Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pastevečtí psi byli zlí, válčila jsem s nimi, říká cestovatelka

Za pět měsíců ušla s rozpočtem euro na den 2 500 kilometrů. Okradli ji, ubránila se zlým psům i náruživým Rumunům. Během cesty se jí úplně změnilo vnímání času, zbystřil čich, poznala, co je to zvířecí hlad. A úplně na konci se jí i přestaly honit myšlenky hlavou. Letos vyráží Viktorka Hlaváčová zase.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E30v16a 18S60e21d36l15á58č69k63o34v57á 6310237239538

*Zajímavý, obtížný a po tomto způsobu života možná i téměř nemožný bude návrat do pracovního procesu. Člověk, který se 5 měsíců fláká na horách je tak svobodný, že není schopný se přizpůsobit nějaké organizaci vzniklé za účelem vytváření zisku. Tyto organizace jsou pak takového člověka nepřítelem číslo jedna a nechce se jim rozhodně podřizovat. Chce zase hned odjet cestovat. Pak je tu ale známý problém přispívání do "systému". Když využíváme věci vyrobené civilizací - fototechniku, batoh, oblečení, podle mě bychom přispívat měli. Kde je ale ta správná míra přispívat a neztratit sama sebe, že?

Při tomto stylu života nejde mít vztah ani rodinu. Obdivuju lidi, kteří žijí rodinným životem a jsou natolik nesobečtí, že dokáží vytvořit svým dětem harmonické prostředí, kde vyrůstají. Lidi, kteří mají v sobě lásku, kterou rozdávají ostatním lidem a nebojí se, že když jí rozdají i za cenu ztráty části své svobody, že jim láska ani svoboda neubude, ale naopak přibude.

Příroda, hory a pohyb pro mě odjakživa hodně znamenaly. Čím jsem starší, tím více hledám ten správný mix životních aktivit, abych nepodlehla pohodlnosti, konzumu a žila svůj život naplno, bez umělých napodobenin všeho možného. Zároveň si však uvědomuju důležitost sociálních kontaktů, rodiny, sdílení zážitků a i za cenu nutnosti ubrání z těchto zmíněných hodnot.

Přeji všem krásný den i krásný život

Eva

reagovat

0/0
15.7.2016 14:23

E33v57a 60S57e92d54l43á58č59k87o76v63á 6790527379738

Tento počin má podle mě několik rovin.

Určitě obdivuju to, že Viktorka překonala strach z neznámého, opustila svou komfortní zónu a snížila materiální potřeby na minimum a měla nezlomnou vůli sama překonávat překážky, ve formě počasí a jiné. Pokud toto uděláte, pak dostanete krásnou odměnu ve formě kvalitního času stráveného v přírodě. Karpatské hory jsou naprosto úžasné svobodné místo, kde člověk cítí úplně jinak než tady v civilizaci a mění se mu hodnoty. Přemýšlíte maximálně jen kam další den půjdete a jestli máte vodu a co jíst. Stáváte se součástí přírody. Mozek se vyčistí od všech kulturních nánosů a vy jste jen tady a teď a je vám strašně dobře. Otázka je, jak by se člověk cítil, kdyby věděl, že se nemá kam vrátit, že putování není jen na definovanou dobu.

Nebezpečné to určitě bylo co se týče potenciálního zranění, ta se stávají a nedají se 100% ovlivnit. Pokud u cestování ale přemýšlíte, pak to zase tak náročné není. Je potřeba respektovat počasí (nepřecházet např. Fagaraš v době letních bouřek, ale nechat si jej až na podzim, vzít si zvoneček na medvědy do nepřehledného hustého lesa, kde hrozí čelní srážka, neprovokovat místní bači svou ženskostí :)...). S těmi psy je to spíše novinářský titulek než pravda. Sice za vámi přiběhnou a štěkají, ale nestalo se mi, že by mě nějaký z nich pokousal. Jak tu píšete, dělají svůj job a pokud je respektujete, respektují i oni vás.

Další rovina jsou sociální vztahy a vazby. Z vlastní zkušenosti vím, že jakmile se člověk odloučí od "systému", stává se z něj samorost a má pak problémy se začlenit zpátky do nějaké komunity. Všichni se mu zdají líní a nudní a on si připadá, že žije život víc naplno a že je vyjímečný, protože nejde se stádem. Jenže je to za cenu snížení sociálních kontaktů. Je to pro nás ale dobře?

