Diskuse k článku

Čeští křižáci: byli rabujícími zločinci a obávanými válečníky

Dobyvačného tažení na Jeruzalém se na konci dvanáctého století účastnily i stovky Čechů. Byli to bandité, zločinci, kteří do vojska putovali rovnou z vězení. Na křížových výpravách se dopouštěli plundrování, rabování, násilností, v boji však vynikali udatností a zarputilostí, která naháněla strach.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I37v47a 83D17o68l40a41n74s34k76á 2903706600380

Nejak si nedovedu predstavit dnesni Cechy jako udatne bojovniky. Pripada mi, ze Cesi si spis predem spocitaji riziko a kdyz je moc velke tak jsou radsi na pivo. Ale mohu se mylit.

0/0
18.10.2017 7:20

J67a21n 78P55u36l93e75c 4768727531765

Není žádným tajemstvím, že větší část středověkých armád tvořila lůza.

0/0
12.10.2017 9:48
Foto

P39r63e98m44y60s19l 68K58y97s37e30l69a51k 5235733214369

To by byl velkofilm. A propos Češi byli v té době stále minimálně polovičními pohany. Není se tedy co divit. A oblíbení po Evropě nebyli moc nikdy, i když byli obávanými bojovníky. Cosmovi pokračovatelé totéž píší i o Otakaru II atd.

0/0
10.10.2017 12:21

P60a62v88e41l 73N92o17v23o77t19n51y 2273373833699

Takovyhle lotrasove by se nam uz brzo zase hodili.

0/−2
9.10.2017 22:41

J53a52n 69P95u80l64e64c 4288917431405

Vážně? Jako vážně potřebujeme agresivní a vypatlaná zvířata vraždící všechno živé bez ohledu na věk a víru? To se vážně chcete dostat na úroveň islamistů? Copak si neuvědomujete, že právě humanismus nás dělá lepšími?

0/0
12.10.2017 9:51

O68n25d96ř14e43j 10P42u23n86d41a 8792828324509

JJ, Bohmisches einkaufen nebo české vinobraní, tj. staré rakouské výrazy pro rabování a krádeže.. :-)

0/0
9.10.2017 14:07

P30e35t19r 91V40e74l37e82b76i10l 6556429182555

Ve 12. století přece žádná vězení neexistovala, takže nebylo koho propouštět.

V té době existovala široká škála trestů smrti (od oprátky přes upálení po zahrabání za živa), spousta trestů mrzačících a pak tresty týkající se cti (třeba vystavení na pranýři), ale představa, že se někdo někam na několik let zavíral jako dnes, je mylná, to je otázka až novověku a počátků moderního státu.

Vězení se mohla podobat maximálně tak hladomorna, ale to je jen druh poněkud déle trvajícího trestu smrti.

+1/−1
8.10.2017 23:11

P17e68t28r58a 71M57a95l12a78k77o75v37a 1398950130864

ale no tak....v prvé řadě si pletete poddané a šlechtice...jinak vězení už samozřejmě byla ve starověkém řecku a římě, nejde o moderní vynález, zavzpomínejte v čechách na dalibora či záviše s falkenštejna...jinak u šlechticů bylo běžné že se z vraždy či jiného zločinu vykoupilia do té doby seděli, stravu ve vězení jim platila rodina (musela na to mít) etc....

+4/0
9.10.2017 0:10

P31e12t48r 70V71e72l34e53b64i60l 6626679692645

tak jistěže než ty osoby popravili nebo jinak potrestali, museli je někam zavřít, na tu smrt by doma asi dobrovolně nečekali :) což ale platí i pro poddaného, ani ten by nečekal na popravu jen tak, do nějaké kůlny ho zavřít museli, takže to Vaše rozdělení nechápu.. Toto platí pro oba pány, které jste uvedla. "Seděli", protože čekali na trest a na popravu.

Já psal o vězení jako o druhu trestu (myslím, že celkem zřetelně), a to se v Evropě skutečně objevuje až v novověku (že někoho zavřete a po nějaké době si myslíte, že se napravil, takže ho pustíte, což je vůbec v rozporu se středověkým chápáním trestu jako pomsty), nikoliv o "procesním zajištění" zločince, aby do výkonu trestu nezdrhnul, což by se dalo moderně pojmenovat jako útěková vazba :)

No a vzhledem k tomu, jak hezky jste popsala soukromý charakter tehdejšího trestního práva (to vykoupení, stravu), dost pochybuju, že by některá poškozená rodina takového zločince pustila, aby se mohl stát hrdinou v boji proti bezvěrcům, chcete-li aby si mohl jít vesele zarabovat a zbouhatnout.

Pokud jde o Řecko či Řím, nevím, měl jsem na mysli evropský vývoj od středověku dál..

