26.2.2015 18:02

J18a11n 60P10u36l72e42c 4148957921595

Naštěstí už máme rok 2015 a Kukluxklan je na okraji společnosti.

+1/0
26.2.2015 10:48
Foto

P26a58t78r41i29k 28C91h28r73z 4758599172749

Jak píše Jakub Prokeš, válka Jihu proti Severu vůbec nebyla o otroctví.

V době počátcích rozvoje průmyslu v severních státech se tyto rozhodly, že zavedou ochranářská ekonomická opatření, aby svůj průmysl ochránili před levným dovozem z Evropy. Ta ale na oplátku zavedla celní bariéry na dovoz bavlny, což postihlo výhradně jižní státy. Z toho důvodu došlo k rozkolu a válce.

Otrokářství byl vedlejší efekt - zatímco v zemědělství jsou otroci přínosem, v průmyslu se moc nehodí - špatně se motivující (bič nepomáhá, začnou vyrábět více zmetků). Navíc ve válce jsou úplně nepoužitelní, otrokovi nemůžete dát do rukou zbraň, aby ji neobrátil proti vám. Ovšem svobodnému muži, který navíc kromě vaší věci bojuje za svobodu svou i svých bratrů, to je jiná.

Dle některých pramenů uvažoval G. Washington o tom, že by otroctví zachoval, pokud by tím ukončil válku, ale jeho nabídky nebyly přijaty - opět proto, že důvod války byl jiný.

Zrušení otroctví tak opět pomohlo hlavně severním státům - více dělníků do rozvíjejícího se průmyslu.

+4/0
26.2.2015 9:20

V75á76c53l42a23v46e21k 37P60e34t34r 2205546923600

Jste si tím Washingtonem jistý? Jestli se nepletu, tak ten zemřel v roce 1799 a válka J+S začala roku 1861 a to byl přece u kormidla Lincoln, ale je možné že mé znalosti nejsou až tak úplné.

+3/0
26.2.2015 10:15

M51a89r24t23i83n 18V21a41l16o63s32e12k 7123434237812

máte samozřejmě pravdu - Stát USA vzikl jako otrokářský a až AL otroctví zrušil. Např. Thomas Jefferson jako třetí prezident měl otroky a s jednou otrokyní i levobočka.

0/0
2.3.2015 18:17

V42o50j53t35a 60S94u87k 3717815567471

Dnes OBAMOVA jako pokrevni.......!!!!

0/0
10.3.2015 3:22

J87a97k53u16b 19P73r97o67k32e84š 6453928892663

Tak jsem clanek ani nedocetl, vzhledem k tomu, jak pan autor zacal prekrucovat historii, tak me to dal nelakalo.

Jen tak na okraj valka severu proti jihu, rozhodne nebyla valkou za otroctvi. Otroci a otroctvi samozrejme hralo svou roli, ale hlavni duvody byli ekonomicke a otrokarske staty stali na obou stranach.

Pouze severane slibili otrokum svobodu, pokud za  ne budou bojovat o trochu drive.

+4/0
26.2.2015 0:02

M65a22r35t59i23n 18Z34a27v21ř52e76l 1133490349900

Nebylo by krasny zit ve svete, kde narodnost, barva kuze a nebo vyznani je uplne jedno? Mam kamarada cerneho jak botu, mam kamarada muslima, moje pritelkyne je Slovenka.. Mozna jsem divnej ale u me rozdilnosti nikdy nehrali roli, vzdy pro me bylo rozhodujici co ma clovek v hlave.. Kdyby takhle zacali premyslet vsichni, mozna by jsme meli dost casu a energie, ktere by jsme mohli investovat do dulezitejsich veci;-)R^

+13/0
25.2.2015 23:15

K93a35t51e12ř60i72n53a 18H19u25t92o38v44á 9541595560157

Naprosto souhlasím

0/0
27.2.2015 12:24

L59u44c92i38e 75A45. 31S42u38l62o80v41s63k41á 5690577427413

Zajímaly by mě osudy (černošských) herců... Jejich motivace v něčem takovém hrát apod.

