Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V hlavní roli tanky. Guderian a Tuchačevskij vynalezli moderní válčení

Koordinovaný motorizovaný postup, řízený vyššími veliteli přímo z frontové linie. Právě tento koncept umožnil nacistické armádě Blitzkrieg bleskovou válku. Vynalezl ho Heinz Guderian, potenciálu motorizované války si všiml i sovětský maršál Michail Nikolajevič Tuchačevskij.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P23a28v66e42l 13T91i82c55h13ý 9180641300974

Z textu příspěvku:

Sice na koních, ale neobyčejně dynamicky postupovala v roce 1920 i Tuchačevským vedená invazní armáda do Polska. Zásobování neschopné držet Tuchačevského tempo a především brilantní taktika polského velitele Józefa Piłsudského však před branami Varšavy sen o rozšíření vlády proletariátu do střední Evropy prozatím ukončily.

V té době se Tuchačevskij poprvé dostal do konfliktů s ambiciózním funkcionářem, který si nechával říkat svým pseudonymem Stalin, zatímco Tuchačevského s oblibou nazýval Napoleončíkem.

Tak toto je značně nepřesné. Kdyby nebylo hlouposti a neposlušnosti politického komisaře jižní armády pod velením Buďonného, S t a l i n a , a Buďonnyj uposlechl rozkazu Tuchačevského, aby se se svojí armádou stočil na sever a kryl jižní bok Tuchačevského armády, tak k tomu nedošlo a Rusové by opravdu převálcovali Varšavu a šli by určitě ještě dál na západ. Jenomže Stalin si zamanul, že musí dobít Lvov, ukecal Buďonného a bylo vymalováno. Pilsudsky poslechl rady francouzského poradce, vrazil mezi armádu Buďonného a Tuchačevského klín a Tuchačevského armádu rozprášil a zahnal na panický útěk.

A od té doby panovala mezi Tuchačevským a Stalinem nevraživost. A asi se není vůbec co divit.

0/0
21.3.2017 0:15
Foto

P81r16e77m69y44s42l 56K80y15s33e41l50a95k 5985613844449

No myslím, že H. Guderian, pouze aplikoval to co již tisíce let před ním jiná vojska. Technickou převahu, menší mobilní a dobře vybavené vojsko, podpořené rychlým a překvapivým postupem. Toto používal již Alexandr Veliký. Tento způsob války má ovšem i dnes svá úskalí. Jedním je logistika, která na velké vzdálenosti nikdy nestíhá postupující vojska (a to ani dnes, ať se Navy Bees snaží jak chtějí) a druhým je její většinou tragický konec, když narazí na zdržení nebo se zasekne ve frontové válce, což může souviset i s prvním bodem. Němci skončili na zbytečném obléhání měst, kterému se například výše zmíněný Alexandr vyhýbal, pokud město nešlo rychle dobýt a raději je vyhladověl nebo přinutil ke kapitulaci v izolaci. A myslím, že tankovou válku dovedl do dokonalosti Rommel tím, že aplikoval postup napřed nepřítele rozstřílet artilerií a pak jej dorazit mohutným tankovým úderem. Nikdy neposílat tanky na tanky, což bylo tragické rozhodnutí v bitvě u Kurska, kde naopak rychlost postupu vojsk byla na škodu a způsobila chaos a dezorganizaci celého svazu. Rusko nikdy nepředvedlo účinné použití tanků, vše co se pod jejich velením dělo bylo založeno jen na množství, nikoliv kvalitě a taktice.

+2/0
15.2.2017 8:50

P30a30v52e23l 54N59o75v68á14k 7811236209273

Lec jak vidno Ruská taktika byla úspěšnější

0/0
15.2.2017 15:48

P83a76v53e14l 31T97i63c20h12ý 9660291720884

Máte zajisté ma mysli tu, kterou razil Stalin - nas mnóga - a tak nějak ho množství ztrát na Ruské straně nezajímalo.

0/0
20.3.2017 23:58

J85o26s45e14f 39M96e20r82u86n22k16a 6532320403197

Někdo zde již správně napsal, že německé tanky nepoužívaly naftu, nýbrž benzín - to je od autorů dost hrubá chyba. Ohledně Tuchačevského - zde zase někdo psal, že byl neschopný - já bych, podle toho co jsem četl, spíše tvrdil, že byl takový průměr. Žádná hvězda, ale např. Buďonného či samotného velkého Stalina ve strategii jistě převyšoval. Měl i velké vize - např. výrobu cca 100.000 tanků pro Rudou armádu.