0/0
9.10.2017 22:57

R95i86c91h73a93r38d 68K31l86o29s70s 3517589800617

Z nějakého zdroje, na který si už nepamatuji jsem se dozvěděl, že drobná kriminalita majetkového charakteru byla např. ve starověku trestána povinností i několikanásobně nahradit způsobenou škodu. Pokud ji dotyčný nedokázal splácet, byl prodán do otroctví. Tím se též obecně řešila i zadluženost jedince. Zvyk sekat ruce za krádež byla spíše záležitost středověku a motivem zde bylo to, aby provinilec nemohl dál páchat svůj hřích, který by ho přivedl do pekla. Dnešní optikou se na tohle nedá dívat. Je logické, že bezruký nemůže pracovat a tím splácet škodu. Vězení dříve tedy plnila spíše funkci dnešní vazby.

0/0
10.10.2017 19:40

L44a70d50a 61N74o60v83a69k 4442313637

z třinácti popravených bylo osm čechů...;-D Je vidět, že už ve středověku jsme byli v evropě velmi populární.....;-D

+4/0
8.10.2017 19:37

J13a67r94o14s87l40a15v 91P85o12r42t 7119367819985

Naši křižáci by se dnes nestačili divit když by viděli muslimskou invazi podporovanou západoevropskými vládci .

+6/−4
8.10.2017 18:51

L11a41d95a 22N90o21v88a82k 4232973877

ele plosimtě... nebyli o nic lepší ani horší....

+3/−4
8.10.2017 19:38

L17a84d93a 61N64o37v69a36k 4432643437

ale plosimtě... nebyli o nic lepší ani horší....

+1/−2
8.10.2017 19:38

P55e24t77r65a 55M47a60l17a88k50o59v42a 1638710780334

no nejvíce muslimů je v rusku, největší mešita na světě je v moskvě a rusové se v syrii i libyi hodně snažili a snaží podporovat migaci do EU... takže máte psát _východoevropskými_ vládci

+5/−2
9.10.2017 0:00
Foto

M42i80r89o68s16l95a12v 46S53t36e57i42n16e66r 4710472520866

Stačila mi prohlídka zámku Lčovice. ROH tam mělo rekreační středisko, po té, co byl v restituci vrácen (na papíře) byl zámek vyrabován. Nezbyly tam ani kohoutky na vodu, i schodiště bylo vytrháno. Tak nějak si představuji i německé chalupy po nájezdu zlatokopů 1945. Je to zřejmě česká tradice.

+4/−3
8.10.2017 11:51

S62t39a65n52i60s81l92a72v 48K54r52e22j24c37a32r 6567796663364

Ano, mám podobnou zkušenost - i když nikoli ze zámku ale tovární provozovny, jež byla do roku tkalcovnou, po roce 1948, závodem n.p. - po textilním krachu po roce 1990, přešla do souromých rukou. Beru to, že bývalý majitel měl právo odvézt a zpeněžit výrobní stroje jež nakoupil a vyráběl na nich, byl to jeho movitý majetek. Ale proč zničil(někdo) provozní rozvody sítí, a odpadů. Je ravdou, že nový majitel, dostal výraznou slevu, a policie na popud prodejce hledá pachatele , ale výsledek asi bude vyšumněn a odložen. Nový dnešní majitel už vyrábí a úspěšně prodává své výrobky, ale prý se s podobnou devastací nedávno fungujícího subjektu nesetkal.

0/0
12.10.2017 20:03

J67i40n19d69ř50i18š23k41a 92B45u50r96g72e79r33o16v36á 3715594868275

Křižácké výpravy byly snahou o posílení katolické víry v Evropě, získání bohatství a kolonií mimo Evropu a v neposlední řadě odpověď na muslimskou-tureckou hrozbu.Kdo byl v řadách bojovníků není podstatné, za provázky tahal papež. Tam je viník!

0/−2
8.10.2017 6:12

P30e60t53r89a 31M25a14l11a61k48o39v13a 1168430260214

viník čeho? 8-o

+1/0
9.10.2017 0:07

R31i51c21h67a45r52d 74K74l74o28s16s 3877659710687

Přečetl jsem si článek a prohlédl obrázky, ale pořád mi tak nějak není jasné, kdo že to těm českým hrdlořezům vydal ten příkaz: "Zabíjejte a kořistěte ve jménu víry!...", jak je uvedeno v popisu k obrázku č.1.

Že by císař Barbarossa? Ale v článku samotném je uvedeno: "Vůdcem celé výpravy byl německý císař Barbarossa, jenž rabování svých mužů tvrdě potíral a pro výstrahu proto nechal kvůli těmto incidentům 13 svých vojáků popravit. Osm z nich byli Češi."

