Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidskou pochodeň strhnou v Tibetu hákem k zemi, říká cestovatel

Zažil „cesty smrti“ nad propastmi v Peru, čínské ostřelovače v Tibetu, zubaře s padělaným doktorátem z Harvardu v Mexiku, indickou bídu. Navštívil místa, z nichž dýchá historie, skvosty lidské civilizace. A říká, že cíl putování nebývá nejpodstatnější. „Zážitky z cesty ho přebijí, to není klišé,“ zdůrazňuje cestovatel Vráťa Zpěvák.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F27r20a53n36t34i66š71e59k 42M12í95č64e76k 1282780132

Pěkný rozhovor, naproto jej chápu - na cestování také ujíždím a cesta je opravdu někdy cíl. Cestuji sám, ale s argumenty cestování ve dvou souhlasím (Ty vole, viděl jsi to? No to jsem ještě neviděl! :-)) "Evropu si nechávám na důchod", to je přesně ono, s tím také naprosto souhlasím! Aby člověk něco opravdu viděl, musí jet právě do těch zemí, kde si hrají ještě děti bosy na ulici a nikdo neřeší sezení na trávě v parku. Jinak co se týče dementní, typické klišé otázky "kde na to berete peníze" bych autorovi článku vzkázal asi toto: náklady na cestování po takovém Peru nebo Indii jsou jen zlomek toho, co stojí dovolená all-inclusive na Kanárech. Někdo propíjí peníze v hospodě, někdo si kupuje auta nebo nejnovější elektroniku a také se ho neptáte, kde na to bere. No a někdo zase cestuje. Je to jen a pouze o prioritách, jako celý život. Tak asi takhle.

+8/0
13.10.2016 13:20

Z18d44e23n43e88k 28B38o78h85a71c25e79k 1228337747209

Ja se zapadni Evropou opacne. Tu jsem si odbyl kolem 1969 a ted v duchodu jezdim v zime na Celebes, Siberut, Borneo..... Mohu tam byt dele a s duchodem tam vyjdu. Tady ne a v zapadni Evrope tuplem. No, pravda; kdyz tam bude infarkt, nebo mrtvice, tak tam skoncim.

+3/0
13.10.2016 20:35

F90r51a20n19t79i73š83e54k 31N32o20v34o13t64n29ý 2900849395455

Mužete mi prosím odpovědět?

Proč podporují zelení Tibet? Byl Tibet před Čínskou anexi brutální diktatura? Bylo v Tibetu otroctví nevolnictví?

Zaslouží si Čína veliké poděkování za to že v Tibetu zrušila otroctví, nevolnictví?

Nejsou za vlady činanu v Tibetu porušována lidská práva mnohem meně než když si Tibet vladl sám????

Děkuji za odpověď

+4/−8
13.10.2016 10:26

P79a94v74e71l 38M90a24t57o48u94š56e79k 5300787318544

Máte pravdu, Zelení "podporují" Tibet místo toho, aby vštěpovali lidem nutnost chránit přírodu a aby se zasazovali např. za omezování kamionové dopravy, v níž je ČR světovou velmocí (a snad je to na to ještě hrdá).

+2/0
13.10.2016 11:07

M85a76r67t92i38n 70B38e87r66a95n 6289545816171

Očividně neznáte ani stránku z programu podobných ekologických skupin. Aneb ať žije internetová demagogie "mas"...

+1/0
13.10.2016 11:59

F94r87a37n93t38i40š94e75k 48M80a87t58ě36j16č36e74k 7403142343431

Tak nás pouč!

0/0
13.10.2016 22:36

P74a15v18e70l 52M50a34t45o82u70š93e94k 5130657868614

Vidím výsledky a ty jsou pro mne rozhodující. Stránky z programu jsou bez výsledků tak leda k vytření zadnice.

0/0
14.10.2016 12:29

A90n92t84o91n23í90n 11T29i22c49h21e12r81a 6406318873496

A můžete vy odpovědět:

Jestli čínská vojska vtrhla do Tibetu s bohulibým úmyslem zlikvidovat nevolnictví? ;-)

Z hlediska lidských práv srovnáváte dnešní dobu s předminulým stoletím?? ;-)

+5/−1
13.10.2016 12:33

J57a73n 30J82e29s32l85i88n69e39k 7646193928638

Inteligentni clanek s inteligentnim clovekem. Pak Zpevak je cestovatel kazdym coulem. Politicky nazor si pak kazdy si udela i z veci, ktere vidi a pozna.