Porážka před Varšavou v roce 1920 není úplně jen jeho debakl, ale částečně vinu má. A nakonec - je těžké říci, jak by obstál např. ve válce s Finskem, nebo v prvních měsících války s Německem. Osvědčil se v jiném způsobu boje, např. povstání námořníků v Kronstadtu ( mimo jiné původně zcela probolševických, bolševikům velmi hodně pomohli při puči v roce 1917 ). Pak měl velké úspěchy při potlačování vzpour hladových rolníků, a to při použití bojového plynu. Ale za tyto úspěchy by ho asi neměl glorifikovat ani ten nejtvrdší bolševik.

+2/0
15.2.2017 6:50

R65o62m28a46n 63K31r55á87č45a73l10í96k 3748428627116

Nemecké tanky jazdili v tom case vyhradne na benzin. Nemohla teda dôjst nafta... Pri Kursku nebol problem otvoreny teren,ten je naopak vhodny na operacie tankovych jednotiek. Problem bol v tom,ze Hitler niekolkokrat odlozil zaciatok operacie,cakal na novy tank Pz.V Panther ( a nasadil ho napriek Guderianovmu odporu este s nedoriesenym systemom chladenia co spôsobilo väcsie straty pri presunoch ako straty v boji) a Rus mal tak cas sa na utok dobre pripravit.

+1/0
15.2.2017 0:29

P78e33t67r 43K39o63r73b84e12l 9366397700702

Osobně bych v tomto článku zmínil i De Gaulla, který bohužel pro Francii nenašel pochopení u svých nadřízených. Jeho pozdější tvrzení o tom, že Guderian byl jeho plagiátorem bych sice nebral tak vážně, ale na úrovni jeho a Tuchačevského byl v této otázce beze sporu.

+4/0
14.2.2017 22:19

P10e80t90r 87H97a56v83e30l65k50a 7439973798719

Autor by si měl přečíst některé Tuchačevského dílo, možná by o něm příště napsal něco jiného...

+2/0
14.2.2017 21:52

T14o42m31á77š 29Š84l42a81p84á88k 4100557908772

Řekl bych, že na fotce č.4 není Tuchačevský druhý zprava, ale zleva...

+4/0
14.2.2017 20:27
Foto

V25l19a33s59t84a 86C64o81u21f97a27l 7577429459385

Ano. Zleva z pohledu na fotku. Buďonnyj, třetí zprava, by Tuchačevského před sebe nikdy nepustil.

+5/0
14.2.2017 20:48

T89o68m62á67š 59H40a62b34a 3165539381883

Přesně tak. Druhý zprava je...KV?

0/0
14.2.2017 20:50
Foto

V24l91a90s42t17a 78C68o20u41f90a57l 7217259889915

Ano.

0/0
14.2.2017 20:50

T44o13m30á86š 49H13a90b25a 3355429941593

Diky. Tohle je poprvé, co mi přijde, že S7 má malý displej :)

+1/0
14.2.2017 20:52
Foto

V24l90a12s78t30a 94C71o71u90f77a89l 7487889319135

Tuchačevskij nikdy nenosil knír. Vorošilov ano.

0/0
14.2.2017 20:52
Foto

V47l41a57s47t77a 66C95o58u14f29a14l 7347979989655

https://www.google.cz/search?q=kliment+voroshilov&biw=1536&bih=774&tbm=isch&imgil=YaohN5Wyh4tTpM%253A%253ByOuIuRhBGbxArM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.alamy.com%25252Fstock-photo%25252Fwith-kliment-voroshilov.html&source=iu&pf=m&fir=YaohN5Wyh4tTpM%253A%252CyOuIuRhBGbxArM%252C_&usg=__OYtI1RKMlCBf0TXQPsioc9qiY1w%3D&ved=0ahUKEwjfiZunr5DSAhVFWxoKHceuAP0QyjcImgE&ei=32CjWJ-eEMW2acfdgugP#imgrc=YaohN5Wyh4tTpM:

0/0
14.2.2017 20:56
Foto

V57l47a56s64t76a 18C62o69u61f48a52l 7977239539645

Toto je Tuchačevskij: https://www.google.cz/search?q=kliment+voroshilov&biw=1536&bih=774&tbm=isch&imgil=YaohN5Wyh4tTpM%253A%253ByOuIuRhBGbxArM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.alamy.com%25252Fstock-photo%25252Fwith-kliment-voroshilov.html&source=iu&pf=m&fir=YaohN5Wyh4tTpM%253A%252CyOuIuRhBGbxArM%252C_&usg=__OYtI1RKMlCBf0TXQPsioc9qiY1w%3D&ved=0ahUKEwjfiZunr5DSAhVFWxoKHceuAP0QyjcImgE&ei=32CjWJ-eEMW2acfdgugP#tbm=isch&q=tucha%C4%8Devskij&imgrc=2Ws_YcgErOqD5M:

0/0
14.2.2017 20:57

K40a64r45e65l 58A67d87á63m37e62k 4659861828741

Černý Baron

Kurt Knispel dosáhl 168 potvrzených vítězství, z toho 42 jako velitel tanku a 126 jako tankový střelec.

Oficiálně nepotvrzených bylo dalších 27.

+2/−1
14.2.2017 20:14

J94i96ř72í 15T42i40n43t83ě21r23a 6500769783180

Vážený pane Adámku,

máte-li potřebu uctít si památku KK, tak můžete navštívit jeho hrob umístěný v německé sekci válečného hřbitova v Brně.

http://forum.valka.cz/attachments/3583/KK_nemecky_vojensky_hrbitov_Brno_2014.jpg

+2/0
14.2.2017 22:09

J93o79s53e52f 92V72o63s67i68c48k41y 4773937196933

Ona ta Guderianova prukopnicka metoda - prorazeni fronty a nasledne obchvaty tankovymi sbory - nebyla dlouho uspesna. Fungovala pouze v zacatku a spolehala spise na prekvapeni a vyvolani hruzy. On je totiz tank nedoprovazeny pechotou, velice zranitelny, zvlaste v noci. Ani za dne z nej neni moc videt !

0/−1
14.2.2017 14:19

J97i89r34k86a 73H64o75n46c64ů 2824204801288

Proto tanky doprovázela pancéřová pěchota. Článek to zmiňuje.

+8/0
14.2.2017 18:16

J50i94n87d78ř58i92š83k83a 20B71u23r28g17e36r58o41v37á 3485314498845

Jméno Guderian mám já spojeno s pojmem "blesková válka". O to šlo.

0/0
14.2.2017 20:30

T31o88m62á13š 24B42a57ř24i70n42k22a 2543225717799

Pravda je taková,že Tuchačevskij byl neschopný a mimo realitu, jeho reforma armády téměř zlikvidovala dělostřelectvo, navrhoval např. přestavbu traktorů na tanky,stavbu letadel z bambusu atd.

+3/−2
14.2.2017 10:27

R68o81m84a19n 35S82t36o75n16e79k 1479153439191

Jedno z nejlepšich letadel 2 sv. valky bylo ze dřeva takže ten bambus nemusel byt uplně špatný napad :-)

+11/0
14.2.2017 15:25

L26a60d70i95s96l61a41v 84K63o25l45a69č23k77o58v68s15k44ý 5553881589511

Tak takhle. Charles de Gaulle byl v zajetí s Tuchačevskim, ale rozhodně jen nehráli na housle, ale Tuchačevskij se živě zajímal o úvahy Charlese o moderním vojenství a německé armádě. Jako absolvent prestižní Alexandrovské kadetní školy (junkerské) a důstojník z tradiční rodiny samozřejmě uměl francouzsky a mohli spolu komunikovat v rodné řeči de Gaullea. Možná právě zde vznikaly první úvahy Tuchačevského o tankovém vojsku. Ostatně de Gaulle nebyl o nic víc pozadu než Guderian, ale Němci dali Guderianovi zelenou pro realizaci jeho představ, de Gaulle musel neúspěšně zápasit s defenzivní doktrínou Francie a naprostým nepochopením a odmítáním nadřízených.

+13/0
14.2.2017 10:23
Foto

A39n95d65r57e54a 82Š82r65e19t97r47o97v19á 7701255560608

Ano :), hezky o tom pise ve svych memoarech. Se stejnymi problemy se potykal i Patton, ackoliv jako ryzi kavalerista na tancich tolik nelpel, byl jednim z mala, kdo si jejich dulezitost uvedomovali. A jako jeden z mala se dost dlouho neuspesne angazoval v boji za jejich "osamostatneni" (aby zkratka nebyly jen jako doprovod pesaku, ale aby tvorily samostatne utocne linie). Zlomilo se to, az kdyz Hitler zostudil Benelux a Francii.