Nebo že by měli takové tajné pověření od samotného papeže? To ale v článku uvedeno není.

Prosím tohle nějak dovysvětlit. Jinak velice prosím, novináři, prosím, přestaňte už konečně blábolit!

+3/−2
7.10.2017 22:21

M62i46c75h24a50l 87T53u46r17e60c91e62k 6413449636551

Vsak i husiti byli o neco pozdeji vyslani na mohamedany a dali jim pekne na frak. Cesi nejsou beranci, jen potrebujou motivaci. Ve me taky posledni roky nejak sili a nekdy se sam sebe skoro bojim, ceho vseho bych byl asi schopen.

+5/−1
7.10.2017 21:33

J68a12n 63H24l14e24d44í51k 8548859348836

ještě v roce 1990 na hrádku v Retz byl nápis-- "hrad vypálem a vykraden českými husity",--- v četných obchodech by od r. 1990 známý nápis"" Češi--nekraďte"" máme zde kamery--- divokost měli Čechové v genech po Tatarech a Avarech, kteří ženy staletí znásilňovali a muže vraždili. Zato dnes jsou to srábové, kteří sedí buď u piva nebo u počítače !!!

+2/−19
7.10.2017 17:36

R42a59d41i41m 98S12i63m87u64n55e72k 2730240896284

kdy tady byli tatači a avaři..? v čechách vůbec a na moravě možná tak na skok...

+3/0
7.10.2017 20:22

K14a14m17i21l 29S16e26d51l72á60č57e33k 1206909886891

Avaři tu byli před Sámem. Tataři samozřejmě ne.

0/0
7.10.2017 21:23

J66a54k93u14b 74R61o88u98s 3523780174822

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+1/0
7.10.2017 20:55

V93á86c72l95a98v 19K36o40p35t79a 4174413682

Koukám že tenhle příspěvek musel napsat nějaký srábek, který sedí u piva nebo u počítače...

+3/0
8.10.2017 9:54

M97i83r18o87s21l73a97v 96V10l78a69s49á38k 4388150603372

Hezké politické školení mužstva. Asi jako když byli husité komanči vydáváni za komunisty.

+3/−1
7.10.2017 15:08

R13a46d21o39m77í76r 61J47a96h79n 6640194820352

To je pravda. Přitom kradli jako ODS a ČSSD.;-D

0/−2
7.10.2017 15:31

V85ě94r29a 65P72e77t34r54ů 8803170135336

Tak jako husiti byli opravdu prvni komunisti

0/−4
7.10.2017 18:58

R46a43d66o93m58í98r 36J88a67h77n 6620914460462

Nebyli.Možná ti poblázněnci, co je nakonec Žižka upálil, ale pochybuji, že komunista se pozná podle toho, že souloží s každým, koho potká

0/0
7.10.2017 19:54

P21e18t55r63a 25M71a24l82a49k82o65v60a 1798150550944

no měli nejblíže asi k ISIL...

+1/−1
9.10.2017 0:12

R42a87d91o43m19í66r 87J97a53h75n 6510144710922

Zde ale panuje zcela nepodložený názor, že jsou Češi srábotky. Kdo jej zastává je "trendy" a cool. Nedávno jsem zde o této třetí křížové výpravě a o neuvěřitelném působení Čechů ve výpravě císaře Barbarosy. Schytal jsem posměch a haldu mínusů. Přitom tento článek není psán nijak pateticky a nepřehání. Skutečnost byla o mnoho barvitější. Česká část armády byla z nelásky císaře nasazována na "místa smrti". Do prvních řad nebo naopak do zadních vojů. To, že se jednalo o vrahy a zloděje mějte za kronikářovu nadsázku, kde by se ve vězeních v Českém království vzalo 7.000 vrahů? Nesmysl. Šlo o nevyužité členy rozpadajících se bojových družin, které zanikaly společně s končící hradskou soustavou jejím přechodem na pokročilejší formy lenního feudálního státu. Byli skvěle vycvičení a vyzbrojení. Pěchota oděná do vycpaných kabátů a kroužkových košil, chráněná dlouhými štíty mandlového tvaru. Primární defenzivní zbraní proti jízdě bylo asi 3 metry dlouhé kopí. Na boj muže proti muži byly výzbrojí středně dlouhé meče v kombinaci se sekerami, které se daly efektivně vrhat. Hlavy kryly kónické helmy s nosním krytem podobné jako má na své soše na Václaváku kníže Václav. Čísla jsou jasná. Na počátku výpravy tvořili Češi 1/20 stavu a na konci pak 1/2. Co k tomu dodat? Podrobné popisy působení a neuvěřitelné síly českých kontingentů se dají nalézt v dobře zdokumentované vojenské výpravě našeho knížete Konráda Oty do Itálie ve stejné době, v roce 1191. Tzn. že České království souběžně ve stejné době bylo bez problémů schopné zajistit a financovat dvě takto náročné vojenské expedice. Do Itálie s knižetem jelo 500 jezdců a okolo 8.000 pěšáků. V poli se jim prakticky nikdo nedokázal postavit.

