Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V hlavní roli tanky. Guderian a Tuchačevskij vynalezli moderní válčení

Koordinovaný motorizovaný postup, řízený vyššími veliteli přímo z frontové linie. Právě tento koncept umožnil nacistické armádě Blitzkrieg bleskovou válku. Vynalezl ho Heinz Guderian, potenciálu motorizované války si všiml i sovětský maršál Michail Nikolajevič Tuchačevskij.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P75a70v31e78l 50T86i43c84h45ý 9340661880574

Z textu příspěvku:

Sice na koních, ale neobyčejně dynamicky postupovala v roce 1920 i Tuchačevským vedená invazní armáda do Polska. Zásobování neschopné držet Tuchačevského tempo a především brilantní taktika polského velitele Józefa Piłsudského však před branami Varšavy sen o rozšíření vlády proletariátu do střední Evropy prozatím ukončily.

V té době se Tuchačevskij poprvé dostal do konfliktů s ambiciózním funkcionářem, který si nechával říkat svým pseudonymem Stalin, zatímco Tuchačevského s oblibou nazýval Napoleončíkem.

Tak toto je značně nepřesné. Kdyby nebylo hlouposti a neposlušnosti politického komisaře jižní armády pod velením Buďonného, S t a l i n a , a Buďonnyj uposlechl rozkazu Tuchačevského, aby se se svojí armádou stočil na sever a kryl jižní bok Tuchačevského armády, tak k tomu nedošlo a Rusové by opravdu převálcovali Varšavu a šli by určitě ještě dál na západ. Jenomže Stalin si zamanul, že musí dobít Lvov, ukecal Buďonného a bylo vymalováno. Pilsudsky poslechl rady francouzského poradce, vrazil mezi armádu Buďonného a Tuchačevského klín a Tuchačevského armádu rozprášil a zahnal na panický útěk.

A od té doby panovala mezi Tuchačevským a Stalinem nevraživost. A asi se není vůbec co divit.

0/0
21.3.2017 0:15
Foto

P38r44e41m28y95s32l 72K23y31s49e51l17a88k 5325463704429

No myslím, že H. Guderian, pouze aplikoval to co již tisíce let před ním jiná vojska. Technickou převahu, menší mobilní a dobře vybavené vojsko, podpořené rychlým a překvapivým postupem. Toto používal již Alexandr Veliký. Tento způsob války má ovšem i dnes svá úskalí. Jedním je logistika, která na velké vzdálenosti nikdy nestíhá postupující vojska (a to ani dnes, ať se Navy Bees snaží jak chtějí) a druhým je její většinou tragický konec, když narazí na zdržení nebo se zasekne ve frontové válce, což může souviset i s prvním bodem. Němci skončili na zbytečném obléhání měst, kterému se například výše zmíněný Alexandr vyhýbal, pokud město nešlo rychle dobýt a raději je vyhladověl nebo přinutil ke kapitulaci v izolaci. A myslím, že tankovou válku dovedl do dokonalosti Rommel tím, že aplikoval postup napřed nepřítele rozstřílet artilerií a pak jej dorazit mohutným tankovým úderem. Nikdy neposílat tanky na tanky, což bylo tragické rozhodnutí v bitvě u Kurska, kde naopak rychlost postupu vojsk byla na škodu a způsobila chaos a dezorganizaci celého svazu. Rusko nikdy nepředvedlo účinné použití tanků, vše co se pod jejich velením dělo bylo založeno jen na množství, nikoliv kvalitě a taktice.

+2/0
15.2.2017 8:50

P50a16v90e91l 34N12o46v59á63k 7231416909863

Lec jak vidno Ruská taktika byla úspěšnější

0/0
15.2.2017 15:48

P42a40v56e98l 98T64i56c28h87ý 9840611770334

Máte zajisté ma mysli tu, kterou razil Stalin - nas mnóga - a tak nějak ho množství ztrát na Ruské straně nezajímalo.

0/0
20.3.2017 23:58

J63o42s55e13f 25M11e44r39u43n73k63a 6542910833777

Někdo zde již správně napsal, že německé tanky nepoužívaly naftu, nýbrž benzín - to je od autorů dost hrubá chyba. Ohledně Tuchačevského - zde zase někdo psal, že byl neschopný - já bych, podle toho co jsem četl, spíše tvrdil, že byl takový průměr. Žádná hvězda, ale např. Buďonného či samotného velkého Stalina ve strategii jistě převyšoval. Měl i velké vize - např. výrobu cca 100.000 tanků pro Rudou armádu.