Zajímavý, obtížný a po tomto způsobu života možná i téměř nemožný bude návrat do pracovního procesu. Člověk, který se 5 měsíců fláká na horách je tak svobodný, že není schopný se přizpůsobit nějaké organizaci vzniklé za účelem vyt

0/0
15.7.2016 13:59

K64a37r43o76l85í15n30a 48N34o45v54o96t85n81á 3155946849621

Hustý.

0/0
18.6.2016 2:19

J64a25n 73M50a55c53e52k 3374181832613

Frajerka. R^

0/0
11.6.2016 17:21

B50r30u36n86o 48B51a11t73o88r 4181783605739

minuly rok tu istu trasu presiel moj kamarat iulian sirbu z rumunska a spominal nejaku holku z ciech co tiez chce prejst karpatsky obluk. on to presiel za cca 4 mesiace vyrazil 15.6.2015 a dosiel 10.10. 2015. naozaj klobuk dole pred takymito vykonmi cestovatelov

0/0
10.6.2016 20:24

L74u86k59a57s 95P93o72h12l 5231348970847

Ten pravy zivot zacina mimo Vasi komfortni zonu ... respekt R^

+3/0
10.6.2016 7:14

M46i55c53h81a35l 64F78r43y10k 8817440803172

Lépe to říct nejde. Je s podivem, jak nepohodlí dokáže být lepší. Holčina odvážná, klobouk dolů.

0/0
10.6.2016 11:02

J77a13n 53N30o20v74á15k 9665778554825

Mám bývalého kolegu, kterého také baví chodit sólo pěšky.

Jedno léto vyrazil z Prahy k moři na jih do Terstu, následující léto pak na sever ke Štětínu.

Loni plánoval západ, francouzské pobřeží někde pod Calais, nevím jak došel.

A letos by mu to vycházelo na východ - ale myslím, že dál než k Černému moři by nešel.:-)

0/0
9.6.2016 20:09

L51a39d12a 19N97o24v93a75k 4532603827

já jí fandim, ale bojim se, že vysokého věku se nedožije....

+3/0
9.6.2016 19:38

J72a67k72u16b 73Z97e52m94a70n

To jmeno je potreba si zapamatovat. Pri jeji namyslenosti a hlouposti to nebude dlouho trvat a stat ji bude za velke penize zachranovat z nejake udajne bezpecne zeme.

+5/−8
9.6.2016 18:53

L43a38d47a 30N88o15v33a66k 4512563557

jak to, že seš nula....?

+2/0
9.6.2016 19:37
Foto

P43e45t55r 66P41r88o34c81h26á19z75k17a 3112146152104

Nemohu si pomoc, je to obrovský hazard a risk, ale je to na druhé straně naprosto báječné, šílené a odvážné. Zážitek, který vám nikdo nikdy nevezme. Přiznám se upřímně, že bych to nedokázal. Nemám rád úplnou samotu a netroufl bych si v horách takhle riskovat. Ve dvou se to přeci jen lépe táhne. A obdivuji na té slečně ještě jednu věc, jako vegetariánka musela mít obrovský problém dodat tělu dostatek bílkovin a energie pro takový výkon. Nedivím se, že měla hlad.Smekám klobouk a hluboce se klaním před takovým výkonem.

+4/0
9.6.2016 17:50

J34a48k41u75b 29Z57e66m76a27n

At si klidne riskuje. Jen kdyz to pak nebude stat zase miliony a nejake propustene teroristy.

0/−1
9.6.2016 18:55
Foto

P71e60t62r 52P80r57o30c85h29á93z47k84a 3562966962894

ano, i takové riziko tam je.

0/0
9.6.2016 18:58

J51a90k64u43b 13Z97e88m23a85n

Jenze to neni jeji riziko. S ni, i kdyz tim bude vinna, bude nakladano jako s celebritou a hrdinkou.