+1/0
15.2.2017 12:28
Foto

M39i94c14h66a49l 49B21r14e76š17k10o45v90e26c 4841668854646

Pěkný článek, jen věta "Guderian také chtěl soustředit zdroje na výrobu co nejméně nenáročných modelů" je nesmysl, to slovo "nejméně" by mělo být změněno za "nejvíce," nebo raději zcela vynecháno.

+1/0
14.2.2017 9:44

K14a48r51e78l 58J29a54n26d96a 5702136161436

Spravne melo byt co "nejmene narocnych"

+5/0
14.2.2017 10:20

V21l54a14d60i83m91í12r 89S83t60r79u46s81k47a 4749914233804

Autoři by si měli lépe nastudovat říšské pancéře - jediný z nich nejezdil na naftu. Byly provedeny pouze pokusy, kdy motory benzínové Maybach byly nahrazeny vzduchem chlazeným osmnácti válcem Tatra, který byl více palivový (to až koncem války). Zrovna tak tažení na západ v roce 1940 se vyznačovalo i převahou v technice - moderní (na tehdejší dobu) Pz III a naše vynikající Pragovky a Škodovky ve službách Wehrmachtu (Pz 35(t), Pz 38(t)) zle potíraly tanky Renault, které vznikly za Velké války a pomalé Char B.O britských slabě pancéřovaných Matildách nemluvě.

+9/0
14.2.2017 8:28

K21a53r66e76l 15P80r80a75c59h49o52v77s18k97ý 6438957554404

Matildy nebyly slabě pancéřované, ale slabě vyzbrojené (Matilda I), slabě pancéřované byly britské Cruisery (a to až do konce války do příchodu Centurionu), ale jinak souhlas!:-)

Zdroj

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Matilda_I_(tank)

+9/0
14.2.2017 11:29

M39a41r92t63i95n 80H52o68r14á95k 9213549624

Přesně tak. Němci měli ozbrojenou techniku poháněnou na benzín.

Němci měli nedostatek ropy a tedy i následně nafty.

Benzín vyráběli z uhlí pyrolýzou. Proto měl tento benzín nižší kvalitu než benzíny spojenců vyrobené z ropy.

I německý letecký benzín nedosahoval většího oktanového čísla než 88. Zatímco spojenci měli přes 100. Proto mohli mít spojenci v pozdějších fázích rychlejší letadla se stejně výkonnými motory - měli lepší benzín.

Nevýhodou nekvalitního benzínu v tankách byla jeho spotřeba. Průměrná spotřeba tanků Tiger I, Tiger II a Panther byla 3-5l na 1km, proto měly tyto tanky na nádrž tak malý dojezd okolo 100-200km.

Naproti tomu např. T-34 (lehčí tank než zde zmiňované německé, ale dojezd 400km, motor na diesel, některé zvládaly jet téměř na cokoliv včetně tekutější ropy) Proto také Rusové byli schopni jezdit na kvalitnější surovou ropu bez nutnosti rafinace.

+2/0
14.2.2017 11:41

B13o25h59u58m49i65l 16M72á33c84a 5341512596213

Benzin se z uhlí nevyráběl pyrolýzou. V první fázi se z uhlí, kyslíku a vodní páry vyráběl tzv. syntézní plyn, který se v další fázi katalyticky přeměnil na směs uhlovodíků. Tímto způsobem Německo vyrábělo asi čtvrtinu automobilových paliv.

0/0
14.2.2017 17:10

V75l62a45d50i36m16í44r 60S29t26r25u72s23k18a 4109834683314

No, kolego střední tank T-34 má taky spotřebu 3-4 litry na kilometr (osobně vyzkoušeno), takže teoretický dojezd 400 km je jen iluze. Navíc kvůli litinovému obložení směrového ústrojí a spojky je po max 100 km nepojízdný a musí se seřizovat. Naproti tomu německé tanky vydržely jet skutečně dokud nedošlo palivo. Benzín byl používaný hlavně díky svému objemovému výkonu, diesely byly mnohem méně výkonné a nesrovnatelně těžší. T-34 pohání licenční americký letecký motor Hispano, který byl projektován jako vícepalivový, tzn. po přestavení úhlu předvstřiku mohl spalovat jak benzín, petrolej nebo naftu. Nemyslím si ale že by byl schopen spalovat i hrubou ropu nebo topný olej. Rusové naopak zejména v zimním období používali směs nafty a benzínu nebo čistý benzín. Ve finále dojezd tanků nebyl to nejdůležitější, protože denní posun o více než 20 km byl považován za obrovský úspěch. Benzín byl ovšem kvůli lehčí zápalnosti nebezpečnější než nafta.