Tibet je komplikovana situace. Cinane tam prinaseji modernizaci (sveho typu), ale jedna se tez o brutalni kolonizaci. Co si o tom opravdu Tibetane (nikoliv cinsti pristehovalci do Tibetu ) mysli, se nikdy nedozvime.

+9/−2
13.10.2016 9:40

P32a49v48e23l 48M21a49t50o60u23š16e51k 5390117238434

Z našich novin rozhodně ne.

+1/0
13.10.2016 11:12

J11a39n 72C17o62n18s23t40a17n72t61i15n 1332301703630

Ta cesta na Machu Picchu je vážně takový saigon, byli jste tam někdo?

0/0
13.10.2016 9:18

P12e55t57r 78S42o91k17o49l 8382171327681

Saigon je to hlavně nahoře a to doslova. :-P

0/0
13.10.2016 9:25

P68e22t79r 56N87e56c95h63a78n30i55c69k40ý 7343816418470

Co vím od kamaráda, tak je lepší si dát trek k tomu vlaku (ostatně trabantisti k němu dojeli autem)

0/0
13.10.2016 9:37

P86a44v37e92l 45M86a36t54o65u63š68e47k 5650677348114

Cesta pěšky zdola od vlaku žádný problém. Nechápu, co se zde řeší...

0/0
13.10.2016 11:08

M90a70r47t60i81n 58F45r73a74n10t33i35š11e19k 7115660343175

Vodu ne, písek

0/0
13.10.2016 9:01

K90a30t86e41ř75i76n92a 29V42ý89b41o93r41n64á 6870449399

Paroubek měl pravdu, když říkal, že lidé si zvyknou na všechno. I z hašení lidských pochodní se dříve či později stane rutina.

0/−1
13.10.2016 8:51

M43a21r92i85e 15C85h90m29e69l85a13ř29o64v54á 8665806407599

Prošel v Tibetu vesnicí a hned věděl kdo je ten zlý. Když se tibeťané a číňani do se be pustili tak zrovna v té době tak pobýval jeden náš zpravodaj. Když přijel zpátky tak řekl že tibeťané začali číňani podřezávat. Ale to řekl jen jednou. Víckrát mu to nedovolili opakovat. V Tibetu jsou lidé rozděleni na kasty tam žádná demokracie nikdy fungovat nebude. Pan cestovatel vidí odstřelovače a má hned jasno kdo je ten zlý. Kdyby nebyli pod čínskou správou tak dodnes platí lámům jak jídlo tak desátky. Avěřte že ty desátky byli hodně velké. Mniši nepracují ti se jen modlí. Proto je povinost každé rodiny dát jednoho syna do kláštera. V Tibetu by mohla být demokracie tak za 50 let a to snad možná asi. Dalajláma už má do pár států vstup zakázám. Odkazy nedávám. Když umíte sedět u počítače tak si ty státy můžete najít, tak jako já.

+2/−21
13.10.2016 8:27

M43a80r13t39i71n 83B87e39r12a82n 6429165916701

A kdo tvrdí, že ty zvyky tak Tibeťanům nevyhohovaly? Kdo tvrdí, že by chtěli demokracii tak, jak jí známe my? 8-o A Vaše snaha najít na čínské šikaně něco pozitivního je dost směšná. Tedy spíš smutná...

+24/0
13.10.2016 8:43

M22a73r71t32i23n 24B14e24r11a49n 6569165176251

*nevyhovovaly

0/0
13.10.2016 8:44

K23a35t86e37ř59i33n38a 11V58ý39b81o31r11n27á 6550889459

Indiánům také vyhovoval kočovný život a tradiční lov bizonů...

+2/−1
13.10.2016 8:49

P79a21v57e51l 79M93a57t26o45u38š65e12k 5880247778804

A Romům jakbysmet, ať nechodíme tak daleko.