+1/−1
9.6.2016 19:01
Foto

P75e10t74r 38P82r81o82c13h85á82z68k48a 3622326712904

Nebo také ne a nikdo se nikdy nedoví kde skončila. Jinak samozřejmě máte pravdu.Většinou to tak dopadá.

0/0
9.6.2016 19:06

K59a13r17o24l57í43n83a 97N71o31v67o53t89n50á 3715856339681

Takových cestovatelů jsou v ČR každý rok spousty.

Nezahrnuje to jen baťůžkáře, do rizikových zemí se lidé dostávají různými způsoby, a ti kteří tam vylezou z letiště a hned chtějí vidět exotiku, ti jsou asi nejhorší.

No a z celé té spousty cestovatelů do rizikových oblastí známe zatím jen dva, tedy dvě.

0/0
18.6.2016 2:21

K97a74r27e10l 45H35r97m31a 8334351152394

Rozhovor celkem zajímavý. Asi i slečna. Jen se mi nezdá to co říkala o mapách.

1/"Já moc neplánuju. Nebrala jsem si s sebou ani mapu, takže jsem dost často bloudila.

2/"Neměla jsem ani sílu sundat rukavice a vytáhnout mapu. Když jsem ji nakonec vyndala, vítr mi ji okamžitě vytrhl z ruky."

Zdroj: http://xman.idnes.cz/viktorka-hlavackova-cesta-pesky-rumunsko-karpaty-fso-/xman-rozhovory.aspx?c=A160608_150800_xman-rozhovory_fro

+2/0
9.6.2016 17:36

J47a82n 49N84o69v24á90k 9505648184565

Nemusela si ji brát z domova, ale mohla dokoupit cestou.

0/0
9.6.2016 18:11

J83a87k21u95b 59Z43e86m17a51n

Nebo najit mezi psy...

0/0
9.6.2016 18:56

P47e27t96r 72K69l35e77i11n 4840190598435

Za 10 let zjistí, že zážitek je zážitek. A je jedno jestli na půlroční tůře, nebo výchovou dětí, nebo ve srubu krájením cibule a sklízením zelí. :) :) A až trošku duchovně vyroste, zjistí, že je úplně jedno jak k cíli dojde. Jestli přes ty kopce a měsíce samoty a odloučení, nebo při pravidelné meditaci. Teď si myslí že dělá něco extra. Za 15let si stěží bude vybavovat nějaké emoce, jen nějaké obrázky. :)

+4/−7
9.6.2016 15:10

J22a12n 17R76y12c35h42l24i11k 9446568111253

Není to pravda. Takhle dlouhá cesta člověka hodně posune, naučí se dost nových věcí o sobě a získá něco, k čemu by v chráněném prostředí společnosti došel jen těžko. Ten zážitek se nedá srovnat ani s meditací. To, co podobným výletem získá, není pro život nezbytné, ale kvalitu života, hodnocení všedního fungování to posouvá značně.

+4/0
9.6.2016 17:37

P22e37t82r 60K14l36e61i45n 4130690818645

To si nemyslím. Co člověk, to názor.

0/−2
9.6.2016 22:09

M74a19r79t77i48n 57V40l53á58š55e96k 2942241860851

Jak si tak čtu tuhle diskusi, nemůžu se zbavit pocitu, že spousta lidí žije v představě, že když se vzdálí z domu, tak musí zákonitě zahynout... Žijete nudnej život u televize, kde vás krměj ptákovinama a vaše největší dobrodružství v životě bylo 14 dní v Hughardě. Není nic lepšího v životě, než se vydat do neznáma - poznáte sebe i spoustu dalších krásnejch věcí. Navíc, když se takhle někam vydáte, tak počítáte s možností, že se může stát cokoliv. Ale pro 90% naší populace není nic lepšího, než si rozdělat Bráníček a pustit si k tomu telinu a cejtit se v bezpečí pěkně pod peřinkou...

+9/−4
9.6.2016 13:01

P91a67v34e88l 23V22ě64t98r26o65v80e49c 6776778462921

Kočovníci už docela dlouho nejsme, máme jinou civilizaci.

Výprava do neznáma má svou hodnotu, ale i své limity... nicméně vcelku hezky její charakteristikou shrnujete důvody, proč se člověk na takovou cestu dává...