Porážka před Varšavou v roce 1920 není úplně jen jeho debakl, ale částečně vinu má. A nakonec - je těžké říci, jak by obstál např. ve válce s Finskem, nebo v prvních měsících války s Německem. Osvědčil se v jiném způsobu boje, např. povstání námořníků v Kronstadtu ( mimo jiné původně zcela probolševických, bolševikům velmi hodně pomohli při puči v roce 1917 ). Pak měl velké úspěchy při potlačování vzpour hladových rolníků, a to při použití bojového plynu. Ale za tyto úspěchy by ho asi neměl glorifikovat ani ten nejtvrdší bolševik.

+2/0
15.2.2017 6:50

R14o64m40a85n 80K90r92á52č17a34l74í27k 3828568877376

Nemecké tanky jazdili v tom case vyhradne na benzin. Nemohla teda dôjst nafta... Pri Kursku nebol problem otvoreny teren,ten je naopak vhodny na operacie tankovych jednotiek. Problem bol v tom,ze Hitler niekolkokrat odlozil zaciatok operacie,cakal na novy tank Pz.V Panther ( a nasadil ho napriek Guderianovmu odporu este s nedoriesenym systemom chladenia co spôsobilo väcsie straty pri presunoch ako straty v boji) a Rus mal tak cas sa na utok dobre pripravit.

+1/0
15.2.2017 0:29

P67e37t91r 55K42o43r61b78e11l 9566227770842

Osobně bych v tomto článku zmínil i De Gaulla, který bohužel pro Francii nenašel pochopení u svých nadřízených. Jeho pozdější tvrzení o tom, že Guderian byl jeho plagiátorem bych sice nebral tak vážně, ale na úrovni jeho a Tuchačevského byl v této otázce beze sporu.

+4/0
14.2.2017 22:19

P63e25t31r 59H91a86v12e14l70k83a 7809553188809

Autor by si měl přečíst některé Tuchačevského dílo, možná by o něm příště napsal něco jiného...

+2/0
14.2.2017 21:52

T84o42m54á55š 11Š75l45a71p98á58k 4490257358622

Řekl bych, že na fotce č.4 není Tuchačevský druhý zprava, ale zleva...

+4/0
14.2.2017 20:27
Foto

V83l72a12s16t38a 36C85o74u82f39a80l 7527279539855

Ano. Zleva z pohledu na fotku. Buďonnyj, třetí zprava, by Tuchačevského před sebe nikdy nepustil.

+5/0
14.2.2017 20:48

T81o83m74á57š 11H17a33b10a 3805769161843

Přesně tak. Druhý zprava je...KV?

0/0
14.2.2017 20:50
Foto

V15l74a16s34t39a 13C38o12u64f54a53l 7697439969545

Ano.

0/0
14.2.2017 20:50

T61o11m38á57š 88H63a86b34a 3115489171123

Diky. Tohle je poprvé, co mi přijde, že S7 má malý displej :)

+1/0
14.2.2017 20:52
Foto

V62l12a95s94t30a 33C61o79u49f53a36l 7517509619975

Tuchačevskij nikdy nenosil knír. Vorošilov ano.

0/0
14.2.2017 20:52
Foto

V42l22a50s76t12a 49C16o93u51f90a22l 7297599149365

https://www.google.cz/search?q=kliment+voroshilov&biw=1536&bih=774&tbm=isch&imgil=YaohN5Wyh4tTpM%253A%253ByOuIuRhBGbxArM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.alamy.com%25252Fstock-photo%25252Fwith-kliment-voroshilov.html&source=iu&pf=m&fir=YaohN5Wyh4tTpM%253A%252CyOuIuRhBGbxArM%252C_&usg=__OYtI1RKMlCBf0TXQPsioc9qiY1w%3D&ved=0ahUKEwjfiZunr5DSAhVFWxoKHceuAP0QyjcImgE&ei=32CjWJ-eEMW2acfdgugP#imgrc=YaohN5Wyh4tTpM:

0/0
14.2.2017 20:56
Foto

V97l32a75s10t42a 16C43o30u91f89a92l 7537289199595

Toto je Tuchačevskij: https://www.google.cz/search?q=kliment+voroshilov&biw=1536&bih=774&tbm=isch&imgil=YaohN5Wyh4tTpM%253A%253ByOuIuRhBGbxArM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.alamy.com%25252Fstock-photo%25252Fwith-kliment-voroshilov.html&source=iu&pf=m&fir=YaohN5Wyh4tTpM%253A%252CyOuIuRhBGbxArM%252C_&usg=__OYtI1RKMlCBf0TXQPsioc9qiY1w%3D&ved=0ahUKEwjfiZunr5DSAhVFWxoKHceuAP0QyjcImgE&ei=32CjWJ-eEMW2acfdgugP#tbm=isch&q=tucha%C4%8Devskij&imgrc=2Ws_YcgErOqD5M:

0/0
14.2.2017 20:57

K75a58r56e50l 46A57d98á97m11e17k 4209211828751

Černý Baron

Kurt Knispel dosáhl 168 potvrzených vítězství, z toho 42 jako velitel tanku a 126 jako tankový střelec.

Oficiálně nepotvrzených bylo dalších 27.

+2/−1
14.2.2017 20:14

J70i29ř35í 80T27i76n35t19ě43r28a 6760509323560

Vážený pane Adámku,

máte-li potřebu uctít si památku KK, tak můžete navštívit jeho hrob umístěný v německé sekci válečného hřbitova v Brně.

http://forum.valka.cz/attachments/3583/KK_nemecky_vojensky_hrbitov_Brno_2014.jpg

+2/0
14.2.2017 22:09

J33o82s39e55f 27V92o44s70i81c12k14y 4373967246653

Ona ta Guderianova prukopnicka metoda - prorazeni fronty a nasledne obchvaty tankovymi sbory - nebyla dlouho uspesna. Fungovala pouze v zacatku a spolehala spise na prekvapeni a vyvolani hruzy. On je totiz tank nedoprovazeny pechotou, velice zranitelny, zvlaste v noci. Ani za dne z nej neni moc videt !

0/−1
14.2.2017 14:19

J88i58r40k71a 11H66o18n74c75ů 2924104251578

Proto tanky doprovázela pancéřová pěchota. Článek to zmiňuje.

+8/0
14.2.2017 18:16

J80i16n28d88ř33i26š67k54a 88B26u76r21g92e68r24o96v82á 3135204458595

Jméno Guderian mám já spojeno s pojmem "blesková válka". O to šlo.

0/0
14.2.2017 20:30

T13o55m75á83š 23B81a56ř88i39n39k69a 2213385527919

Pravda je taková,že Tuchačevskij byl neschopný a mimo realitu, jeho reforma armády téměř zlikvidovala dělostřelectvo, navrhoval např. přestavbu traktorů na tanky,stavbu letadel z bambusu atd.

+3/−2
14.2.2017 10:27

R77o87m68a51n 34S48t22o46n46e13k 1859683349711

Jedno z nejlepšich letadel 2 sv. valky bylo ze dřeva takže ten bambus nemusel byt uplně špatný napad :-)

+11/0
14.2.2017 15:25

L64a56d49i22s12l15a31v 14K17o75l36a38č24k29o15v48s68k11ý 5893361389401

Tak takhle. Charles de Gaulle byl v zajetí s Tuchačevskim, ale rozhodně jen nehráli na housle, ale Tuchačevskij se živě zajímal o úvahy Charlese o moderním vojenství a německé armádě. Jako absolvent prestižní Alexandrovské kadetní školy (junkerské) a důstojník z tradiční rodiny samozřejmě uměl francouzsky a mohli spolu komunikovat v rodné řeči de Gaullea. Možná právě zde vznikaly první úvahy Tuchačevského o tankovém vojsku. Ostatně de Gaulle nebyl o nic víc pozadu než Guderian, ale Němci dali Guderianovi zelenou pro realizaci jeho představ, de Gaulle musel neúspěšně zápasit s defenzivní doktrínou Francie a naprostým nepochopením a odmítáním nadřízených.

+13/0
14.2.2017 10:23
Foto

A77n70d33r22e66a 51Š88r24e88t20r91o41v88á 7271665150168

Ano :), hezky o tom pise ve svych memoarech. Se stejnymi problemy se potykal i Patton, ackoliv jako ryzi kavalerista na tancich tolik nelpel, byl jednim z mala, kdo si jejich dulezitost uvedomovali. A jako jeden z mala se dost dlouho neuspesne angazoval v boji za jejich "osamostatneni" (aby zkratka nebyly jen jako doprovod pesaku, ale aby tvorily samostatne utocne linie). Zlomilo se to, az kdyz Hitler zostudil Benelux a Francii.