+6/−1
14.2.2017 18:30

M36i28l58a57n 76N88ě81m16e54c 1175500146836

Au, americký vícepalivový letecký motor Hispano, to ne, to bolí :)

+4/0
14.2.2017 21:43

T32o92m27á15š 67L61i54s98k89a 6530779214404

Kde jste přišel na takové bludy?

T34 se vyráběla bud s Dieslovým motorem V-2 což byl zcela sovětský motor vyráběný a od roku 1933 vyvíjeny v Charkovském závodě č. 75 .

Z počátku se používali i benzínové motory Mikulin M-17 , což byl licenční letecký dvanáctiválec, ale od BMW .;-D

V neposlední řadě Hispano byla a je španělská a ne americká firma

+2/0
15.2.2017 1:01

V84l46a24d63i21m94í61r 37S82t72r31u28s82k92a 4529894783444

Omlouvám se, nebyl to motor Hispano ale Liberty ze kterého vycházel tankový motor , původně pouze v benzínové variantě. Motor Liberty použil americký konstruktér Christie v návrhu svého tanku. Letecký původ je zřejmý z celohliníkové konstrukce, čepovaných ojnic a rozvodu OHC poháněného královským hřídelem. Původní americký motor byl nejprve vyráběn jako M-17, později jej Ing. Čeplanov překonstruoval na naftový motor BD-2, který po odstranění všech nedostatků v roce 1939 byl schválen pro T-34 a nadále označován V-2. V průběhu vývoje byl tento motor také opatřen vícepalivovým vstřikovacím čerpadlem. Při použití benzínu byl do paliva přimícháván motorový olej z důvodu mazaání elementů vstřikovačů.

0/0
15.2.2017 10:46

V80l89a86d83i63m12í24r 14S29t57r15u86s13k26a 4129724683734

Tak našel jsem další zdroj, který uvádí motor BMW VI jako vzor pro M-17;-D, je vidět, že i odborné zdroje v tom mají trochu bordel. Nicméně to vypadá, že BMW VI měly prapůvod v Hispano-Suize 12Y, alespoň se to podle konstrukce a vnějšího vzhledu zdá. I ty čtyři ventily na válec zavánějí H-S. Hispano-Suiza je sice španělská, letecké motory ale vyvíjela a vyráběla francouzská Hispano-Suiza, v americe je vyráběl např. Wright Martin. Motory Liberty v tancích používali i britové - Crusaider, Cavallier, koupili je i rusové, pod značkou M-5, M-14, M-16 je montovali do tanků nebo bombardérů TB. Takže to vypadá, že M-17 asi byl BMW a M-16 Liberty.

0/0
15.2.2017 13:07

P98a51v42e53l 94T20i53c82h48ý 9770601560984

T-34 měl dojezd 298 km po silnici. Váš údaj je těžce zavádějící. V terénu se dojezd samozřejmě značně krátil.

0/0
20.3.2017 23:44

F73i43l39i49p 80E49m31m44e98r 6592913462

Máte pravdu že německá technika a kořistní technika dokázaly potírat franciuzské typy renault r-35, fcm a hotchkiss, avšak protitanková děla ráže 3,7 mm vycházející z pak 35/36 a montovana do pz3 nedokázala char b1, ohrozit ( viz případ Pierra Billota). Matilda mk1 byl tragicky stroj, avšak britské síly ve Francii disponovaly taktéž typem mk.2, vůči němuž byly poprvé nasazeny legendární 88mm FLAKy, konkrétně u Arrasu. Francouzi však disponovali pravděpodobně nejlepším mezivalečným strojem a to typem Somua s35, jež nadělal tankistům wehrmachtu také pár obtíží. Francouzská technika v porovnání s německou nebyla zaostalá, to byla jen taktika a zkušenosti osádek.

0/0
14.2.2017 22:18

J56i49ř79í 55K29ü55h23r 2290526480466

To první nasazení 88tek je samozřejmě blbost.

0/−2
15.2.2017 1:11

V89l85a79d42i11m24í33r 63S57t29r83u70s56k62a 4459614513344

8,8 cm Flak 18 byl zařazen do výzbroje v roce 1933, tak proč by nemohl střílet u Arrasu?

0/0
15.2.2017 10:57

J73i49ř59í 94K96ü54h39r 2970626920636

Tam samozřejmě střílel, ale k jeho nasazení proto pozemním cílům došlo již dříve. Např. v Polsku.

0/0
15.2.2017 12:04



Najdete na iDNES.cz