+31/0
7.10.2017 11:57

J58a82n 54V64á32v70r39a 1192921309838

Prostě celá historie ukazuje že Češi byli vždy tochu nezvladatelní elitní vojáci s vysokou schopností improvizace, bez ohledu na to co se nám snažili Hašek a pak komunisti nakecat }:D

+21/0
7.10.2017 11:08

K63a77m16i24l 53S52e40d56l78á85č28e81k 1786579236631

Myslím, že to trochu paradoxně vychází už z národního obrození. Tehdy obrozenci v rámci vymezení se vůči Germánům vytvořili představu Čechů/Slovanů jako lidí nebojovných tzv. holubičí povahy. Prostě frčel humanismus, tak se tenkrát představa starých Slovanů hrajících mírumilovně na harfičky zdála být nanejvýš lichotivá.

+4/0
7.10.2017 13:29

P79e22t20r10a 30M34a65l37a10k37o18v75a 1468120220144

no spíše elitní bojovníci padli nebo byli vyhnáni po bílé hoře, zůstali potomci těch holubic....

0/0
9.10.2017 0:18

K37a65m13i52l 44S54e22d29l71á28č52e21k 1786359416101

Potomci elitních bojovníků byla šlechta. Čili podle Vaší teorie o holubicích, by to byly naopak spíše ty holubice, které musely odejít.

0/0
9.10.2017 1:10

J51i58n28d18ř71i94c27h 35H77r77d15l76i15č37k43a 4746574629774

jistě, třeba Valdštejn, to byla holubička jako malovaná:-)

0/0
9.10.2017 14:16

J36a22r67d51a 60S49o91k56o18l 1546408951101

Hrozný to národ.Zato když táhli na Evropu muslimové rozdávali hrozinky!!

+12/−3
7.10.2017 8:34

P85e59t56r 37V40r26c85h12o86v34s46k66ý 1492837846952

Zajímavý článek. Je faktem, že když se křížové výpravy měli zúčastnit životem neotřískaní mladíci (či spíše děti), tak do svaté země ani nedošli (viz. dětské křížové výpravy)

+1/0
7.10.2017 8:03

R88a42d51o22m73í58r 90J18a36h61n 6620494860392

V době "dětské" křížové výpravy tam ani dojít nemohli. Cesta po suchu již byla uzavřená. Šlo to jen loděmi Benátčanů, Janovanů nebo Pisánců. Ti je ale do zámoří nedovezli. Prodali je na trhu s otroky.

+1/0
7.10.2017 13:18

J77i91ř54í 30Š76i96l27h87á54n 6746535895549

Ty počty mi nějak nesedí

0/0
7.10.2017 6:37

J27a66n 75B52í31l66ý 8754137277319

nepřizpůsobiví, rabující čeští křižáci. hezké čtení. příště prosím článek o džihádu.

+4/−12
7.10.2017 4:05
Foto

T50o94m51á30š 75H76o75u98š72k19a 7427912462724

Neni potřeba. Křížové výpravy byly pořádány jako REAKCE na řádění seldžckých Turků. Byl to pokus (mj. nespěšný, resp. úspěšný jen krátkodobě) o zastavení islámské expanze.

+8/−3
7.10.2017 12:10

J85i67ř17í 25S24v88a61š66e56k 9904258643159

Ne. Byl to hlavne politicky akt, ktery mel zvysit moc papeze predevsim doma v evrope. Taky hodne panu chtelo ve svate zemi ziskat nove drzavy. Nabozenstvi byla zaminka.

+2/−5
7.10.2017 12:17

M93i86c46h68a17l 36T95u13r98e10c30e50k 6883819656201

Boze, kde vy vsichni na tyhle blaboly chodite. Prvotni impuls ke krizove vyprave bylo samozrejme bezduvodne napadani poutniku na ceste do svate zeme.

+6/−1
7.10.2017 21:39

L96a18d54a 80N17o45v15a52k 4852503597

na poutníky církve tak nějak kašle v každé době... Podstatná je moc a bohatství. Neboli každá záminka na expanzi dobrá...

0/−1
10.10.2017 0:54

J74i59ř79í 85H24o81l89ý 1391406648827

Pěkný článek, pohladil. ;-D

+15/0
7.10.2017 1:24

Najdete na iDNES.cz