+1/0
13.10.2016 11:13
Foto

P23r88e57m55y77s41l 46K82y71s23e92l41a91k 5125963544609

Dopředu předesílám, že Čína nemá v Tibetu co dělat, stejně jako Rusko na Ukrajině, ale myslíte si, že třeba Iráčanům nevyhovoval režim S. Husajna, nebo Libyi Kaddáfí? A vidíte západní svět měl pocit, že to tam musí upravit podle svého... Takže ona chyba bude na obou stranách, protože chtějí rozšiřovat svoji sféru vlivu. Takže hoď kamenem kdo jsi bez viny...

+8/−2
13.10.2016 9:01

M21a78r36t14i64n 83B16e43r12a17n 6929715916371

To jsou dost rozdílné příklady...

+1/0
13.10.2016 9:54
Foto

P91r16e33m45y42s98l 87K80y11s79e21l67a17k 5795643844529

Jo a proč? Protože tady jde o Čínu a tam o USA potažmo EU? Jen jsem poukazoval na absurditu toho myšlení. Čína si stejně jako USA "myslela", že jim přinese "lepší" život a ono se tak nestalo. jedni si mysleli, že to provedou tím , že je ovládnou, druzí také, nepovedlo se v obou případech. A jestli si myslíte, že války se vedou kvůli demokracii a ochraně obyvatel, tak se mýlíte. Tato hesla slouží jen jako záštita ekonomických zájmů ať na východě, či západě. Ono moc lidí b nasazovat kejháky nešlo, kdyby jste jim řekli vy umřete a já z toho zbohatnu, proto je nutné to zaštítit vyššími ideály.

+1/−1
14.10.2016 9:22

P36a68v57e37l 13M98a53t19o34u73š48e44k 5390397898104

A vy jste si naopak jist, že většině Tibeťanů současný systém nevyhovuje? Nehledě k tomu, že mohli dopadnou daleko hůř, třeba jako původní obyvatelstvo Austrálie a Ameriky, hlavně té Severní.

+2/0
13.10.2016 11:11

L30a64d49i84s77l61a21v 61D32v97o35ř34á52k 6250974625462

Realita je ale taková, že Čína okupuje Tibet. I kdyby tam nepracoval nikdo a modlili se všichni, Číňan tam nemá co dělat.

+17/0
13.10.2016 8:51

P32a49v45e33l 79M63a13t34o90u33š74e24k 5410667498804

Historicky to není tak úplně jednoznačné. Co ale jednoznačné (podle týchž kritérií) je, že bílá rasa nemá co dělat jinde než v Evropě, a to ještě ne v celé, a nanejvýš v části Asie.

+1/0
13.10.2016 11:16

A76n17t59o98n44í66n 57T17i45c75h79e10r28a 6846808573496

Já čtu jen prostý popis toho co viděl. Že to nezapadá do konspiračního obrazu divokých Tibeťanů, zachráněných laskavými Číňany mě moc mrzí

+9/0
13.10.2016 9:06

M81i91l17a50n 64C96h84a84l81u53p69a 7874866187653

"Místní prostě musíte respektovat, jste tam jen na návštěvě."

Vytesat do kamene nebo lépe vyvěsit na hranicích Schengenu ...

+23/0
13.10.2016 8:16
Foto

D67a83v71i47d 90Z12á46p86a81l 9865265447862

Podobný směšný komentář tu samozřejmě nemohl chybět.

0/−1
24.10.2016 8:03

D32a33v71i48d 92D65l90o83u57h73ý 5364527617241

"Vojáci už mají takový scénář nacvičený: sesypou se na lidskou pochodeň, strhnou ji tyčí s hákem na zem, postříkají hasičákem, uhasí, přikryjí dekou, obklopí, aby to nikdo nemohl fotit, a uklidí." a co jiného by mohli udělat?

+3/−5
13.10.2016 8:16

M59a84r14t46i57n 88B71e44r59a11n 6199205586781

Prvně by stačilo zacházet s raněným civilizovaně. Druhá meta je samozřejmě hledání důvodu, proč se toto děje. Což je bohužel dost naivní představa...

+4/0
13.10.2016 8:46

J55a30r67o76s79l50a96v 59C30h96a49l92u52p74a 8834361965205

Krásný rozhovor a krásné fotky. Myslím že každý by si měl alespoň jednou za život vyjet takto na měsíc někam do vzdálených končin, a možná by tu bylo více uvědomělých lidí vážících si toho co mají.