+1/0
15.2.2017 12:28
Foto

M47i84c11h61a40l 37B14r43e72š77k45o22v59e39c 4921928924336

Pěkný článek, jen věta "Guderian také chtěl soustředit zdroje na výrobu co nejméně nenáročných modelů" je nesmysl, to slovo "nejméně" by mělo být změněno za "nejvíce," nebo raději zcela vynecháno.

+1/0
14.2.2017 9:44

K37a55r59e25l 17J25a95n83d93a 5482966611986

Spravne melo byt co "nejmene narocnych"

+5/0
14.2.2017 10:20

V42l30a25d88i73m97í13r 72S37t59r43u30s38k39a 4839944263974

Autoři by si měli lépe nastudovat říšské pancéře - jediný z nich nejezdil na naftu. Byly provedeny pouze pokusy, kdy motory benzínové Maybach byly nahrazeny vzduchem chlazeným osmnácti válcem Tatra, který byl více palivový (to až koncem války). Zrovna tak tažení na západ v roce 1940 se vyznačovalo i převahou v technice - moderní (na tehdejší dobu) Pz III a naše vynikající Pragovky a Škodovky ve službách Wehrmachtu (Pz 35(t), Pz 38(t)) zle potíraly tanky Renault, které vznikly za Velké války a pomalé Char B.O britských slabě pancéřovaných Matildách nemluvě.

+9/0
14.2.2017 8:28

K18a61r71e17l 88P98r32a87c26h67o90v40s52k43ý 6408577294334

Matildy nebyly slabě pancéřované, ale slabě vyzbrojené (Matilda I), slabě pancéřované byly britské Cruisery (a to až do konce války do příchodu Centurionu), ale jinak souhlas!:-)

Zdroj

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Matilda_I_(tank)

+9/0
14.2.2017 11:29

M84a41r89t30i65n 72H92o34r30á85k 9323309794

Přesně tak. Němci měli ozbrojenou techniku poháněnou na benzín.

Němci měli nedostatek ropy a tedy i následně nafty.

Benzín vyráběli z uhlí pyrolýzou. Proto měl tento benzín nižší kvalitu než benzíny spojenců vyrobené z ropy.

I německý letecký benzín nedosahoval většího oktanového čísla než 88. Zatímco spojenci měli přes 100. Proto mohli mít spojenci v pozdějších fázích rychlejší letadla se stejně výkonnými motory - měli lepší benzín.

Nevýhodou nekvalitního benzínu v tankách byla jeho spotřeba. Průměrná spotřeba tanků Tiger I, Tiger II a Panther byla 3-5l na 1km, proto měly tyto tanky na nádrž tak malý dojezd okolo 100-200km.

Naproti tomu např. T-34 (lehčí tank než zde zmiňované německé, ale dojezd 400km, motor na diesel, některé zvládaly jet téměř na cokoliv včetně tekutější ropy) Proto také Rusové byli schopni jezdit na kvalitnější surovou ropu bez nutnosti rafinace.

+2/0
14.2.2017 11:41

B85o84h85u34m54i19l 43M97á37c71a 5161162726303

Benzin se z uhlí nevyráběl pyrolýzou. V první fázi se z uhlí, kyslíku a vodní páry vyráběl tzv. syntézní plyn, který se v další fázi katalyticky přeměnil na směs uhlovodíků. Tímto způsobem Německo vyrábělo asi čtvrtinu automobilových paliv.

0/0
14.2.2017 17:10

V92l29a85d11i15m53í52r 15S95t42r45u68s47k86a 4139754113184

No, kolego střední tank T-34 má taky spotřebu 3-4 litry na kilometr (osobně vyzkoušeno), takže teoretický dojezd 400 km je jen iluze. Navíc kvůli litinovému obložení směrového ústrojí a spojky je po max 100 km nepojízdný a musí se seřizovat. Naproti tomu německé tanky vydržely jet skutečně dokud nedošlo palivo. Benzín byl používaný hlavně díky svému objemovému výkonu, diesely byly mnohem méně výkonné a nesrovnatelně těžší. T-34 pohání licenční americký letecký motor Hispano, který byl projektován jako vícepalivový, tzn. po přestavení úhlu předvstřiku mohl spalovat jak benzín, petrolej nebo naftu. Nemyslím si ale že by byl schopen spalovat i hrubou ropu nebo topný olej. Rusové naopak zejména v zimním období používali směs nafty a benzínu nebo čistý benzín. Ve finále dojezd tanků nebyl to nejdůležitější, protože denní posun o více než 20 km byl považován za obrovský úspěch. Benzín byl ovšem kvůli lehčí zápalnosti nebezpečnější než nafta.