0/0
9.6.2016 13:15

L36u98k63a76s 12C70o51d88r 6598152110951

Osobne si myslim, ze lidi, co kazdou kritiku odbyvaji slovy "nojo, blbecek sedi jenom doma u piva na gauci", jsou tim nejvetsim nebezpecim, protoze bagatelizujou riziko. Vicemene celej zivot delam adrenalinovy sporty, pri kterych se muze clovek velmi snadno zabit pokud nedava pozor, a mam za sebou nekolik cest kolem sveta i vyletu na dost extremni mista. Par kamaradu se mi uz pri podobnych akcich zabilo, takze nemam problem lidem rict "hele, tohle mozna neni ten nejlepsi napad". A nektery z tech veci, co popisuje ta divcina, mi jako nejlepsi napad opravdu neprijdou...

+2/0
10.6.2016 8:26

K36a45r24e35l 25U23r49b79a14n 2524254831359

Jo, ale až tu holčinu unesou, tak to výkupné pak půjde z daní, zaplacených těmi pupkáči od televize. ;-)

0/0
10.6.2016 12:08

R40a12d40e54k 30J40a89n80a52t35a 9535346364792

V Rumunsku ji těžko unesou. Máte o té zemi divné představy. Tam vás tak možná pokoušou psi.

+2/0
10.6.2016 22:26

Z90d71e96n52ě97k 85W49o84l75f 9841750957615

S těmi psy jsme v Rumunsku taky bojovali. Většinou dali pokoj až po výstřelu do vzduchu z plynovky.

+2/0
9.6.2016 12:11
Foto

M93a21t61ě34j 67G18ö56r70n79e69r 4455334615752

Pane Wolf, to jste vážně hrdina. Samozřejmě ironicky.

0/−7
9.6.2016 15:31

D68a56v54i51d 37P71e24t63r40ž28e76l39a 2176384773170

Inspirativní. Jestli se dožiji důchodu, pokud vůbec něco takového bude ještě existovat (anebo vyhraji ve sportce :-)), tak taky vyrazím. Zatím mi musí stačit týden ročně :-)

0/0
9.6.2016 12:05

J28a91n 95N71o80v34á81k 9555828874135

Právě že na takovýhle zážitek výhru ve sportce nepotřebujete - to co utratíte za týden běžné dovolené, vám takhle vystačí klidně na 2 měsíce.

+2/0
9.6.2016 18:16

J27a24k13u50b 97Z55e57m76a69n

Tak urcite....

0/0
9.6.2016 18:57

L22u54b56o29š 32B85ř81e83z26i48n25a 2592973980451

Ona byla až v Buňátu?

0/0
9.6.2016 11:35

A63l77e78š 87P65l39e39s48k86o73t 9685159628575

Já teda nejvíc obdivuju, že vydrží tak dlouho sama. Já bych se z toho zbláznil. Ale možná si člověk po čase zvykne.

0/0
9.6.2016 11:24

J63a83n 59N19o55v30á46k 9185788334645

To je hlavně o povaze - já bych s tím třeba problém neměl, jako student jsem v létě klidně vyrážel se spacákem na týden i víc sám někam do přírody - stejně tam člověk sám není, každý den někoho potkáte, pokecáte, popijete... :-)

0/0
9.6.2016 18:18

M73i83l55a46n 34C34h47a36l47u20p67a 7174706137113

Cestování OK, volnost mysli k nezaplacení. Super. R^ Nicméně jít do hor sám? Pravděpodobnost návratu 1:9 mi nepřipadá moc moudrá. Tj. jsem proti tomu, aby se mladí lidé (hlavně holky) toulali (toulaly) po světě sami (samy). Je to nezodpovědnost k sobě, k svým blízkým a případným záchranářům či jiným lidem (policie, armáda, vyjednavači), kteří mně pak budou muset i za cenu vlastního nebezpečí z té šlamastyky vysekat.

+6/−6
9.6.2016 10:50

J17a91n 98Š64p47a36t72n37ý 2953122166805

souhlas, ani letat by se nemelo, letadlo muze spadnout a klidne do hor nebo oceanu - zachranari a vysetrovatele tam pak musí za cenu vlastního nebezpečí lezt ..... btw. tu statistiku navratu z hor jste vzal kde?