+8/−1
13.10.2016 8:04

P48e49t31r 36P96a82v79e85l97k59a 2880212475839

Nechci polemizovat, pro mě maji mnohem větší genius loci místa jako prameny Labe, jezero Laka nebo SOS. Jenže jsem jen zapšklý čecháček ze zaprděné České kotliny [>-];-)[>-]R^

+3/−2
13.10.2016 7:49

A55d42a15m 11B53í68l74e81k 4736624341837

ne, máte jen jiné priority a touhy, toť vše :-) každý jsme nějaký - je to ryze individuální věc. Já bych třeba cestovat chtěl, ale limitují mě jazyky a necítil bych se v pohodě, když umím pár anglických vět a porozumím pouze něčemu.

+5/0
13.10.2016 8:08

M49a17r95t29i68n 75F74r21a98n20t38i33š92e70k 7935100633975

A Soos taky není bez půvabu

+1/0
13.10.2016 9:02

P10e40t84r 11N19e95c42h78a34n53i51c72k67ý 7573736718980

"mnohem větší" můžete říct jen pokud jste byl i na těch dalších místech. Každopádně nejlépe svou zemi oceníte právě, pokud se do ní odněkud vrátíte a to stačí často i v rámci EU :-)

+2/0
13.10.2016 9:41

B39a77r12t40o29l45o72m71ě56j 31K75u77s 2595966801803

Sympatický rozhovor se sympatickým člověkem, který, ač lítá všude možně, stojí zjevně nohama na zemi. R^

Pod ten poslední odstavec bych se podepsal. Nejen, že je to věc respektu a slušnosti, ale zároveň většinou uvidíte daleko víc, než z povýšeného pohledu turisty, který "si to tady přece zaplatil."

+32/−2
13.10.2016 7:10

L20u63k34a52s 63C16o85d32r 6368962490661

Musim rict, ze trochu nechapu tenhle "masochismus" nekterych zapadnich "nezavislych" cestovatelu, kdyz si koupi u cestovky zajezd to Tibetu, je jim jasny, ze se o ne bude starat anglicky mluvici pruvodce a ze budou vicemene porad v turistickych oblastech s velkou pritomnosti bezpecnostnich sil, ale pak se tvari hrozne prekvapene, ze tomu tak je. Prijde mi to uplne stejny jako by si clovek koupil vstupenku do Disneylandu a pak se hrozne divil, ze jsou vsude zamestnanci, organizovany fronty a lidi prevleceny za Mickeyho nebo Donalda.

Pokud chtel skutecne videt neco autentickyho, co by odpovidalo zbytku rozhovoru, tak prece neni nic jednodussiho nez misto do Lhasy odletet nekam do Sichuanu a pak se po zemi dostat do nejakyho z tibetskejch autonomnich okresu, at uz v Sichuanu nebo v Qinghai / Yunnanu. Na vestinu mist v tehle oblastech neni zadny povoleni potreba a clovek se tam muze pohybovat vicemene volne. Jasne, vetsinou nebude mit signal na mobilu a nebude kolem nej behat anglicky mluvici pruvodce, takze si bude muset vetsinu veci zaridit sam, ale to uz je dan za to, ze je v zapadakove...

+5/−2
13.10.2016 4:45

P56a46v70e75l 29M97a94t69o84u95š68e21k 5490387468494

Souhlas. Kdysi jsem chtěl do Tibetu dojít pěšky z pouště Taklamakan podél řeky Karakax He (tehdy na ní kus nad Hotanem stavěli přehradu). Nakonec jsme se z časových důvodů stejnou cestou vrátili zpět, ale i tak to byl jeden z mých nejlepších zážitků.

+1/0
13.10.2016 8:21

T20o12m55á93š 53J91a85n46í20r47e55k 8750717256179

Já třeba vůbec nerozumím té módě toho sebeupalování. Jako třeba jeden blázen, že by si třeba myslel, že může sebeupálením něco změnit .... ale jako pravidelně? Když už na to mají dokonce zaběhlou rutinu? To už hraničí s nějakým fetišismem ne?

Něco jako: Jdu na náměstí, posnídám párek v rohlíku, hm ... no .... do oběda času dost, dom se mi jít nechce .... tož co, když už jsem tady, že bych se upálil?