0/0
25.2.2015 22:21

A90n20t51o87n15í92n 68P26o50l97i25c95k81ý 9660912291977

Žádní tam nehráli :-)

+9/0
25.2.2015 22:45

V88a88c96l64a59v 15K79u28b43i90č37e77k 4607604680855

Přesně. No jo no, je to dlouhý :-D

0/0
25.2.2015 22:48

L21u28c65i94e 18A56. 86S45u16l29o80v44s23k65á 5970747717223

Aha ;-D

0/0
25.2.2015 22:56

V71í67t 53C43h35r59o45m17e86c 9582763882726

Tehdy hráli i černošské role běloši se začerněnými tvářemi.

+2/0
25.2.2015 22:56

L46a64d37a 94N54o73v62a13k 4802423197

diskuze na rasové téma bude jako obvykle velice přínosná.. Uvidíme kolik mezi náma chodí tupců a nevzdělanců...:-/

+2/−2
25.2.2015 22:21

M29a52r85t98i82n 30K34r38a12t88o48c95h27v67i83l 6405445726489

Ať se picnu, jestli na tom netratím! :)

0/0
25.2.2015 21:37

F10i85l39i39p 18V96á57v38r13a 8298960582671

Co je na tom filmu nepravda? Může mi to někdo říct?

+5/−11
25.2.2015 20:21

M86i20r34o15s16l58a18v 14J38a52n59o69u57š26e40k 9764861897

Může, ale bylo by to, vzhledem k tomu že jsi neonacista, k ničemu.

+6/−5
25.2.2015 21:35

P32e67t18r 92S19v42o23b55o89d84a 9717948350822

Jih USA pod krutovládou černochů je zachráněn Ku-Klux klanem. Který s prominutím blb tomuhle může věřit?

+11/−2
25.2.2015 21:42

M91a88r38t40i56n 59H34a37v23l40í94k 2576853796472

kkk byl proste zapotrebi. Vy si myslite ze cernosi nikoho nezabili a jednali s bilymi v rukavickach? znasilneni si zeny vymysleli ze? nic neni cernobile - ani valka cerno-bila..

+4/−13
25.2.2015 21:50

P49e41t97r 36S41v17o36b10o78d27a 9247728920132

Vy si myslíte, že běloši nikoho nezabili a jednali s černými v rukavičkách? Že neznásilňovali černé ženy? Černoši té zemi opravdu nevládli.

+15/−1
25.2.2015 21:55

K27a28t65e57ř34i86n65a 36H12u46t39o40v96á 9391945620237

Ono když byly černošky v majetku pána, tak se to jako znásilňování nepočítalo. Jenže dneska už jo, takže vám to nějak nevychází

0/0
27.2.2015 12:39

J84i37r75i 51A45n40d95e98r50l83e 8622370617

A co se stalo v JAR po skončení apartheidu? Vyhánění a zabíjení bělochů, znásilňování a okrádání....takže se dá předpokládat, že po porážce konfederace to bylo na jihu USA podobné

+11/−5
25.2.2015 20:05

V39í44t 61C44h20r22o76m90e38c 9552603832156

Ne nebylo, nastudujte si trochu dějiny. I po porážce Jihu v občanské válce zůstali černoši nerovnoprávnou menšinou. Vyháněni a zabíjeni pak byli zanedlouho spíše oni.

+6/−2
25.2.2015 22:13
Foto

H95a88n11a 76A38n69t83o63n11o87v64á 6367749824354

Přesně. To mi nikdy nešlo na rozum, otroctví zrušené v roce 1863, všechen lid si je roven a v roce 1955 je skandál, když si černoška sedne v autobuse dopředu.