+3/−6
9.6.2016 10:57

J74a44n 70N78o32v42á62k 9405918134115

Kdyby se jednalo o opravdu nebezpečné prostředí, máte pravdu.

Ale kopce typu Nízké Tatry a jejich pokračování na Ukrajině a v Rumunsku není vysloveně nebezpečné prostředí - to byste nemohl v létě sám ani na túru v Krkonoších :-)

+1/0
9.6.2016 18:22

J75a15n 61N43o59v56á56k 9915608534185

Asi jsem to měl dát k příspěvku o úroveň výše, co? :-)

0/0
9.6.2016 18:57

J93o72s80e82f 30T57i92k19v21a75r54t 2120154720

Záchranáři musí občas i vyjet ke gaučovému povaleči s lahví v ruce, kterého postihne srdeční příhoda ;-)

+2/0
9.6.2016 11:08

M17i28l64a16n 94C96h49a72l42u51p17a 7554746287293

OK. Jenže povaleče najdou doma během chvilky a rozhodně nebudou muset šplhat na zasněžené hřbety, či spíše pod ně, jak píše cestovatelka, nebudou muset vyjednávat s Talibánem, či potápět se pod útesy apod. Ale jako vtip to beru.

Chtěl jsem říct, jen že adrenalin mám rád, ale existuje hranice zdravého rizika a tu ta, jinak moc šikovná a odvážná holka, sama v horách silně překročila. Nic víc. Není třeba se bát, je třeba kromě odvahy i trochu rozvahy.

+5/0
9.6.2016 11:18

J11a39n 35Š96p54a85t76n69ý 2213652176375

Proc tedy ty všechny zachranare mame, když staci jen vydat podrobny manual, co se smi a co ne. Uvedomte si, ze každý ma tu hranici jinde + většina zachranych akci je hrazena pojišťovnami (jen kdyby někdo zase plakal, ze plati dane)

+2/−1
9.6.2016 11:56

M86i39l93a57n 49C55h48a62l16u82p59a 7184466627283

OK. Vše funguje, takže holky: "vzhůru samy do hor!" Je to skvělé a nic vám nehrozí a až budete pár dní nezvěstné vaše sličné mrtvolky vyhledají a dopraví vašim rodičům a blízkým šikovní profesionálové. I pohřeb bude velice vydařený.

+2/−3
9.6.2016 12:00

J53a60n 80Š89p31a95t63n34ý 2983842906485

z tohoto rozhovoru jste nejak dovodil, ze takoveto extremni vylety jsou nejaka masovka, kterou chteji provozovat všichni, protoze si mysli, ze jim nic nehrozi, zda se mi .... :)

+1/0
9.6.2016 12:10

M65i78l41a35n 22C46h56a93l34u79p44a 7344946657813

Díky Bohu (ještě pár měsíců se to může říkat) to žádná masovka není.

+1/0
9.6.2016 12:16

J66o82s84e73f 26T63i63k80v15a85r66t 2320464470

Z lidmi kteří trpí paranoiou a fobií z nebezpečí jako Chalupa, je diskuze absolutně bezpředmětná. ;-)

+1/0
9.6.2016 12:18

P73a24v25e24l 43M11a15t22o58u79š73e21k 5660617718934

Proč bezpředmětná. Rozvážný musí být i ten nejlepší horolezec, jinak velmi pravděpodobně velmi brzy skončí hodně zle. Nejlepší může být jen díky tomu, že je a byl rozvážný.

0/0
9.6.2016 12:30

J97a15n 57Š79p10a69t27n78ý 2153812426425

jenze lide, kteří to neceho takove jdou, rizika znaji. Chalupa je něco jiného - ten zrejme bude detem, když se rozhodnou pro něco, co on by nikdy neudelal, rikat, aby to nedelali, protože se jim muze něco stat a jini s tim pak budou mit spoustu starosti ... místo aby řekl, davejte na sebe pozor a občas napiste, ze jste v poradku ....

+1/0
9.6.2016 12:48

P92a61v96e30l 41M60a32t73o32u75š25e91k 5690107308224

No, tím, že by ti lidé rizika vždy znali, si nejsem moc jist.

0/0
9.6.2016 13:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.