Jako rozumíte tomu?

+3/−23
13.10.2016 2:42

J91o47s32e15f 98Z84d15r12á40h98a84l 2210350661648

Podívej se na film Kundun a možná nebudeš psát takové nesmysly...

+3/−2
13.10.2016 6:31

D40a23v76i49d 81D26l93o93u72h12ý 5534837387181

Tak když to je ve filmu tak to musí být pravda.

0/−1
13.10.2016 8:17

J59a48r93o22s79l60a28v 11C16h40a50l34u96p52a 8634541165745

Dělají to možná pro to, že nemají jiné východisko. Protože nemají jinou možnost, jak upozornit na bezpráví která se v Tibetu dějí. Když Vám někdo systematicky bude zašlapávat vaši identitu, vaše kulturní hodnoty, když Vám někdo ukradne Vaši zem, a vy v ní budete žít jako poslední přivandrovalec bez nároku na cokoliv, tak v takto zoufalé situaci jste už schopen udělat jen zoufalé činy. Hlavně nerozumím tomu, že někdo může podporovat člověka jako je Zeman i potom co prohlásí, že bychom se od Číny měli učit jak konsolidovat společnost. Nechtěl bych se dožít takových to odstřelovačů na Střeše Národního muzea na Václaváku.

+9/0
13.10.2016 8:15

D21a52v81i24d 61D94l74o35u75h52ý 5374417957401

Za celou dobu socialismu se na Václaváku upálil jen jediný člověk (Zajíc se upálil mimo Václavák aby nemohl být zachráněn). A co se týká historie Tibetu, tak nesmíte vycházet jen z toho co jste viděl ve filmu Sedm let v Tibetu.

+4/−4
13.10.2016 8:20

J73a31r49o46s27l22a85v 13C22h22a70l18u41p90a 8964501195575

To co bylo u nás do 90 let, byla jen selanka hrající se na komunismus s porovnáním toho co probíhalo v Číně potažmo v Tibetu. A ano nebyl jsem osobně v Tibetu ale mám pár na sebe nezávislých přátel kteří v Tibetu byli a mají obdobné zážitky jaké popisuje Vráťa. Navíc jsem si od dalších cestovatelů přečetl bezpočet článků a také jsem byl několikrát na setkání s Tibetskými mnichy.

+4/0
13.10.2016 8:27

P47a19v26e65l 76M33a41t27o15u35š52e58k 5770977538924

Historie Tibetu nezačala před 50 lety. O tom, co tam bylo dřív, se ale moc nehovoří. Vše má nějaké souvislosti a pokud je to vytrženo z kontextu, je to vždy zavádějící.

+3/−3
13.10.2016 8:26

J75a78r41o15s69l57a98v 66C77h12a49l34u66p92a 8834551855325

Anomáte pravdu. Historie Tibetu sahá mnohem hlouběji a to až do 6 století n.l.Tibet byl v novodobé historii od 18 století součásti Čchingského impéria,ve kterém užíval určitou kulturní a náboženskou autonomii. Po rozpaduČchingského impéria v roce 1911 se z Tibetu stal suveréni stát, stejně tak jako vznikla Čína a Mongolsko a který uznaly v tédobě všechny světové mocnosti. Jenže v 50 letech rozhodnutím komunistickévlády v Číně byl Tibet násilně anektován. Z našeho pohledu to je tak,jako by v 50 letech vtrhli Rakušané do Česka a obsadili nás, protože jsmebyli do roku 1918 součásti Rakouska Uherska.

+6/0
13.10.2016 8:50

L47u92k21a57s 65C71o22d84r 6948802770681

To je pomerne trefny prirovnani. Ale sluselo by se k dokresleni situace dodat, ze by se nasledne stal z Klementa Gottwalda (pripadne z Gustava Husaka) bojovnik sa svobodu, kandidat na Nobelovu cenu za mir a hvezda ruznych prednasek a kulturnich for.

+3/−1
13.10.2016 9:26

J63a91r19o86s96l30a71v 76C52h76a61l26u98p97a 8314911925475

Tak to je štěsí, že nás fyzicky od 68 okupovali jen Rusové

0/0
13.10.2016 9:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.