+4/0
26.2.2015 10:45

P60e35t45e80r 72N73e83š10v94a45r93a 8838496462927

Je dost neuvěřitelné, jaká je v současnosti úroveň vymytí mozků. Podívejme se na fakta. Film byl natočen v době, kdy existovaly miliony pamětníků období občanské války a období po ní. Všichni (alespoň drtívá většina kromě pár obhájců černochů)velice hlasitě souhlasili s tím, že film je zcela pravdivý a vystihuje skutečnost tak, jak se odehrála. A autor recenze - dnešní současník - který neví o událostech starých 150 let nic ani ze své vlastní zkušenosti ani z přímého svědectví - tady autoritativně tvrdí, že film je prolhaný. Přitom pro prokázání tohoto tvrzení nemá nic, než ideologii multiklturalismu a demagogicky upravené dějiny, aby tvrdily multikulturní pravdu. Prostě brainwash jak vyšitý. Příště prosím chaloupku srýčka Toma a taky Huckleberryho Finna ovšem po cenzuře a odstranění zakázaného slova na N.

Fuj.

+28/−19
25.2.2015 16:37

V98í30t 90C60h35r10o19m48e17c 9332663762746

Film naivně líčí otrokáře jako lidumily a Ku-klux-klan jako hrdiny bez bázně a hany. Člověk nemusí být pamětníkem těch dob, aby věděl, že je to blbost. A není pravda, že s tím téměř všichni souhlasili. Už tenkrát ten film mnoho lidí velmi ostře kritizovalo.

+14/−3
25.2.2015 17:36

L43u73k78á82š 46Z93e65d 8761291253135

Jak muzete bejt takovej trouba?

+8/−2
25.2.2015 21:31

L41a32d14a 11N80o92v75a98k 4242633937

no vidíš a mně přijde, že vymytej mozek máš zcela unikátně ty... Ačkoliv nikdo z nás tam v tu dobu nežil.., stačilo by použít hlavu a zkusit zapojit trochu té logiky...:-/Rv

+6/−3
25.2.2015 22:17

J65i16n83d31ř10i60c26h 95H72r48d16l17i34č61k71a 4246114129524

Nepleťte si návštěvnost se souhlasem. Film měl úspěch, protože byl fantasticky a přelomově natočen.

+1/−1
27.2.2015 9:35
Foto

J36i31ř10í 74K57r92á76k14o47r36a 9399903

Tak americké politické propagační filmy jsou většinou perlami kinematografie, co do kvality a výpravy. Ať je to z té konzervativní nebo demokratické strany.

+1/0
25.2.2015 13:21

K77a60t78e78ř23i76n62a 71H65u26t13o28v39á 9911255960757

A co Leni Riefenstah. Ta olympiáda byla taky kvalitně natočená

0/0
27.2.2015 12:42

T28o31m60á97š 21V21e67s43e15l18ý 5725168820219

Vášnivá sága lásky odehrávající se na pozadí šílícího světa! Budete žasnout! Vystupuje tisíc slonů!

+15/−1
25.2.2015 12:53

R58a46d18i24m 38Z73e82h92e11r 3334490793701

Léčí i vyrážky! Tisíce děkovných dopisů!!

+3/0
25.2.2015 14:55

J15a95k56u28b 10M60a16t70o17u18š 3405792482663

To jste trochu jinde :-).

0/0
25.2.2015 17:18

J20o78s70e53f 98J58a42n90o68u92š82e11k 5683114458384

Střed proti Okraji!

+6/0
25.2.2015 18:44

M58i73r70o40s95l37a19v 61Š54i16m31k15o 7875383102835

Po převratu u nás ten film dávali v tv. Mám ho nahraný...Co se týká dneška, podívejte se, kdo je v US věznicích...

+19/−4
25.2.2015 11:01

Z58d35e25n81ě31k 62R95a79j21s 6721147860346

http://www.bop.gov/about/statistics/statistics_inmate_race.jsp

Vaše věta vyznívá, jako by snad ve věznicích byla valná většina černochů. Vyšší procento oproti demografickému zastoupení lze vysvětlit ať už přetrvávajícími fragmenty rasismu, tak dlouholetým uvězněním ještě v době segregace atp.