+6/−1
14.2.2017 18:30

M40i81l15a15n 96N33ě96m58e90c 1605770356266

Au, americký vícepalivový letecký motor Hispano, to ne, to bolí :)

+4/0
14.2.2017 21:43

T98o71m53á16š 32L25i41s78k25a 6830539494274

Kde jste přišel na takové bludy?

T34 se vyráběla bud s Dieslovým motorem V-2 což byl zcela sovětský motor vyráběný a od roku 1933 vyvíjeny v Charkovském závodě č. 75 .

Z počátku se používali i benzínové motory Mikulin M-17 , což byl licenční letecký dvanáctiválec, ale od BMW .;-D

V neposlední řadě Hispano byla a je španělská a ne americká firma

+2/0
15.2.2017 1:01

V86l67a16d66i95m29í41r 34S11t66r32u69s31k37a 4209534743264

Omlouvám se, nebyl to motor Hispano ale Liberty ze kterého vycházel tankový motor , původně pouze v benzínové variantě. Motor Liberty použil americký konstruktér Christie v návrhu svého tanku. Letecký původ je zřejmý z celohliníkové konstrukce, čepovaných ojnic a rozvodu OHC poháněného královským hřídelem. Původní americký motor byl nejprve vyráběn jako M-17, později jej Ing. Čeplanov překonstruoval na naftový motor BD-2, který po odstranění všech nedostatků v roce 1939 byl schválen pro T-34 a nadále označován V-2. V průběhu vývoje byl tento motor také opatřen vícepalivovým vstřikovacím čerpadlem. Při použití benzínu byl do paliva přimícháván motorový olej z důvodu mazaání elementů vstřikovačů.

0/0
15.2.2017 10:46

V87l95a69d91i61m24í71r 70S95t85r33u85s41k86a 4289394273394

Tak našel jsem další zdroj, který uvádí motor BMW VI jako vzor pro M-17;-D, je vidět, že i odborné zdroje v tom mají trochu bordel. Nicméně to vypadá, že BMW VI měly prapůvod v Hispano-Suize 12Y, alespoň se to podle konstrukce a vnějšího vzhledu zdá. I ty čtyři ventily na válec zavánějí H-S. Hispano-Suiza je sice španělská, letecké motory ale vyvíjela a vyráběla francouzská Hispano-Suiza, v americe je vyráběl např. Wright Martin. Motory Liberty v tancích používali i britové - Crusaider, Cavallier, koupili je i rusové, pod značkou M-5, M-14, M-16 je montovali do tanků nebo bombardérů TB. Takže to vypadá, že M-17 asi byl BMW a M-16 Liberty.

0/0
15.2.2017 13:07

P61a71v29e53l 34T58i76c12h31ý 9780221700654

T-34 měl dojezd 298 km po silnici. Váš údaj je těžce zavádějící. V terénu se dojezd samozřejmě značně krátil.

0/0
20.3.2017 23:44

F62i36l87i82p 57E64m71m94e44r 6692203942

Máte pravdu že německá technika a kořistní technika dokázaly potírat franciuzské typy renault r-35, fcm a hotchkiss, avšak protitanková děla ráže 3,7 mm vycházející z pak 35/36 a montovana do pz3 nedokázala char b1, ohrozit ( viz případ Pierra Billota). Matilda mk1 byl tragicky stroj, avšak britské síly ve Francii disponovaly taktéž typem mk.2, vůči němuž byly poprvé nasazeny legendární 88mm FLAKy, konkrétně u Arrasu. Francouzi však disponovali pravděpodobně nejlepším mezivalečným strojem a to typem Somua s35, jež nadělal tankistům wehrmachtu také pár obtíží. Francouzská technika v porovnání s německou nebyla zaostalá, to byla jen taktika a zkušenosti osádek.

0/0
14.2.2017 22:18

J55i91ř23í 48K91ü51h90r 2740476340316

To první nasazení 88tek je samozřejmě blbost.

0/−2
15.2.2017 1:11

V91l38a28d67i69m82í12r 10S15t43r58u45s12k83a 4329554433824

8,8 cm Flak 18 byl zařazen do výzbroje v roce 1933, tak proč by nemohl střílet u Arrasu?

0/0
15.2.2017 10:57

J69i51ř76í 73K61ü20h19r 2830596390146

Tam samozřejmě střílel, ale k jeho nasazení proto pozemním cílům došlo již dříve. Např. v Polsku.

0/0
15.2.2017 12:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.