+2/−15
25.2.2015 20:41

T26a59d46e68á71š 78S80v15o76b35o23d50a 2605900547521

Zajímavý článek. Přes co mi však přes rozum nejde, je jak se Američané pohybují od extrému k extrému, co se týká soužití různých ras. Nejprve neskutečná míra rasové segregrace (Afroamerický olympijský vítěz Jessie Owens ve svých pamětech píše, že se v tehdejším nacistickém Německu cítil daleko méně diskriminován, než doma!) a pak napříč kulturní revolucí v 60. letech, postupně k tomu současnému šílenému multikulturnímu paskvilu, který páchá podobnou míru škody.

+23/−3
25.2.2015 10:11

T20o85m80á64š 82H27o19l75i29č 5568374211748

V USA žiadny multikultúrny paskvil neexistuje- nie tak ako ho chápete vy. Je tam takzvaná politická korektnosť - rovnaká nechutnosť v oveľa večej zvrátenosti než v Európe. Snáď len v Anglicku je niečo tomu vzdialene podobné. Multikultúrna politika je čisto vynález európskych socialistov. S tým čo je v USA to nemá nič spoločné. USA sú multikultúrne od svojho začiatku a multikulturalita je základom ich DNA v podstate je to to čo definuje Amričana a oddeluje ho od Mexičanou a Kanaďanov.

+5/−1
25.2.2015 10:19

T60a84d64e14á73š 29S88v71o67b28o65d31a 2125520577881

Rozlišujme multikulturu mezi podobnými kulturami a etniky (to se nakonec děje napříč historií všude po Evropě) a tu dnešní globální, která nám nutí, že to samé může fungovat po celém světě. 

Zrovna naše dva národy se svojí geopolitickou polohou jsou krásný příklad toho, jak ten první model fungovat může. Amerika je zase důkaz toho, že ta globální nikoliv. 

USA byly založeny evropskými přistěhovalci, tedy evropskou etnickou skupinou. Do posledních let byli také lidé evropského původu většinou ve společnosti. Segregace definitivně nebyla prostředek multikulturní společnosti. USA byly multikulturní ve smyslu toho prvního modelu, nikoliv druhého - to až daleko později a dnes je schválně tento rozdíl zakrýván.

+8/−2
25.2.2015 10:28

T67o79m11á14š 35H68o61l28i16č 5698434421368

Ale notak. Medzi Hugenotmi z Francúzka, anglikánskymi Angličami,evanielickými Nemcami a katolíckymi Španielmi, Talianmi a Írmi bol taký obrovský kultúrny rozdiel v tej dobe ako dnes medzi islamom a ostatnými. A to sa tam ešte miešali amišovia,indiáni z rôznych kmeňov/nie vždy a nie všetci len bojovali/ a černoši dovezený z Afriky a obrovská komunita Číňanov hlavne na západnom popreží. To mi ako príbuzné kultúry rozhodne nepripadá. To,že medzi tými kultúrami boli konflikty, sú medzi nimi problémy neznamená,že USA už v tej dobe neboli multikultúrnou krajinou. Ale asi chápeme multikulturalizmus inak. Ja ho chápem ako schopnosť rôznych kultúr existovať spolu v jednom štáte bez toho aby sa jedna snažila vyvraždiť tu druhú a štát sa rozpadol. Politický multikulturalizmus Európskych socialistov je niečo úplne iné a v USA neexistuje. Navyše jedinú občiansku vojnu spôsobili práve kultúrne blízky biely väčšinový obyvatelia USA, keď za občianske vojny nepovažujeme i boje s Indiánmi.

+4/−1
25.2.2015 11:17

J91a52r32o53s93l12a74v 38F85r56a26n34t63i48š27e61k 97B60r25ü66m28m39e88r 1561196693340

USA nebyla multiukulturní podle dnešního smyslu. Bylo tam vždy mnoho kultur, ale ty se museli přizpůsobit jedné vládnoucí kultuře. 

Bohužel i tam dnes začíná vládnout i ten neomarxistický multikulutralismus.

+5/−4
25.2.2015 12:46

L25a12d84a 66N59o54v38a41k 4362233987

nemuseli...

0/0
25.2.2015 22:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.